|
|
Kamu bankalarını onarmak için yapılan sermaye enjeksiyonları iç borçlanma yoluyla yapıldı ve toplumun iç borç yükü sadece bu kalemden 22 milyar dolar arttı. İçleri boşaltılan 20 bankanın Fona devri ile toplumun uğradığı zarar ise 17.3 milyar dolar olarak açıklandı. Sayıları iki elin parmakları kadar olan anlı şanlı işadamları bankaların kaynaklarını kendi şirketlerine kullandırmışlardı. Bu kaynakların bugüne kadar 22de biri geri alınabildi. Hortumcular ise ciddi bir ceza görmedi. İşlemeyen adalet mekanizmasına sırtlarını dayamış, aynı debdebeli hayatlarını sürdürüyorlar. Bitmedi.. Krizde batmanın eşiğine gelimiş şirketleri düze çıkarmak için İstanbul Yaklaşımı isimli kurtarma modeli geliştirildi ve bankalar ile şirketerin anlaşmalarının zemini, yine topluma maliyeti çıkacak sermaye güçlendirme* formülleri ile bulundu. Bu yolla da yaklaşık 8 milyar dolarlık bir yük üstlendi toplum. Bu üç kalemden sırtlanılan yük 47.2 milyar dolar olarak açıklandı BDDK tarafından. Bu, GSYİHnın yüzde 32si demekti. * TÜRK TOPLUMU ÖDEDİ Başka bir ifadeyle ve daha net bir ifadeyle, sayıları 20-30u bulan bir grup kanunsuz işadamının çarçur ettiği, yağmaladığı banka kaynakları 70 milyonluk Türkiye toplumuna ödetildi. İç borç stoku 1999da 42 milyar dolar iken 2001de, yani banka operasyonları sonrası 85 milyar dolara ve nihayet 2003 yılının 10. ayının sonunda 121 milyar dolara çıktı. Bu dev borç yükünü çevirebilmek için 3 yıldır toplum inim inim inletildi. Bu borçları çevirmek için insafsız faizler ödendi. Ekonomi daraldı. İnsanlar kitleler halinde işsiz kaldılar. Krizden çıkmak için bütçenin yarısı bu borçların faizlerini ödemeye ayrıldı. Eğitime, sağlığa, sosyal güvenliğe ayrılan kaynaklardan kesilip öncelikle faiz borcu ödendi. Daralan ekonomiyi yeniden ayağa kaldırmak için ücretler, maaşlar, tarım gelirleri geriletildi. Aynı borç stoku ile nasıl yaşayacağız derken şimdi de İmar yükü geldi. Bakalım bu yük iç borç stokunu nereye çıkaracak. İmar Bankasında 380 bin mevduat sahibine 8.5 katrilyon lira ödenmesine ilişkin yasa tasarısı, TBMMde yasalaştı. İmar Bankasının bonozodelerine ödeme yapılmasını içeren madde ise tasarıdan çıkarıldı. Böylece Hükümet, 850 trilyon liralık faturayı üzerinden atmış, bonozedeleri kendi kaderleriyle başbaşa bırakmış oldu. İmar Bankasına el konulduğu tarihten önceki son bir ay içinde off-shore hesaplarından mevduat hesaplarına aktarılan 650-700 trilyon liranın da ödenmeyeceği bildirildi. ÖDEME NASIL YAPILACAK? Gelelim 8,5 katrilyonun mevduatın nasıl ödeneceğine....Ödemeler, üç yolla finanse edilecek. TMSF, kendi hesaplarında 650 trilyon lirayı kullanacak. Hazine, TMSFye 8.5 katrilyon liralık özel tertip tahvil ihraç edecek. Merkez Bankası, TMSFye 2 katrilyon lira kredi kullandıracak.. TMSF de Merkez Bankasına Hazinenin ihraç edeceği kağıtların 2 katrilyon liralık kısmını verecek. Özet olarak 121 milyar doları bulmuş görünen iç borç stokuna şimdi İmar yükü geliyor. Bu yükü siz en az 7 milyar dolar olarak okuyun. Böylece İmarın yükü ile birlikte bu toplumun sırtlandığı borç yükü yaklaşık 55 milyar doları buluyor. İç borç stoku ise borcu çevirmek için ödenecek fahiş faizlerle birlikte 130 milyar dolara doğru yelken açmış görünüyor. İmar Bankası yükünün hemen ardından vergi paketinin açılması ise ilginç bir zamanlama. Rant gelirlerini yine vergilemeyen ama dolaylı vergileri kalıcılaştırarak vur abalı zihniyetini koruyan paket, belli ki, İmar Bankası yükünü topluma ödetmek için hazırlanmış. Anlaşılan, 2004, bir yandan da İmar enkazının kaldırılması için çile çekilecek bir yıl olarak görünüyor. * http://www.bddk.org.tr/turkce/yayinlarveraporlar/ rapor/yapilandirmaprogrami/BSYYP_Gelisme_102003.pdf ** http://www.bddk.org.tr, arama motoru İmar Bankası 18/10/2003 tarihli rapor | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||