| | | Yalman açıklamasında, şunları kaydetti: “TBMM Genel Kurulu’nca 15 Kasım 2000 gününde kabul edilen 4603 Sayılı Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi hakkında yasanın yayınlanması, sayın Cumhurbaşkanımızca ülkemizin ekonomik gerekleri gözün önde tutularak uygun bulunmuş ve söz konusu yasa Resmi Gazete’de yayımlanmak üzere ilgili yazımızla gönderilmiştir. Ancak, yasanın 1. maddesi 4. fıkrasında bankaların yıllık faaliyetlerinin 4389 Sayılı Bankalar Yasası’nın 13. maddesinin 2. fıkrasında belirtilen bağımsız denetim kuruluşlarınca incelenerek rapora bağlanacağı, bu raporların bankaların genel kurullarına sunulacağı belirtilmiş, TBMM denetimine ilişkin düzenleme eksik bırakılmıştır. Oysa Anayasa’nın 165. maddesinde sermayesinin yarısından fazlası doğrudan doğruya ya da dolaylı olarak devlete ilişkin olan kamu kuruluş ve ortaklıklarının TBMM’ce denetlenmesi esaslarının yasayla düzenleneceği belirtilmiştir.
Anayasa Mahkemesi’nin 3346 Sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri ile ilgili fonların TBMM’ce denetlenmesinin düzenlenmesi hakkında yasaya ilişkin 28 Ocak 1988 günlü E.1987/12, K. 1988/3 Sayılı kararlarında da vurgulandığı gibi sermayesinin yarısından fazlası doğrudan ya da dolaylı olarak devlete ilişkin olan kamu kuruluşları ve ortaklıklarının TBMM’ce denetlenmesi Anayasanın 165. maddesinin gereğidir.
Yasaya bırakılan yalnızca denetleme esaslarının düzenlenmesidir. Yasayla düzenleme yapılırken, kimi kuruluşların denetim dışında tutulması Anayasa uygun düşmemektedir. 4603 Sayılı yasa kapsamındaki Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim şirketi, Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi’nin sermayelerindeki kamu payı yüzde 50’nin altına düşünceye kadar bu bankaların Anayasa’nın 165. maddesinde tanımlanan kamu kuruluşu statüsünde sürdürecekleri açıktır. Bu durumda sayın Cumhurbaşkanı 4603 Sayılı yasadaki eksikliğin giderilmesinin gerekli olduğunu belirtmişlerdir.” | |