|
|
Ali Dölek: Tarım stratejisi neler getirecek? Ali Dölek: İhracat rekorunun arkasındakiler Ali Dölek: Suriye ile ticari yakınlaşma Ali Dölek: Demiryollarımız ve lojistik |
|||
ENDÜSTRİ BÖLGELERİ NİÇİN KURULAMADI? Son yasa değişikliği ile kurulması önündeki engellerin kısmen kaldırıldığı endüstri bölgeleri fikri resmi manada ilk olarak 19 Ocak 2002 tarihli Resmi Gazetede yayınlanan 4737 sayılı Endüstri Bölgeleri Kanunu ile gündeme geldi. Kanun, yatırımların önünü açmak ve yabancı sermayenin ülkeye girişini hızlandırmak amacıyla yatırımları destekleyici bazı teşvikleri içeren özel statülerle donatılmış endüstri bölgeleri kurulmasını öngörüyor idi. Kanunun yayınlanmasından sonra bölgelerin işleyişini düzenleyen yönetmelik ise 2 Ağustos 2002 tarihli Resmi Gazetede yayınlanmış ve yürürlüğe girmişti. Ancak bu tarihten sonra Türkiye genelinde herhangi bir endüstri bölgesinin kuruluşu gerçekleşmedi. Sanayi ve Ticaret Bakanlığına pek çok başvurunun olmasına rağmen, konuyla ilgili herhangi bir somut adım atılmadı ve başvurular ilgili kurul tarafından incelemeye bile alınmadı. Çünkü başvuruları değerlendirmesi için kanunda öngörülen koordinasyon kurulu bir türlü toplanamadı. Endüstri Bölgeleri Kanununda konuyu değerlendirmesi için öngörülen Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu 15 kişiden oluşan üst düzey bürokratlardan kurulu bir ekipti ve bu ekip hiçbir zaman bir araya bile gelemedi. Başbakanlık Müsteşarı, 12 Bakanlık Müsteşarı, Köy Hizmetleri Genel Müdürü ve TOBB temsilcisinden oluşması öngörülen Koordinasyon Kurulu nedense bugüne kadar bir masanın etrafına oturamadılar. Bu nedenle Sanayi ve Ticaret Bakanlığına yapılan başvurular cevapsız kaldı. Yatırımcı ise daha başlangıcında karşılaşılan bu bürokratik kaostan dolayı konudan soğudu. YASAL DEĞİŞİKLİK NELER GETİRİYOR? Konunun işlerlik kazanabilmesi ve endüstri bölgelerinin kuruluşunun hızlanması için Temmuz ayında ilgili kanunda bir dizi değişiklik yapılmış ve 1 Temmuz 2004 tarihli Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe girmişti. Son değişiklik, özellikle yukarıda bahsedilen Koordinasyon Kurulunun daha hızlı toplanabilmesi ve konuların daha hızlı müzakere edilebilmesi için kurul üyelerini yeniden tanımlamıştır. Endüstri bölgelerinin kurulması ve kurulduktan sonra etkin yönetilebilmesi için gerekli olan işletme müdürlüklerinin oluşum süreçlerini de yeniden düzenlemiştir. Bu yeni düzenleme önemli bir adım olarak değerlendirilebilir. Zira değişiklikten önceki haliyle kanunda öngörülen yönetim anlayışı ile endüstri bölgelerinin kurulması durumunda sıkıntıların gündeme geleceğini öngörmek zor değildi. Yeni düzenleme, bürokrasiden oluşan komisyonu kaldırıp endüstri bölgelerinin işletme hakkını bölgelerdeki ticaret ve sanayi odalarına veriyor olması açısından olumlu bir boyuta sahip. Yasadaki son değişiklik ile ihtisas bölgeleri niteliği taşıyan endüstri bölgeleri oluşumuna da zemin hazırlanmış durumda. YASAL DÜZENLEME YETERLİ OLACAK MI? Bugüne kadar kurulamayan Endüstri Bölgelerinin önündeki yasal boşlukların ve engellerin kaldırılmış olması açısından son değişiklik yadsınamayacak yenilikler içeriyor. Ancak konunun sadece hukuki zemininin düzeltilmiş olması, ülkede yatırımcıyı teşvik etmeye yeterli olacak mı, bunu zaman gösterecek. Kurulacak bölgelerle ilgili özellikle kamulaştırma çalışmalarında sorun yaşanabileceğini ve altyapı giderlerinin bakanlıkça karşılanması öngörüldüğü için yeterli kaynak yaratılıp yaratılamayacağı konusu yatırımcıları düşündürmeye devam ediyor. Ayrıca kurulacak endüstri bölgelerinin zaman içinde pek çok sorunla karşılaşan ve halen bu sorunlarla boğuşan organize sanayi bölgelerine benzer mi kaygı ve şüphesi de yatırımcıları kara kara düşündürüyor. Temmuz ayında yayınlanan son yasal değişiklik başvuruların değerlendirilip en geç üç ay içinde ruhsat ve onay işlemlerinin neticelendirilmesini öngörüyor idi ancak bu konuda halen bir ses seda çıkmamış olması, kurul halen toplanamadı mı yoksa düşüncesini insanda uyandırmıyor da değil hani. Endüstri bölgeleri projesi vesilesiyle hükümetin yatırımlara hız verilmesi için her türlü çabayı harcaması gerektiğinin altını bir kere daha çizmek gerekiyor. Ekonomide istikrar ortamının sağlanması, finansal sorunların giderilmesi ve ihracat hamlesinin ardından ülke genelinde bir yatırım hamlesi başlatılması uzun vadeli ve kalıcı çözümler için vazgeçilmez bir önem taşıyor. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||