|
4 Ocak Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanı Engin Akçakoca, sermaye yeterlilik rasyosu yüzde 8in üzerine çıkmış olan ve kendi ayakları üzerinde durabilen bankacılık sektörü yaratmak istediklerini söyledi. Kamu kaynağı kullanılarak, bankaların sermaye yapısının güçlendirilmesine açıklık getirmek üzere basın toplantısı düzenleyen BDDK Başkanı Akçakoca, bankalarda yapılması düşünülen operasyonun maliyetinin yaklaşık 4 milyar dolar olacağını açıkladı. Akçakoca, önemli olanın sürat ve kararlılıkla hareket etmek olduğunu ifade ederken, Bankalara bir sermaye katkısında bulunulacaksa bunun hesabının doğru ve bir defada yapılması gerektiğini vurguladı. |
Özince: Bankacılık fazla eleştiriliyor Derviş, bankacıları rahatlacak formül arıyor Türk-İş, bankalara kaynak tasarısını kınadı Bahçeli: Banka kurtarma planı yok Hisarcıklıoğlu Derviş'le bankalara desteği görüştü Ümit Sezgin: Bankacılık operasyonu: Kim kimi kurtarıyor? Bankalara destek 15 Ocak'a dek Meclis'ten çıkacak Fon'da 5 banka kaldı Kaynak aktarımından 11 banka yararlanabilecek Bankalar için kaynak hazırlığı Kamu bankalarından 750 şube kapanacak S&P: Kriz, hükümeti banka reformuna ikna etti Özince: Bankacılığa güven kaybolmadı |
|||
Bir sermaye katkısında bulunulacaksa, bunun hesabının doğru ve bir defada yapılması gerektiğini anlatan Akçakoca, bankacılık sisteminde yeniden yapılandırmada başarılı olunması için yük ve sorumlulukların özel sektör ile paylaşılması gereğine işaret etti. Meclis Plan Bütçe Komisyonundan geçen tasarı hakkında konuşan Akçakoca, sermaye yeterlilik rasyosu yüzde 8in üzerinde olan bankalar için problem bulunmadığını belirtirken, Bu tip bankalar başımızın tacı yorumunda bulundu. GÜVENCE HAZİRANDA KALKACAK Akçakoca, sektör payı yüzde 1in üzerinde olan bankaların 30 Eylül 2001 bilançolarına bakılarak belirleneceğini belirtti. Akçakoca, sermaye yeterlilik rasyolarının ise, 31 Aralık bilançoları esas alınarak bulunacağını vurguladı. Kaynak aktarma operasyonuyla birlikte herşeyin yolunda gitmesi halinde mevduata tam güvencenin Haziran ayında kalkacağını açıklayan Akçakoca, sermaye yeterlilik rasyosu sıfırın altına düşen bankaların Fona alınacağını kaydetti. ÇEVRİLEBİLİR TAHVİL VERİLECEK BDDK Başkanı Akçakoca, bankacılık sektörüne hisse senedine çevrilebilir tahvil verileceğini, bunun alım satımı yapılamayacağını söyledi. İki denetim şirketinin bankaları denetleyeceğini, ardından BDDKnın denetleyeceğini söyledi. Böylece operasyonun maliyetinin ortaya çıkacağını söyledi. Ancak maliyetin şimdilik 4 milyar dolar olduğunu söyleyen Akçakoca, Mayıs ayından 2001 yılı sonuna kadar sektörün toplam sermaye artışının 1 katrilyon lirayı bulacağını ifade etti. Akçakoca, sermaye yeterliliği 31 Aralık itibariyle sermaye yeterliliği yüzde 8in üzerine çıkan bankalara 2001 yılı içinde artırdıkları sermaye kadar kamu kağıdı verileceğini de söyledi. YURTDIŞINDAKİ UYGULAMALAR Akçakoca, uluslararası uygulamaların bankacılık sektöründeki problemlerin niteliği ve boyutunu doğru tespit için önemli olduğunu belirtti. Malezya ve Japonyadaki uygulamaları örnek veren Akçakoca, Malezyada programın kararlılıkla ve hızlı şekilde uygulandığını, Japonyada ise iki adım ileri, bir adım geri şeklindeki tarz nedeniyle, hala problemin devam ettiğini hatırlattı. Akçakoca, bankacılık sektörünün yeniden yapılanmasında yaşanan kriz nedeniyle, bankaların zayıflayan sermaye yapısının güçlendirilmesinde özel sektörün yetersiz kaldığı durumlarda, bir kereliğine ve geçici olarak tasarlanmış kamu kaynaklarının kullanıldığını hatırlattı. BDDK Başkanı, bu kapsamda Endonezya, Japonya, Güney Kore, Malezya, Meksika, Tayland, İsveç, İspanya ve Polonya gibi bir çok ülkede, kamu kaynaklarının bankaların sermaye yapılarını güçlendirme amacıyla kullanıldığına işaret etti. Bütün bu uygulamaların sonucunda, sektörün operasyonel etkinliğinin artmış, maliyeti düşmüş ve ölçek etkinliğine varmış olması gerektiğine işaret eden Akçakoca, Birleşmeler bunun için fevkalade önemli diye konuştu. OPERASYON NASIL GERÇEKLEŞECEK? Bankaların bir kısmının sermaye yeterlilik rasyosunun yüzde 0-8 arasında bulunduğunu hatırlatan Akçakoca, düzenleme kapsamında ana sermayenin yüzden 5in üzerine çıkarılmasına dönük, sermaye yeterlilik rasyosu yüzde 0-5 arasında olan bankalar için, sermayedar ne kadar katkıda bulunacaksa kamunun da o kadar katkıda bulunacağını kaydetti. Yüzde 5ten yüzde 9a kadar ise katkı sermayesi için özel tertip bono verileceğini kaydeden Akçakoca, özel tertip bononun, alış satışı yapılmayan bir bono türü olduğunu anlattı. Bu tür bononun vadesinde ödenmediği takdirde hisse senedine dönüşebilir olduğunu kaydeden Akçakoca, Böylelikle ana sermaye gireceğini garanti eden bir yeşil ışık anlamına gelmektedir. Banka taksitini vadesinde ödediği, yani sermayesini artırdığı takdirde, bu bono serbest kalır, geldiği yere geri gider diye konuştu. Sermaye yeterlilik rasyosu ekside (-) olan bankalar için Fona alma işleminin devam edeceğini vurgulayan Akçakoca, Kamuoyunda yanlış anlaşılan hususlardan bir tanesi budur...Mevzuatın o bölümü hala geçerli. Sermaye yeterlilik oranı ekside olanlar için bu uygulama devam edecektir dedi. İKİNCİ DENETİM YAPILACAK Akçakoca, yapılacak bir operasyonda, bir denetim şirketince BDDKnın belirlediği ilkeler doğrultusunda sermaye ve oluşacak zarar saptandıktan sonra, ikinci bir denetim şirketi tarafından bunların denetlenmiş olacağını, ondan sonra BDDKnın ve Bankalar Yeminli Murakıplarının katkıları ile bir sonuca varılacağını kaydetti. Bu sonuca göre negatife düşmüş bir sermaye söz konusu ise hakim ortaktan bunun yüzde sıfırın üzerine getirmesinin isteneceğini anlatan Akçakoca, amacın yüzde 8e ulaşmak olduğunu kaydetti. Akçakoca, dolayısıyla bir strateji değişikliğinin olmadığını, amacın işin maliyetinin asgariye indirilmesi olduğunu söyledi. Yeniden sermayelendirmenin reel sektörün sağlıklı çalışması için gerektiğini vurgulayan BDDK Başkanı, şunları kaydetti: İstanbul yaklaşımında yeniden yapılandırma söz konusu olacağından, bankalarımızın pasif yapılarının kuvvetlendirilmesi gerekecek. Onun için gereklidir. Kredi riskinin sektörde büyümesini engellemek için gereklidir yeniden sermayelendirme. Ayrıca 2000 Sonu itibariyle yüzde 11 olan takipteki kredi miktarı, 2001 Eylül sonu itibariyle yüzde 17ye ulaşmıştır. BDDK Başkanı Akçakoca, Ben banka hakim ortaklarından birisi olsam, böyle kamunun ortak olmasını istemem. Yüzde 8e ulaşmak gurur verici. Yüzde 3te bir polemik konusu, ben açıklamadım dedi. Akçakoca, kamu böyle bir destek aktaracaksa, ufak ufak olmaktansa daha yoğunlaşmış bir güce ulaşmış olmasında yarar bulunduğunu söyledi. MEVDUAT GARANTİSİ Mevduattaki sınırsız devlet garantisininin operasyon öncesi mi yoksa sonrası mı kaldırılacağı konusunda da Akçakoca, böyle bir durumda makul bir süre önceden duyuru yapılması gerektiğini söyledi. Akçakoca, zamanında her şeyin gerçekleşmesi durumunda, mevduattaki sınırsız garantinin ne zaman kaldırılacağının Haziran ayında duyurulması gerektiğini düşündüğünü söyledi. NEDEN 30 EYLÜL? Neden 30 Eylül tarihinin esas alındığı yönündeki soruya karşılık da Akçakoca, bu tarihin, sektör içindeki aktif büyüklüğü için belirlenen tarih olduğunu ve mevduat satışından sonra herhangi bir söylenti çıkmaması için bu tarihin belirlendiğini kaydetti. Sermaye açığının ise yapılacak denetimler sonucunda belirleneceğini hatırlatan Akçakoca, Denetim şirketine vereceğiz denetim şirketi neyi esas alacak? 31 Aralık bilançosunu değil mi. Ama 31 Aralık bilançosunun fiktif olup olmaması diye bir şey söz konusu değil ki ben iki kere denetlettireceğim diye konuştu. 4 MİLYAR DOLARLIK KAYNAK Yapılacak operasyonda çıkması beklenen 4 milyar doların kaynağının nereden bulunacağı yönündeki soru üzerine de Akçakoca, tasarıda bunun Hazineden aktarılacak bonolarla karşılanmasının öngörüldüğünü vurgularken, ama bu Hazineden gelecek kaynağın, dış kaynak olması gerek dedi. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||