|
Krizde olmayan havayolu, yolcu sayısı azalmayan havaalanı yok Havayollarının terörden zararı 12 milyar dolar ABD'de hükümet havayolu şirketlerine ortak oluyor Havayolları havada kalma savaşında Sabena konkordato ilan etti Özel havayolu şirketleri çıkış arıyor Özel havacılar: 1 ay sonrasını göremiyoruz Avrupa'da güçlü olan havayolu ayakta kalacak Swissair uçakları yeniden uçuyor |
|||
Frangialli, 11 Eylül saldırılarının ABD turizmi dışında Kanada, Kuzey Afrika, Türkiye, Ürdün, Mısır ve Karayipleri de olumsuz etkilemesinin beklendiğini söyledi. OMT başkanı, bu ülkelerde 11 Eylül sonrası yüzde 70lere varan rezervasyon iptali yaşandığını belirtti. 11 Eylül olaylarının turizm sezonu olan yaz olaylarından sonra meydana gelmesinin bu yıl sektörü kurtarabileceğini söyleyen Frangialli 2002 yılı 2001den daha kotu geçebilir. Şu an için kesin öngörülerde bulunmak güç, ancak Amerikan tüketicisinin güven kaybı mali piyasalara olumsuz yansırsa, yıllık cirosu 476 milyar dolar olan Dünya turizm sektörü bundan çok kötü etkilenecektir seklinde konuştu. Frangialli, buna karşılık, 11 Eylül sonrası başlayan krizin bazı turizm sektörü ve istikametlerine faydalı olabileceğini de söylüyor. OMT Başkanı, Kriz devam ederse bu iç turizmin piyasa payını artırır. Karayoluyla turist çeken mekanlar kazanır. Turizmin kendine has sosyolojik kanunları var. Eskiden kriz olduğunda, turizm harcamalarında artış görülürdü. Ancak bugün durum farklı. Artık sosyal gruplar tatile önem veriyor. Örneğin, tatilini genelde Hırvatistanın Dalmaçya kıyılarında geçiren Almanlar, Yugoslavya krizi sırasında Fas, İspanya ve Portekize geçtiler. Mısırdaki Luxor saldırılarından iki yıl sonra bu ülkeye gelen turist sayısı yüzde 40 artış gösterdi. Diğer bir deyişle, krizler başka istikametlere transferle telafi edilebiliyor görüşünü savunuyor. DOLULUK ORANLARI DÜŞÜYOR Frangiallinin iyimser bakışına rağmen, turizm ve otelcilik sektöründeki kriz alarm düğmesine basmak üzere. ABD otelcilik sektörünün devlerinden Starwood (Westin, Sheraton...), müesseselerinin doluluk oranının 11 Eylül sonrasında yüzde 76dan yüzde 57ye düştüğünü duyurdu. |
|||||||||
| Internetle turizm ürünü pazarlayan ve bu alanda dünyanın bir numarası olan Amerikan Travelocity de rezervasyonlarının yüzde 70 düştüğünü, müşterilerinin de yüzde 30 azaldığını açıkladı. Internet turizmi, ya da diğer adıyla e-turizm, bugün için yıllık 18 milyar dolarlık bir ciroyla ifade ediliyor. Bu cironun yaklaşık 15 milyar dolarlık bölümü ABDde gerçekleştiriliyor. OMT yetkilileri, özellikle ABD turizm sektörünün krizden olumsuz etkilenmesinin faturasının herkes için yüklü olacağı görüşündeler. Zira ABD yılda ortalama 50 milyon turist ağırlıyor. Ortalama 35 milyon ABD vatandaşı da her yıl yurtdışına tatile gidiyor. AVRUPADA DA DURUM PARLAK DEĞİL Avrupada da durum pek parlak değil. Sadece Fransada turizm sektörü siparişleri son bir ayda yüzde 40 azalmış durumda. Fransız turizm profesyonelleri, krizden en çok etkilenen istikametlerin ABD, Kanada, Mısır, Fas, Tunus ve Türkiye olduğunu söylüyorlar. Bu ülkelere yönelik rezervasyonlarda yüzde 56lık düşüş yaşandığı belirtiliyor. Fransız turizminin simgesi haline gelen Club Med ise krizin ilk darbesini borsada yaşıyor. Club Med hisseleri 11 Eylülden bu yana yaklaşık yüzde 43 değer kaybetti. Turizmde yaşanan kriz lüks eşya sektörünü de etkiliyor. Havaalanlarının ve duty-free mağazaların boşalmasıyla, lüks eşya tüketimi de azalmış durumda. Fransız lüks eşya devi LVMH, 11 Eylül öncesi yüzde 15e yakın olan yıllık büyüme öngörüsünü, artık yüzde 5 ile yüzde 10 arası olarak hesaplıyor. ABD ve Fransayla birlikte dünyanın en çok turist çeken ülkelerinden biri olan İspanyada da son bir ayda otel rezervasyonları yüzde 30 geriledi. Bu durum özellikle ABD ve Alman turistlerin rezervasyon iptallerine bağlanıyor. Ancak İspanyollar, doğrudan rakipleri olan Akdenizdeki Müslüman ülkelerde rezervasyon iptalinde bulunan turistleri çekerek krizi atlatmanın hesabini yapıyorlar. AVRUPALI GRUPLAR OLUMSUZ ETKİLENİYOR Diğer yandan Müslüman ülkelerin, özellikle de Akdenize kıyı olan Müslüman ülkelerin krizden etkilenmeleri bu ülkelerde son yıllarda önemli turizm yatırımlarına imza atan Avrupa kökenli birçok grubu da olumsuz etkilemeye başladığı söyleniyor. Son olarak, turizm uzmanları bu kriz ortamının sektördeki şirket evliliklerine ivme kazandıracağı görüşündeler. Kriz uzun bir surece yayıldığı takdirde, mali sağlığı hassas olan tur organizatörlerinin, özellikle Kuzey Avrupanın dev turizm grupları tarafından bir lokmada yutulması gündemde. | ||||||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||