|
27 Ocak 2004 (...) Kral çıplak diye bağırmak masallarda marifettir. Gerçek hayatta, kralın o an üstündeki kıyafetin aynısı giydirilerek ödüllendirilir keskin gözlü boşboğaz. Ve bir donsuz, ancak kralsa güvendedir. [Toprak Işık] |
![]() ![]() |
![]() |
|||||||
|
|||||||
![]() |
|
PUNK FELSEFESİ Gürültünün Ötesinde Craig OHara Ortalıkta dolaşan bütün plaklar, filmler, gösteriler ve diğer Punk eşyaları, bazen bize hareketimizin aslında bir inanış meselesi olduğunu unutturabiliyor. Bu inanç, hayatın önemli bir şey olduğunu, dolayısıyla onu b.k eden bir şey varsa durumu düzeltmek için harekete geçmek gerektiğini söyleyen bir inançtır. Birbirleriyle hiç tanışmamış veya konuşmamış Punkları birbirlerine bağlayan işte bu manevi değerlerdir. Müziğimiz ve kültürümüzde ifade edilen, bizi bu harekete bağlayan yine bu inançlardır. Punkın bir hareket olarak geleceği bizim elimizdedir. Eğer Punkın müziğini, inançlarını veya sırf saf gücünü seviyorsanız, kı.ınızı bir an önce bir sandalyeye koyup bu mükemmel eseri okuyun. (Marc Bayard) Punk ölmedi! Sapasağlam ayakta! Punk, sanayi devriminin yarattığı yabancılaşmış insanların arasından çıkan, bu toplumla uzlaşmayı ve yabancılaşmayı reddeden gençlerin hareketidir. Punk müziğinin ironisi, kötümserliği ve acemiliği bazen kendi varoluşu itibariyle bir isyanı temsil ederken, bazen de toplumsal ve siyasi anlamlar taşıyarak çekinmeden asiliğini dışavurur. Yıllar içinde de olduğu yerde saymaz, kimi yerde hareketin içi boşaltılırken, kimi yerde de bilinç düzeyini yükselterek hakim kültüre bir tehdit oluşturur. Craig OHaranın, hareketin içinden gelen biri olarak yazdığı Punk Felsefesi: Gürültünün Ötesinde, tam da kitabın önemli bir bölümünün konusu ve Punkın temel özelliklerinden biri olan Kendin Yap etiğine örnek oluşturarak yazılmıştır. OHara, Punk tarihi, felsefesi, Punk hakkındaki önyargılar, fanzinler, cinsiyetçilik, feminizm ve eşcinsellik kadar, çevreciliği, Punkın dayandığı politik temelleri de ele aldığı kitaptaki eksiklikleri eleştirenlere şöyle cevap veriyor: Onları da sen yaz! Kendi kitabını yaz, kendi albümünü yap. Kendi radyo programını, fanzinini, kolektifini, müzik grubunu, lokantanı, müzik şirketini, dağıtım şirketini ... başlat ve fikirlerini dünyaya duyur. Şikayet etmeyi bırak! Pek çok dile çevrilen kitap, Hong Kongda Çince basılırken, Litvanya Sansür Kurulu tarafından son derece rezil, hakaret dolu ve isyankar belge olarak değerlendirilir ve daha basılma aşamasındayken, matbaanın polis baskınına uğramasına neden olur. Bu kitap Punkı, tam bir Punk ruhuyla anlatıyor. İçindeki bölümler: Neden Punk? - Punk, Medya Tarafından Nasıl Yanlış Yansıtılıyor - Dazlaklar ve Irkçılık - Hareket İçi iletişim - Anarşizm - Toplumsal Cinsiyet Meseleleri - Çevrecilik ve Ekoloji Kaygıları - Straight Edge - Kendin Yap Etiği Çitlembik Yayınları, 167 sf. Yayıma Hazırlayanlar: Amy Spangler-Ceren Şekerciler Çeviren: Amy Spangler | ||||||||
|
ARMAĞAN DÜNYASI Jacques T. Godbout Jacques T. Godbout, kitabında, gündelik yaşantımızın ve özel günlerimizin önemli bir parçası olan armağanların, aslında verilen kişi ile armağan eden kişi arasında bir nesne olmasının ötesinde, bu iki kişi arasında karşılık verme yükümlülüğünün doğurduğu güçlü bir sosyal bağ oluşturduğunu anlatıyor. Her ne kadar biz onları nesneler olarak görsek de, armağanlar, dünyanın işleyişini anlamak için bakılması gereken bir kaynak belki de. Tüketimciliğin ve devlet kurumlarının egemen olduğu bir çağda, pek çok insan, öz çıkarın, toplumdaki baskın güdü olduğuna inanır. Armağanlar da, en iyi ihtimalle, yararsız süsler olarak görülür. Armağan Dünyasında Jacques Godbout, armağanın aslında günümüz toplumlarında nasıl da hâkim olduğunu gösteriyor. Antropolog Marcel Mauss, ilkel ve arkaik toplumlarda armağan aracılığıyla kurulan ilişkileri incelediği ünlü eserinde, bu değiş tokuşun temel özelliğinin, tarafları, değiş tokuş edilen nesnelerin maddi değerinin üzerinde ve ötesinde bağlayan bir sosyal bağ kurması olduğunu göstermişti. Bu karşılıklı soyut borçlar sosyal dokuyu oluşturuyorlardı. Godbout ve Caillé, modern toplumların piyasa alışverişleri zemininde ve öz çıkar peşinde işlediği varsayımının aksine, armağanın hâlâ sosyal dokumuzun temelini oluşturduğunu vurguluyorlar. Yazara göre, aynı türde karşılık verme yükümlülüğü hissi doğuran armağan, sadece bir nesne değil, bir sosyal bağ, belki en önemli sosyal bağdır. Kan ve organ bağışı, gönüllü çalışma, arkadaşlar, çiftler ve aile arasındaki ilişkiler, Noel Baba, sanatçılar ve izleyicileri arasındaki etkileşim ve sanatçı-toplum ilişkisi gibi birbirinden farklı birçok örnekte, armağan günümüzde etkili olmaya devam ediyor. Sürükleyici bir dille yazılmış olan Armağan Dünyası, dünyanın gerçekte nasıl işlediğiyle ilgilenen herkes için cazip bir kitap. İletişim Yayınları, 344 sf. Çeviren: Dilek Hattatoğlu Dizi: Araştırma-İnceleme-156 Tür: Araştırma | ||||||||
|
BABA BEN NİYE FAŞİST OLDUM? Biyo-Politikanın Temelleri ve Sınırları Üzerine Walter Euchner Siyaset biliminde bir şeyler oluyor... İdeolojilerin sonu mu? tartışmaları üzerindeki dumanlar henüz dağılmamışken, genetik bilimindeki muazzam gelişmelerle, farklı bir biçime bürünen yeni bir hücumla karşı karşıyayız: Biyo-Politika. Klasik bir siyaset bilimi eğitimi almış olanlar için biyoloji ile politika kavramları Platonu, belki biraz Aristotelesi, sonra Mandevillei, Hobbesu, Bakunini çağrıştıracaktır. Oysa günümüzdeki Biyo-Politika harekatı çok farklı bir zeminde cereyan etmektedir: İnsanın toplumsal ve siyasal edimlerini biyo-kimyasal ve genetik köklerinden hareketle açıklamaya çalışmak, böylece politikayı nihayet bilimsel çerçeveye oturtabilmektir buradaki amaç. Çok çeşitli konuları birkaç temel teoremle açıklamaya çalışan bu yeni pozitivist ve maddeci siyaset bilimi anlayışı, eskiler için abesle iştigal etmekten ibaret olsa da, siyasal analiz yapan pek çok kurum Biyo-Politik araştırmalar için hayal gücünü zorlayan miktarlarda kaynak ayırmaktadır. Nitekim, gelecekte hâkim ideoloji haline bürünecek araştırmalar bu programlardan türeyecek ve genetik bilimiyle el ele giden Biyo-Politika, belki de çağımızın ideolojisi haline gelecektir. Bu kitap, Biyo-Politika alanındaki bu gelişmelerin tarihini, bu alandaki ana öğretileri ve insanlık açısından tehlikeli gidişatın ciddi bir eleştirisini sunmakta Agora Kitaplığı, 136 sf. Çeviren: Kaan H. Ökten Dizi: Düşünce-Felsefe-1 | ||||||||
|
KIERKEGAARD VE DİN ed. Ahmet Demirhan Gelenek Yayıncılıktan çıkan Kierkegaard ve Din, büyük düşünür Soren Kierkegaardın din ile ilişkisini ele alan metinlerden oluşuyor. Bu yazıların sahipleri arasında, Emmanuel Levinas, Jacques Derrida, Dorota Glowacka, John Milbank ve Hent de Vriesin yanısıra Ahmet Demirhan ve bizzat Kierkegaard bulunmakta. Bir iman şövalyesi başka bir iman şövalyesine yardım edemez. Ya tekil birey, kendisini bu paradoksa sokmak suretiyle bir iman şövalyesi yapacak, ya da asla bir iman şövalyesi olamayacaktır. Bu bölgelerde ortaklık düşünülemez. Eğer bir kişi başka birinin sorumluluğunda iman şövalyesi olmak isteyecek kadar korkak ve basitse, asla bir iman şövalyesi olamayacaktır. (...) Eğer kişi, bütün çağlar boyunca var olan imanı inkar ederse bu gülünç olacaktır, imandan önce bir sonsuzluk hamlesi vardır. Bu görev, bu günlerde insanlar hor görseler de, kendi içinde insan gücüne denktir. Ancak bu görev tamamlandığında, yani birey kendisini sonsuzda tükettiğinde, imanın doğabileceği noktaya ulaşabilir. (S. Kierkegaard) İman, ıstırap çeken bir hakikatle bağlantılıdır. Istırap çeken ve zulme uğrayan hakikat, yanlış bir biçimde müracaat edilen hakikatten hayli farklıdır. (...) Istırap çeken hakikat, insanı diğer insanlara değil, yalnızlık içinde Tanrıya açar. (E. Levinas) Korkar ve titreriz, çünkü zaten Tanrının ellerindeyizdir; çabalamak için özgür olsak da, görmediğiniz ve iradesini bilmediğimiz Tanrının ellerinde ve bakışı altındayız; vereceği kararlarını da, filanı ya da falanı, hayatımızı ya da ölümümüzü, kurtuluşumuzu ya da helakımızı isteme nedenlerini de bilmediğimiz Tanrının. (J.Derrida) Gelenek Yayıncılık, 187 sf. Dizi: Filozoflar ve din -2 Tür: Felsefe | ||||||||
|
Üç Dinin Buluştuğu Kent İSTANBUL Sennur Sezer - Adnan Özyalçıner Asırlar boyu Batı ve Doğu uygarlıklarının kavşak noktası ve birçok uygarlığa siyasi ve kültürel olarak başkent olmuş İstanbul, dünya nüfusunun yarısından çoğunun bağlı olduğu üç büyük dinin de önemli bir buluşma noktasıdır. Bugün İstanbulda çeşitli kültür zenginlikleriyle, halkının yaşam biçimiyle, gelenek ve görenekleriyle, inanç özgürlüğünü somutlaştıran ayrı dinlerin, aynı mekanlarda birlikte yükselen yapılarıyla bu buluşma sürüyor. İstanbul, ayrı inançlardaki insanların tarih boyunca birlikte, barış içinde yaşadıkları bir kent olarak da üç dinin başkenti olmaya hak kazanıyor. Hem de tek başına. Tarihsel ve kültürel geçmişiyle biricik olarak. Biricikliğini bugün de sürdürerek... Üç Dinin Buluştuğu Kent İSTANBUL, tanınmış edebiyatçılarımızdan Sennur Sezer ve Adnan Özyalçınerin titizlikle hazırladığı, üç büyük dinin anıt eserlerinin seçkin bir derlemesini sunuyor. Barışın ve dostluğun bir simgesi olarak ... İnkılâp Kitabevi, 360 sf. Dizi Editörü: Müfit Taşçı Sanat Yönetmeni: Esranur Değirmenci Fotoğraflar: Beyhan Akkoyun, Artür Büyüktaşçıyan, İzzet Keribar | ||||||||
|
HALAT GÖSTERİSİ Toprak Işık Toprak Işık, insanları, hikayeler aracılığıyla anlatmaya devam ediyor. Ama onun insanları bildiğimiz masal veya roman kahramanları değil, her gün sokakta görüp yanlarından geçtiğimiz, birbirini tanımayan insanlar. İlk kitabı Sırabaşı sonrası, Toprak Işık birbirini tanımayan insanları Halat Gösterisi aracılığıyla birbirlerine yaklaştırıyor. Çalışanla çalıştıran birbirlerine açık olabilseler iki taraf da kazançlı çıkar. Şükürler olsun, gerçek hayatın gerçek kurallarının buna izin vermeyeceğini bilecek yaşta ve zekadayım. Panda gibi yatsan da, karınca gibi çalışıyor görüneceksin. Patron da, kullarını eşekler gibi çalıştırıp, eşekten beter yaşatmak istediğini belli etmez. Bu memlekette yatırım yapmak, çölde kum, kutupta buz satmaktan zorken, sırf çalışanları aç kalmasın diye kendini paraladığını söyler. Bunu duyan ben, iş dünyasını derede yüzen sazanlar kadar az tanımadığımdan, (patronun) boynuna atlayıp hüngür hüngür ağlamam. Hadi len deyip içimden geleni de taşımam dışıma. Kral çıplak diye bağırmak masallarda marifettir. Gerçek hayatta, kralın o an üstündeki kıyafetin aynısı giydirilerek ödüllendirilir keskin gözlü boşboğaz. Ve bir donsuz, ancak kralsa güvendedir. (Toprak Işık) Yazar, ilk kitabı Sırabaşının izleklerini bu kitapta da sürdürüyor. Ama bu defa hayatın ve toplumun çok daha geniş halkalarına çeviriyor merceğini. Yine her gün etrafımızda olup biten, sıradan gibi görünen hatta olay bile denemeyecek olayların ve onların kahraman denemeyecek kahramanlarının hikayeleri Onların incir çekirdeğini doldurmayan diyalogları Kısacası, insan denen varlığı şekillendiren, adına hayat dediğimiz oluşu vareden sıradanlıklar Acıtan, yaralayan, güldüren insan hikâyeleri Ustalık, sıradan gibi görünendeki sıradışılığı göstermek değil mi? Toprak Işık daha ustalaşıyor. Toprak Işık, 1973 yılında Elazığda doğdu. Çocukluğu ve ilk gençlik yılları İnegölde geçti. 1996 yılında Bilkent Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümünden mezun oldu. Öykü ve denemelerini Kül, Külöykü, Patika dergileri ile www.aciksite.com adresinde yayımlıyor. Sırabaşı adlı kitabı İletişim Yayınlarından 2002de çıktı. İletişim Yayınları, 198 sf. Dizi: Çağdaş Türkçe Edebiyat- 130 Tür: Öykü(ler) | ||||||||
|
AÇIKLA BANA BU IŞIĞI Portre Cezmi Ersöz Cezmi Ersöz, bu kitabında, kendi anlatımı ve seçtikleriyle, hayat-yazı serüvenini tartışıyor, sergiliyor. Hayatın yazıya, yazının hayata dönüş serüveni... Hayatı anlamak için, tıpkı yazmaktan vazgeçtiğim zamanlarda olduğu gibi başımı bir suyun içine sokuyor, tam boğulacağım sırada başımı yukarı kaldırıyor, can havliyle nefes alıyor, o anda yaşadığımı ve hayatımı anladığımı hissediyorum. Yazmak, budur benim için. O boşluğu başım suyun içindeyken bir kez daha görür, kimsesiz kalmış ve hep kalacak olan sevgimin kanında boğulmamak için yazmaya koyulurum. Çünkü o nefes alış sırasında o boşluğu yazamazsam ölüp gideceğimi hissederim. Sonsuz sandığım bir şeyi yitirmenin tek tesellisi yazmaktır. O teselliyi ararken ayrı düşerim herkesten. İşte bu yüzden bu dünyaya ait gibi hissedemem kendimi. Herkesin kendisine bir düzen kurma kaygısı varken, benim ömrüm adeta bir ölüm kalım savaşıyla; yazmakla geçer. Geleceği, ileride neler yapacağımı, ne olacağımı düşünmem bile. Buna hakkım olmadığını düşünürüm. Hep o boğulma duygusu, son anda derin bir nefes alış ve tekrar boşluk... kurtuluş; yazı. Bir daha soracak mısınız bana o siyah önlüklü çocuk neden yazıyor diye? O zaman güneşe bakın ve açıklayın bana bu ışığı! (Cezmi Ersöz) Kitabın son bölümünde Hulki Aktunç, Orhan Koçak ve Zeki Coşkunun Cezmi Ersöz ve ürettikleriyle ilgili yorumları / saptamaları bulunmakta. YeniYaz Yayıncılık, 253 sf. | ||||||||
|
HİÇBİRYER Fatma Karabıyık Barbarosoğlu Fatma Karabıyık Barbarosoğlu, bir sosyolog. Yıllarca gazete ve kitaplarında yazdıkları kitleler tarafından okundu, tartışıldı, ödüller aldı. Onu araştırma konusu yaptılar; neden bu kadar çok okunuyor, diye... İlk defa roman yazıyor ve yine ilk defa erkekleri anlatıyor; yakın plan ... Erkeklerin hikayesi neden yok? Hikaye biriktiren, hikayeleriyle birbirine tutunan, hikayeleriyle yarışan, hikayeleriyle konuşan kadınlara inat, neden bunca sessiz erkekler dünyası! Gürültüden yana zengin, sözden yana fakir! Kadınlar erkeklerin burada olmamasından şikayet eder daima. Burada olmayan erkekler nerededir? Eğlenen, oyalanan, yarışan, ama konuşamayan sessiz erkekler korosu. Sesler erkekler korosundan bir karakter: Şahin! Adı Şahin, gönlü turna. Sevdiğinin artık yanında olmadığını fark ettiğinde, uçmaktan vazgeçip yere inen turna. Dünyadan uzaklaştıkça kendine yaklaşan. Kendine yaklaştıkça göle dönüşen Şahin. Olduğu yerden vazgeçen. Durduğu yerden vazgeçen. Doğduğu yere dönen, ama varamayan ... Afyonda doğan Fatma Karabıyık Barbarosoğlu İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümünü bitirdi. Modernleşme Sürecinde Moda ve Zihniyet İlişkisi teziyle doktorasını tamamladı. Gün Akşamsızdır adlı öykü kitabıyla Türkiye Yazarlar Birliği tarafından yılın hikayecisi seçildi. Timaş Yayınları, 320 sf. Dizi: Edebiyat/Roman -4 Tür: Roman | ||||||||
|
EVRİM DURUŞMASI Philip E. Johnson Bu kitabı okurken, üzerinde durulan asıl meseleyi gözden kaçırmamak gerekiyor; Akıl, düşünme yoluyla gerçeği ve gerçek olmayanı belirlemeye yarayan, insana özgü bir yeti. Nasıl ki, asırlar önce bir düşünür, Tanrısız bir evrene götürse dahi araştırmasını sürdürmek zorunda idiyse, bugün de bir düşünür Tanrının yönettiği bir evrene götürse dahi araştırmasını sürdürmek durumunda. Bu ikinci olasılık, bugün, sadece makul ve doğru olandan sorumlu olduklarını düşünen kimselerin, sabırsız ve otoriter olmalarına yol açmakta; çünkü tüm eğitim sistemimiz gerçekliğin Tanrısızlığı varsayımına dayanmakta; tıpkı eskiden Tanrı varsayımına dayandığı gibi ... Gelenek Yayıncılık, 147 sf. Dizi: Alternatif Bilim- 13 Çeviren: Orhan Düz | ||||||||
|
Teneke üzerinde MİDYEDEN Sosyeteyle SUŞİYE Birol Güven Çocuklar Duymasının senaristi Birol Güven komik bir kılavuz kitap ile karşımızda. Kitapta, hüzünlü ve komik bir dille, üst sınıflarla karşılaşma anlarında yaşananlar anlatılıyor. Kitap iki bölümden oluşuyor: 1. Damsız delikanlılık günleri 2. Sosyetede davranış rehberi Birinci bölümde Birol Güven gençlik yıllarından kesitleri okurla paylaşıyor. Teneke üzerinde midye pişirmeyi, turist Helgaların Türk erkeklerine âşık olma haberlerine inanıp Bodruma gidişlerini anlatıyor. İkinci bölümün konusu, sosyete içerisinde Taş Fırın Erkeği Haluk olmak! Bu bölümde, sosyeteyle ilk randevusuna çıkanlara, durumu kurtarmak için taktikler veriliyor. Okura sosyetikler arasında davranış rehberi sunuluyor. Kitaptan İki Alıntı Teneke üzerinde midye pişirip, yağlı ekmek üzerine toz şeker mutluluğu yaşadığımız yıllardı. Rus sporcuların donlarını göreceğiz diye, sabaha kadar artistik buz pateni seyrederdik. Şehrin göbeğinde dolaşan, ama içine bir türlü giremeyen, kentsiz çocuklardık biz. Boş yere mutsuz çocuklardık biz. Adımız damsızlardı bizim Yurdum insanının en büyük sorunu içeri girmektir. Önce üniversiteye, sonra işe, sonra yabancı bir ülkeye, sonra da Lailaya girmek için uğraşır durur. Sonra görür ki, zengin olmak çok pahalı bir şeydir ve mutlu olmanın sınıfı yoktur. Alfa Yayınları, 140 sf. Dizi: Başvuru Hobi -20 | ||||||||
![]() |
|||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
|
![]() |
|||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||
![]() |