Home page
Haber Menüsü


 
Stratejik Planlama I
Misyon, Vizyon, Prezantasyon...
 
Bir Amerikan siyaset adamı, “Stratejik Planlama” yapabilmenin, toplumun sosyal zekasının gelişmesinin işareti olduğunu söylemiş.
 
İdil Akidil
NTV-MSNBC
 
20 Ağustos —  Misyon, vizyon, strateji, amaçlar, kritik başarı faktörü vb. sözcük veya tamlamaları siz de çokça duymuş olmalısınız. Bunların belirlenmesini de kapsayan “Stratejik Planlama Çalışmaları”, inanan- inanmayan, bilen bilmeyen birçok kişi ve kurum tarafından, bazen gerçekten içi doldurularak, ama bazen de sanki tüm sorunları çözecek sihirli bir değnek şekline getirilerek; çevre baskısı ile zorunluluktan ya da gösteriş merakı ile çokça yapılmaya başlandı.

   
 
       
    MSNBC News Kimin yanında iyi hissediyorsunuz?
MSNBC News En yüksek zammı kim almış?
MSNBC News Önerilerinizi sandığa atınız...
MSNBC News Kırk defa söylersen, olur...
MSNBC News Büyükler için Oyunlar. Kurum içi siyaset II
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Belirlenen vizyon, misyon vb.nin çerçevelenerek duvarlara asıldığı, çalışma masasına koymak için küçük heykelciklerin üzerine yazıldığı da oluyor. Bu çalışmanın amacını kavrayamamış ya da organizasyonun tüm kademelerini bir şekilde dahil edememiş örgütlerde ise, iş başarısının etkilenmesinin ötesinde, bu konuyla ilgili çalışanların güvenleri sarsılıyor, zaman zaman neredeyse komik görüntüler ortaya çıkıyor.
       
İdil Akidil’in diğer yazıları

       E-mail yoluyla gezen bir doküman vardı. Vizyon, prezantasyon, misyon, strateji, amaçlar, kritik başarı faktörü, katma değer, proje, reengineering, BPR gibi terimlerden oluşmuş tombala kartıyla oynanan bir oyun yapmışlar. Kuralları bildiğimiz tombalanınki gibi. Bir satırdaki tüm sözcükleri kapattığınızda çinko, kartın tamamını doldurduğunuzda tombala oluyor. Tabii bittiğinde “1.çinko” veya “tombala” diye değil, uygunsuz başka sözcüklerle bildirmeniz gerekiyor. Bu tür “yeniden yapılanma” çalışmaları içine giren bir kurumda çalışıyorsanız, herhangi bir büyük toplantı öncesinde bu kartı yanınızda bulundurmanız gerekiyor. Diyelim, biri söz alıyor: ” Bildiğiniz gibi XXX Projesi kapsamında vizyonumuzu yeniden belirledik...”. İki kelimenin üstünü hemen çizebilirsiniz.
       Şakası bir yana, hem dünyada hem de ülkemizde birçok önde gelen kurum, başarısını, nereye gitmek istediğini bilmesine, hayallerine, nasıl yol alacağını tanımlamasına ve bu yolda organizasyonun tüm parçalarının aynı yöne bakmasını sağlamalarına, dahası bu parçaların üzerilerine düşeni en iyi şekilde yapabilmesi için gerekli imkanları sunmasına, sık sık da kendisini değerlendirmesine borçlu. Ülkemizden bir örneği, Harvard Business School tarafından vak’a incelemesi için seçilmiş Garanti Bankası’dır. Bankanın 90lı yıllara yayılmış değişim serüveni...
       Vizyon, misyon vb. sözcüklerini kullanmak bile biraz yabancı kökenli olduklarından, biraz içleri yanlış doldurulduğundan, belki biraz da yukarıda bahsettiğimiz gibi kurumların yüzeysel uygulamaları yüzünden itici olabiliyorlar.. Bir üst düzey yönetici, bir danışman veya İnsan Kaynakları Sorumlusu; “Önce misyonumuzu gözden geçirmekle başlayıp, vizyonumuzu tanımlayalım” dediğinde, tüm olumsuz deneyimler yüzünden doğmadan ölebiliyorlar.
       Pratik:
       Adına ne derseniz deyin hem kendimiz hem de içinde bulunduğumuz organizasyon için Stratejik Planlama çalışmalarını yapmak çok önemli. Terminolojiden uzaklaşarak tanımlamak işi kolaylaştıracaktır. Örneğin, “Yön belirleme çalışmalarında”, önce kurumun “varlık nedenini” gözden geçirmek, “varılacak noktayı hayal etmek” bunu “yapabilmek için gerçekleştirilmesi gerekenleri” belirlemek vb.
       Kaynakların hepsi yine ne yazık ki İngilizce. http://www.ucop.edu/ucophome/businit/presentations/connect/sld001.htm adresinde bir 65 sayfadan oluşan bir Stratejik Planlama semineri sunumu bulacaksınız. University of California’dan Kristine Hafner tarafından hazırlanmış. Adım adım ilerletiyor Stratejik Planlama’da.
       Ama eğer siz de “Ne olduğu önemli değil ama bir misyonum olsun.” diyorsanız, ibir misyon cümlesini ş dünyasının popüler sözcüklerini kullanarak oluşturan aracı denemelisiniz. Scott Adams’ın Dilbert sitesinden: http://www.dilbert.com/comics/dilbert/career/bin/ms2.cgi. Yukarıda bahsettiğimiz Tombala Kartı örneği de burada: http://www.btinternet.com/~comic.strip/bingo.htm
       
 
       
    MSNBC News En güçlü kim?Kurum içi siyaset I
MSNBC News Yetkinlikler üstüne
MSNBC News "Boncuk - ayşe fasulyeden sorumlu grup müdürü"
MSNBC News Fare kapanı mucidi olmak
MSNBC News Gözünüzü yolunuzdan ayırmayın, kazalara bakmayın!
MSNBC News İnsan Kaynakları Yine Sorgulanıyor
 
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları