Home page

Haber Menüsü


e. murat yığcı
 
Ya Ali Haydar sigara içmeye başlarsa...
 
Eğer bazı insanlar Formula 1’le sigarayı birbiriyle özdeşleştirebiliyorsa, bence F1’in sigarayla ‘artık’ uzaktan yakından ilgisi olmadığını anlatamayan F1 severler hatalıdır.
 
e. murat yığcı'ya mail.
NTV-MSNBC
 
28 Ocak—  Öncelikle şu söylemekte fayda var: Hata bizde... Tabii ki öyle; eğer 2001 yılında bile insanlar Formula 1’le sigarayı birbiriyle özdeşleştirebiliyorsa, Formula 1’in sigarayla ‘artık’ uzaktan yakından ilgisi olmadığını ve 2006 yılının sonunda resmi olarak da hiçbir ilgisi kalmayacağını anlatamayan Formula 1 severlerdir hatalıdır. Demek ki, Formula 1’in, naklen yayın yaptırabilmek için üzerine para verildiği, alkol ve sigara kokusundan geçilmeyen 1980’li yıllardaki imajından çok, çok ötede olduğunu iyi ifade edememişiz.

   
 
       
   
MSNBC News Başarılı olmak, herşeyi yapma hakkını verir mi?
MSNBC News 'Yeni yeni isabet etmeye başladı da...'
MSNBC News Türkiye' ve Formula 1
MSNBC News Nasrettin Hoca'dan Galatasaraylılar'a
MSNBC News Kaybetmeyi öğrenmek
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Onlara göre, ortalama bir Grand Prix’nin gelirinin yaklaşık 40-50 milyon dolar olması (Malezya Grand Prix’si 2000 sonrasında 170 milyon dolar kar açıkladı), organizasyon 206 ülkede naklen yayınlanması, Formula 1 yarışlarını izlemeye gelen ortalama 150 bin kişiden adam başı yaklaşık 250 dolar kar elde edilmesi de, bu sporun sigara gölgesinden kurtulduğunun bir göstergesi değil.
       Bu nedenle, yayınların “Formula 1 örtülü sigara reklamı yapıyor” gerekçesiyle Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu’nun engeline takılması çok doğal. Çünkü onlar halen buna inanıyorlar. Çünkü bizler, Formula 1 yarışlarında yeralan 11 takıma sponsorluk yapan 6 sigara şirketinin 2006’dan sonra pistlerde adının anılmayacağını, o zamana kadar sigara reklamının yasak olduğu diğer Avrupa ülkelerinin sadece yarışlar için özel kanunlar çıkardığını ‘yetkili mercilere’ yeteri kadar anlatamadık.
       Bizim anlatamadığımız bir diğer nokta da, Turizm Bakanı Erkan Mumcu’nun destek olacağını açıkladığı Formula 1’in farklı bir dünya olduğu... Bu organizasyonu düzenleyebilmek için 15-20 milyon dolarlık ödemeleri gözden çıkaran ülkeler var. Sezon içinde yapılan 15-17 yarış için takvimden çıkabilecek pistlerin talebi o kadar yüksek ki, daha takvimde yerini almadan pist yapımına başlanan ülkeler bulunuyor.
       
MOSKOVA, İNGİLTERE VE MACARİSTAN
       Moskova Kenti, Arrows takımıyla ortak olarak yapacağı 100 milyon dolar bütçeli pistin yapımına başladı bile. Çin’de, Güney Afrika’da, Lübnan’da ve Amerika Birleşik Devletleri’nde ikinci bir yarış planları ise kulislerde fazlasıyla konuşulan konular arasında.
       Almanya gibi sigara reklamı yapmanın yasak olduğu ve motor sporları organizasyonu nedeniyle bu yasağın delindiği İngiltere’de, Silverstone Grand Prix’sinin devamını sağlamak için 15 yıl için 150 milyon sterlin ödeyen İngiltere Yarış Pilotları Kulübü, pistin ‘gözten geçirilmesi için’ 60 milyon dolarlık yatırım yapmayı göze aldığını açıkladı.
       Bir süre önce yapılması tehlikeye giren Macaristan Grand Prix’sinin kurtarılışı ise Formula 1’in geldiği noktanın bir kanıtı. 1 Temmuz 2001’den itibaren medya’ya sigara reklamı yasağı getiren Macaristan Parlamento’su, 2002’den itibaren topluma açık tüm yerlere sigara reklamı yasağı getiriyor. Karardaki tek istisna ‘Dünya çapında motor sporları organizasyonları’... Yani bir başka deyişle sigara reklamları, yıl içinde sadece 3-4 gün, yarışın yapıldığı dönemlerde yasak kapsamı dışında tutulmuş ve bu kararla resmi adında ‘Marlboro’ ismi bulunan ‘Macaristan Grand Prix’sinin geleceği, kontratın biteceği 2006 yılına kadar kurtarılmış.
       Karardan sonra Macaristan GP’si Organizasyon Komitesi Başkanı Ferenc Studniczky “Bunun iyi bir çözüm olduğunu düşündük. Aksi takdirde öngörülemeyen zararlarla karşılaşabilirdik. Ekonomiden sorumlu bakanlar, böylesine özel, büyük ve önemli bir organizasyon için yasağı geçici olarak kaldırmayı kabul ettiler” açıklamasını yaptı. Ne de olsa, Doğu Avrupa’daki tek F1 yarışı, Macaristan’ın yurtdışı tanıtımını başarıyla yapmanın yanı sıra, ülkenin turizm gelirine de her yıl fazlasıyla katkı yapıyor.
       
MADALYONUN DİĞER YÜZÜ
       Formula’de 6 takımın (McLaren/West, Ferrari/Marlboro, BAR/Lucky Strike, Benetton/Mild Seven, Prost/Gauloises Blondes ve Jordan/Benson & Hedges) sponsorluğunu yapan sigara üreticileri, pek çok Avrupa ülkesinde yasak olmasına karşın, motor sporlarına yaptıkları sponsorluklarla görsel ve yazılı medyada yeralmayı başarıyorlar. Yapılan yeni düzenlemeler, sigara şirketlerinin Formula 1 sayesinde yasağı delmesini engellemeye yönelik.
       Yine de merak ettiğimiz bir nokta var: Formula 1 yarışmalarında, sürücü giysilerinde, yarış otomobillerinin üzerinde, pistin kenarlarında yeralan sigara reklamlarını (4207 sayılı yasanın 3’ncü maddesine aykırı olarak) örtülü sigara reklamı olarak yorumlayan ve Formula 1 yarışlarını “kamu sağlığını bozmaya yönelik reklam içeren program” olarak yorumlayan kurul, gişe hasılatı kıran filmlerin sigara içilen bölümlerini ne zaman kesmeye başlayacak? Yerli dizi adı altında milyonlara ulaşan yayınlardaki sigara içen ‘karakterlerin’, sigara içmemesini nasıl sağlayacak? Ya Ali Haydar sigara içmeye başlarsa...
 
       
    MSNBC News Spordaki olasılık hesapları
MSNBC News 5 yıldızlı otellerden, Olimpiyat Köyü'ne
MSNBC News Okumuş, okumuş, anlamamış...
MSNBC News GS zirveye, FB nereye?
MSNBC News Biraz ondan, biraz bundan
MSNBC News Euro 2000'den arda kalanlar
MSNBC News Hayallerim, Milli Takım ve Medya
MSNBC News Farklı, farklı, farklı soru (2)
MSNBC News Farklı, farklı, farklı açı
 
     
 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Spor Kapak | Futbol | EURO2000 | World2000 | Basketbol | NBA | Formula1 | Motor Sporları
Tenis | Olimpiyat | Diğer | Foto Galeri | Yardım | Araçlar | Arama |Bize Yazın
Reklam | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları