|
![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||||
|
|||||||
![]() |
Şartla salıverilmeye, dava ve cezaların ertelenmesine olanak sağlayan yasa TBMMde kabul edildi. Yasaya göre, 23 Nisan 1999 tarihine kadar işlenen suçlarda verilen ölüm cezaları yerine getirilmeyecek. Bu durumda olanlar hakkında, tabi oldukları yasalardaki infaz hükümleri aynen uygulanacak. Müebbet ağır hapis cezasına hükümlü olanların çekmeleri gereken toplam cezalarından; şahsi hürriyeti bağlayıcı cezaya mahkum edilenler ile aldıkları ceza herhangi bir nedenle şahsi hürriyeti bağlayıcı cezaya dönüştürülenlerin toplam hükümlülük süresinden on yıl indirilecek. İndirim, verilen her bir ceza için ayrı ayrı değil, toplam ceza üzerinden bir defa yapılacak. Bir kişinin çeşitli suçlarından dolayı cezaları ayrı ayrı tarihlerde verilmiş olsa bile, bu cezalarının toplamı üzerinden yapılacak indirim on yılı geçemeyecek. Tabi oldukları infaz hükümlerine göre çekmeleri gereken toplam cezalarından veya toplam hükümlülük sürelerinden on yıllık indirim yapıldıktan sonra ceza süresi veya hükümlülük süresi dolmuş olanlar, iyi halli olup olmadıklarına bakılmaksızın ve istemleri olmaksızın derhal, toplam cezaları on yıldan fazla olanlar ise tabi oldukları infaz hükümlerine göre fazla olan cezalarını çektikten sonra şartla salıverilecekler. 23 Nisan 1999 tarihine kadar işlenen suçlar nedeniyle tutuklu olan sanıklardan; -Hazırlık soruşturmasında, iddianameye esas olan suçun niteliğine,
-Son soruşturmada, iddianamede yazılı suça veya değişen suç niteliğine göre kanunda belirtilen cezanın asgari haddi esas alınmak suretiyle, tabi oldukları infaz hükümlerine göre on yıllık indirim gözönüne alınarak, bu kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren 30 gün içinde, kamu davası açılmamışlar için savcılıklarca, kamu davası açılan tutuklu sanıklar için mahkemelerce, dosyaları Yargıtayda veya Askeri Yargıtayda bulunanlar ilgili dairesince veya başsavcılıklarınca bu kanuna göre hesaplamalar yapılarak, tutukluluk halinin devamı veya kaldırılması hakkında karar verilecek. YARGILAMA YAPILACAK 23 Nisan 1999 tarihine kadar işlenmiş ve ilgili kanun maddesinde, ölüm, müebbet ağır hapis ve üst sınırı on yılı aşan şahsi hürriyeti bağlayıcı ceza öngörülen suçlardan dolayı haklarında henüz takibata geçilmemiş veya hazırlık soruşturmasına girişilmiş olmakla beraber dava açılmamış olan sanıkların yargılamaları yapılacak. Yapılan yargılama sonunda mahkumiyetine karar verilenlere de hükmün kesinleşmesinden sonra, bu maddedeki şartla salıverilme hükümleri uygulanacak. 23 Nisan 1999 tarihine kadar işlenmiş ve ilgili kanun maddesinde öngörülen şahsi hürriyeti bağlayıcı cezanın üst sınırı on yılı geçmeyen suçlardan dolayı haklarında henüz takibata geçilmemiş veya hazırlık soruşturmasına girişilmiş olmakla beraber dava açılmamış veya son soruşturma aşamasına geçilmiş olmakla beraber henüz hüküm verilmemiş veya verilen hüküm kesinleşmemiş ise davanın açılması veya kesin hükme bağlanması ertelenecek, varsa tutukluluk halinin kaldırılmasına karar verilecek. Bu suçlarla ilgili dosya ve deliller, bu bentte öngörülen sürelerin sonuna kadar muhafaza edilecek. Erteleme konusu suç kabahat ise bir yıl, cürüm ise beş yıl içinde bu kabahat veya cürüm ile aynı cins veya daha ağır şahsi hürriyeti bağlayıcı cezayı gerektiren bir suç işlendiğinde, erteleme konusu suçtan dolayı da dava açılacak veya daha önce açılmış bulunan davaya devam edilerek hüküm verilecek. Öngörülen süreler, erteleme konusu kabahat veya cürüm ile aynı cins veya daha ağır şahsi hürriyeti bağlayıcı cezayı gerektiren bir suç işlenmeksizin geçirildiğinde, ertelemeden yararlanan hakkında kamu davası açılmayacak, açılmış olan davanın ortadan kaldırılmasına karar verilecek. ERBAKAN, CEZAEVİNE GİRMEYECEK Yasanın ikinci maddesine göre de 23 Nisan 1999 tarihine kadar sorumlu müdür sıfatı ile işlenmiş suçlar dahil basın yoluyla veya sözlü veya görüntülü yayın araçları ile yahut miting, kongre, konferans, seminer, sempozyum, açık oturum veya panel gibi her türlü toplantılarda yapılan konuşmalarla işlenmiş olup; ilgili kanun maddesinde öngörülen şahsi hürriyeti bağlayıcı cezanın üst sınırı 12 yılı geçmeyen suçlardan dolayı 12 yıl veya daha az şahsi hürriyeti bağlayıcı bir cezaya mahkum edilmiş bulunan kimselerin cezaları erteleniyor. Yasa yürürlüğe girdiği takdirde, kapatılan FPnin yasaklı Genel Başkanı Necmettin Erbakanın kesinleşen hapis cezası da ertelenecek. Ancak, Erbakanın siyasi yasaklılığı sürecek. 23 Nisan 1999a Kadar İşlenen Suçlardan Dolayı Şartla Salıverilmeye, Dava ve Cezaların ertelenmesine olanak sağlayan yasa, bazı suçları indirim kapsamı dışında bırakıyor. Yasayla devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlar ile cumhurbaşkanına fiile tecavüz, ırza geçme, kötü muamele, çete kurma, rüşvet, yolsuzluk, uyuşturucu ticareti, tehdit, yolsuzluk ve bazı suçlar, tasarıda öngörülen indirimin dışında tutuluyor. Tasarının öngördüğü düzenlemeye girmeyen Türk Ceza Kanununun maddeleri ve bu maddelerin düzenlediği suçlar şöyle: 125. madde (devletin şahsiyetine karşı cürümler) 126. madde (vatandaşın devlete karşı silah kullanması veya harbe katılması) 127. madde (devlete karşı harbe veya düşmanca hareketlere tahrik-yabancı devlet müdahalesine çalışma-milli menfaatlere karşı hareketler), 128. madde (Türkiyeyi harp tehlikesine koyma), 129. madde (düşman askere hareketlerine yardım-düşmana yardım-düşmanla ticaret), 130. madde (harp zamanında taahhüdü yerine getirmemek, taahhüde hile karıştırmak), 131. madde (askeri tesisleri tahrip), 132. madde (devletin güvenliğine, siyasi menfaatlerine ilişkin belgeleri yoketmek veya bozmak-devletin güvenliğine ilişkin bilgileri elde etme), 133. madde (askeri veya siyasi casusluk), 134. madde (taksirle işlenen casusluk), 135. madde (gizli askeri bölgelere girme, devlet güvenliği ile ilgili belgeleri bulundurma), 136. madde (devlet sırlarını ifşa), 137. madde (yayınlanması yasaklanan haberleri ifşa), 138. madde (devlet sırlarından yararlanma-devlet hizmetinde sadakatsizlik), 139. madde (harp zamamında devlet buyruklarına uymamak), 140. madde (vatandaşın yabancı memlekette milletine zararlı faaliyeti), (141. ve 142. maddeler daha önce kaldırılmıştı), 143. madde (milletlerarası dernekleri izinsiz kurma, böyle bir derneğe izinsiz girme), 144. madde (vatana manevi hıyanet-düşman devletten nişan veya aylık alma), 145. madde (milli bayrağa veya milli alametlere saldırı), 146. madde (devletin anayasa ve temel nizamlarını bozma), 147. madde (bakanlar kurulunu devirme, çalışamaz hale getirme), 148. madde (yabancı hizmetini asker yazmak veya silahlandırmak), 149. madde (isyana ve birbirine öldürmeye teşvik), 150. madde (fesatçılara vasıta tedarik), 151. madde (fesadı resmi makama bildirmemek), 152. madde (askeri komutanlıkların gaspı), 153. madde (askeri ve zabıtayı itaatsizliğe teşvik), 154. madde (halkı devlet kuvvetlerine karşı cürümleri işlemeye teşvik), 155. madde (memleket emniyetini tehlikeye koyacak yayınlar- halkı askerlikten soğutma) 156. madde (Cumhurbaşkanına suikast) 157. madde (Cumhurbaşkanına fiili tecavüz), 161. madde (savaş sırasında milli menfaatlere zarar), 162. madde (kanunun cürüm saydığı neşriyatı nakil etmek), 168.madde (silahlı cemiyet ve çete kurmak), 171. madde (devletin şahsiyetine karşı gizli örgüt kurmak), 172. madde (devlete karşı halkı tahrik etmek), 188. madde (tehditle bilgi almaya, kişiyi inancını, siyasi-sosyal görüşünü açıklamaya zorlama), 191. madde (tehdit), 192. madde (yayın yoluyla tehdit), 202. madde (devlet işleri aleyhinde işlenen cürümler, zimmet), 205. madde (irtikap), 208. madde (devlet için eşya-malzeme alım satımında yolsuzluk), 209. madde (görevi kötüye kullanma-irtikap), 211. madde, 212. madde, 213. madde (rüşvet suçları), 214. madde (avukat, dava vekili ve noterlerin rüşvet suçu), 216. madde (rüşvete aracılık etme), 217. madde (rüşvetli mal ve değerlerin müsaderesi), 218. madde (yetkisine girmeyen iş yaparak menfaat sağlama), 219. madde (hakim ve savcıların rüşvet ve devlet işlerindeki suçları), 240. madde (memurun görevini kötüye kullanması, 243. madde (memurların kötü muamelesi), 264. madde (patlayıcı madde imal etmek, ticaretini yapmak), 298. madde (firar ve firara yardım), 301. madde (firarı kolaylaştırma), 302. madde (tutuklu ve hükümlünün kaçmasına yardım) 303. madde (firarda memurun kayıtsızlığı, tedbirsizliği), 305. madde (nakillerde tutuklunun firarına sebebiyet vermek), 312inci maddenin ikinci fıkrası (suça kapalı tahrik), 313. madde (cürüm işlemek için teşekkül oluşturmak), 314. madde (cürüm işlemek için oluşturulan teşekkül mensuplarına yardım etmek), 339. madde (evrakta sahtecilik), 340. madde (resmi belgenin özünde sahtecilik), 341. madde (resmi belgenin suretiyle sahtecilik), 342. madde (memur olmayan kimsenin resmi belgede sahteciliği), 343. madde (kişi hüviyet veya sıfatını ilişkin yalan doğrulamada bulunma), 344. madde (ticari hüviyeti yanlış gösterme), 345. madde (hususi belgede sahtecilik), 346. madde (sahte belgeyi kullanma), 347. madde (cezayı azaltan hal), 347. madde (gerçek belgeyi yoketmek-bozmak), 349. madde (çek ve senette sahtecilik), 366. madde (devlet müzayedelerinde ve münakasada şiddet, tehdit), 367. madde (müzeyedelerde tehdit, zorlama, rekabeti önleme), 383. madde (kusurlu yangın, infilak, deniz kazası, batırma, tahribata sebebiyet), 394. madde (umumun sıhhatini tehlikeye düşürecek şekilde gıda ve yiyeceklere zehir katma ve benzeri suçlar), 403. madde (uyuşturucu imal ve ithal etmek), 404. madde (uyuşturucu madde kullanma, kullanılmasın kolaylaştırma), 405. madde (sahte reçete ile uyuşturucu madde satın alınması), 406. madde (cezayı artıran özel haller), 407. madde (sağlıkça arıza-cezayı artıran haller), 408. madde (uyuşturucu kulanımını kolaylaştıran mahallerdeki eşyanın müsadere edilmesi ve eşyanın yarısının bedelinin suçu ortaya çıkaranlara verilmesi), 414. madde (ırza tecavüz ve iffete tecavüz, küçükleri baştan çıkarma), 415. madde (ırz ve namusu tasaddi), 416. madde (zorla ırza geçme ve tasaddi), 417. madde (cezayı artıran şahsa bağlı haller), 418. madde (ırza tecavüzde suçun ağırlaşması), 503. madde (dolandırıcılık), 504. madde (dolandırıcılık suçunda cezayı artıran haller), 505. madde (ehliyetsizleri dolandırma), 506. madde (hileli iflas). DİĞER KAPSAMDIŞI SUÇLAR Ayrıca, Askeri Ceza Kanununun bazı maddelerince düzenlenen askeri suçlar ile Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanununun 26 ila 30, 33 ve 36ıncı maddeleri, Atatürk aleyhine işlenen suçlar, Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun 12inci maddesi, Orman yakma ve benzeri orman suçları indirimden yararlanmayacak. Bunun yanı sıra Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun 68inci maddesinde, Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Kanununda, Karaparanın Aklanmasının Önlenmesine, 2313 Sayılı Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında Kanunda, 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununda ve 178 Sayılı Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 7inci maddesinde, Bankalar Kanununda, Vergi, resim ve harçlara ilişkin kanunlarda yer alan suçları işleyenler indirimden ve salıvermeden yararlanamayacak. DAHA ÖNCE YARARLANANLARIN DURUMU Daha önce şartla salıverilme hükümlerinden yararlandığı halde yeniden suç işleyerek hüküm giyenler ile dahe önce çakarılmış bir aftan yararlananlar da indirime tabi olmayacak. İndirimden yararlanacak olanlara Cezaların İnfazı Hakkında Kanunda öngörülen indirim hükümleri uygulanmayacak. Kanunun yayım tarihinden sonra cezaevinin disiplinini bozucu hareketlerinden dolayı disiplin cezası alanlar, Ceza İnfaz Kurumları ile Tevkifevlerinin Yönetimine Dair tüzük Hükümlerine göre disiplin cezaları kaldırılmadığı sürece, yasa hükümlerinden faydalanamayacak. Haklarında yakalama, tutuklama veya mahkumiyet kararı bulunup da firar halinde olanlardan, bu kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren bir ay içinde resmi mercilere başvurup teslim olmayanlara indirim uygulanmayacak. Yasa, Resmi Gazetede yayımlandığı tarihten itibaren yürürlüğe girecek. TÜRK KONUŞMASI Hukuk normlarının herkes için geçerli olduğunu anlatan Türk, Tasarıda cezaların şahsiliğiyle çelişkili herhangi bir unsur bulunmamaktadır diye konuştu. Türk, Türkiyede 1984 yılından bu yana idam cezalarının infaz edilmediğini dile getirerek, halen Adalet Komisyonunda 67 idam dosyası bulunduğunu; tasarıda yer alan idam cezalarına ilişkin hükmün ise sadece cezaların yerine getirilmeyeceğini öngördüğünü kaydetti. DYP Grubu adına birinci madde üzerinde konuşan İçel Milletvekili Turhan Güven, tasarının alelacele getirildiğini savunarak, Asıl sıkıntıyı uygulayıcılar çekecek dedi. Tasarıda adı geçen yasaların kanun numaralarına yer verilmemesini eleştiren Güven, Bu bir lakaytlığı gösterir. Kanun yapma tekniğini bilmiyorsanız, bırakın bilenler gelsindiye konuştu. FP Grubu adına söz alan İstanbul Milletvekili Mehmet Ali Şahin ise daha önceki yasanın Cumhurbaşkanı tarafından veto edilmesinin üzerinden 16.5 ay geçtiğini belirterek, Eski düzenlemeden daha çok kötü bir düzenlemeyle karşı karşıyayız dedi. Şahin, getirilen düzenlemenin devletin kendisine karşı işlenen suçları asla affetmediği, vatandaşa karşı işlenen suçları ise affetmesi niteliğini taşıdığını öne sürdü. Şahin, bunun kabul edilemez nitelikte olduğunu söyledi. FP Manisa Milletvekili Bülent Arınç, kişisel görüşlerini açıklarken daha önce benzeri düzenlemeden yararlananların kapsam dışı tutulmasını eleştirdi. Arınç, Ceza hukukunda en uzun zamanaşımı süresi 20 yıldır. 1974 yılında çıkarılan affın üzerinden 26 yıl geçti. O tarihte şartla salıverilenlerin şimdi bundan yoksun bırakılması adalet ölçülerine aykırıdır dedi. 23 Nisan 1999a kadar işlenen suçlardan dolayı şartla salıverilmeye, dava ve cezaların ertelenmesine olanak sağlayan tasarı, yasalaştı. Adalet Bakanı Hikmet Sami Türk, 1974 affından yararlandıktan sonra tekrar suç işleyenlerin oranının yüzde 20 olduğunu bildirdi. Tasarının görüşülmesi sırasında milletvekillerinin sorularını yanıtlayan Türk, 1974 affından yararlanan insanların yeniden suç işleyeme oranının kamuoyunda yanlış bilindiğini, bu oranın yüzde 20 olduğunu söyledi. İşlenen suçların daha çok mala karşı işlenen suçlar olduğunu bildiren Türk, Bu kanundan yararlananlar arasında da suç işleyenler olabilir. Biz bunun daha da caydırıcı olması için şartla salıverme ve ceza ertelemesi modelini getirdik dedi. BAŞBAKANIN GEÇMİŞİNE YABANCI DEĞİL Bu arada, MHP İçel Milletvekili Ali Güngör, tasarı üzerinde oyunun rengini belirtmek üzere yaptığı konuşmada, düzenlemenin art niyetle getirildiğini savundu. Tasarıyla PKK canilerine af getirilmek istendiğini ileri süren Güngör, hükümetin daha önce de pişman olan PKKlılara ve gazeteci adı altında PKKlı paçavralara af sağlandığını ileri sürdü. Güngör, tasarıyı hazırlayanların, yasanın Anayasa Mahkemesince iptal edileceğini bildiklerini söyledi. Hükümeti böyle bir tasarı hazırladığı için sert sözlerle eleştiren Güngörün, Sayın Ecevitin geçmişinde vatan hainlerini affetmek fazla yabancı değildir sözleri DSP sıralarından tepkiyle karşılanırken, MHPli bazı üyelerle muhalefet bu sözleri alkışladı. TBMM Başkanvekili Nejat Arseven, Güngörü uyararak üslubunu düzeltmesini istedi ve Türkiye Cumhuriyetinin hiçbir Başbakanının vatan hainlerini affetmediğini söyledi. Bunun üzerine Güngör, 1974 affında devlete karşı suç işleyenlerin affedildiğini kaydetti. Güngör, şöyle konuştu: MHPli, DYPli ve ANAPlı arkadaşlarıma hatırlatmak istiyorum: Bu derece çirken ve tehlikeli bir af yasasını MHP ve ülkücü teşkilatın kabul etmesi hiçbir şartta mümkün değildir. DYPli ve ANAPlı teşkilatların da rıza göstermeyeceğini biliyorum. Öyleyse bu partilerin Meclis grupları niçin bu af tasarısını kabul etsinler? Bu ağır vebali MHP, DYP ve ANAP taşıyamaz. Umuyorum ki, FP de geçmişte MSPnin yaptığı hatanın farkına varmış olur. Bu çirkin ve tehlikeli af tasarısını geldiği yere, Sayın Başbakana ve Onun bakanlarına, yakıştığı yere göndermek bu meclisin yapacağı en hayırlı iş olacaktır. Bu çirkin tasarı geldiği yerde ve yakıştığı yerde kalsın. Güngör, tasarıya ret oyu vereceğini açıklayarak kürsüden inerken, konuşması sırasında hükümet ve iktidar sıralarında büyük bir şaşkınlık yaşandı. Hükümet üyelerinin suratlarının asıldığı gözlemlendi. Güngör, yerine geçerken, MHP Iğdır Milletvekili Abbas Bozyelin, Dışarı çık da seninle görüşelim bakalım dediği duyuldu. Güngör bu söze tepki vermeyerek yerine geçti. DYP PROTESTO ETTİ Tasarının açık yapılan oylamasına 376 milletvekili katıldı. Milletvekillerinden 297si kabul, 72si ret yönünde oy kullanırken, 7 milletvekili ise çekimser kaldı. DYP tasarının yasalaşmasını sıralara vurarak protesto ederken, DSP milletvekilleri alkışlarla karşılık verdi. Diğer parti grupları ise oylamanın sonucunu sessiz karşıladı. Yasanın tümü üzerinde yapılan oylamanın tutanaklardaki resmi sonuçlarına göre, MHP milletvekilleri Özcan Ersoy, Hakkı Duran, Melek Denli Karaca, Ali Güngör, Hamdi Baktır, Sadık Yakut, Edip Özbaş, Mükremin Taşkın ve Mehmet Ceylan ret oyu verdi. Mükremin Taşkın ise çekimser kaldı. İktidarın büyük ortağı DSPden ret oyu çıkmazken, ANAPtan Nihat Gökbulut ret, Cengiz Aydoğan ise çekimser oy kullandı. Affa karşı olduğunu belirten DYPden Faris Özdemir kabul oyu verdi. Mümtaz Yavuz ve Musa Konyar ise çekimser kaldı. DYPen az sayıda milletvekili oylamaya katılmazken, katılan diğer DYPliler ret oyu kullandı. Anamuhalefet partisi FP de ise oylamaya katılan milletvekillerinden 3ü çekimser kaldı, diğer milletvekillerinden Genel Başkan Recai Kutan ve gelenekçi diye bilinen milletvekilleri kabul, yenilikçi olarak adlandırılanlar ise ret oyu verdi ya da oylamaya katılmadı. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
|
![]() |
|||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||
![]() |