|
|
Açıklanan niyet mektubunda tartışılan noktalardan birisi, programda bazı revizyonların olup olmayacağı ? Mektupta revizyona yönelik olarak üç nokta dikkatimizi çekiyor. Birincisi, 2003 yılına ilişkin makroekonomik hedeflerin Haziran ayındaki gözden geçirmede revize edilme olasılığıdır. Mektup Nisan ayı başında yazıldığı ve savaş o sırada devam ettiği için olası bir revizyonun savaşın uzun sürmesi durumunda olacağı söyleniyor. Savaş kısa sürdüğüne göre, revizyon için önemli bir gerekçe kalmıyor. Dolayısıyla, programa olan güvenin zedelenmemesi için makro hedeflerde önemli bir revizyon beklemememiz lazım. Ancak, enflasyon hedefini bir-kaç puan yukarı çeken, büyüme hedefini en fazla bir puan indiren bir revizyon piyasa dengelerini çok bozmaz. Mevcut şartlarda, daha radikal bir revizyon hükümetin hesabını çok iyi yapmadığı şeklinde bir sonuç getirir. Hükümetin niyet ettiklerinden, Haziran ayında önemli bir revizyon olmaması gerektiğini düşünüyoruz. FAİZ DIŞI FAZLADA DEĞİŞİKLİK OLABİLİR Niyet mektubunda ikinci önemli revizyon olasılığı, 2004 yılında faiz dışı fazla hedefinin düşürülebileceğine yönelik. Bunun, ancak sürdürülebilir borç dinamiklerini bozmayacak şartların oluşması durumunda gündeme geleceği de belirtiliyor. Faiz dışı fazlanın aşağı çekilebilmesi için reel faizlerde beklenenin üzerinde kalıcı bir düşüş, ekonomik büyümede de beklenenin üzerinde kalıcı bir artış gerçekleşmesi gerekiyor. Bu şartların oluşup oluşmayacağını şimdiden kestirmek güç. Kendi adıma büyüme konusunda daha iyimserim. İç siyasi dengeler, Kıbrıs, AB ilişkileri, Kuzey Irak gibi önemli riskler varken reel faizlerin beklenenden hızlı düşmesi çok kolay olmayacaktır. Umarım, bu şartlar gerçekleşir, AKP hükümeti faiz dışı fazlayı aşağı çekme konusunda IMF ile anlaşmaya varır ve söylediği gibi bu tassarrufu sosyal harcamalara yönlendirir. Niyet mektubunda dikkati çeken üçüncü revizyon olasılığı kamu ihale kanununa ilişkin. Bu kanunun uygulamada olduğu, fakat ihtiyaç doğarsa IMF ile görüşülerek değişikliğe gidilebileceği belirtiliyor. Bu kanunun uluslararası standartlarda çıkarılmasına yönelik olarak daha önce çok tatışma yapıldığı ve IMFnin bir değişiklik konusunda hiç sıcak bakmadığını düşünecek olursak, ihale kanununda bir revizyonun da çok olası olmadığını öne sürebiliriz. REVİZYON HER ZAMAN MÜMKÜN Uzun süreli ekonomik programlarda şartlar oluşursa revizyon her zaman mümkündür. Fakat, makroekonomik hedefler dışında bunu bir niyet mektubunda önceden belirtmenin gerekli olmadığını, hatta yanlış olduğunu düşünüyorum. Bu, mevcut programın yeterice sahiplenildiği konusundaki kuşkuları arttırır. Beklentilerin kısa dönemden çıkıp orta ve uzun döneme yayılmasını sınırlar. Hükümet, bu değişiklikleri şartlar oluşursa IMF ile görüşerek yapacağını söylüyor. Önce bu şartların oluşturulmasına gayret gösterilsin, sonra değişiklik için ikna edici açıklamalar gelsin, ve gerçekleştirilebilirse de bu değişiklikler zamanı gelince açıklansın. Güven sağlamak belirsizliği arttırmak değil, azaltmaktan geçiyor. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||