Home page

Haber Menüsü


e. murat yığcı
 
Hermann Tilke bunu hep yapıyor
 
Dilerseniz Hermann Tilke’nin ülkemizi ziyaret ettiği şu günlerde, Tilke’nin önceki demeçlerinden de yardım alarak İstanbul’da yapılacak pistle ilgili bir iki ipucu bulmaya çalışalım...
 
e. murat yığcı'ya mail.
NTV-MSNBC
 
26 Kasım—  25 yıldır çeşitli vesilelerle Türkiye’ye gelen Hermann Tilke, ayağının tozuyla Kurtköy’deki araziyi gezdi ve araziyi çok beğendiğini, heyecan verici ve ayrıcalıklı bir pist yapacaklarını söyledi. Sepang, Hockenheim, Nürburgring gibi pistlere imzasını atan Tilke, Kurtköy Pisti’nin de yapımından sorumlu olacak. Pistin İstanbul’da olmasının bir ayrıcalık olacağını belirten Tilke, bu ayrıcalığın 3-4 içinde şekilleneceğini vurguladı, pistin çiziminin 3- 4 ay içinde biteceğini, ardından 2004 sonuna kadar pist inşaatının tamamlanacağını, önlerinde sıkışık bir süre olduğunu da belirtti. Tilke’nin son eseri uyarlanmış yeni Hockenheim, bir yılda (ilk 6 ay tasarım, daha sonraki 6 ay inşaat), yaklaşık 60 milyon dolar harcanarak tamamlandı. Dilerseniz Hermann Tilke’nin ülkemizi ziyaret ettiği şu günlerde, Tilke’nin önceki demeçlerinden de yardım alarak İstanbul’da yapılacak pistle ilgili bir iki ipucu bulmaya çalışalım...

   
 
       
   
MSNBC News Ezeli rekabet nereye koşuyor?
MSNBC News Ferrari'nin üstünlüğü ne kadar sürer?
MSNBC News e. murat yığcı'nın tüm yazıları
MSNBC News e. murat yığcı'nın tüm yazıları - 2
MSNBC News e. murat yığcı'nın tüm yazıları - 3
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Hermann Tilke’nin yaptığı iş, Hockenheim pistini günümüze uyarlamak... Hayır, tabii ki Tilke 1932’de açılan, 1938’de tamamen yenilenen, ilk Formula 1 GP’sine 1970 yılında evsahipliği yapan Hockenheim pistinin yapılmasını üstlenmemiş. Uyarlamak, Formula 1 dilinde Hockenheim için şu anlama geliyor: 2 kilometre kadar kısaltmak (6,815’den 4,489 km.ye), pistin çevresindeki ormana zarar vermeden atak yapılacak kısımları arttırmak ve tabii pisti daha güvenli hale getirmek...
       Güvenlik, son zamanlarda F1 dünyasının çok sık kullandığı bir kelime. Güvenliği sağlarken olayı tekdüzelikten çıkarmak ise üzerinde kafa yordukları bir düşünce. Daha kısa bir pist, daha çok tur ve daha fazla atak fırsatı anlamına geldiği gibi, aynı zamanda uzun düzlüklerin azalması nedeniyle hızın da düşmesini sağlıyor. Modifiye edilmiş Hockenheim’ın amacı da modern F1’in gereklerini yerine getirecek kriterlere uymak. Pek çok kişinin ortak düşüncesi “Hermann Tilke amatör bir yarışçı, bu nedenle yaptığı pistlerde pilotların sürüş zevkini de düşünüyor” şeklinde. Yani iyi bir kombinasyon yakalamaya çalışıyor Tilke; izlenmesi kolay, sürüş zevki olan, güvenli bir pist yapmaya çalışıyor.
       Hermann Tilke, orjinal Hockenheim’i mümkün olduğu kadar korumaya çalışmış önceleri. Pist çok hızlı olmasına karşın çok darmış; “Pisti genişletmek ise yüzlerce ağacın kesilmesine malolacağı için imkansızdı” diyor Tilke. Bu nedenle tamamen yeni bir tasarım için 6 ay çalışmışlar, ekolojik dengelere dikkat ettikleri için de ormana dokunmayı akıllarından bile geçirmemişler.
       Aslında Tilke’nin tasarım takımı son derece küçük. 6 ya da 8 kişilik bir grupla çalışıyor başarılı mimar. “Böylesi daha etkili oluyor” diyor. Kurşun kalem ve kağıt aşamasından sonra, sıra bilgisayarlara gelmiş, hesapmalar ve 3 boyutlu canlandırmalar yapılmış.
       Ünlü mimar işin yoğun kısmının burada başladığını söylüyor ve “Ana resmi ve planı oluşturmak hiç de zor değildi; ancak detaylarla uğraşmak adeta yıllar sürdü” diye konuşuyor.
       Bu detaylar arasında neler mi var? Tasarlanması gereken güvenlik ve piste giriş noktaları, kullanılacak lastik bariyer sayısı ya da kum havuzları gibi pek çok önemli unsur... Tüm bunların düşünülmesinin ardından ise 2 km güvenlik bariyeri, 10 km tel örgü, 12 km daha yüksek tel örgü (seyircileri korumak için) ve 143 bin metrekare çim gibi ufak boyutlarda malzeme ihtiyacına sıra geldi. Tabii yeni bir pistin, yeni tribünler ve tamamen yeni binalar demek olduğunu söylemiyoruz bile...
       Sonuçta 60 milyon dolarlık yeni Hockenheim, Grand Prix Pilotları Birliği ve FIA’nın temsilcisi Charlie Whiting’in teftişlerinden geçti ve tarafından yönetmeliklere uygun bulundu. Pistte yapılan ilk yarış ise Michael Schumacher’in yeni rekorlara imza attığı bir GP olarak tarihe geçti. Michael Schumacher önce pole-position’ı kazandı, daha sonra ise 2002’deki dokuzuncu, kariyerinin 62. zaferini elde etti.
 
       
    MSNBC News 12 Dev Adam'dan 12 Dev Çocuk çıkar mı?
MSNBC News Yarı final, Türkiye ve Dünya Kupası...
MSNBC News F1, bizler ve diğerleri
MSNBC News Türkiye' ve Formula 1
MSNBC News Kaybetmeyi öğrenmek
 
     
 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Spor Kapak | Futbol | EURO2000 | World2000 | Basketbol | NBA | Formula1 | Motor Sporları
Tenis | Olimpiyat | Diğer | Foto Galeri | Yardım | Araçlar | Arama |Bize Yazın
Reklam | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları