|
|
Ali Dölek: Karayolu Taşıma Kanunu ne getiriyor? Ali Dölek: Türkiye'nin komşularıyla ticareti Ali Dölek: ABD ile ilişkimiz ne kadar ticari? Ali Dölek: Kurda istikrar arayışı |
|||
Sürekli övündüğümüz üç tarafı denizlerle kaplı bir yarımada konumumuz, Asyayı Avrupaya bağlayan üç kıtanın ortasındaki jeopolitik avantajımız, Türkiyeyi dünya üzerinde maalesef önemli bir lojistik üs yapmaya yeterli olamamıştır. SEKTÖR KARAYOLUNA ODAKLI Türkiyenin nakliye sektörüne baktığımızda, dış ticaret taşımacılığının %90ın üzerinde karayolu taşımacılığına endeksli olduğunu görürüz. Bu oran maalesef Avrupa ve dünya lojistik sektöründeki oranlarla kıyaslandığında çok acı bir gerçeği ortaya koymaktadır. Türkiye, coğrafi avantajlarını asla kullanamayan bir ülke olmanın ötesinde, daha ucuz nakliye ücretleriyle taşıma yapamadığı için fiyat rekabetinde geri kalan bir ülke görünümü sergilemektedir. Ya da parasını yabancı taşıma şirketleri aracılığıyla yurt dışına çıkaran bir ülke. Avrupada karayolu taşımacılığının gün geçtikçe diğer taşıma türlerine göre daha geri plana itilmesi yönündeki girişimler dikkate alındığında ülkemizin de bu yönde bir adım atması gerekliliği daha iyi anlaşılacaktır. Zamanında karayolu nakliye şirketlerine verilen belli bir stratejiden yoksun teşvik belgeleriyle bizzat devlet eliyle sağlanan karayolundaki bu patlamanın deniz ve demiryolları alanında da gerçekleştirilmesi elzemdir. Denizlerdeki zenginliğin farkına varılması gerekmektedir. Osmanlıdan günümüze kadar süregelen taşımacılık alanındaki gelişmemişliğimizin önüne geçilmedikçe dış ticaret alanında söz sahibi olmamızın da güçleşeceğini unutmamak gerekir. HUKUKİ ALTYAPI OLUŞTURULMALI Geçtiğimiz ay çıkartılan Karayolu Taşıma Kanunu, bütün eleştirilere rağmen yine de alanında bir ilki gerçekleştirmesi açısından takdirle karşılanmalı. Ancak bu girişimin arkasının gelmesi gerekir. Lojistik sektörünün sorunlarının masaya yatırılması ve sektörden insanların aracılığıyla sektörün sorunlarına çare olucu nitelikte bir yasa tasarısının hazırlanmasında fayda vardır. Türkiyede pek çok alanda olduğu gibi, lojistik alanında da uygulamalar esnasında karşımıza çıkan sorunların hukuki zeminini maalesef tam olarak bulamamaktayız. Ülke gerçekleri dikkate alınarak, başta gümrük ve dış ticaret mevzuatı olmak üzere, genel hukuk sistemi ile uyumlu bir dizi yasal düzenlemeye sektörün acil olarak ihtiyacı olduğu bir gerçektir. ALTYAPI SORUNLARI ÇÖZÜLMELİ Lojistik sektörünün gelişmesi için hükümet tarafından bir master plan hazırlanması ve bilinçli, stratejileri doğru saptanmış bir teşvik politikası izlenmesinde fayda görüyoruz. Türkiyenin dış ticaretinin gelişmesine olumlu katkıları kadar, güçlü bir lojistik sektörünün aynı zamanda ülkeye gelir getirici bir hizmet ihracat sektörü olduğu da unutulmamalıdır. Dünyanın önde gelen lojistik merkezlerinin özellikleri tespit edilip, Türkiye limanlarının bu yönde yeniden yapılandırılması Türkiyeyi gerçek manada bir lojistik üs konumuna getirecektir. Bugüne kadar coğrafi olarak bölgedeki stratejik önemimizi askeri alanda bir koz olarak kullanmamız belki dönemin yapısı içinde önemliydi ama bu önemi ticari alana taşımaz isek geleceğin değişen dünya siyaseti içinde bunu ne kadar önemli bir koz olarak kullanacağımızı tartışır hale gelebiliriz. Ekonomisi zayıf bir Türkiyenin coğrafi konumunu nereye kadar kullanacağını son gelişmeler bize çok iyi göstermiştir diye düşünüyoruz. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||