|
Gelecek yaz başlayabilecek inşaattan önce, en son hazırlık aşamasında olduklarını ve bundan böyle BTC ile ilgili niyetlerinde kesinlikle bir değişimin söz konusu olmayacağını ifade eden Adamany, Bu vesileyle Türk Hükümetinin BTC projesine bağlılığını da belirtmek isterim. Şundan emin olabilirsiniz ki BP, bu projenin arkasına, liderliğini, kaynaklarını ve sermayesini koymaktadır. Bu da büyük ölçüde Türk Boğazlarının yükünü azaltmak anlamına gelecektir dedi. TANKER RİSKİ YÜKSEK Bununla birlikte Türk Boğazlarında, Hazardaki, arama ve geliştirme çalışmalarından Karadeniz ticaretinden ve petrol dışı artan trafikten kaynaklanan ek tanker geçişlerinin yaratacağı risk de bulunduğuna işaret eden Adamany, BTC üzerinde çalışırken, BPnin Türkiyenin ve ilgili diğer tarafların bu önemli su yolunun korunmasına yönelik tedbirleri de gözönüne almaları gerektiğini belirtti. BPnin Hazar Bölgesinden petrol ihracı için sadece Türk Boğazlarına güvenemeyeceklerini kabul ettiğini, BTC Boru Hattını yapmalarının ana nedenlerinden birinin de bu olduğunu ifade eden Adamany, şöyle devam etti: Kaza ve petrol dökülmelerinden doğan sorunların riskinden dolayı Türk Boğazlarına bağlı kalamayız. Bu kazaların bazıları tanker dışındaki başka gemilerden de meydana gelebilir. Boğazlardaki taşımacılıkta ciddi bir kaza riski ortalama olarak 2 yılda birdir. Bu risk kabul edileyemecek kadar yüksektir. İlgili herkesin bu riskin azaltılmasında bir rolü vardır. Bu geçişlerden yararlananlar açısından Boğazların hayati bir su yolu olmasını temin etmek için güvenlik önlemlerinin kısa, orta ve uzun vadede sürekli gelişimi gereklidir. Hazar petrol miktarındaki artış, Karadeniz ticaretindeki potansiyel gelişim ve petrol dışı taşımacılığın büyümesiyle birlikte gerçekçi çözümlere ihtiyaç duyulacaktır. BOĞAZLARIN KULLANIMI TEHLİKELİ YÜKLERDE SÜRECEK Linda Adamany, tehlikeli yüklerin taşınmasında Boğazların kullanımının süreceğini belirtti. BPnin, sektörün tanker trafiğinin emniyet standartlarının sürekli geliştirilmesine yönelik yaklaşımına öncülük ettiğini kaydeden Adamany, BP için taşınacak tüm yükler, BPnin sektöre öncülük eden taşımacılık standartlarına uygun gemilerle taşınmalı, Boğazlar geçiş prosedürünü takip etmeli ve bu gemiler sadece gündüzleri ve görüş mesafesinin iyi olduğu zamanlarda geçmelidir dedi. BPnin işlerine dahil olan tüm tankerlerin Türkiyenin geçiş prosedürlerine uyması gerektiğini belirten Adamany, bu kuralları şöyle sıraladı: İstanbul ve Çanakkale Boğazlarından geçişlerde kılavuz kaptan tavsiye edilmesi, görüş mesafesi 1 milin altındayken, kontrollü trafik akışı 10 deniz millik maksimum hız sınırı, geniş ve yüksek gemiler için sadece gündüz geçişleri, görüş mesafesi 1 milin altındayken boğazların tehlikeli taşımacılığa kapanması. TÜRK HÜKÜMETİNE DESTEK BPnin bu prosedürleri asgari gereklilikler olarak uyguladığını söyleyen Adamany, Tüm geçişlerimizde kılavuz kaptan alınmasında ısrarlıyız ve başkalarını da böyle davranmaya teşvik ediyoruz. Özellikle tüm gemilerin kılavuz kaptan almalarını istemesi, gemilerin emniyet prosedürlerine uymalarında ısrar etmesi ve trafik akışının yönetimine yardımcı olan yeni VTS sisteminin kullanımını teşvik etmesi konularında Türk Hükümetini destekliyoruz dedi. Adamany, kazaların yüzde 85inin de kılavuz kaptan olmayan gemilerde yaşandığını belirterek, bu sorunun çözülmesi halinde kaza riskinin en az yüzde 40 azaltılabileceğini kaydetti. Kılavuz kaptan alınması, Gemi Trafik Yönetim Sisteminin (VTS) kurulması ve gemi kalitesi ile mekanik güvenliğinin geliştirilmesiyle potansiyel olarak kaza riskini yüzde 66 oranında azaltabileceklerini Kaydeden Adamany, Bu, Boğazlardaki kaza riskini Süveyş Kanalının altına düşürecektir dedi. BP olarak Boğazlardaki emniyetin sağlanması konusunda kararlı olduklarını dile getiren Adamany, Yüklerimizin yaklaşık yarısı bugün çift bölmeli tankerlerle taşınmaktadır. 2010a kadar tüm BP yükleri çift bölmeli tankerlerle taşınır hale gelecektir dedi. Linda Adamany, Bakü-Tiflis-Ceyhan projesinin yapılmasını istiyoruz, yapılmadığı takdirde Türk Boğazlarından geçecek olan Güney Hazar petrolünün ihracatı için bu hattın kullanımını destekliyoruz diye konuştu. Mincato: Mavi Akım gazı Martta Karadenizde Mavi Akım Boru Hattının döşenmesini üstlenen ENInin Başkanı Vittorio Mincato, soruşturmaların gazın gelişini geciktirmeyeceğini söyledi. Mincato, projenin ilahi bir güçle başladığını kaydederek, Mart ayında gazı Türkiyeye getiriyoruz dedi. Mincato, yaptığı açıklamada, Mavi Akımın Mavi rüya olmadığını belirterek, şöyle konuştu: Bu proje birçok başka proje ile birlikte başladı. Bu projeler birbirileri arasında rekabet ediyor görünüyordu. Çok doğal olarak birbirleri arasında rekabet eden firmalar, diğer projelere ilişkin birtakım tahminler yürütebilirler. Fakat bütün bu projeler incelendiğinde, bizimki gerçekleştirilmesi çok çabuk olan bir projeydi. ASİTLİ ORTAMDA BORU DÖŞENECEK Projede iki ortaklarını, gaz ve boruları döşemeye yarayacak teknoloji olarak niteleyen Mincato, şöyle devam etti: Rusyayı Türkiyeye bağlayacak en basit yolun Karadeniz olduğunu düşünürsek, bu proje zaten ilahi bir güçle başlamıştır. 2.500 metre derinliğe boru döşemesini yapabilmeyi herkes bilmez. Biz bu teknoloji ile daha önce 1000-1500 metre derilikte boru döşemesi gerçekleştirdik. Birçok zorluklarla karşılaştık. Bütün bu zorlukları düşündük. Asitli bir ortamda boru döşemesini yapacağımızı biliyoruz. Boru döşemesini gerçekleştirecek Saipem 7000in 6 Ağustosta İstanbul Boğazından geçtiğinde çok duygulu anlar yaşanacağını belirten Mincato, Artık yazılı kağıtlardan gerçekleştirilecek boylama geliyoruz. Bu senenin sonunda ilk gaz hattı bitirilmiş olacak ve önümüzdeki senenin ilk 3 ayında gaz Türkiyeye gelecek dedi. ENI şirketinin CEOsu Vittorio Mincato, enerji konusunun Türkiyede adliyelik olduğunun hatırlatılarak, Böyle bir alana girmek sizi korkutuyor mu? sorusu üzerine de şunları söyledi: Gelecekte Türkiyenin o kadar çok gaz ihtiyacı olacak ki, bu konularla ilgilenmeye fırsatı olmayacak. Biz şuna inanıyoruz: Soruşturmalar, siyasi soruşturmalar hiçbir zaman ekonomik gelişimi durduramaz. Türkiyenin gaza ihtiyacı var. Diğer herkes bu konuda sadece konuştu. Biz Mart