|
ABD'den Bakü-Ceyhan'a destek tam Boğazlar için tehlikeli öneri Bakü-Ceyhan'a ENI'den destek |
|||
Üç Denizin Hikayesi: Dünya Enerjisiyle Bütünleşme konulu konferansda konuşan Nihat Gökyiğit, Türkiyenin Boğazların güvenliğini uluslararası standartlara uygun olarak düzenlediğini vurgulayarak, Ancak, Boğazlarda güvenlik önlemi almamız buralardan zehirli maddelerin ve güvenliği olmayan geçişlerin yapılmayacağı anlamına gelmiyor dedi. BOĞAZDA TEHLİKE YÜKSEK İstanbul Boğazının uluslararası trafiğin yanı sıra lokal bir trafiğe de sahip olduğuna işaret eden Nihat Gökyiğit, bu trafiğin Boğazlardaki tehlikeyi artırdığına dikkat çekti. Karadenizin en hızlı kirlenen denizlerden birisi olduğunu ve İstanbul Boğazının Türkiye ekonomisinin yüzde 40ını oluşturan İstanbulun ortasından geçtiğini vurgulayan Gökyiğit, şunları kaydetti: Karadenize kıyısı bulunan ülkelerde ve Türkiyedeki sivil toplum kuruluşlarının Boğazlar ve Karadeniz konusunda harekete geçeceğini sanıyorum. Bakü-Ceyhan petrolünü deniz yoluyla taşıma yerine Bakü-Tiflis-Ceyhan gibi ekonomik ve karlı olan yatırım hayata geçirilmelidir. YUNANİSTANA BAĞLANTI Toplantıda projelerin ayrıntılı olarak görüşüldüğünü, burada Boğazların ve Karadenizin karşılaşabileceği tehlikelerin de ön plana çıkarıldığını ifade eden Gökyiğit, bundan dolayı da Bakü-Ceyhan Boru Hattının daha raelist bir proje olduğunun aşağı yukarı kabul edilmiş durumda olduğunu söyledi. Toplantıda somut karar çıkmayacağını ancak görüşmelerin petrol şirketlerini çok etkileceğini ifade eden Gökyiğit, Toplantıya katılanlar, krizden geçen Türkiye imajını nasıl görüyor şeklindeki soruyu şöyle yanıtladı: Türkiye krizden zaman zaman geçti. Bu defa tabii büyük bir kriz. Ama buna rağmen bu ilgi var bu toplantıya. Çünkü Türkiyenin enerji potansiyeli, enerji tüketimi, talebi, kabul edilmiş vaziyette. Krize rağmen bu kadar insan buraya geliyor. Çünkü Türkiye, Hazar Denizinin hemen yanıbaşında. O büyük kaynakların en büyük pazar ve geçiş yolunda. Bu kaynağın, Dünya pazarlarına ulaşması için gene Türkiye koridoru üzerinden gelecek Yunanistan ile bir anlaşma üzerinde görüşülüyor, bizim gaz hattının Yunanistana bağlanması için... Oradan da Avrupaya bağlantı söz konusu. Gökyiğit, Mısırın Türkiye şebekesine bağlanmak için çok büyük ilgi gösterdiğini, Mısırın hem Türkiye pazarına, hem de Türkiye üzerinden Avrupaya ulaşmak istediğini kaydetti. Türkiyenin ekonomik krize rağmen bu önemini hiçbir zaman kaybetmediğini, öneminin devam ettiğini ifade eden Gökyiğit, çevrecilerin eylemlerini toplantıya gelenlerin dikkate aldığını belirtti. Boğazlardan bir miktar petrolün muhakkak geçeceğini anlatan Gökyiğit, Ama tehlikeli olarak geçmemesi için birtakım tedbirler alınıyor. Türkiye zaten orada da bir yatırıma başladı, biliyorsunuz. Ayrıca da uluslararası denizcilik organizasyonu ile de birtakım tedbirler almak için görüşmeler yapılıyor dedi. ÇAKAN: ENINİN KATILIMI SEVİNDİRİCİ Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Zeki Çakan da, konferansta yaptığı konuşmada, Mavi Akım projesinin Karadenizdeki boru hattının döşenmesini üstlenen İtalyan Eninin Bakü-Ceyhan Petrol Hattının detaylı mühendislik çalışmalarına katılma kararının memnuniyet verici olduğunu söyledi. Bakan Çakan, Eninin dün akşam kendisine, bu sabah ta kamuoyuna açıkladığı Bakü-Ceyhan Petrol Hattının detaylı mühendislik çalışmalarına katılma kararının memnuniyet verici olduğunu kaydetti. Çakan, Bu projeye paralel olarak Hazar bölgesi ülkelerinde üretilecek doğalgazın Türkiyeye ve buradan da diğer Avrupa ülkelerine taşınmasını öngören Hazar geçişli Türkiye-Avrupa Doğalgaz Boru Hattı Projesine destek vermekteyiz diye konuşarak, bu bağlamda Türkmenistan ile yapılan anlaşmaların henüz hayatiyet kazanmadığını belirtti. Bakan Zeki Çakan, Azerbaycan Cumhurbaşkanı Haydar Aliyevin, bu yılın Mart ayında Ankarayı ziyareti sırasında Azerbaycanda üretilecek doğalgazın Gürcistan üzerinden Türkiyeye taşınması için alım-satım anlaşması imzalanmıştır. Bu projenin sadece Türkiyeyi gaz nakli açısından değil, Doğu-Batı Enerji Koridorunun bir parçası ve Hazar geçişli Türkiye-Avrupa Doğalgaz Boru Hattının ilk ayağı olarak önümüzdeki dönemde Avrupa pazarına Türkiye üzerinden gaz nakledilmesinin önünü açması bakımından da büyük önem taşıdığı düşüncesindeyim diye konuştu. KAZAK ŞİRKETLERİ BEKLENİYOR Çakan, yaptığı konuşmada, Doğu-Batı Enerji Koridorunun 2 önemli projesinden bir tanesinin Bakü-Tiflis-Ceyhan Petrol Boru Hattı Projesi olduğuna işaret ederek, Ümit ediyorum ki projeye katılmak isteyen petrol şirketleri ile Kazakistan hükümeti arasındaki ilişkileri düzenleyecek proje anlaşmaları da bir an önce sonuçlandırılır ve Kazak petrolünün projeye zamanında katılımına imkan sağlanmış olur dedi. Çakan, halen Kazakistanda faaliyet gösteren petrol şirketlerinin Aktau-Bakü-Tiflis-Ceyhan Taşıma Projesine katılmak için Azerbaycan ile yürütülen müzakerelerin de en kısa zamanda sonuçlanacağına inandığını söyledi. BOĞAZ GEÇİŞİ Doğu-Batı Enerji Koridorunun tesis edilmesi esnasında Türkiye için titizlikle değerlendirilmesi gereken konunun boğazlardan geçiş konusu olduğuna işaret eden Çakan, Boğazlardan milyonlarca ton petrol nasıl geçecektir. Hazarın kirliliğinden bahsedilirken boğazların, Karadenizin, Marmaranın da kirliliğinden ve İstanbulun içine girdiği tehlikelerden bahsetmek mecburiyeti vardır. Fakat inanıyorum ki bütün bunlar dostluk çerçevesinde ekonomik ve çevresel etkiler ve bütün bölge ülkelerinin menfaatleri gözönünde tutularak halledilebilecek konulardır. Üstlenilecek sorumluluk hepimizindir diye konuştu. Üç Denizin Hikayesinin yazıldığı çok geniş coğrafyanın merkezindeki Türk dünyasının tarihsel sürecin kendisine yüklediği Doğu ile Batı, Kuzey ile Güney, medeniyetler ile kültürler, dinler ve uluslar arasındaki birleştirici köprü rolünü oynamaya devam edeceğini ifade eden Çakan, Küreselleşen dünyada böyle bir köprünün önemi eskiye göre çok artmıştır. Bu hem büyük bir fırsat hem de büyük bir sorumluluktur. Türkiye bölgedeki stratejik konumu gereği olarak gelecekteki ekonomik entegrasyonda kilit rol oynayacaktır dedi. YARDIM: DOĞALGAZ 1 YILDA HALLEDİLECEK Diğer yandan, BOTAŞ Genel Müdürü Gökhan Yardım da, sanayi kuruluşlarına doğalgaz verme işini bir senede halledeceklerini söyledi. Konferansta konuşan Yardım, 6 boru hattının değerlendirme çalışmalarının sonuna geldiklerini, bunların Malatya-Kahramanmaraş, Kahramanmaraş-Adana, Adana-Mersin, Konya-Isparta, Isparta-Nazilli, Nazilli-Niğde olduğunu söyledi. Bu ay içinde kazanan firmaları açıklayacaklarını belirten Yardım, ihalenin içinde Elazığ, Malatya, Kahramanmaraş, Gaziantep, Adana, İskenderun, Isparta, Antalya, Muğla ve Denizli çevresinin bağlantı hatlarının da bulunduğunu kaydetti. Bu arada doğalgaz geliyor tabii, doğalgazı sanayinin önüne getirip satmak lazım diyen Yardım, şunları kaydetti: Onun için yaklaşık 17-18 bölgede bağlantı hatları ve A tipi istasyonlarla, sanayilerin önüne kadar getiren yeni bir ihale hazırladık. Bu ihale ile doğalgazı Erzincan, Bayburt, Gümüşhane üzerinden Rize, Giresun, Trabzona oradan Kelkite de gidiyoruz. Çünkü orada bir seramik fabrikası var. Sonra Tokat, Yozgat, Ereğli, Karaman, Kütahya üzerinden Uşak, Turgutlu, Manisa sanayi bölgesine, Çorum, Amasya hepsinin kapılarına kadar götürülecek. Doğalgazı, ana boru hattından alacağız, basıncı düşürüp sanayi kuruluşlarına vereceğiz. Bir senede bu iş halledilecek. Bu arada, Botaş Genel Müdürü Gökhan Yardım, hakkındaki yurtdışına çıkma yasağına ilişkin sorular karşısında ise bu konuda konuşmak için Enerji Bakanından izin alması gerektiğini, izin aldığı takdirde genel olarak tüm soruları yanıtlayabileceğini kaydetti. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||