|
|
Fuarlarda böyle kitaplar için imza günleri bile düzenleniyor. Kuyrukta, sırf ünlüyü yakından görebilmek için bekleyen bir grup hayran. Demek ki kitap, okunacak ve ilham alınacak bir yayın olmaktan çıkmış, üzerine imza atmak için basılan bir tür vesikalık fotoğrafa dönüşmüş. Geçen gün kitapçıdayım, yeni çıkanlar rafında böyle bir kitap: O Bir Marka, Hülya Avşar. Kasım 2003de Turuncu Yayınevinden Ali Bolatın editörlüğüyle yayımlanan kitap ilgimi çekti. Öncelikle, marka konusuyla, özellikle de marka kişilerle ilgileniyorum. Ayrıca, Hülya Avşarın geçen seneki Marka Konferansındaki konuşması sonrası patlayan; Avşar marka mıdır, değilse ne menemdir? tartışmalarıyla ilgili NTVMSNBCde bir yazı yazmıştım. Zaten kapak al beni eve götür diyor. Kabartmalı mabartmalı bir başlık ve Hülya Hanımın profilden çehresi. Arka sayfada da dünyaya meydan okuyan sözü: Bir gün benden güzeli çıkarsa, ikinciliğe düştüğümü ilk ben söyleyeceğim. Bu abartılı yemin, bana, kendimizi sadece kendimizle karşılaştırdığımız kapalı ekonomi yıllarımızı hatırlattı. Merakım bu kadar kışkırtılınca kitabı sepete atmaktan başka çarem de kalmadı. İlk 90 sayfada, internet aramalarından bulunan ucuz magazin arşivi ve Avşarın, bir Türk filminden kopyalandığı izlenimini veren özgeçmişi var. Sonra Kaya Çilingiroğlunun hiç ama hiç merak etmediğim hayat hikâyesi. Editör, diğer sayfaları Ayşe Arman ve Perihan Mağdenin yazılarıyla bir güzel kolâjlamış. Kitap, deli kızın çeyizi gibi uyumsuz ve akışı olmayan bir dolu tele-vole parçadan ibaret. BAŞLIKTA MARKA DEMİŞTİNİZ, O NEREDE? Ben kitapta, içi dolu bir yorum veya marka bilgisi aradıkça, karşıma televizyondaki magazin programlarının yazılı iz düşümü çıkıyor. Anlıyorum ki başlıktaki marka lâfı makyaj, daha amiyane tabirle tıraş. Sadece kitaba bir hava vermek ve benim gibi safdilleri avlamak için kullanılmış. Bu civarlarda gezinirken, Avşarın, O kadına teşekkür etmem gerekir. Bir gece de olsa kocamı mutlu edebildiği için. gibi örnek olay yorumlarıyla karşılaşıyorsunuz. Başkası olsa, olayı duyar duymaz boşanır ve yılların marka birikimini bir celsede çöpe atardı. Oysa Hülya Hanım, markaların, ayran gönüllü olmamaları gerektiğinin fazlaca farkında. Bu kadar derin (!) bir yaklaşım beni aşıp bazı sosyal bilimlerin inceleme alanına giriyor diyerek yoluma devam ediyorum. İşte bu sırada karşıma, Markalaşma Yolunda Avşar Kızı başlıklı bölüm çıkıyor. Tamam diyorum, sonunda paramın ve zamanımın karşılığını alacağım. Okumaya başlıyorum, ama cümleler biraz, düzeltiyorum, fazlasıyla tanıdık. Bunlar hık demiş, benim 25 Aralık 2002 tarihinde NTVMSNBCde yayımlanan Hülya Avşar bal gibi de bir markadır başlıklı yazımın burnundan düşmüş. Yazı bire bir tekrarlanmış, ama alıntının kimden ve nereden yapıldığı bilgisi yok. Bu yüzden de okuyan, içeriği, yazarın kendi düşünceleri zannediyor. Bölümün sonlarına doğru, ilgisiz bir yerde, ismim yasak savmak için veriliyor, ama yazı, tarih ve mecra ayrıntısı yine yok. Benim yazı da öksüzdoyuran bereketindeymiş; 190 sayfalık kitabın temiz 11 sayfasını kotarmaya yetmiş. Zaten kitabın başlığıyla anlatılanların örtüştüğü tek yer de burası. Paramın boşa gitmesine mi yanayım, yoksa yazımın isim verilmeden kullanılmasına mı kızayım karar veremiyorum... Alıntı yapmanın da bir raconu var değil mi? Bir yazıyı alıyorsan, kaynağını bütün ayrıntılarıyla vereceksin. İster içeriği böl ister bir bütün olarak kullan, her defasında hangisi başkasının çalışması hangisi senin fikrin açıkça belirteceksin. Yok, kendini o kadar zorlamak istemiyorsan, bu işe hiç girişme. Kimse seni Kitap yaz, yoksa kendimi köprüden atarım diye tehdit etmiyor ki... Ama burası Türkiye. Burada kolayına kaçmak, uydur kaydır iş yapmak ve başkasının emeğinden geçinmek en gözde meslek... | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||