|
|
29 Ocak İstanbul Büyükşehir Belediyesi Başkanı Ali Müfit Gürtuna, 2003 yılında ulaşım hizmetlerine 2 katrilyon liraya yakın yatırım yapacaklarını ifade etti. CNBC-enin sorularını yanıtlayan Gürtuna, yenilenen İhale Yasasının da bu şekliyle kamunun tamamen önünü tıkadığını belirtti. |
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ali Müfit Gürtuna, bu yıl sonuna kadar ulaştırma sektörüne 2 katrilyon liraya yakın yatırım yapmayı planladıklarını söyledi. İstanbul Büyükşehir Belediyesinin 2003 bütçesinin 1.9 katrilyon lira olarak belirlendiğini vurgulayan Gürtuna, Bu bütçenin yüzde 60a yakını yatırıma dönüktür. Bu bağlamda belediyenin ana bütçesinden yaklaşık 550 trilyon lirayı ulaşım yatırımlarına kanalize edeceğiz dedi. | |||||||||
Bunun yanında İsfalt gibi yan kuruluşların yaptığı harcamalar da dikkate alındığında, rakamın yaklaşık 1 katrilyona ulaştığını vurgulayan Gürtuna, şöyle devam etti: Bütün bunlara bir de kredi yoluyla yapılan harcamaları eklediğimizde, İstanbulun ulaşım sorununu ortadan kaldırmayı hedefleyen 2 katrilyon liralık bir yatırım profili oluşuyor. HEDEF TOPLU TAŞIMA Türkiyenin yıllarca ulaşım sorununu çözmek için araçlara yer açmaya çalıştığını hatırlatan Gürtuna, Bunun ne imkanı ne de sonu var dedi. Bu konuda doğru adımın toplu taşıma imkanlarını artırmak olduğunu vurgulayan Gürtuna, metro ve raylı sistem projesinin bu nedenle önem taşıdığını söyledi. İstanbulda toplam taşıma içinde kara trafiğinin yüzde 92yi bulduğunu hatırlatan Gürtuna, Bu nedenle deniz ve demiryolu taşımacılığını artırmamız gerekiyor. Amacımız, denizyolu trafiğini yüzde 10, demiryolu trafiğini ise yüzde 30a çıkarmak diye konuştu. Gürtuna, bir kişinin ortalama yol süresini 1 saat seviyesinden 33 dakikaya indirdiklerini belirtirken, amaçlarının bu süreyi 30 dakikanın altına çekmek olduğunu kaydetti. MİNİBÜSLER KALKABİLİR Havaalanına kadar uzanan metronun inşaatının bittiğini hatırlatan Gürtuna, İSTOÇ ve Başakşehire kadar giden yeni bir hat üzerinde çalıştıklarını söyledi. Taksim-Yenikapı ve Aksaray-Yenikapı hatlarının tamamlanması ile, iki büyük hattı birbirine bağlama imkanı bulacaklarını söyleyen Gürtuna, şöyle devam etti: Eminönünden Zeytinburnuna giden bir hat vardı, bu hattı Eminönü-Kabataş arasına da taşıyacağız. Aynı zamanda Taksim-Kabataş hattıyla metroyu denize indireceğiz. Daha sonra bu hat Beşiktaşa dek uzayacak. Mevcut Taksim-4. Levent hattını ise önce Maslaka kadar uzatacağız. Bunun projesini bu yılsonuna kadar bitirip, 2-2.5 yıl içinde de inşaatını tamamlamayı hedefliyoruz. Daha sonra ise projenin verimli bulunması halinde İstinyeye getireceğiz. İstinyeden ise denizyolu ile bağlayarak Beykoz-Kanlıca hattını açacağız. Böylelikle karayolundaki yoğunluğu da aşmış olacağız. Ali Müfit Gürtuna, Beşiktaş-Sarıyer arasında çalışan ve trafik yoğunluğuna neden olan minibüslerin de metro hattının inşası sonrasında kaldırılıp başka hatlara verilebileceğini söyledi. Minibüsler, şehrin merkezi ve turistik bölgelerinde hoş görüntü vermiyor diyen Gürtuna, Alternatif sağlandıktan sonra bu minibüsleri mağdur etmeden farklı hatlar gösterebiliriz diye konuştu. KADIKÖY-TUZLA HATTI Kadıköy ile Tuzla arasında raylı sistem için çalışmaların sürdüğünü ifade eden Gürtuna, Üsküdar-Ümraniye-Dudullu arasındaki hattın hazırlıklarının da son aşamaya geldiğini söyledi. Gürtuna, Kadıköy-Bahariye arasında nostaljik tramvay için de çalıştıklarını belirterek, Uygun olması halinde Bostancı-Kadıköy hattı da gündeme gelebilir diye konuştu. İHALE YASASI HATALI Tartışmalara neden olan Kamu İhale Yasasına da değinen Ali Müfit Gürtuna, bu yasanın dış baskı nedeniyle aceleyle çıkarıldığını söyledi. Yasanın bu haliyle kamunun önünü tıkadığını söyleyen Gürtuna, Yasanın özellikle şeffaflık açısından bazı getirileri var, ama birçok maddenin revize edilmesi gerekiyor diye konuştu. Gürtuna şöyle devam etti: Biz yıllarca bürokrasinin ağırlığından şikayet ettik, ancak bu yeni yasa bürokrasiyi daha da ağırlaştırıyor. Örneğin, ihale öncesinde belirli bir süre geçmesi gerekiyor. ihtilaf halinde Kamu İhale Kurumuna gidiliyor, geliniyor, zaman geçiyor. Mevsimlik bazı işler var, bunları ertelemek mümkün değil. Mesela, karla mücadele için bir ihaleye çıkılacak olsa, o ihale sonuçlanana kadar kış bitiyor. Bu ihaleler daha önceden yapılsın denebilir, ama zaten dönemlik bir işin ihalesini bir-iki seneden önce yapmaya kanun da izin vermiyor. ENFLASYONU DİKKATE ALMIYOR Yasanın enflasyon faktörünü de dikkate almadığını belirten Gürtuna, Türkiyede bir enflasyon gerçeği var. Bu kadar önceden çıkılacak bir ihaleye teklif veren kişi resmen kumar oynar. Ya çok zengin olur ya da tamamen batar diye konuştu. Yapılacak iş için değer biçilemediğini hatırlatan Gürtuna, Bu da anlamlı değil. Üstüne üstlük, ihaleye giren firmaların birbirlerini bilmeleri sağlanıyor. Bu şeffaflık açısından doğru, ama tanınan 40 günlük hazırlık süresinde bu firmalar giderek kendi aralarında anlaşıyor. Böylece hepsi birden yüksek fiyat istiyor. Sonuç itibarıyla kamunun parası gidiyor. Değer belirleyemediğiniz için sizin de itiraz şansınız olmuyor dedi. | |||||||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||