|
Live Vote is temporarily unavailable.
|
|
Bırakın küçükleri, büyüklerin bile sigara içmemesini tercih ediyoruz, aynen onlar gibi... Ayrıldığımız tek nokta, F1’in varlığıyla sigara içilmesini arttırıp arttırmadığı... Ben, zaten 2006 sonunda tütüne kapanacak olan Formula 1’in sigara karşıtları tarafından iyi kullanılmadığını düşünüyorum, dostumuz ise F1’in sigara kullanımını körüklediğini...
F1 Racing’in yaptığı yayınla sigaranın yaygınlaşmasına hizmet ettiğini düşünen davacı dostumuz sigaranın zararlarını, her yıl yaklaşık 100 bin kişinin sigara yüzünden hayatını kaybettiğini, sigaraya başlama yaşının 10’a kadar indiğini anlatırken, ben hatanın fazlasının F1 severlerde olduğunu düşünüyorum. Çünkü eğer bizler, Formula 1’in sigarayla ‘artık’ uzaktan yakından ilgisi olmadığını anlatamamışsak, suçluyuz.
SPONSORLAR DA DEĞİŞİYOR
Ben elimden geldiğince anlatıyorum, davacı dostumuz da bizi biraz da şaşırarak dinliyor: “Formula 1’de” diyorum, “Şu anda sadece 6 takımın (McLaren/West, Ferrari/Marlboro, BAR/Lucky Strike, Benetton/Mild Seven, Prost/Gauloises Blondes ve Jordan/Benson & Hedges) sponsorluğu var; bizde olduğu gibi pek çok Avrupa ülkesinde de sigara reklamı yapmak yasak. Bu şirketler çeşitli sponsorluklarla medyada yeralmayı başarıyorlar, ama yapılan yeni düzenlemelerle F1 sayesinde yasağı delmeleri engellenecek”.
F1’in farklı bir dünya olduğu konusuna girmiyoruz, ama Formula 1 pilotlarının ‘aşırı sağlıklı’ olmak zorunda olduklarını, bu nedenle sigara içmek bir yana, sigara içilen ortamlara bile girmediklerini söylüyorum. Ve ekliyorum: “Avrupa’da da yasak sigara reklamı, ama Avrupa yumuşak geçiş yapılmasından memnun ve bir spor dalını yoketmek yerine, o spor dalına kendini yeniden yapılandırması için gerekli zamanı vermeyi tercih ediyor.”
NE YAPILABİLİR?
Büyük ihtimalle bu kısa konuşma her iki tarafı birbirine yaklaştırmış olmasına karşın, konuyla ilgili somut gelişmelerin yaşanmasını sağlamayacak. Çünkü Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu, Formula 1 yarışlarında, sürücü giysilerinde, yarış otomobillerinin üzerinde, pistin kenarlarında yeralan sigara reklamlarını (4207 sayılı yasanın 3’ncü maddesine aykırı olarak) örtülü sigara reklamı olarak yorumluyor ve Formula 1 yarışlarını “kamu sağlığını bozmaya yönelik reklam içeren program” olarak görüyor. Sigara karşıtı kuruluşlar için ise F1 en önemli rakiplerden biri.
Bence F1’e karşı olmak yerine F1’den yararlanmayı düşünmeliler. Örneğin “Michael Schumacher sigara içmiyor, çünkü o bir F1 pilotu” sloganını kullanabilir, “F1’i seviyorum ve sigara içmiyorum” sloganını yayabilirler.
Eğer gerçekten Formula 1 sigaranın yayılmasına, daha çok içilmesine hizmet ediyorsa, getirilecek yasakla daha az insan hayatını kaybedecekse, değil 100 bin kişi, tek kişinin hayatı için bile, ben kendi adıma F1’i feda etmeye hazırım...
Bence F1’i hedef alan sigara karşıtları da bu soruyu kendilerine sormalılar: Gerçekten bir işi yarayacak mı?... | |