|
|
Senna mı, Schumacher mi? Ve McLaren ve Jaguar ve Newey Formula 1'de sürprizler bitmiyor e. murat yığcı'nın tüm yazıları e. murat yığcı'nın tüm yazıları - 2 e. murat yığcı'nın tüm yazıları - 3 |
|||
Sezonun ortalarında yukarıdaki yorumun aslında tam olarak gerçeği yansıtmadığı çıktı ortaya: Ferrari, 2001 performansını devam ettirmiyor; F2002yle yeni bir çığır açıyordu. Takımın Bridgestonela yaptığı işbirliğinin yeni şasiyle uyumu, Schumacher-Byrne-Todt-Brawn dörtlüsünün detaycılığıyla birleşince, Ferrari, yarışlara diğer takımlardan bir hayli ileride başlar hale geldi. F2002 piste çıktığında sezon tamamlanmış, takımlar 2003 sezonu için hazırlık yapar hale gelmişti. Kırmızılılar diğer takımlarla değil, kendileriyle yarışıyordu adeta; 2002 sezonunda Siz asıl, F2003ü bekleyin cümlesini bir hayli sık duyduk. BU İŞ NE KADAR SÜRER? Diğer takımlar gibi bizler de merakla bekliyoruz F2003ü. Acaba F2003, 2002 yılında kullanılan otomobilden daha iyi olabilir mi? Ya da soruyu başka bir biçimde tekrar soralım: Ferrarinin F1 pistindeki üstünlüğü sürecek mi? Ferrarinin tek kazanan olması, Formula 1in izlenilirliğine ciddi bir darbe vuruyor. F1 Racingin tüm dünya satışında belli bir düşüş yaşanmasından tutun da (tabii ki bu Türkiye için geçerli değil, yaşasın F1 Racing kemik okurları), TV reytinglerine kadar hemen her alanda bu kendini hissettiriyor. Sponsorlar ise, eğer isimleri kırmızı bir otomobil üzerinde görünmüyorsa, bu işten pek memnun değiller. Ferrari taraftarları bile takımlarının sürekli kazanır olması nedeniyle, yarışları daha az izler hale gelmeye başladı. 3 büyükler (Ferrari-Williams-McLaren) harici takımlar, ciddi maddi problem yaşıyor. Prost, pistlere veda etti; Arrowsun durumu içler acısı; fabrika takımı kimliğinde olmayanların durumu ise pek parlak değil. Bernie Ecclestoneın Ferrarinin önemli bir bölümünü satın alması (bir söylenti ama F1de söylentiler genelde bir sure sonra doğrulanıyor), diğer takımların yeni bir F1 serisi yaratma projelerini bir süre askıya almasına neden olacaktır; tabii bu süre içinde sürekli kaybeden konumundan çıkabilirlerse Bunun gerçekleşmesi için ise 2 önemli unsur var: Birincisi Ferrarinin inanılmaz maddi gücünün, diğer takımları bu kadar çok ezmesine izin verilmemesi (örneğin motor kullanımı konusunda kısıtlamalar getirilmesi gibi uygulamalar), ikincisi ise mücadele gücü açısından McLaren ve Williamsın Ferrariye, diğerlerinin ise bu ikisine yaklaşması FERRARİ İLE NASIL BAŞEDERSİNİZ? F2002yle geçilemeyen Ferrari, yeni motoru ile test yapmaya yakında başlayacak. Onların amacı kaldıkları yerden devam etmek; Williams ve McLaren ise kopya çekerek aradaki farkı kapatmaya çalışacak. Bu, beklenmeyen transferler yoluyla olabilir. Daha sezon tamamlanmadan, Ferrarinin vites kutusundan sorumlu mühendisi John Sutton, teknik departmanı baştan aşağı değiştiren McLarene; aerodinamik uzmanı Dr. Antonia Terzi ise Williamsa geçtiler (konunun detaylarını dergide bulabilirsiniz). Yani gelecek yıl pistlerde Ferrariye yakın kapasitede bir kaç otomobil görebiliriz. ZAMAN EN İYİ İLAÇTIR Tabii unutlamamı gereken çok ama çok önemli bir nokta daha var: Zaman faktörü. Formula 1 pistlerinde zaman zaman, bazı takımlar, diğerlerine ezici üstünlük sağlamayı başarıyor; başarıyor ama, bu üstünlük 3-4 yıldan fazla sürmüyor. Takımları başarıya götüren yolda motor, şaşi, pilot, teknik kadro ve lastikler ile bunların birbirine uyumu en önemli unsurlar olarak görülüyor. Önceki yıllarda takımların başarıya ulaşmasından hemen sonra, tabloda derin çatlaklar oluşmaya başlamıştı. Pilotlar arası çekişme, teknik kadrodan kopmalar ve diğer takımların öndeki takımın adım izlerinin üzerinden başarıyla yol almaları, üstünlüğün bir anda kaybolmasına neden oluyordu. Gerçi Ferrarinin şu andaki konumu ve yarattığı takım, geçen yıllardakilerle karşılaştırılamayacak kadar iyi ama Formula 1 garip bir dünya; pek çok bileşen içinde önemsiz gibi görünen bir nokta, tüm paketin işleyişini engelleyebiliyor. 1998-99 şampiyonu McLaren, bir anda yarış bitiremeyen bir takım olabildiği gibi, otomobilde yapılan bir ufak değişiklik, orta sıralardaki bir takımı bir şampiyona çevirebiliyor. Önemli olan her birimin aynı hızda yol almayı başarması. Çok iyi bir motor, çok iyi bir şaşi ama yetersiz bir pilotla alabileceğiniz yol sınırlı olacaktır. Ya da çok iyi bir pilot, çok iyi lastikler ama yetersiz bir şasiyle Ferrarinin F1 pistlerindeki üstünlüğü sürecek mi? Sanırım, bu soruya Bir süre daha yanıtını vermek en doğru seçenek gibi görünüyor (Ne de olsa Brawn-Byrne-Todt-Schumacher dörtlüsü 2004ün sonunu Ferraride göreceklerini sözleşmelerle resmiyete dökmüş durumdalar). Ama, bu bir süre, çok uzun sürmeyebilir, sürmemeli İzleyiciler, sponsorlar, takımlar, herkes için en iyisi bu Hatta Ferrari için bile | ||||
F1, bizler ve diğerleri GS zirveye, FB nereye? (2) Türkiye' ve Formula 1 Kaybetmeyi öğrenmek Spordaki olasılık hesapları |
|||
|
|||||||
Spor Kapak | Futbol | EURO2000 | World2000 | Basketbol | NBA | Formula1 | Motor Sporları Tenis | Olimpiyat | Diğer | Foto Galeri | Yardım | Araçlar | Arama |Bize Yazın Reklam | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||