|
4 Ekim— Dünya havacılık sektörü çok zor bir dönemeçten geçiyor. 11 Eylül’deki terörist saldırıların ardından Swissair’in uçmak için mücadele eden ilk şirket olduğu belirtiliyor. Uzmanlar, Avrupa’da en güçlü olan havayolu şirketlerinin ayakta kalacağını savunuyor. |
![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||||
|
|||||||
![]() |
Swissair’in yerde kalması, Sabena’nın iflas etmesi, 11 Eylül öncesinde de mali açıdan zor durumda olan Avrupalı havayolu şirketlerinin günlerinin sayılı olduğu yolundaki yorumları güçlendiriyor. Uzmanlar, Avrupa çapında onlarca havayolu şirketinin iflas, birleşme ya da satın alma yoluyla bir bir ‘düşeceğini’ belirtiyor. KRİZ, FELAKETE DÖNÜŞTÜ Havacılık ekonomisi danışmanı Aviation Economics’in Genel Müdürü Keith McMullan, 11 Eylül’den önce de birçok havayolu şirketinin günlerinin sayılı olduğunu, bunların çoğunun finansal olarak bittiğini, çok azının krizden kaçınabileceğini söylüyor. BBC’ye konuşan Yunan havayolu şirketi Olympic’in eski Başkanı Rigas Doganis, Avrupa’da şu anda faaliyet gösteren ulusal 30-40 havayolu şirketinin önümüzdeki 10 yıl içinde 4 - 7 arasına düşeceğini ifade ediyor. Doganis, ‘aşırı kapasite, durgunluk endişesi ve yüksek yatık fiyatları’ gibi nedenlerle mevcut olan krizin şimdi felakete dönüştüğünü belirterek, “Avrupa’daki havayollarının geleceği çok çok zor. Avupa’da çok fazla ulusal havayolu olduğu zaten çok netti. Mevcut krizin anlamı sektörde bir konsolidasyon gerektiği” diye konuşuyor. ![]() ![]() ![]() DEVLER VE VERİMLİ OLANLAR AYAKTA KALACAK Avrupa’da birçok ulusal havayolu şirketi yıllardır verimsiz çalışıyor ve hükümetler tarafından sübvanse ediliyor. Çoğu kısmen özelleştirilmiş olan bu havayolu şirketleri, ticari yaşamın gerçeklerinden uzakta faaliyet gösteriyor. Çoğu aşırı kapasite, aşırı istihdam gibi sorunlarla boğuşuyor. Buna karşılık sektöre yeni giren Ryanair, Easyjet gibi saldırgan şirketler bu tür fazlalıklarla uğraşmıyor. Gelecek 10 yıl içinde bu tür verimli ve mali yapısı sağlam şirketlerin kalacağı, bunun bedelinin de 10 binlerce iş olacağı ifade ediliyor. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Havayollarının zor duruma girmesi, en çok yolcuları etkiledi. Havaalanlarında büyük kuyruklar oluştu. | ![]() Avrupa’nın üç büyük havayolu şirketi British Airways, Air France ve Lufthansa piyasada kalacak şirketlerin başında geliyor. Diğer bir çok şirketin yok olacağı da belirtiliyor. Swissair gibi popüler markaların, büyükler tarafından satın alınsa bile, bunlar tarafından satın alınmış bölgesel havayolu şirketi olarak ismini sürdüreceği savunuluyor.
ULUSAL GURUR KAYNAĞI OLANLAR Interavia adlı sektör dergisinin editörü Oliver Sutton, Sabena gibi fazla tutulmayan havayolu şirketlerinin sonsuza dek Avrupa semalarından yok olacağını söylüyor. Sutton, Swissair gibi şirketlerin ulusal gurur kaynağı olduğunu ifade ediyor. Uzmanlar sektörde bu konsolidasyonun 50 - 70 bin arasında çalışanın işini kaybetmesine neden olacağını, ayrıca sektörle ilgili turizm gibi sektörlerde iş kayıplarının olacağını dile getiriyor. Örneğin, örneğin uçak bileti satan seyahat acentalarının yüzde 15 oranında iş gücü kaybına uğraması bekleniyor. Havacılık sektörünün geleceğiyle ilgili diğer tahminler şöyle: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 100 BİNE YAKIN KİŞİ İŞSİZ Benzer durum ABD için de geçerli, havayolu şirketleri konsolidasyondan geçiyor. Şimdiye dek, maliyetleri düşürmek için binlerce kişinin işine son verileceği açıklandı. American Airlines 30 bin, United 20 bin, Delta 13 bin, Continental 12 bin, US Airways 11 bin, Northwest 10 bin kişinin işten çıkaralacağını açıkladı. Washington, havayoluna 15 milyar dolar destek yapılacağını bildirdi. ![]() ![]() ![]() ABD’DE AZ SAYIDA ŞİRKET OLMASI AVANTAJ Şirketler, terör saldırılarının ardından düşen talebi canlandırmak amacıyla çeşitli yollara başvuruyor. Dünyanın en büyüğü olan American Airlines, büyük bir reklam kampanyası başlatarak, bilet fiyatlarında indirime gitti. ABD’nin ikinci büyük hava yolu şirketi UNİTED Airlines, Business Class yolcuları için yüzde 50 indirim yaparken, Continental Airlines da fiyatları düşüreceğini duyurdu. Alaska Airlines reklam kampanyasına girişirken, Delta Airlines sık seyahat eden yolcularına ödüller verecek. Uzmanlar, ABD’de durumun Avrupa’ya göre daha sağlıklı olduğunu, buradabüyük potansiyale rağmen 6 - 7 büyük havayolu şirketenin uçtuğunu ancak bunların mali yapısında dalgalanmanın kaçınılmaz olduğunu ifade ediyor. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
|
![]() |
|||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||
![]() |