Home page
Haber Menüsü


 
Dış ticarette insan kaynaklarının önemi
 
Dış ticarette başarıyı yakalamak isteyen ve uluslararası pazarlara açılmak firmalar, öncelikle insangücü kaynağını gözden geçirmek zorunda.
 
Ali Dölek
NTV-MSNBC
 
13 Mayıs—  Yüzde 95’i KOBİ statüsünde olan Türkiye’deki firmaların özellikle dışa açılma süreçlerinde karşılarına çıkan temel engellerden birisi de firmalarımızın insan kaynakları ihtiyacı, diğer bir deyişle dış ticarette yetişmiş eleman ihtiyacı.

   
 
       
   
MSNBC News Ali Dölek: İhracatta kambiyo sıkıntısı büyük
MSNBC News Ali Dölek: İthal izinlerinde yaşanan karmaşa
MSNBC News Ali Dölek: İhracata odaklı yatırım stratejisi
MSNBC News Ali Dölek: Dış ticarette bilgi yönetimi kritik nitelikte
MSNBC News Ali Dölek: İhracatta yüksek girdi maliyeti zorluyor
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Şirketlerin önemli sermayelerinden biri olan yetişmiş insangücü, teknolojinin ve otomasyonun gelişmesine rağmen halen, ekonominin diğer önemli kaynaklarından olan kapital, ürün, bilgi vb. arasındaki haklı yerini korumaya devam etmektedir.
       Dış ticarette başarıyı yakalamak isteyen, uluslararası pazarlara açılmak ve dünya standartlarında ürün üretmek ve hizmet vermek amacında olan firmalarımız öncelikle ellerindeki insangücü kaynağını gözden geçirmek ve bu alanda ya mevcudu iyileştirmek ya da yeni bir sistem kurmak yönünde adım atmak zorundadırlar.
       
İLK ADIM NERDEN BAŞLAMALI?
       Uluslararası ticaret alanında basarılı bir insan kaynakları yönetimi için öncelikle firmanın hedeflerini ve stratejilerini doğru tespit etmesi, elindeki mevcut gücü analiz ederek eksiklerini ortaya koyması, hangi süreçler dahilinde iş akışını yönettiğinin analizini yaparak bir süreç yönetim tekniği geliştirmesi ve bu süreçlerin ne kadarının elektronik ortama aktarılıp otomasyona bağlanabileceğinin hesabını yapması gerekir.
       
SORULMASI GEREKEN SORULAR
       Firmalarımızın öncelikle uluslararası ticari arenada başarıyı yakalayabilmek için nasıl bir pazarlama stratejisi ile hareket edeceğinin belirlenmesi şarttır.
       Şirket yönetimi öncelikle şu soruları kendisine yöneltmelidir kanısındayız: Firmanın bugüne kadar herhangi bir pazarlama aktivitesi olmuş mudur, yoksa bu işe yeni mi başlamaktadır?
       Mevcut pazarlama faaliyetinde aksayan yönler nelerdir? Bu aksaklıklar, firmanın mevcut eleman yetersizliğinden mi kaynaklanmaktadır, yoksa stratejinin yanlış belirlenmiş olması mı firmayı başarısızlığa sevketmiştir? Mevcut ürün ile belirlenen pazarlama eylemini gerçekleştirmek mümkün müdür? Yoksa ürün geliştirme yönünde çalışmalar yapılması ve bu yönde de eleman takviyesi gerekmekte midir?
       Özetle, öncelikle firmanın mevcut durumu değerlendirilmeli ve gücü nispetinde belirlenen pazarlama stratejisi doğrultusunda mevcut insan kaynaklarının yeterliliği sorgulanmalıdır.
       Firma tanıma sürecinde, şirketin dış ticarete yönelmesinin önündeki engellerin tespit edilmesi ve dürüstçe ortaya konması gerekir. Şirketin başarıyı yakalamasındaki engeller, şirket yönetiminin olaya yanlış bakışından mı kaynaklanmaktadır? Mevcut ürünün dünya pazarlarında rekabet edebilmesinin imkansızlığı mı sözkonusudur?
       Yoksa gerçekten mevcut insangücü mü yetersizdir? Ya da insangücünün yeterli olmasına rağmen, bilgi yetersizliği veya işakışında sistem eksikliği veya noksanlığı mı sözkonusudur? Bu ve benzeri sorulara verilecek dürüstçe cevaplar, firmanın mevcut profilinin ortaya konmasından öte, firmanın gelecekte başarıyı yakalaması için gerekli zeminin atılmasını temin etmesi açısından da oldukça önemli bir süreçtir.
       Şirketin mevcut yapısının ve gücünün analizinin ardından belirlenecek hedefler doğrultusunda ya mevcut insan kaynaklarının eğitimi, ya da yenilenmesi yönünde karar vermek gerekmektedir.
       
PAZARLAMA KADROSU VE YETKİNLİK DÜZEYİ
       Dış ticaret alanında faaliyette bulunacak olan firmanın, öncelikle pazarlama, satış ve operasyon kadrolarını oluşturması ve bu kadrolarda çalışacak kişilerin genel dış ticaret bilgilerinin yanısıra firma içi genel işakışına hakim olabilmelerini de temin yönünde muhasebe, finans, lojistik vb. alanlardaki temel mesleki bilgi ve becerilerini, sosyal ve davranışsal yeterliliklerini de sorgulaması gerekir.
       Çalışan herkesin kendi alanındaki konulara hakimiyetinin yanısıra, meseleye şirketin genel hedefleri doğrultusunda ve bütünü içinde bakabilme yeteneğinin kazandırılması şarttır. Bütün çalışanların ortak hedefe odaklandığı şirketler günümüzde başarıyı yakalayabilen şirketler olarak karşımıza çıkmaktadır.
       Dış ticaret alanında pazarlama aktivitesini yürütecek kişilerin, kişilik özelliklerinin pazarlama eylemine yatkın olması, sosyal yeterliliklerinin bu iş için mevcut olması önkoşul olarak görülmelidir. Daha sonra kişilerin firmanın ürün yelpazesi konusunda bilgilendirilmesi ve gerekirse bu alanda tecrübeli olmasına dikkat edilmelidir.
       Pazarlama ve satış takımında çalışacak kişilerin, uluslararası ticaretteki temel bilgilere hakim olması, müşteri odaklılığı felsefe olarak kişiliğine ve hayatının her alanına yansıtan bir kimliğe sahip olması, prezantabl, aktif ve girişimci ruha sahip olması gerekir.
       
OPERASYONEL YETKİNLİK
       Dış ticaret operasyon takımı, dış ticaret firmaları için vazgeçilmez öneme sahip bir değer olarak görülmelidir. Firmanın, gerek ihracat öncesi ve sonrası işlemlerinin ve gerekse ihracatın operasyonel manada başarıyla yürütülebilmesi için gerekli bütün lojistik süreçlerin etkin biçimde yönetilmesi gerekmektedir.
       Banka, nakliye ve gümrükçü ile olan ilişkilerin başarıyla takibi, etkin dış ticaret yönetimi için vazgeçilmez bir öneme sahiptir. Bir şirketin muhasebedeki etkin yönetiminin önemi ne ise, bir dış ticaret şirketinin operasyon servisinin etkin yönetiminin önemi de aynı düzeyde görülmelidir.
       
OPERASYONU KÜÇÜKSEMEMEK GEREKİR
       Dış ticaret operasyon servisinde görev alacak kişilerin, kambiyo, gümrük, ihracat-ithalat konularında gerek mevzuat, gerekse uygulama noktasında bilgili ve tecrübeli olması gerekir.
       Operasyon işinin, sadece sözkonusu süreçlerin yönetimi ve evrak takibi olarak değil, gerektiğinde pazarlamaya ve satışa mevzuat ve bilgi temini yönünde destek olmak, operasyonel süreçlerin maliyete ve fiyatlandırmaya olan etkileri yönünde pazarlamayı bilgilendirmek, muhasebe ve finans öncesi işlemlerin önemli bir halkası olduğunun bilinci içinde hareket etmek türünden önemli görev ve işlevlere de sahip olmak gereken bir iş olduğunu hatırlatmak isteriz.
 
       
    TOP5 Bankaların kara tahtaları siliniyor  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları