Home page
Haber Menüsü


Fiat işçileri, kent sokaklarında aralıksız eylem yapıyor.
Fiat’ta kriz derinleşiyor, isçiler grev yolunda
İtalya’nın ulusal değeri olarak kabul edilen, 1899 yılından bu yana otomotiv üretimi yapan Fiat, tarihinin en zorlu dönemlerinden birinde.
Lütfullah Göktaş/Roma
NTV-MSNBC
    10 Ekim—  İtalyan otomotiv devi Fiat, mali sorunlar nedeniyle bazı fabrikalarını kapatarak işçi çıkarma hazırlığında. İtalya’da Fiat çalışanlarından 8100 kişi işini kaybetme riskiyle karşı karşıya. Acı reçetenin kaçınılmazlaşacağını söyleyen Fiat yetkilileri, bir yandan hükümetten destek arıyor, bir yandan da sendika yetkilileriyle görüşmeye devam ediyor.  

   
 
       
   
MSNBC News Fiat işçi çıkarıyor, hükümet zorda
MSNBC News Fiat grevde, işçi çıkarma gündemde
MSNBC News Fiat, 7 bin kişiyi çıkarmak üzere
MSNBC News Fiat, Türkiye'de güçlenmeyi hedefliyor
MSNBC News Fiat: Üretim değil giderleri kısıyoruz
MSNBC News Doblo üretimi kaydırılmayacak
 
NTVMSNBC Reklam  
 

 


       Başbakan Berlusconi, fabrika kapatma yoluna başvurulmaması gerektiğini görüşünde. İşçiler grev, işgal ve protesto gösterileriyle devam ederken, sendikalarsa Fiat’a yükleniyor. Sendikalar Cuma günü 4 saat grev kararı aldı.
       
FİAT: ACI AMA ZORUNLU BİR ADIM
       FİAT’ patronlarından Umberto Agnelli, bazı fabrikaları kapatmak durumunda kalmalarını “acı ama zorunlu bir adım” olarak niteliyor. “Ulusal çıkarlarımız açısından da bu gerekli” diyen Agnelli, hükümetten yardım beklediklerini belirtirken sendikalardan da anlayışlı olmalarını istiyor.
       Termini Imerese ve Arese’deki fabrikalarını kapatacağını açıklayan Fiat, Temmuz ayına kadar aşamalı bir şekilde Cassino’daki fabrikadan 1200, Torino’da ise 3.350 kişiyi işten çıkarmayı öngörüyor.
       Bu da, Fiat’ın iç piyasadaki satışlarının düşmesinin de katkısıyla yaşadığı bu ekonomik kriz nedeniyle işten çıkarılacak kişilerin toplam sayısının 8100 civarında olacağı anlamına geliyor.
       
BERLUSCONİ: BİR ÇÖZÜM BULUNMALI
       Başbakan Berlusconi ise bugün konuya ilişkin yaptığı açıklamada, hükümetin arzusunun fabrika kapatma yoluna başvurulmaması olduğunu söyleyerek ekledi:
       “Otomotiv sektöründeki kriz olduğu doğru. Ülkemizin en önemli işletmesi, fabrika kapatmak zorunda kalacağını açıklamış bulunuyor. Ancak umudumuz bunu engellemek ve alternatif çözümler üretmek”.
       Ancak ekonomi uzmanlarının büyük bölümü hükümetten gelecek desteğin, otomotiv kredisi uygulamasına devam etmekle sınırlı kalacağı görüşündü. İtalyan hükümeti, geçtiğimiz yıl iç piyasada Fiat’ın üretim fazlasını eritme amacıyla tükecilere otomotiv kredisi verme yoluna başvurmuştu. Hükümet yetkililerinin Cuma günü de biraraya gelerek bu konuda neler yapılabileceğini görüşmeleri bekleniyor. Hükümet tarafından yapılacak uygulamaların ise Brüksel’den gelecek onay doğrultusunda önümüzdeki hafta netleşeceği belirtiliyor.
       
SENDİKALARDAN GREV VE PROTESTO
       Öte yanndan sendikalar ise Cuma günü İtalya’daki tüm Fiat fabrikalarında 4 saatlik bir grev yapılmasını kararlaştırdı. Sendikalar grev sonrasında ise İtalya genelinde bir protesto gösterisi yapma hazırlığında. CISL Sendikası Genel Sekreteri Savino Pezzotta, krizin suçlusunun bizzat Fiat olduğunu ileri sürüyor.
       Pezzotta, “Uluslararası piyasalarda otomotiv sektöründeki gelişmeyi iyi değerlendirmeyi başaramadılar” diyerek ekliyor:
       “Fiat şimdi de hata yapıyor. Krize işçi çıkarmakla çare bulunamaz. Yapılması gereken, yeni yatırımlarla atılım sağlamaktır. Bunca kişinin işten çıkarılması kamusal bir sorundur. Dolayısıyla hükümet de bu meseleye eğilerek, Fiat’a baskı yapmalı”.
       Öte yanda kapatılacağı açıklanan Termini Imerese ve Arese’deki Fiat işçileri meydanlara inmiş durumda. Protesto eylemlerine devam eden işçiler, seslerini duyurabilmek için çevredeki kara ve demir yollarını keserek trafiğe kapatma yoluna başvuruyor. Palermo yakınlarındaki Termini İmerese fabrikasındaki bir grup işçi açlık grevine başladı. Sicilya Adası’daki piskoposlar ise Cumhurbaşkanı Ciampi’ye hitaben bir mektup yazarak fabrikanın kapatılmasının engellenmesini istediler.
       
İŞADAMLARI FİAT’A ÇÖZÜM ARIYOR
       1899’da kurulan FİAT, bugün İtalya’da otomotiv sektörünün en büyük devi konumunda. Siyasilerle ilişkileri öteden beri güçlü olan işletme, ülkedeki işçi hareketleri için de tam bir laboratuar işlevi gördü. Fiat’ın halen etkisini sürdüren kriz rüzgarları, aslında en azından dört yıldır devam ediyor.
       Fiat, bu krize ilk yanıt olarak, 2000 yılında Amerikan otomotiv şirketlerinden GM’le “nişanlanma” yoluna başvurdu. Anlaşmada aşamalı bir şekilde geliştirilecek olan ortaklığın 2004 yılında bir evliliğe dönüştürülmesi öngörülüyor.
       
GM’NİN ORTAKLIĞI SÖZ KONUSU OLABİLİR
       Bu yılın ilk 6 ayını 813 Milyon Euro zararla kapatan Fiat, iki fabrikanın kapatılmasının ve 8100 işçinin işine son verilmesinin ardından, üretim yeniliklerine yılda 2,5 Milyar, ticari ağın güçlendirilmesine ise 150 Milyon Euro ayrılmasını öngörüyor. Yatırımların GM’yle paylaşılması ise 2005’te başlayacak.
       Bu arada FİAT’ın patronu konumundaki Agnelli ailesinde krizden çıkış yolu için temelde iki eğilimin bulunduğu ileri sürülüyor. Birinci grup, her ne olursa olsun Agnelli ailesinin sektörde tek isim olmaya devam etmesinden yana. Diğer grubun ise ailenin hissesinin küçültülmesi olasılığına da sıcak baktığı belirtiliyor. İkinci grubun şirketin geleceği açısından “yüzde 35 Fiat’a, yüzde 35 GM’ye, yüzde 30 bankalar” şeklinde bir formüle sıcak baktığı iddia ediliyor.
 
       
    TOP5 Bankaların kara tahtaları siliniyor  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları