|
18 Ocak Türk otomotiv sanayinin milyarlarca dolarlık yatırımlarla kurulan üretim tesislerinde, 2001 yılında toplam kapasitenin ancak üçte biri kullanabildi. 2001 yılı kapasite kullanım oranı ortalaması yüzde 29.2 olan sektörün, 201 bin 843 adedi ihraç edilen toplam 285 bin 737 adetlik üretimi sadece 107 günlük çalışmanın karşılığını oluşturdu. |
OSD: Otomotivde verginin düşürülmesi kamuya yarar Otomotivde ihracat iç satışı geçti Otomotivden 2001'de sert fren Otomotiv ihracatında rekor: 3.8 milyar $ Otomotiv pazarı 2002'de daralacak Otomotive vergi dopingi |
|||
Yüzde 70 daralan iç pazarın bunalttığı sektörde, en yüksek kapasite kullanımı 96 bin 860 adet araç üreten Oyak Renaultda yüzde 59.8 olarak gerçekleşti. Tofaş, 117 bin 360 adetlik üretim ile kapasitesinin yüzde 46.9unu kullandı. Kapasite kullanım oranları Otokarda yüzde 32.5, MANda yüzde 31.3, Karsanda yüzde 30, Uzelde yüzde 27, Mercedes Benz Türkte yüzde 24.9, Otoyolda yüzde 22.3, Ford Otosanda yüzde 18.8, Anadolu Hondada yüzde 17.1, Türk Traktörde yüzde 17 olarak hesaplandı. BMC kapasitesinin yüzde 16.1ini, Anadolu Isuzu yüzde 14.5ini, Temmuz ayından sonra üretimini durduran Opel yüzde 8.3ünü, Askam yüzde 7.2sini, Temsa yüzde 3.8ini, Hyundai Assan yüzde 3.1ini, Toyota ise yüzde 2.9unu kullanabildi. TOYOTA ÜRETİMİNE 10 GÜNLÜK ÇALIŞMA Yapılan hesaplamaya göre günlük 2 bin 683 motorlu araç üretim kapasitesine sahip olan sektörün 2001 yılındaki 285 bin 737 adetlik üretimi, toplam 107 günlük üretime karşılık geliyor. Yıllık üretim kapasiteleri ve gerçekleşen toplam üretim adetleri dikkate alındığında, Oyak Renaultun 218 gün, Tofaşın 171 gün, Otokarın 119 gün, MANın 114 gün, Karsanın 109 gün, Uzelin 99 gün, Mercedes Benz Türkün 91 gün, Otoyolun 82 gün, Ford Otosanın 69 gün, çalışması yeterli oluyor. Anadolu Hondanın toplam üretimi 62 günlük, Türk Traktörün 62 günlük, BMCnin 59 günlük, Anadolu Isuzunun 53 günlük, Opelin 30 günlük, Askamın 26 günlük çalışma karşılığını oluştururken, Temsanın 14 gün, Hyundai Assannın 11 gün, Toyotanın 10 gün çalışması yetti. |
||||
| İSTİHDAMI İHRACAT KURTARDI Bu arada, otomotiv devleri TOFAŞ ve OYAK Renault, geçen yıl yaklaşık 2 ay üretime ara vermelerine rağmen, işçi sayılarını ihracat ağırlıklı modeller sayesinde korudu. TOFAŞ, ihracat silahı Doblo modelinde 3 vardiya, OYAK Renault ise Megan ve Clio modellerinde çift vardiya üretim yapıyor. Türk Metal Sendikası Bursa Şube Başkanı Sabri Özdemir, yaptığı açıklamada, TOFAŞ Fabrikasıda 3700 işçinin görev yaptığını, bunlardan 3000inin yüzde 85i ihraç edilen hafif ticari araç segmentindeki Doblo bandında çalıştığına dikkati çekti. Özdemir, kalan 700 işçinin ise kuş serisi olarak bilinen Doğan, Şahin ve Kartal modellerinin üretildiği 131 bandı ile Palio ve Sienna üretiminde görev aldığını belirtti. Yeni yıl ile birlikte vergi oranlarının arttığını, yeni bir düzenleme yapılmaması durumunda bunun otomobil satışlarını azaltacağını dile getiren Özdemir, şunları söyledi: İşçide huzur var diyemem... İşçi hala tedirgin. Bakın, 2001 yılında yaklaşık 2 ay çalışmamışız. Otomotiv işçisi 2000deki huzuru arıyor. Beklentimiz daha çok otomobil satılması. Daha çok otomobil, daha çok işgüvencesi demek. Dobloya bakın... 3000 işçimiz burada istihdam ediliyor. Bundan iyi örnek olur mu? Açık söylüyorum; Doblo ve Megan olmasa her iki fabrika da kapıya kilit vururdu. Özdemir, motor ve şanzıman üretiminin yapıldığı Powertrain Mekanik Sanayii Ticaret ve Limited Şirketinde ise 421 işçinin çalıştığını kaydetti. RENAULTTA ÇİFT VARDİYA ÜRETİM Türk Metal Sendikası 1 Nolu Şube Başkanı İsmail Dursun da, OYAK Renaultun Megan Wagon-Sedan ve Clio Symbol modelleriyle yakaladığı ihracat başarısının önemine işaret etti. Dursun, bu sayede 2980 işçinin çalıştığı fabrikada çift vardiya üretime devam edildiğini belirtti. OYAK Renaultun 2001de ürettiği 96 bin otomobilden 87 bininin ihraç edildiğini kaydeden Dursun, Renault, iç pazara sadece 9 bin araç satabilmiş. İhracat olmasa her iki fabrika da kapanırdı. Bu açık. Ancak herşeye rağmen, 2002den umutlu olmak istiyoruz diye konuştu. | |||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||