|
|
KANUNUN AMACI VE KAPSAMI Karayolu taşımalarını ülke ekonomisinin gerektirdiği şekilde düzenlemek, taşımada düzeni ve güvenliği sağlamak, taşımacı, acente ve taşıma işleri komisyoncuları ile nakliyat ambarı ve kargo işletmeciliği ve benzeri hizmetlerin şartlarını belirlemek, taşıma işlerinde istihdam edilenlerin niteliklerini, haklarını ve sorumluluklarını saptamak amacıyla yayınlanan Karayolu Taşıma Kanunu, temelde şu hususlarla ilgili hükümleri kapsamaktadır: a) Kamuya açık karayolunda motorlu taşıtlarla yapılan yolcu ve eşya taşımaları b) Taşımacıların sorumlulukları c) Taşıma acentelerinin sorumlulukları d) Taşıma işleri komisyoncularının sorumlulukları e) Nakliyat ambarı ve kargo işletmecilerinin sorumlulukları f) Taşıma işlerinde çalışanlarla ilgili hükümler g) Taşımalarda kullanılan her türlü araç, gereç ve yapılarla ilgili hükümler Kanun, özel otomobillerle ve bunların römorklarıyla yapılan taşımalar, genel ve katma bütçeli dairelerle, il özel idareleri, belediyeler, üniversiteler ve kamu iktisadi teşebbüslerine ait otomobillerle yapılan taşımalar, Türk Silahlı Kuvvetlerine ait motorlu taşıt ve bunların römorkları ile yapılan taşımalar, lastik tekerlekli traktörlerle çekilen römorklarla yapılan taşımaları, kapsam dışında tutmakta ve ilgili kanunun hükümlerinin bu alanlarda geçerli olmadığını vurgulamaktadır. YETKİ BELGESİ ZORUNLULUĞU GETİRİLİYOR Taşımacılık, acentelik ve taşıma işleri komisyonculuğu ile nakliyat ambarı ve kargo işletmeciliği yapılabilmesi için Bakanlıktan yetki belgesi alınması zorunluluğunu getiren yeni kanun, yetki belgesi alınabilmesi için de taşıma işleri işletmecilerinin mesleki saygınlık, mali yeterlilik ve mesleki yeterliliğe sahip olması gerekliliğini vurgulamaktadır. Taşımacılara, yetki belgesinden ayrı olarak taşımalarda kullanılacak taşıtların niteliğini ve sayısını gösteren taşıt belgesi ile taşımacının taşıt belgesinde kayıtlı her taşıt için düzenlenen ve taşıtta bulunması gereken taşıt kartı verileceği de hükme bağlanmış olup, yetki belgeleriyle ilgili her türlü usul ve esası yeniden belirlemeye Ulaştırma Bakanlığı yetkili kılınmıştır. Tehlikeli yük taşıyan taşıtlar ve bunların bağlı olduğu taşımacılar, taşıyacakları yüklerin özelliğine uygun olduğunu gösteren bilgi ve belgelere dayanarak, yetki belgesinden ayrı olarak ilgili mercilerden ayrıca izin almakla yükümlü tutulmuşlardır. TAŞIMACININ SORUMLULUKLARI NELERDİR? Yolcu ve eşya taşımalarının, kanunlara ve özel olarak yapılan sözleşmelere uygun olarak yapılması genel esastır. Yolcu taşımalarının biletsiz yapılamayacağını hükme bağlayan kanun, eşya taşımalarında da taşıma senedi zorunluluğunu gündeme getirmektedir. Yolcu ve eşyanın güvenlik içinde taşınması genel sorumluluğunun yanı sıra, kanun, taşımacıya çevre kirliliğini önleme, insan sağlığını koruma amacıyla yürürlükte olan mevzuata uygun hareket etme zorunluluğu da getirmektedir. Taahhüt edilen taşıma işlemine uygun taşıtı tayin etmek, nitelikli şoför ve personel bulundurmak, şoförlerin sürücü belgelerinin bulunup bulunmadığını araştırmak, güzergah mesafesini dikkate alarak yeterli sayıda şoför bulundurmak, taşıt kartlarının bulunmasına dikkat etmek, sigortasız aracı yola çıkartmamak vb yükümlülükleri de yeni kanun, taşımacıya şart koşmaktadır. Yeni Kanun, özellikle taşımacılara altışar aylık süre ile yılda en az iki kez şoförlerinin ceza puanı durumunu Emniyet Genel Müdürlüğünden öğrenmek ve ceza puanı yüksek olan şoförlerle ilgili eğitim ve iç denetim yönünden gerekli tedbirleri alma zorunluluğu getirmesiyle de önemli bir yeniliği bünyesinde barındırmaktadır. Yolcu taşımalarında da taşımacının yolcuları mutlaka karayolu taşıma mali sorumluluk sigortası ile sigortalaması mecburiyeti tekrar hüküm altına alınmıştır. TARİFELERİN ASILMASI MECBURİYETİ GETİRİLDİ Yeni kanun ile birlikte, düzenli yolcu ve eşya taşımaları, nakliyat ambarı ve kargo işletmeciliği ücret tarifelerinin, geçerlilik süreleri de belirtilmek suretiyle hazırlanıp Bakanlıktan onaylanması ve onaylı tarifelerin görülebilecek şekilde işyeri, terminal ve bilet satış yerlerine asılması ve taşıtlarda bulundurulması zorunluluğu getirilmiştir. Yolcu ve eşya taşıma, yükleme, boşaltma, depolama ve aktarma hizmetleri de dahil olmak üzere ücret tarifelerinin, ülke ekonomisi ve kamu yararı aleyhine sonuç vermesi ve aşırı ücret uygulanması veya rekabet ortamının bozulması halinde ve gerekli görüldüğünde taban ve tavan ücretlerin tespit edilmesine Bakanlık yetkili kılınmıştır. Yeni kanun ile taşımacılara yolculuk süresi ile ilgili olarak zaman tarifesi düzenleme mecburiyeti getirmiş olup bu zaman tarifelerinin de Bakanlık tarafından onaylanması ve görünür bir yere asılması gerekmektedir. Tarifelerle ilgili uygulama esasları daha sonra yayınlanacak yönetmelikte düzenlenecektir. ULUSLARARASI EŞYA TAŞIMA ESASLARI Uluslararası Eşya Taşımaya ilişkin esasları da içermesi açısından özellikle dış ticareti ve lojistik sektörünü de yakından ilgilendiren Karayolu Taşıma Kanunu, uluslar arası eşya taşıma kavramından neyi anladığını da açıklama gereği duymuş ve şu işlemleri bu kapsamda değerlendirmiştir: a) Türkiyeye karayoluyla veya demiryoluyla herhangi bir hudut kapısından giren veya Türkiyenin herhangi bir limanına denizyolu ile gelen karayolu taşıtlarıyla yapılan transit taşımaları, b) Türkiyeye demiryolu, denizyolu veya havayoluyla gelen ve varış noktasından karayolu taşıtlarıyla üçüncü ülkelere yapılan taşımaları, c) Türkiyeden karayolu taşıtları ile diğer ülkelere yapılan taşımaları, d) Diğer ülkelerden karayolu taşıtları ile Türkiyeye yapılan taşımaları. Uluslararası taşıma işlemleri için de taşımacılara yetki belgesi zorunluluğu getiren kanun, her bir taşıma türü ile ilgili olarak yetki belgesi türü ve yetkili merci tespiti yapmaktadır. Taşıma yetkisi verilen taşıtların, hangi ülkelere hangi kara hudut kapısı, deniz limanı, hava alanı veya limanı, demiryolu istasyonu veya garından taşıma yapacağına ilişkin Ulaştırma Bakanlığının belirleme yapacağını hükme bağlamıştır. Yabancı plakalı taşıtların, Türkiye sınırları dahilindeki iki nokta arasında taşıma yapamayacağını belirten Karayolu Taşıma Kanunu, böylece yıllardır Avrupalı ülkeler tarafından Türk plakalı tırlara uygulanan muameleye muadil bir hüküm getirmiş olmaktadır. Yabancı plakalı araçlardan, karayolunun bakımı, korunması ile karayolu ve taşımanın yönetimine ilişkin giderlere katkıda bulunmak üzere geçiş ücreti alınacağı ve bu ücretleri tespit etmeye de Bakanlığın yetkili olduğu belirtilmektedir. UYGULAMA ESASLARI YÖNETMELİKLERLE BELİRLENECEK Karayolu Taşıma Kanununun yürürlüğe girmesinden itibaren altı ay içinde, Ulaştırma Bakanlığı, kanunda belirtilen ve hükme bağlanan hususlarla ilgili olarak uygulama usul ve esaslarını içeren yönetmelikleri hazırlayıp Resmi Gazetede yayınlayacaktır. Taşıma işlemleriyle ilgili genel esaslardan öte asıl uygulamanın nasıl işlerlik kazanacağına ilişkin hususları içerecek olan yönetmelikler umarız, her kesim tarafından olumlu karşılanacak hükümler içerir. Özellikle caydırıcı nitelikte cezaların olmasında fayda olduğunu düşünüyor ve ülkemiz dış ticaretinin gelişmesi açısından oldukça önemli olan ulaştırmaya ilişkin hukuki altyapının sağlam olması gerektiğine bir kere daha vurgu yapmak istiyoruz. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||