ayında Türkiyeye gazı getiriyoruz. Araştırmalarımızı ve gazın gelmesini hiçbir şey etkilemeyecek. Biz gazı Rusya kıyılarından Türkiyeye getireceğiz. BAKÜ-CEYHANA İLGİ VAR Mincato, ENInin Bakü Ceyhan petrol boru hattının detaylı mühendislik çalışmalarına katılma isteği talebini, önceki gün Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Zeki Çakana ilettiklerini söyledi. Türk hükümeti ile görüşmelerimiz sadece detaylı mühendislik çalışmalarını yapacak konsorsiyuma girme isteğimizi belirtmekti diyen Mincato, Bakü-Ceyhan projesine oluşan ilgilerinin kaynağını açıklarken, büyük petrol rezervlerine sahip Hazar havzasında ENInin çok yaygın olarak bulunduğunu vurguladı. Mincato, şunları kaydetti: Dağıtım yolları çok önemli. Biz her zaman şuna emin olduk, Hazar havzasından taşınacak petrol çok farklı yollarla taşınması gerekir. Bu yollardan biri de Bakü-Ceyhan olacaktır. Boğaz yollarını kullanmadan petrolü getirecek yollardan biridir. İşte bizim ilgilendiğimiz özellikle bu proje. Bu projeye konsantre olmuş durumdayız. Türk hükümetine böyle bir isteğimiz olduğunu bildirdik. Bu isteğimizi, düşüncemizi son haftalarda olgunlaştırdık zaten. Mincato, Bakü-Ceyhan projesinin olabileceğine ilişkin işaretler artmaya başladı. ENInin ilgisi gerçekleşme şansını artırıyor mu? sorusu üzerine de, konsorsiyuma katılan diğer firmaların ağırlıkları ve prestijleriyle bu projeyi mutlaka gerçekleştirecekleri düşüncesini dile getirdi. Vittorio Mincato, ENInın konsoriyuma katılma isteğinin, olayı daha anlamlı bir hale getirdiğini, mühendislik çalışmaları tamamlandıktan sonra projenin ekonomik yönü de kabul edilebilir olduğunda ileride yapılacak inşaat ihalesine de katılacaklarını açıkladı. BALKAN: TRAFİK YÜKÜ TEHDİT EDİYOR Dışişleri Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Mithat Balkan, artan tanker trafiği nedeniyle İstanbul ve Çanakkale Boğazlarının milyonlarca insanın hayatını tehdit eden bir saatli bomba haline geldiğini söyledi. Balkan, yaptığı konuşmada, Boğazların güvenliğinin Türkiye açısından giderek artan bir kaygı nedeni oluşturduğunu söyledi. Türkiyenin boğaz trafiğini düzenleyen 1934 tarihli Montrö Sözleşmesinin gerek lafzına gerek ruhuna tam bir riayet gösterdiğini hatırlatan Balkan, söz konusu Sözleşmenin imzalanmasından bu yana geçen 65 yıl içinde Boğazlardaki trafiğin 10 kat arttığını, aynı zamanda geçen gemilerin büyüklük ve taşıma kapasitesinin geçmişle kıyaslanamayacak ölçülerde büyüdüğünü vurguladı. Boğazlardaki artan trafik yükünden dolayı, olası bir kazanın, İstanbulda yaşayan 12 milyon insan kadar, çevre açısından da bir felakete dönüşebileceğinin altını çizen Balkan, bu nedenle Boğazların güvenliğinin yalnız Türkiyenin tek başına yerine getireceği bir görev olmayıp, buradan yararlanan tüm tarafların işbirliğini gerektiren bir konu olduğunu ifade etti. Müsteşar Yardımcısı Balkan, geçen yıl İstanbul Boğazından geçen toplam 48 bin gemiden yüzde 18inin tehlikeli yük taşıdığına dikkat çekerek, bu gemilerin yol açabileceği bir kazanın, yalnız Türkiyeyi değil tüm dünyayı etkileyecek bir felakete neden olabileceğini, bunun sorumluluğunun ilgili tüm ülke, şirket ve kişilerce ciddiyetle düşünülmesi gerektiğini ifade etti. Balkan, artan trafik yüzünden olabilecek bir kaza ya da sıkışıklık yüzünden Boğazlarda trafiğin durmasının İstanbul ve Türkiye kadar özellikle Karadenizdekiler olmak üzere tüm bölge ülkelerinin ekonomilerinde büyük zarara neden olacağının altını çizdi. Dışişleri Müsteşar Yardımcısı Balkan, Boğaz trafiğindeki olağanüstü artışta özellikle petrol taşımacılığının hacmindeki artışın etkili olduğunu, bunun petrol şirketleri ve Boğazlardan bu amaçla yararlanan ülkelerin iyi hesaplaması gereken sorumluluklar getirdiğini bildirdi. Balkan, boğazlardan taşınan petrolün hacminin artmasının, çevre ve can güvenliği risklerinin artırmasının yanı sıra diğer mal, ürün ve hizmetlerin akışını da engellediğini hatırlattı. TEKNOLOJİ KAZA RİSKİNİ KALDIRMAZ Boğazlardan petrol taşımacılığını savunanların gelişen teknolojiyle üretilen modern tankerlerin kaza riskini azalttığını iddia ettiğini hatırlatan Balkan, hiçbir teknolojinin kaza riskini ortadan kaldırmadığına dikkat çekti. Gelişen teknolojinin aynı zamanda tanker kapasitelerini de artırdığına işaret eden Balkan, bu durumda olabilecek tek bir kazanın son derece büyük felaketlere yol açabileceğini söyledi. Balkan, Türkiyenin ekonomisinin can damarı, kültürünün ve tarihinin gözbebeği olan İstanbul ve Boğazlar için az risk ya da kabul edilebilir risk diye bir şeyin söz konusu edilemeyeceğini, Türkiye Cumhuriyeti hükümetinin ya da Türkiye Büyük Millet Meclisinin Boğazlarda Türk halkı adına en ufak bir risk kabul edemeyeceğini vurguladı. Balkan, İstanbul ve Boğazlar için (sıfır risk)ten başka risk tanımı yapılamaz dedi. Balkan, Türkiyenin tezinin ve gerçeklerin petrol taşımacılığında en uygun çözümün boruhatları olduğunu gösterdiğini de bildirdi. STANISLAW: BAKÜ-CEYHAN BÜYÜK ADIM Konferansın kapanışında konuşan CERA Başkanı Joseph A. Stanislaw, Boğazlarda tankerlerden doğan bir tehlike bulunduğunu toplantıya katılan herkesin kabul ettiğini, Bakü-Tiflis-Ceyhan Boru Hattının bu tehlikenin çözülmesi için en önemli adımlardan birisi olacağını belirtti. Bakü-Tiflis-Ceyhan ve Mavi Akım projelerinin Boğazlardaki trafiği düşüreceğini, ancak bunun yanı sıra başka teknik tedbirler de almak gerekeceğini ifade eden Stanislaw, bu konuda çalışmaların yapıldığını bildirdi. Türkiye açısından uzun dönem büyüme noktasında gaz ve enerji projelerinin çok büyük bir önemi bulunduğuna işaret eden Stanislaw, bu konuda yapılacak reformların krizi geçmede etkili olacağını kaydetti, ekonomik temeller açısından böyle büyük projelerin önemli olduğuna değindi. ÇEVRECİ EYLEMLER DOĞAL Stanislaw, Greenpeace eylemleri ile ilgili olarak da, Normal. Dünyanın her yerinde oluyor. Türkiyede de olacaktır. Buradaki herkeste Boğazlardaki tehlikeye karşı. Minimum zarar içinde onun görüşmelerini toplantı sırasında yaptık dedi. Konferansın ardından, toplantıda yer alan katılımcıların İstanbul Boğazında bir tekne turu yaparak Boğazlardan tanker geçişlerinin güzergahlarını görecekleri bildirildi. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||