|
Başbakan Berlusconi, fabrika kapatma yoluna başvurulmaması gerektiğini görüşünde. İşçiler grev, işgal ve protesto gösterileriyle devam ederken, sendikalarsa Fiata yükleniyor. Sendikalar Cuma günü 4 saat grev kararı aldı.
FİAT: ACI AMA ZORUNLU BİR ADIM
FİAT patronlarından Umberto Agnelli, bazı fabrikaları kapatmak durumunda kalmalarını acı ama zorunlu bir adım olarak niteliyor. Ulusal çıkarlarımız açısından da bu gerekli diyen Agnelli, hükümetten yardım beklediklerini belirtirken sendikalardan da anlayışlı olmalarını istiyor.
Termini Imerese ve Aresedeki fabrikalarını kapatacağını açıklayan Fiat, Temmuz ayına kadar aşamalı bir şekilde Cassinodaki fabrikadan 1200, Torinoda ise 3.350 kişiyi işten çıkarmayı öngörüyor.
Bu da, Fiatın iç piyasadaki satışlarının düşmesinin de katkısıyla yaşadığı bu ekonomik kriz nedeniyle işten çıkarılacak kişilerin toplam sayısının 8100 civarında olacağı anlamına geliyor.
BERLUSCONİ: BİR ÇÖZÜM BULUNMALI
Başbakan Berlusconi ise bugün konuya ilişkin yaptığı açıklamada, hükümetin arzusunun fabrika kapatma yoluna başvurulmaması olduğunu söyleyerek ekledi:
Otomotiv sektöründeki kriz olduğu doğru. Ülkemizin en önemli işletmesi, fabrika kapatmak zorunda kalacağını açıklamış bulunuyor. Ancak umudumuz bunu engellemek ve alternatif çözümler üretmek.
Ancak ekonomi uzmanlarının büyük bölümü hükümetten gelecek desteğin, otomotiv kredisi uygulamasına devam etmekle sınırlı kalacağı görüşündü. İtalyan hükümeti, geçtiğimiz yıl iç piyasada Fiatın üretim fazlasını eritme amacıyla tükecilere otomotiv kredisi verme yoluna başvurmuştu. Hükümet yetkililerinin Cuma günü de biraraya gelerek bu konuda neler yapılabileceğini görüşmeleri bekleniyor. Hükümet tarafından yapılacak uygulamaların ise Brükselden gelecek onay doğrultusunda önümüzdeki hafta netleşeceği belirtiliyor.
SENDİKALARDAN GREV VE PROTESTO
Öte yanndan sendikalar ise Cuma günü İtalyadaki tüm Fiat fabrikalarında 4 saatlik bir grev yapılmasını kararlaştırdı. Sendikalar grev sonrasında ise İtalya genelinde bir protesto gösterisi yapma hazırlığında. CISL Sendikası Genel Sekreteri Savino Pezzotta, krizin suçlusunun bizzat Fiat olduğunu ileri sürüyor.
Pezzotta, Uluslararası piyasalarda otomotiv sektöründeki gelişmeyi iyi değerlendirmeyi başaramadılar diyerek ekliyor:
Fiat şimdi de hata yapıyor. Krize işçi çıkarmakla çare bulunamaz. Yapılması gereken, yeni yatırımlarla atılım sağlamaktır. Bunca kişinin işten çıkarılması kamusal bir sorundur. Dolayısıyla hükümet de bu meseleye eğilerek, Fiata baskı yapmalı.
Öte yanda kapatılacağı açıklanan Termini Imerese ve Aresedeki Fiat işçileri meydanlara inmiş durumda. Protesto eylemlerine devam eden işçiler, seslerini duyurabilmek için çevredeki kara ve demir yollarını keserek trafiğe kapatma yoluna başvuruyor. Palermo yakınlarındaki Termini İmerese fabrikasındaki bir grup işçi açlık grevine başladı. Sicilya Adasıdaki piskoposlar ise Cumhurbaşkanı Ciampiye hitaben bir mektup yazarak fabrikanın kapatılmasının engellenmesini istediler.
İŞADAMLARI FİATA ÇÖZÜM ARIYOR
1899da kurulan FİAT, bugün İtalyada otomotiv sektörünün en büyük devi konumunda. Siyasilerle ilişkileri öteden beri güçlü olan işletme, ülkedeki işçi hareketleri için de tam bir laboratuar işlevi gördü. Fiatın halen etkisini sürdüren kriz rüzgarları, aslında en azından dört yıldır devam ediyor.
Fiat, bu krize ilk yanıt olarak, 2000 yılında Amerikan otomotiv şirketlerinden GMle nişanlanma yoluna başvurdu. Anlaşmada aşamalı bir şekilde geliştirilecek olan ortaklığın 2004 yılında bir evliliğe dönüştürülmesi öngörülüyor.
GMNİN ORTAKLIĞI SÖZ KONUSU OLABİLİR
Bu yılın ilk 6 ayını 813 Milyon Euro zararla kapatan Fiat, iki fabrikanın kapatılmasının ve 8100 işçinin işine son verilmesinin ardından, üretim yeniliklerine yılda 2,5 Milyar, ticari ağın güçlendirilmesine ise 150 Milyon Euro ayrılmasını öngörüyor. Yatırımların GMyle paylaşılması ise 2005te başlayacak.
Bu arada FİATın patronu konumundaki Agnelli ailesinde krizden çıkış yolu için temelde iki eğilimin bulunduğu ileri sürülüyor. Birinci grup, her ne olursa olsun Agnelli ailesinin sektörde tek isim olmaya devam etmesinden yana. Diğer grubun ise ailenin hissesinin küçültülmesi olasılığına da sıcak baktığı belirtiliyor. İkinci grubun şirketin geleceği açısından yüzde 35 Fiata, yüzde 35 GMye, yüzde 30 bankalar şeklinde bir formüle sıcak baktığı iddia ediliyor. | |