Home page

Haber Menüsü


e. murat yığcı
 
Ve McLaren ve Jaguar ve Newey
 
F1’de oldukça komplike otomobiller kullanılır ve bu şaşırtıcı performansın ardında yıllar yatan çalışmalar, kısaca kişilerin birikimleri yatar.
 
e. murat yığcı'ya mail.
NTV-MSNBC
 
21 Haziran—  Formula 1 dünyası Minardi’nin yeni sahibi Paul Stoddart’la Toyota arasında yaşananları hazmedemeden, McLaren-Jaguar kavgasının içinde buldu kendini. Haber tam anlamıyla bir şok etkisi yarattı ve her iki takım da aynı açıklamayı yaparak çıktı işin içinden: “Adrian Newey, 2002’de bizimle çalışacak.” F1 dünyası aynı kişinin iki ayrı takımda nasıl çalışacağını düşünedursun, Newey önce McLaren, sonra Jaguar, sonra yine McLaren dedi. Olay Londra Mahkemeleri’ne yansıdı, kavga tam alevlenmişti ki, bir başka açıklamayla tansiyonu düşürmeyi başardı. Her iki takımın ortak açıklaması bu kez “Bu olay, takımlar arasındaki dostluğa gölge düşürmeyecek” şeklinde olmuştu.

   
 
       
   
MSNBC News Formula 1'de sürprizler bitmiyor
MSNBC News Türk sporunu kim kurtaracak?
MSNBC News Ve Fenerbahçe şampiyon
 
NTVMSNBC Reklam  
 

 


       Daha önce de bu tip flaş transferler yaşayan (Mike Gascoyne, Jordan’dan Benetton’a; Eghbal Hamidy, Arrows’tan Jordan’a) F1’de, otomobilin tasarımı konusunda başrolü üstlenen teknik müdürlerin önemi hemen herkes tarafından kabul ediliyor. Bunun nedeni ise -en azından bu satırların elverdiği ölçüde- şöyle açıklanabilir:
       
       F1’de oldukça komplike otomobiller kullanılır ve bu şaşırtıcı performansın ardında yıllar yatan çalışmalar, kısaca kişilerin birikimleri yatar.
       Kokpitin pilota göre geliştirilmesi ve verimli hale getirilmesinden tutun da, aracın hızını saatte 300 km.den 70-80 km.ye iki saniyeden kısa bir sürede indirme yeteneğine sahip jantların, yaklaşık 1300 derecelik bir ısıda yüksek teknolojili karbonfiber frenlere uyum sağlamasına kadar hemen her konu çeşitli evrelerden geçildikten sonra geliştirilir.
       Tüm bunlar karşılıklı iletişim ve zaman harcanarak kazanılan tecrübelerle oluşur. Buna bir de F1 araç tasarımının en önemli alanı olarak görülen aerodinamik alanda yaşanan gelişmelerin de (kaba tabiriyle) deneme yanılma yöntemiyle bulunduğunu ekleyin ve tabloyu tamamlayın.
       Bu nedenlerle otomobilin tepkisini anlayan/anlatan pilotlar, sadece hızlı pilotlardan çok daha değerlidir; ve tabii ki otomobilin hemen her yerinde görülen/görülmeyen, ne olduğunu rakip takımların bile tam olarak anlayamadığı ekstra parçaların tasarımını yapan, bunların ne işe yaradığını bilen teknik müdürler de...
       
       Newey’nin McLaren’i terk edip Jaguar’a geçmesi Jaguar’ı ihya edip McLaren’i yıkacak bir transfer olmayabilir ama yine de bu tip transferlerin takımların dengesini bozacağını söyleyebiliriz. 1990 yılından bu yana tasarladığı otomobillerle 12 Dünya Pilotlar ve Takımlar Şampiyonluğu kazanmayı başaran Newey, bu alanda teknik müdürlerin Michael Schumacher’i olarak biliniyor. Daha önce 1997’de Williams’tan McLaren’e geçen Newey, tecrübesi, birikimi ve biraz da şansın yardımıyla yeni takımına çok kısa sürede önemli başarılar kazandırmayı başarmıştı. Olayla ilgili açıklaması, 1980 yılında IndyCar’da beraber çalıştığı ve çok iyi bir dost olarak nitelendirdiği Bobby Rahal’la tekrar çalışma şansı bulacağı için Jaguar’ın teklifini kabul ettiği, fakat daha sonra bunun doğru olmayacağını anlayarak McLaren’de kalmaya karar verdiği şeklindeydi.
       
       Takım adı değişebilir, McLaren, Jaguar, Ferrari, Arrows, Toyota ya da Minardi olabilir. İsimler de değişebilir. Newey, Brunner, Hamidy ya da Gascoyne olabilir. Değişmeyecek tek şey F1’de yaşanan teknik müdür transferlerinin takımlar arasında kavga-gürültü olmadan gerçekleşmeyeceği...
       
       Şimdi bu olaydan alınacak derslere bir göz atalım:
       Bir kere dostluk ve işi bir arada yürütmeye çalışmamak gerekir. Aksi takdirde her ikisinden de olabilirsiniz. (Rahal, Newey’yle ilişkilerinin eskisi gibi olamayacağını açıkladı; F1 çevrelerinde ise Newey’nin 2002’den sonra Jaguar ve McLaren de dahil olmak üzere, kurallar gereği hiçbir F1 takımında çalışamayabileceği konuşuluyor).
       İkincisi F1’deki en önemli unsurlar rekabet ve gelişimdir. Zirveye çıkmak ve orada kalmak için verilen mücadele, bu iki unsuru yaşayabilmek için verilir, para kazanmak için değil. (Gerçi Newey çok kısa sürede 2 transfer yaparak -McLaren, Jaguar ve Jaguar, McLaren- aldığı ücreti katladı ama Jaguar’ın teklifini kabul etmesindeki asıl neden yeni bir şeyler tasarlayabileceği gerçeğini görmesi ve göstermek istemesiydi. Ne de olsa o bir tasarımcı ve McLaren’da çok kısa sürede gerçekleştirdiği ilerlemeyi, Jaguar’da da yapabileceğini düşünüyor. İnsanın yaratıcılığını korumasının en iyi yolu da iş değiştirmekten geçer).
       Üçüncüsü iyi bir adamın değeri çok fazladır. Takımlar/şirketler iyi adamlarla daha hızlı gelişir, daha çabuk zirveye çıkar. İyi adam yetiştirmek zordur, risklidir; bu nedenle zirvedeki takımlar iyi adamları transfer etmeyi tercih ederler, yani iyi hazır adamın değeri daha fazladır. Rakipten alınacak iyi hazır adamın değeri ise çok daha fazladır.
 
       
    MSNBC News F1, bizler ve diğerleri
MSNBC News Taraftar kimliği mi, fair-play mi?
MSNBC News GS zirveye, FB nereye? (2)
MSNBC News Ekonomi mi, spor mu?
MSNBC News Ben en çok Lucescu'ya üzülüyorum
MSNBC News Sözümü geri aldım?
MSNBC News Hagiler, Daumlar ve bizler
MSNBC News Futbolun değişen çehresi (2)
MSNBC News Futbolun değişen çehresi (1)
MSNBC News İşte öyle bir maç
MSNBC News Ya Ali Haydar sigara içmeye başlarsa...
MSNBC News Bir futbol maçından ne beklersiniz?
MSNBC News Başarılı olmak, herşeyi yapma hakkını verir mi?
MSNBC News 'Yeni yeni isabet etmeye başladı da...'
MSNBC News Türkiye' ve Formula 1
MSNBC News Nasrettin Hoca'dan Galatasaraylılar'a
MSNBC News Kaybetmeyi öğrenmek
MSNBC News Spordaki olasılık hesapları
MSNBC News 5 yıldızlı otellerden, Olimpiyat Köyü'ne
MSNBC News Okumuş, okumuş, anlamamış...
MSNBC News GS zirveye, FB nereye?
MSNBC News Biraz ondan, biraz bundan
MSNBC News Euro 2000'den arda kalanlar
MSNBC News Hayallerim, Milli Takım ve Medya
MSNBC News Farklı, farklı, farklı soru (2)
MSNBC News Farklı, farklı, farklı açı
 
     
 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Spor Kapak | Futbol | EURO2000 | World2000 | Basketbol | NBA | Formula1 | Motor Sporları
Tenis | Olimpiyat | Diğer | Foto Galeri | Yardım | Araçlar | Arama |Bize Yazın
Reklam | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları