|
|
Ezeli rekabet nereye koşuyor? Ferrari'nin üstünlüğü ne kadar sürer? e. murat yığcı'nın tüm yazıları e. murat yığcı'nın tüm yazıları - 2 e. murat yığcı'nın tüm yazıları - 3 |
|||
Olabilecek bir iki aksaklık, pek çok şeyi değiştirebilir ve motorsporlarında esmeye başlayan olumlu havayı bozabilir. Dileğimiz Türkiye Rallisinin sorunsuz, dünyadaki iyi örneklere yakın bir biçimde sonuçlanması. Tabii bunun için medyanın desteği gerektiği gibi, Formula 1 organizasyonu için koparılan fırtınanın benzerinin de yaşanması gerekiyor. Şimdilik Formula 1in yakaladığı şansı yakalayamayan ralli, inşallah bunu Türkiye Rallisi öncesinde yaşar. Aksi takdirde hem ralli, hem de Formula 1 severler üzülecektir. 28 Şubat-2 Mart tarihlerinde koşulacak Türkiye Rallisine bir ay kala organizasyonun önünde biri maddi, biri manevi çok ciddi iki sorun var. 1) Türkiye Rallisi için aranan sponsorluk bedeli 1,5 milyon dolar ve organizasyona çok kısa bir süre kalmış olmasına karşın, bu rakama ulaşılmış değil. 2) Belirlenen tarihlerde Antalyada yapılacak bir ralli organizasyonunun hava şartlarından nasıl etkileneceğini ise kimse tahmin edemiyor. Aklımıza gelen ve F1 yönetiminin aklına gelmemesini dilediğimiz soruyu hemen soralım: Uzun uğraşlar sonucu ilk kez düzenleme hakkını kazandığı bir ralli için 1,5 milyon doları bulamayan Türkiye, F1 için gereken 100-200-300 milyon doları nasıl bulacak? F1 CEPHESİNDE DEĞİŞEN BİR ŞEYLER VAR Türkiyede yapılacak pistin maliyetiyle ilgili 280 milyon dolar gibi rakamların konuşulduğu dönemlerde, Formula 1 yönetimi de maddi sorunlara bir çözüm bulmaya çalışıyor. Pistlerinde küçük takımların her geçen gün zayıflaması, büyüklerin ise zirvedeki yerlerini koruyabilmek için daha fazla para harcamak zorunda kalması sporun geleceğini tehdit eder hale geldi. Tabii buna bir de sigara reklamı yasağı nedeniyle Avrupadan kovulma tehdidini eklemek gerekiyor... Şu an yaşanan krizin aşılması ancak sponsor desteğinin artması ve masrafların kısılmasıyla mümkün olabilir. F1 yönetimi yeni kurallarla masrafları kısmayı başaracak gibi görünüyor; sigara yasağıyla ilgili yaşanan savaşın neler getireceğini ise hep beraber göreceğiz. DEĞİŞİKLİKLER NE GETİRECEK? Formula 1, nihayet tekrar spor olacak; artık ekonomi değil, spor sayfalarında yer almaya başlayacak. Takımların teknolojiye harcadığı tutarları değil, pilotların performansını merak edeceğiz artık; yarışların öncesi ve sonrasını, sonucunu, yarış seyrederken hissettiklerimizi tartışmaya başlayacağız ve yapılan hataları konuşacağız. Çünkü artık F1 pistlerinde de hatalar, şansa bağlı hamleler, beklenmedik olaylar olacak. Kısaca F1 artık uzay çağına değil, motor sporlarına ait olacak. Evet, çünkü Dünya Motorsporları Federasyonu (FIA) geçtiğimiz hafta oldukça radikal kural değişiklikleriyle takım sahiplerinin yapamadığını yaptı ve masrafları azaltmak için gerekli kural değişikliklerini yürürlüğe koydu. Her ne kadar daha sonra ilk kurallar biraz yumuşatıldıysa da, F1, küçüklere de rekabet şansı yaratmaya çalışarak, yeniden pistlerde mücadele yaşanabilecek bir spor olma yolunda hızla ilerliyor. GEÇMİŞE DÖNÜŞ Yeni kurallar ne mi getirecek? Bir kere otomobiller artık daha insani olacak. Takımların otomobile kenardan müdahale etmesini sağlayan telemetre sisteminin kullanımı kaldırıldığı gibi, verilerin, otomobilden takımlara gitmesi de 2004 yılından itibaren engellenecek. Geçen sezon yapılan değişiklikler, takımların yarış sırasında otomobilde meydana gelen bazı sorunları bilgisayar yardımıyla gidermesine izin ve imkan veriyordu. Tam otomatik vites, çekiş kontrol ve kalkış kontrol gibi elektronik sürücü yardım sistemleri de Temmuz ayındaki İngiltere Grand Prixsinden itibaren yasaklanacak. FIA elektronik sistemlerin sezon başından itibaren kaldırılmasını istemişti, fakat takımların karşı gelmesi üzerine bunun zamanla yapılmasını kararlaştırdı. HERKESE AÇIK TELSİZ BAĞLANTISI Bu yıl takım ile pilot arasındaki telsiz bağlantısı da herkese açık olacak. İlk etapta telsiz bağlantısını yasaklayan FIA, bu kuralı -doğru bir kararla- pistteki tehlikelere karşı alınabilecek önlemleri engellememek için yumuşattı. Yani telsiz bağlantısı FIA ve medyaya, dolayısıyla diğer takımlara açık olacak. Daha önce yedek otomobillerin kullanılamayacağı şeklinde çıkan karar da biraz yumuşatıldı. Buna göre bir sürücünün otomobili tamir edilemeyecek şekilde hasar görmesi halinde yedek otomobili kullanmasına izin verilecek. Bitmedi, 2004 yılından itibaren otomobillerın arka kanatları standart olacak, ayrıca pistte tek bir fren üreticisinin sağladığı frenleri kullanılacak. 2004te yarış hafta sonlarında bir motor kullanılacak; kural 2005te iki yarışta bir, 2006da ise altı yarışta bir motor olarak uygulanacak. F1 DOĞRU YOLDA F1in ulaştığı teknoloji, neredeyse bir otomobilin uzaktan kumandayla kullanılır hale gelmesini sağlamıştı. Sürprizi olabildiğince aza indirmek için yapılan çalışmalar, F1i spor olmaktan çıkarıp, bir strateji oyunu haline getirmeye başlamıştı; yarışın kontrolü başroldeki pilotta değil, masa başındaki mühendise geçmişti F1in patronu Bernie Ecclestone, Formula 1in artık doğru yolda yürüdüğünü, Michael Schumacher ise yeni kuralların tehlikeyi arttırdığını söylüyor. Dünya şampiyonu pilot özellikle genç pilotların elektronik yardımlar olmadan yarışmasının zor olacağını belirtiyor. Schumi, Tehlike artacak ama heyecan da artacak. Aynen eskiden olduğu gibi Yine de iyi bir takım, her zaman iyi bir takımdır diyor. YAKLAŞIK 12 MİLYON DOLAR Schumacherin Anti-Ferrari bir hareket olarak görmediği yeni kurallarla, masraflarda takım başına 12 milyon dolara yakın bir kısıtlama yapılacak. Tabii bu işten en karlı çıkanlar, küçük olarak nitelendirebileceğimiz şahıs takımları... Sauber ve Jordan takımlarından konuyla ilgili yorum gelmezken, Minardi takımının sahibi Paul Stoddart çok memnun olduğunu, çünkü yeni kurarların onlara yaşama şansı verdiğini söylüyor. Stoddart son şampiyon için ise şöyle konuşuyor: Schumacher için farketmeyecek, çünkü o zaten elektronik yardımlar olmadan da aynı derecede kusursuz bir sürüşe sahip. Eğer Tüm bunlar bizler için, yani TV başındaki seyirci için çok da bir şey ifade etmiyor diyorsanız, haklısınız. Ne çekiş kontrol sistemi, ne de 18 bin devire ulaşan motorlar bizi ilgilendirmez, diye düşünebilirsiniz. Sonuçta bizler yarışla ve yarış sonuçlarıyla ilgileniriz. Doğru O halde bizleri şu kısa özet ilgilendirecektir: Yeni kurallar, kimsenin kısa dönemde Ferrari ve Schumacherden zirveyi almasını sağlayamaz ama pistlerde daha heyecanlı, -nispeten- daha eşit ve herkese kazanma şansı veren bir ortam yaratır İyi bir takım, her zaman iyi bir takımdır ama en azından tüm yarışları Ferrarinin kazandığı ikinci bir sezon daha yaşamayacağız (*) DÜNYA RALLİ ŞAMPİYONASI VE TÜRKİYE Fabrika takımlarının büyük mücadele içine girdiği Dünya Ralli Şampiyonası, 14 yarıştan oluşuyor. Bu yarışlardan biri, şampiyonanın üçüncü ayağı bu yıl Türkiyede yapılacak. 24 Ocakta Monte Carlo Rallisiyle başlayan büyük mücadele, 28 Şubat-2 Mart tarihlerinde Kemer/Antalyaya da uğradıktan sonra, 9 Kasımda İngilterede son bulacak. Bir de dipnot: Peugeot 206lar bu yıl gümüş yerine, kırmızı renklerle parkurlarda yeralacak. Çünkü Fransız takımı sponsorları nedeniyle kırmızı ağırlıklı renklerle yarışacak. Bir başka deyişle sigara yasağı nedeniyle ralliden uzak duran kırmızı renkler, 2003te tekrar geri döndü. Bunun etkilerini ise önümüzdeki günlerde hep beraber göreceğiz. | ||||
12 Dev Adam'dan 12 Dev Çocuk çıkar mı? Yarı final, Türkiye ve Dünya Kupası... F1, bizler ve diğerleri Türkiye' ve Formula 1 Kaybetmeyi öğrenmek |
|||
|
|||||||
Spor Kapak | Futbol | EURO2000 | World2000 | Basketbol | NBA | Formula1 | Motor Sporları Tenis | Olimpiyat | Diğer | Foto Galeri | Yardım | Araçlar | Arama |Bize Yazın Reklam | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||