|
22 Haziran Mavi Akım Doğal Gaz Boru Hattının Karadeniz geçişini üstlenen İtalyan şirketi ENI Başkanı Vittorio Mincato, Hazar bölgesindeki yatırımların artmasıyla taşıma projelerine ilgilerinin arttığını belirterek, Bu kapsamda Bakü-Ceyhan Boru Hattına katılmak yerinde bir adım dedi. Mincato, NTVyle yaptığı söyleşide, petrol taşımacılığı için diğer projelerin dışlanmadığını da belirtti. Mincato, Mavi Akım konusunda da ilk Rus gazının Mart ayı sonunda gelebileceğini söyledi. |
BP: Bakü-Ceyhan 2004'te faaliyette "Önceliğimiz Şah Deniz gazı" Bakü-Ceyhan'a ENI'den destek 'Rus petrolünün geçişi tehlikeli' BP'den Bakü-Ceyhan'a destek |
|||
NTVde yayınlanan söyleşinin tam metni şöyle: Şeyda Cenapa: Öncelikle Mavi Akım projesine yönelik bir sorum olacak. Karadenizin altına döşenecek boruların teknik şartları çok zorlayacağı yönünde tartışmalar var. proje şu anda ne aşamada? Herhangi bir aksaklık durumunda deniz altında boru hattına müdahale edecek bir sistem geliştirdiniz mi? Vittorio Mincato: Proje artık bitiş aşamasına geldi. Bürokratik işlemler ve finans sorunlarını hallettik. Teknik provaları bitirdik ve şimdi sığ sularda boru döşeyecek olan Castoro 8 gemisinin Temmuz sonu gibi gelmesini bekliyoruz. Derin sularda boru döşeyecek olan Saipem 7000 gemisi de 6 Ağustosta İstanbul Boğazından geçiş yapacak. Saipem 7000 denizin 2150 metre derinliğinde çalışmak için özel olarak yapıldı. Eylülde boru döşeme işlemi başlayacak. Daha sonra sanıyorum, gelecek yılın ilk üç ayı sonunuda Türkiyeye ilk gaz sevkiyatı yapılmış olacak. Martın sonunda ilk Rus gazı gelecek diyebilir miyiz? Bizim programımıza göre doğal gazın geliş tarihi bu olmalı. Borulara gelince, çelik malzeme kullanıldı ve üzerleri Karadenizin zor şartlarına karşı direncinin artması için polipropilenle kaplandı. Denizin altında meydana gelebilecek bir hasar olacağını düşünmüyorum. Dünyanın bir çok yerinde deniz geçişli boru hattı var. Şimdiye kadar hiçbirine bir şey olmadı ama hiç ihtimal vermesem de böyle bir olasılıkla, tamir için fazla zaman gerekmeyecektir. Ayrıca iki adet boru hattı olduğunu hatırlatmak isterim. Birine bir şey olduğu takdirde, ki tekrar ediyorum çok zor bir ihtimal, doğal gaz diğer hattan gelebilir. Şimdi dünyanın daha sıcak bölgelerinden bahsedelim. ENI uzun yıllar İran, Irak ve Libya gibi ülkelerde çalıştı. Bu ülkeleri çok yakından tanıyor. Birleşmiş Milletlerin Irak için öngördüğü akıllı yaptırımlar konusuna nasıl bakıyorsunuz? Şirketinizin bu bölgedeki stratejilerini nasıl etkiler bu durum? Irak, dünyadaki bütün petrol şirketlerinin gözünün olduğu bir ülke. Çünkü petrol ve doğal gaz potansiyeli çok yüksek. Akıllı yaptırımlar kararı kesinleşse bile bizim Iraka yönelik stratejimizde bir değişiklik olmayacak. Irakın bu durumdan çıkıp dünyayla normal ilişkilere girmesini çok istiyoruz. Petrol şirketleri de Irakın petrol konusunda gelişmesi ve tabi ki bu sayede ekonomik açıdan düze çıkması için katkıda bulunmak istiyor. Ama, biz ENI olarak tek taraflı bir şekilde stratejimizi değiştiremeyiz. Irak hala kapalı bir ülke. Ama biz bu durumdan en kısa zamanda çıkmasını gerçekten çok istiyoruz. ZORLU PROJELERİ HAYATA GEÇİRDİK Kazakistana gelecek olursak. Kaşagan bölgesinde dünyanın en büyük hidrokarbon rezervlerinden biri bulundu. ENI bu rezervleri çıkartacak, işleyecek ve dünya pazarlarına taşıyacak yollara karar verecek OKIOC konsorsiyumunun başına getirildi. Kaşagan, teknik açıdan çalışılması zor bir bölge. Buzlanma sorunu var, ham petrolün içerdiği yüksek derecedeki yabancı maddeleri arıtmak için sofistike sistemler gerekiyor. Bunun yanısıra yavaş işleyen bir bürokratik düzen var. Konsorsiyumun başına gelecek şirketin seçimi her halde pek kolay olmadı. ENInin seçilmesinin nedeni size göre Kazakistanda daha önce tecrübenizin olması ve riskleri iyi tanımanız mı? Sonuçta TotalFina Elf, Shell gibi diğer şirketlerden daha fazla hisseniz yoktu. Neden sizi seçtiler? |
||||
Mincato, Şeyda Cenapa'yla söyleşisinde, alternatif yolların önemine de değindi. |
ENI geçmişte de bir çok zorlu projeyi hayata geçirdi. O yüzden konsorsiyumun tek operatörü seçilmesi için elinde bütün kozlar vardı. Seçim kolay olmadı ama sonuçta ENIyi seçenler yine aynı konsorsiyumun ortakları oldu. Ama konsorsiyumdaki hisse payının azlığıveya çokluğu pek rol oynamadı. sonuçta bütün şirketlerin aşağı yukarı aynı oranda hissesi var. Ama Totalfinaelf hisselerini artırmıştı. Totalfinaelf, BPnin ve Statoilin hisselerini aldı. Evet, ortaklar kendi hisseleri oranınca diğer ortakları hisselerini de satın alma hakkına sahip ama dönüp bakarsak yine bir şey değişmedi. Kaşagan için diğer şirketlerle teknik kapasite ve tecrübe açısından aynı durumdaydık ama biz seçildik. Ben diğer ortakların bizi seçtikleri için memnun olduklarını düşünüyorum. Tabi bu bir yarıştı. Ama bazen yarışın sonunu getiremeyen mutsuz olacak kuralı işlemiyor. Konsorsiyumun başına getirildiğiniz haberini başka bir CERA konferansına giderken uçakta aldığınız doğru mu? Evet, Houstona CERA konferansına giderken aldım haberi. Belki biraz erken ama Kaşaganın tek operatörü olarak hidro karbon rezervlerini taşıma yolları hakkında bir rota belirlediniz mi? İrandan geçen Kaşagan-Kharg projesine nasıl bakıyorsunuz? Biz hep Hazar bölgesinden çıkacak petrolün yüksek miktarda olacağını ve ürün kalitesinin çeşitliliğini gözönünde bulunduruyoruz. O yüzden petrolü çıkartmak kadar onu pazarlamak da önemli bu yüzden de boru hatlarının birden fazla olmalı. Mesela bir tanesi Bakü-Ceyhan, böylece Boğazların yükü de artmamış olur. BAKÜ-CEYHAN SÜRPRİZİ Siz bu konferansta ENInin Bakü-Ceyhanın detay mühendislik çalışmalarına katılmak istediğini açıkladınız. Konferansın sürpriz açıklamalarından biri oldu bu. Şöyle diyelim, Hazar bölgesindeki yatırımlarımızı artırdıkça, taşıma projelerine ilgimizi artırdık. Bu problemi çözmenin zamanı geldi diye düşündük.bakü ceyhan a katılmak bu problemi çozmek için bir adım ama petrolü taşımak için diğer projeleri de dışlamıyoruz. Evet Kazakistandan diyorsunuz, peki, İran üzerinden Kaşagan-Kharg projesi? Bu bir yol olabilir. İlle de tek yol olduğunu veya en iyisi olduğunu göstermez ama bir yol. Bir alternatif yani... Hayır, hayır. Alternatif değil, Bakü-Ceyhanla beraber bir diğer yol . Anladım... Ama bütün bu projeler için yeterli petrol var mı Kazakistan da? Şöyle söyleyelim: Kazakistan petrolü için yeterince petrol boru hattı projesi var mı? Teşekkür ederim. | |||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||