|
|
MB, finansal disiplin açısından IMF gözden geçirmelerine verdiği önemi çeşitli vesilelerle kamuoyuna açıklamıştır. MBnin bundan sonraki faiz kararlarında da enflasyon beklentileri ve IMF programının gidişatı önemli rol oynayacaktır. Herşey yolunda giderse, 2001 yılında başlayan güçlü ekonomiye geçiş programına göre 2004 yılı enflasyon hedefi TÜFEde yüzde 12 olacak. Böylece, Türkiye enflasyonla mücadelesinde en kritik, belki de en zor dönemine girmiş olacak. Uzun yıllardır yaşadığımız enflasyonda yüzde 20li rakamları görmüştük, fakat yüzde 10lu rakamları görmedik. Beklentiler yüzde 12lik hedefe ne kadar yaklaşırsa, enflasyonla mücadelede başarı şansı o kadar artacak. ENFLASYON MALİ PERFORMANSA BAĞLI Geçtiğimiz haftalarda Türkiyedeki dezenflasyon sürecini farklı boyutlarıyla inceleyen bir makale IMF tarafından yayınlandı. Oya Celasun, Gaston Gelos ve Alessandro Prati tarafından yapılan bu çalışmada, enflasyon beklentilerine ilişkin önemli bir sonuç var. Yazarlar, Türkiyedeki enflasyon beklentilerinin büyük oranda kamu mali performasına bağlı olduğunu ortaya koyuyor. Bir başka ifade ile, mevcut ve beklenen bütçe dengeleri enflasyon beklentilerini önemli oranda etkiliyor. 2004 yılı sonunda tek haneli enflasyon hedefine yaklaşabilmemiz için kamu finansman dengesinin hedeflerden şaşmaması büyük önem arz ediyor. Geçtiğimiz günlerde yayınlanan Ocak-Haziran 2003 bütçe verileri hem bütçe hem enflasyon beklentileri konusunda sinyaller veriyor. Bütçe performansının beklentilerden daha kötü olduğu bir çok yerde dile getirildi. Örneğin yıl sonunda 20 katirilyon TL olması gereken faiz dışı fazla ilk 6 ayda 10 katrilyon lira civarında gerçekleşti. İlk bakışta yıl sonu hedefi tutturulabilir görünmesine rağmen rakamların detayları bu verilerde ciddi olumsuz sinyaller veriyor. Bu performans, kontrol edilebilir harcamaları önemli boyutta frenleyerek gerçekleştirilmiş durumda. Mesela, yıl sonu ödeneği 9,3 katrilyon lira olan diğer cari harcamaların ilk 6 ayda gerçekleştirilen miktarı sadece 2 katrilyon lira. Diğer taraftan, 8 katrilyon lira ödeneği olan yatırım harcamalarının aynı dönemde gerçekleşen miktarı 1,3 katrilyon lira. Bu ödeneklerin yılın ikinci yarısında serbest bırakılması durumunda ek gelir kaynakları yaratılması gerekecek. Fakat harcama ödeneklerinin tamamen serbest bırakılmasının yaratacağı ek gelir ihtiyacı çok yüksek olacağından, harcama ödeneklerinin bir kısmının da bloke edilme ihtiyacı doğacaktır. Bütün bunlar dün Sayın Ali Babacan tarafından da açıklandı. HESAP İYİ YAPILMAMIŞ GÖRÜNÜYOR Bu bütçe, seçim nedeniyle Mart ayı sonunda çıkmış bir bütçe. Irak Savaşının uzun sürmediği de dikkate alınacak olursa, hükümetin hesabını çok iyi yapamadığı, yapsa bile buna çok iyi uymadığı ortaya çıkıyor. Bunu hükümetin küçük de olsa farklı kesimlere dağıttığı sübvansiyonlardan biliyoruz. Sonuç olarak, burada önemli olan bütçe hedeflerinin tutmasından ziyade hükümetin bütçe uygulaması konusundaki kredibilitesidir. Son günlerde ekonomi yönetimi tarafından gelen açıklamalar, hükümetin bütçe konusundaki sorunun farkında olduğu ve bunu telafi etmek için kararlılığının olduğunu gösteriyor. Şu anda yapılan bazı popülist uygulamaları telafi etmek için hükümetin zaman ve biraz zorlanacak da olsa imkanı bulunmaktadır. Fakat, Ekim sonunda yapılacak olan 6. gözden geçirmede de bütçede benzer bir sorun olursa, telafisi çok daha zor bir durum ortaya çıkacaktır. Böyle bir senaryoda, hem IMF görüşmelerinde hem de beklentilerde ciddi olumsuzluklar ortaya çıkabilir. Hükümet hesabını çok iyi yapmak zorunda. Bütçe gerçekleşmesi hedeflerden ne kadar uzaklaşırsa, enflasyon beklentileri de hedeflerden o kadar uzaklaşır. O. Celasun, R. Gelos., A. Prati Would cold turkey work in Turkey ? IMF Working Paper, No. 03 / 49 | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||