|
|
SAĞLANAN TEŞVİK UNSURLARI Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun isimli tasarı, 11 maddeden oluşuyor ve temelde dört ana teşvik unsurunu bünyesinde barındırıyor: Vergi ve sigorta primi indirimi Enerji desteği Bedelsiz arsa temini Gelişmiş ülkelerde doğrudan teşviklerin gün geçtikçe azalmasına rağmen, özellikle küçük işletmelerin desteklenmesi amacıyla vergi muafiyetleri uygulanmasına halen devam ediliyor. Mevcut yasa tasarısı da bu düşünceden hareketle özellikle kalkınmakta olan illerimizdeki yatırımların desteklenmesi amacıyla bir dizi vergi indirimini gündeme getiriyor. Yatırım ve İstihdamı Teşvik Yasa Tasarısı, uygulanacak destekler açısından illeri iki ana grupta ele alıyor. Birinci grupta yer alan iller, Devlet İstatistik Enstitüsü tarafından gayri safi yurtiçi hasıla tutarı bin beşyüz doların altında olarak açıklanan illeri kapsıyor ve bu illerde gelir vergisi, sigorta primi indirimi ve enerji desteği sağlanacağı açıklanıyor. İkinci grupta yer alan iller ise tasarının ekinde sıralanan kalkınmada öncelikli iller olarak tanımlanıyor ve bu illerde bedelsiz arsa ve arazi temin edileceği hükme bağlanıyor. GELİR VERGİSİ VE SİGORTA PRİMİ TEŞVİKİ Tasarıda belirtilen illerde yapılacak yatırımların organize sanayi bölgeleri ve endüstri bölgelerinde bulunması halinde işçilerin maaşları üzerinden hesaplanan gelir vergisinin tamamı, diğer bölgelerde bulunması halinde ise yüzde sekseni, verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden terkin edilecektir. Bu teşvikten, 1/10/2003 tarihinden sonra işe başlayan işletmelerde çalışanların tamamı ile bu tarihten önce işe başlayan işletmelerde ise bu tarihten önce en son verilen bordroda kayıtlı işçilere ilave olarak yeni işe alınan işçiler için ödenen maaşlara tekabül eden vergiler yararlanabilecektir. Bölgesel ayrım kriteri aynen korunarak, çalışan işçiler için tahakkuk eden işveren primleri de Hazine tarafından karşılanacaktır. Sözkonusu destekler, mevcut tasarıya göre, 2008 yılı sonuna kadar geçerli olacaktır. BEDELSİZ ARSA TAHSİSİ Yasa tasarısının ekinde sıralanan kalkınmada öncelikle yörelerde yapılacak yatırımlar çerçevesinde kurulacak işletmelerin en az 10 işçi çalıştırmaları durumunda, ilgili yatırımcıya Hazine tarafından bedelsiz olarak arsa ve arazi tahsis edilecektir. En az 10 işçi çalıştırma kriteri, 5 yıl süreyle takip edilecek olup, işçi sayısının asgari tutarın altına inmesi durumunda arsa veya arazi yatırımcıdan talep edilecektir. ENERJİ DESTEĞİ Gayri safi yurt içi hasıla tutarı bin beşyüz doların altında kalan illerde, yine 2008 yılı sonuna kadar, yasa tasarısında belirtilen bazı sektör yatırımları çerçevesinde kurulacak ve en az 10 işçi çalıştıracak işletmelerde kullanılacak elektrik enerjisi giderlerinin yüzde yirmisi Hazine tarafından karşılanacaktır. Enerji desteği, 10un üzerindeki her bir işçi için 0,5 puan artırılmak suretiyle kullandırılacaktır. Ancak enerji desteğindeki bu oran, endüstri ve organize sanayi bölgelerinde yüzde 50yi, diğer bölgelerde ise yüzde 40ı geçmeyecektir. 4325 GİBİ ATIL KALMAMASI DİLEĞİYLE İlgili çevreler, mevcut yasa tasarısında özellikle teşvik süresinin çok kısa olduğuna yönelik eleştirilerini dile getiriyor. Vergi muafiyetlerinin 2008 sonuna kadar belirlenmiş olmasını yeterli bulmayarak, bu sürenin en az 10 yıl olması gerektiğinin altını çiziyorlar. Yapılacak bir yatırımın tam olarak işlerlik kazanması, geri dönüşü türünden kaygılar göz önüne alındığında 3-4 yıllık bir sürenin gerçek manada bir teşvik olmadığını ileri sürüyorlar. Enerji maliyetleri her ne kadar azami yüzde ellilere kadar indiriliyor gibi görünse de, yine de enerji girdilerinin OECD ortalamalarına çekilmesi noktasında yeterli olmadığını vurguluyorlar. Son üç dört ay boyunca yapılan pek çok tartışmaya rağmen, mevcut yasa tasarısı, uygulanabildiği takdirde faydadan uzak görünmüyor. Kalkınmada öncelikle yörelerde, doğu ve güneydoğu Anadolu illerinde yatırımın artırılabilmesi, tabii ki sadece yasaya bağlı bir unsur olarak da görülmemeli. Ülkenin genel gidişatı, ekonomik ve siyasal istikrar türünden yatırımcıyı düşündüren pek çok unsurun da gözden uzak tutulmaması gerekiyor. Nitekim sözkonusu unsurlardan dolayı, 98 yılında yayınlanan 4325 sayılı yasa da yatırımcıya bir çok teşvik unsuru içermekle birlikte beklenen neticeyi doğurmamıştır. Umarız mevcut tasarının kanunlaşması durumunda onun akıbeti de 4325 gibi meclis raflarında tozlanmaya terk edilen bir hukuk külliyatı unsuru olarak kalmaz. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||