Home page
Haber Menüsü


Dünya turizmi kan ağlıyor
11 Eylül, dünya turizmini kalbinden vurdu. Dünyanın çeşitli ülkelerine her yıl 35 milyon turist gönderen, 50 milyon da yabancı turist çeken ABD’nin olaylardan olumsuz etkilenmesi tüm turizmcileri kara kara düşündürüyor.
Kayhan Karaca/Strasbourg
NTV-MSNBC
11 Ekim— Dünya Turizm Örgütü (OMT), ABD’de 11 Eylül’de meydana gelen saldırılar sonrasında 2001 dünya turizmiyle ilgili öngörülerinde değişiklik yaptı. OMT Başkanı Francesco Frangialli, bu yıl Dünya turizmi için öngördükleri yüzde 2 ile yüzde 3 arası büyüme oranını, 11 Eylül saldırıları sonrası yüzde 0,5 ile yüzde 1,5’e çektiklerini duyurdu.

   
 
       
   
MSNBC News Krizde olmayan havayolu, yolcu sayısı azalmayan havaalanı yok
MSNBC News Havayollarının terörden zararı 12 milyar dolar
MSNBC News ABD'de hükümet havayolu şirketlerine ortak oluyor
MSNBC News Havayolları havada kalma savaşında
MSNBC News Sabena konkordato ilan etti
MSNBC News Özel havayolu şirketleri çıkış arıyor
MSNBC News Özel havacılar: 1 ay sonrasını göremiyoruz
MSNBC News Avrupa'da güçlü olan havayolu ayakta kalacak
MSNBC News Swissair uçakları yeniden uçuyor
 
NTVMSNBC Reklam  
 

 
Kayhan Karaca

       Frangialli, 11 Eylül saldırılarının ABD turizmi dışında Kanada, Kuzey Afrika, Türkiye, Ürdün, Mısır ve Karayipler’i de olumsuz etkilemesinin beklendiğini söyledi. OMT başkanı, bu ülkelerde 11 Eylül sonrası yüzde 70’lere varan rezervasyon iptali yaşandığını belirtti.
       11 Eylül olaylarının turizm sezonu olan yaz olaylarından sonra meydana gelmesinin bu yıl sektörü “kurtarabileceğini” söyleyen Frangialli “2002 yılı 2001’den daha kotu geçebilir. Şu an için kesin öngörülerde bulunmak güç, ancak Amerikan tüketicisinin güven kaybı mali piyasalara olumsuz yansırsa, yıllık cirosu 476 milyar dolar olan Dünya turizm sektörü bundan çok kötü etkilenecektir” seklinde konuştu.
       Frangialli, buna karşılık, 11 Eylül sonrası başlayan krizin bazı turizm sektörü ve istikametlerine “faydalı” olabileceğini de söylüyor.
       OMT Başkanı, “Kriz devam ederse bu iç turizmin piyasa payını artırır. Karayoluyla turist çeken mekanlar kazanır. Turizmin kendine has sosyolojik kanunları var. Eskiden kriz olduğunda, turizm harcamalarında artış görülürdü. Ancak bugün durum farklı. Artık sosyal gruplar tatile önem veriyor. Örneğin, tatilini genelde Hırvatistan’ın Dalmaçya kıyılarında geçiren Almanlar, Yugoslavya krizi sırasında Fas, İspanya ve Portekiz’e geçtiler. Mısır’daki Luxor saldırılarından iki yıl sonra bu ülkeye gelen turist sayısı yüzde 40 artış gösterdi. Diğer bir deyişle, krizler başka istikametlere transferle telafi edilebiliyor” görüşünü savunuyor.
       
DOLULUK ORANLARI DÜŞÜYOR
       Frangialli’nin iyimser bakışına rağmen, turizm ve otelcilik sektöründeki kriz alarm düğmesine basmak üzere. ABD otelcilik sektörünün devlerinden “Starwood” (Westin, Sheraton...), müesseselerinin doluluk oranının 11 Eylül sonrasında yüzde 76’dan yüzde 57’ye düştüğünü duyurdu.


       
       Internetle turizm ürünü pazarlayan ve bu alanda dünyanın bir numarası olan Amerikan “Travelocity” de rezervasyonlarının yüzde 70 düştüğünü, müşterilerinin de yüzde 30 azaldığını açıkladı. Internet turizmi, ya da diğer adıyla e-turizm, bugün için yıllık 18 milyar dolarlık bir ciroyla ifade ediliyor. Bu cironun yaklaşık 15 milyar dolarlık bölümü ABD’de gerçekleştiriliyor.
       OMT yetkilileri, özellikle ABD turizm sektörünün krizden olumsuz etkilenmesinin faturasının herkes için yüklü olacağı görüşündeler. Zira ABD yılda ortalama 50 milyon turist ağırlıyor. Ortalama 35 milyon ABD vatandaşı da her yıl yurtdışına tatile gidiyor.
       
AVRUPA’DA DA DURUM PARLAK DEĞİL
       Avrupa’da da durum pek parlak değil. Sadece Fransa’da turizm sektörü siparişleri son bir ayda yüzde 40 azalmış durumda.
       Fransız turizm profesyonelleri, krizden en çok etkilenen istikametlerin ABD, Kanada, Mısır, Fas, Tunus ve Türkiye olduğunu söylüyorlar. Bu ülkelere yönelik rezervasyonlarda yüzde 56’lık düşüş yaşandığı belirtiliyor. Fransız turizminin simgesi haline gelen Club Med ise krizin ilk darbesini borsada yaşıyor. Club Med hisseleri 11 Eylül’den bu yana yaklaşık yüzde 43 değer kaybetti.
       Turizmde yaşanan kriz lüks eşya sektörünü de etkiliyor. Havaalanlarının ve duty-free mağazaların boşalmasıyla, lüks eşya tüketimi de azalmış durumda. Fransız lüks eşya devi LVMH, 11 Eylül öncesi yüzde 15’e yakın olan yıllık büyüme öngörüsünü, artık yüzde 5 ile yüzde 10 arası olarak hesaplıyor.
       ABD ve Fransa’yla birlikte dünyanın en çok turist çeken ülkelerinden biri olan İspanya’da da son bir ayda otel rezervasyonları yüzde 30 geriledi. Bu durum özellikle ABD ve Alman turistlerin rezervasyon iptallerine bağlanıyor. Ancak İspanyollar, doğrudan rakipleri olan Akdeniz’deki Müslüman ülkelerde rezervasyon iptalinde bulunan turistleri çekerek krizi atlatmanın hesabini yapıyorlar.
       
AVRUPALI GRUPLAR OLUMSUZ ETKİLENİYOR
       Diğer yandan Müslüman ülkelerin, özellikle de Akdeniz’e kıyı olan Müslüman ülkelerin krizden etkilenmeleri bu ülkelerde son yıllarda önemli turizm yatırımlarına imza atan Avrupa kökenli birçok grubu da olumsuz etkilemeye başladığı söyleniyor.
       Son olarak, turizm uzmanları bu kriz ortamının sektördeki şirket evliliklerine ivme kazandıracağı görüşündeler. Kriz uzun bir surece yayıldığı takdirde, mali sağlığı hassas olan tur organizatörlerinin, özellikle Kuzey Avrupa’nın dev turizm grupları tarafından bir lokmada yutulması gündemde.
       
    TOP5 Bankaların kara tahtaları siliniyor  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları