|
Daha önce de bu tip flaş transferler yaşayan (Mike Gascoyne, Jordandan Benettona; Eghbal Hamidy, Arrowstan Jordana) F1de, otomobilin tasarımı konusunda başrolü üstlenen teknik müdürlerin önemi hemen herkes tarafından kabul ediliyor. Bunun nedeni ise -en azından bu satırların elverdiği ölçüde- şöyle açıklanabilir:
F1de oldukça komplike otomobiller kullanılır ve bu şaşırtıcı performansın ardında yıllar yatan çalışmalar, kısaca kişilerin birikimleri yatar.
Kokpitin pilota göre geliştirilmesi ve verimli hale getirilmesinden tutun da, aracın hızını saatte 300 km.den 70-80 km.ye iki saniyeden kısa bir sürede indirme yeteneğine sahip jantların, yaklaşık 1300 derecelik bir ısıda yüksek teknolojili karbonfiber frenlere uyum sağlamasına kadar hemen her konu çeşitli evrelerden geçildikten sonra geliştirilir.
Tüm bunlar karşılıklı iletişim ve zaman harcanarak kazanılan tecrübelerle oluşur. Buna bir de F1 araç tasarımının en önemli alanı olarak görülen aerodinamik alanda yaşanan gelişmelerin de (kaba tabiriyle) deneme yanılma yöntemiyle bulunduğunu ekleyin ve tabloyu tamamlayın.
Bu nedenlerle otomobilin tepkisini anlayan/anlatan pilotlar, sadece hızlı pilotlardan çok daha değerlidir; ve tabii ki otomobilin hemen her yerinde görülen/görülmeyen, ne olduğunu rakip takımların bile tam olarak anlayamadığı ekstra parçaların tasarımını yapan, bunların ne işe yaradığını bilen teknik müdürler de...
Neweynin McLareni terk edip Jaguara geçmesi Jaguarı ihya edip McLareni yıkacak bir transfer olmayabilir ama yine de bu tip transferlerin takımların dengesini bozacağını söyleyebiliriz. 1990 yılından bu yana tasarladığı otomobillerle 12 Dünya Pilotlar ve Takımlar Şampiyonluğu kazanmayı başaran Newey, bu alanda teknik müdürlerin Michael Schumacheri olarak biliniyor. Daha önce 1997de Williamstan McLarene geçen Newey, tecrübesi, birikimi ve biraz da şansın yardımıyla yeni takımına çok kısa sürede önemli başarılar kazandırmayı başarmıştı. Olayla ilgili açıklaması, 1980 yılında IndyCarda beraber çalıştığı ve çok iyi bir dost olarak nitelendirdiği Bobby Rahalla tekrar çalışma şansı bulacağı için Jaguarın teklifini kabul ettiği, fakat daha sonra bunun doğru olmayacağını anlayarak McLarende kalmaya karar verdiği şeklindeydi.
Takım adı değişebilir, McLaren, Jaguar, Ferrari, Arrows, Toyota ya da Minardi olabilir. İsimler de değişebilir. Newey, Brunner, Hamidy ya da Gascoyne olabilir. Değişmeyecek tek şey F1de yaşanan teknik müdür transferlerinin takımlar arasında kavga-gürültü olmadan gerçekleşmeyeceği...
Şimdi bu olaydan alınacak derslere bir göz atalım:
Bir kere dostluk ve işi bir arada yürütmeye çalışmamak gerekir. Aksi takdirde her ikisinden de olabilirsiniz. (Rahal, Neweyyle ilişkilerinin eskisi gibi olamayacağını açıkladı; F1 çevrelerinde ise Neweynin 2002den sonra Jaguar ve McLaren de dahil olmak üzere, kurallar gereği hiçbir F1 takımında çalışamayabileceği konuşuluyor).
İkincisi F1deki en önemli unsurlar rekabet ve gelişimdir. Zirveye çıkmak ve orada kalmak için verilen mücadele, bu iki unsuru yaşayabilmek için verilir, para kazanmak için değil. (Gerçi Newey çok kısa sürede 2 transfer yaparak -McLaren, Jaguar ve Jaguar, McLaren- aldığı ücreti katladı ama Jaguarın teklifini kabul etmesindeki asıl neden yeni bir şeyler tasarlayabileceği gerçeğini görmesi ve göstermek istemesiydi. Ne de olsa o bir tasarımcı ve McLarenda çok kısa sürede gerçekleştirdiği ilerlemeyi, Jaguarda da yapabileceğini düşünüyor. İnsanın yaratıcılığını korumasının en iyi yolu da iş değiştirmekten geçer).
Üçüncüsü iyi bir adamın değeri çok fazladır. Takımlar/şirketler iyi adamlarla daha hızlı gelişir, daha çabuk zirveye çıkar. İyi adam yetiştirmek zordur, risklidir; bu nedenle zirvedeki takımlar iyi adamları transfer etmeyi tercih ederler, yani iyi hazır adamın değeri daha fazladır. Rakipten alınacak iyi hazır adamın değeri ise çok daha fazladır. | |