|
|
Erhan Aslanoğlu: Ekonomi ve siyaset Erhan Aslanoğlu: Washington yaklaşımı Erhan Aslanoğlu: Ters döviz ikâmesi ve enflasyon Erhan Aslanoğlu: Türkiye - Brezilya Erhan Aslanoğlu: Ahlaki istismar |
|||
Açık mevduat güvencesi, son verilere göre dünyada 71 ülkede uygulanıyor, fakat kapsamı ülkeden ülkeye değişiyor. Türkiye mevduata tam güvence veren 5 ülkeden birisi. Diğer 4 ülke Malezya, Meksika, Tayland ve Endonezya*. Bunlar dışındaki ülkelerin verdiği güvence kişi başına GSMHlerinin 1 ile 15 katı arasında değişiyor. Çoğunluğu 1 ile 5 katı arasında. Örneğin ABDde 3 katından biraz fazla. Kişi başına $ 30,000 geliri olan ABDde, $ 100,000a kadar olan mevduat güvence altında. Türkiye de sınırlı mevduat güvencesine geçtiğinde, maximum 15 katı kadar güvence verirse, $ 2400 ortalama gelir varsayımıyla, güvence altındaki mevduatın $ 36,000 civarında olması gerekir. RİSK İYİ TARTILMALI Daha yüksek mevduata sahip olanlar, aldıkları riski iyi tartmak durumunda kalacaklar. Sağlamlığı konusunda şüphe edilen bankalar yüksek faiz vermek zorunda kalacak. Güvensizlik belli bir noktayı aşarsa o bankanın sistemde kalması zorlaşacak. Piyasa kendi dinamiğiyle güçlülerin ayakta kalmasını sağlayacak. Risksiz mevduat getirisi alternatif piyasaların gelişmesini engelleyen bir faktördür. Bu nedenle, sınırsız mevduat güvencesinin kaldırılmasının diğer bir sonucu, sermaye piyasalarının gelişmesi olacak. Dikkat ederseniz yeniden oluşturulmaya çalışılan uluslararası para ve finans düzeninde bir kişinin, şirketin ya da devletin tümden kurtarılması dönemi sona eriyor. Geçen haftaki yazımızda değindiğimiz borç yeniden yapılandırmasına ilişkin çalışmalar ya da mevduat güvencesinin mümkün olduğunca sınırlanması bu yeniden yapılandırmanın parçaları. Risk arttıkça getiri artabildiği gibi, götürü de yüksek olabilir. Fakat, IMFnin ülkeleri kurtarması ya da sınırsız mevduat güvencesi gibi uygulamalar, riski alanların sadece yüksek getiri sağladığı, olası yüksek kayıplardan kurtulduğu bir ortam yaratıyordu. Bu durum farklı şekillerde ahlaki istismar olarak ortaya çıkıyordu. Değiştirilmeye çalışılan budur. Artık riski alanların kayıpla karşılaşması da olası bir durum olacaktır. ZAMANLAMAYA DİKKAT EDİLMESİ ŞART Evet, Türkiyede sınırsız mevduat güvencesinin kaldırılmasının zamanlaması önemlidir. Ekonomik ve siyasi güvensizliğin had safhada olduğu bir ortamda bunu yapmak sakıncalıdır. Fakat, herkesi memnun edecek bir zamana kadar da beklenmeyeceği açıktır. Bir çok çalışma, tam güvence sürdüğü müddetçe finansal kriz yaşanma ve tekrarlama riskinin daha yüksek olduğunu ortaya koymaktadır*. Ciddi hastalıkları önlemeye yönelik güçlü ilaçların yan etkileri de fazla olur. Nihai hedefin o hastalığı yenmek olduğu bir aşamada, yan etkilere katlanmak zorunlu olmaktadır. IMFden mevduat güvencesine ilişkin gelen açıklamaların ya da BDDKnın uyarılarının özellilkle bankalar tarafından çok ciddiye alınması gerektiğini düşünüyorum. Sayın Engin Akçakocanın bankalara yönelik şu sözleri yeterince açık galiba; Güçlenmek için birleşmek gerekiyorsa birleşin, yerli ya da yabancı ortak gerekiyorsa alın, diyoruz. Ancak bununla güçlü bir ekonomiye yakışır bankacılığa ulaşılabilir. Bunlar sektörden beklentilerimiz, bunların karşılanmasını bekliyoruz. Karşılanmadığı takdirde herkes bilsin ki, sonuçlar sürpriz olmayacak Demirgüç, A. & Kane, E. (2002), Deposit Insurance Around The Globe: Where Does It Work ? , The Journal of Economic Perspectives, 16, 2, 175 - 197 Laeven, L. ( 2002), Bank Risk and Deposit Insurance, The World Bank Economic Review, 16,1, 109 -139 | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||