|
4 Mart Dünya ekonomisinde yaşanan resesyon ve 11 Eylülde ABDnin New York ve Washington kentlerine yapılan saldırıların havacılık sektörünü durma noktasına getirmesi ardından; Avrupanın önde gelen havayolları toparlanmanın sinyallerini veriyor. |
Dünya havayolu trafiği iyileşiyor Havayolları güven arayışında Afgan Havayolları uçma hazırlığında Havayollarının terörden zararı 12 milyar dolar British Airways, 5.800 kişi çıkaracak British Airways ve KLM'den zarar |
|||
Fransız Havayolları Air France, Ocak ayında geçen yılın aynı ayına göre doluluk oranının arttığını ve dördüncü çeyrekte beklenenin altında zarar ettiğini açıklarken; bu verilerin ışığında havayolu yaz aylarında sefer sayısını 2001deki düzeyine çıkarmayı hedefliyor. Hollanda Kraliyet Havayolları KLM de benzer şekilde, yaz sezonu uçuşlarını artırma planları yapıyor. Bu gelişmeler, geçen sonbaharda uçuş kapasitesini beşte bir oranında düşüren Avrupa havayollarının tam kapasiteyle çalışmaya başlayacağının işareti niteliğinde. Ingiliz Havayolları British Airways ve Alman Havayolları Lufthansa da, benzer şekilde havayolu trafiğindeki canlanmanın işaretlerini alıyor. Lufthansadan yapılan açıklamaya göre Ocak ayı trafiği 2001in yüzde 7.6 altında bulunurken, yüzde 12lik kapasite indirimi dikkate alındığında, doluluk oranı ve verimliliğin arttığı gözleniyor. Lufthansa yetkilileri Kış sona eriyor, buzlar eriyor derken, gelecek iki hafta içinde yaz aylarında kullanılacak kapasite miktarını belirleyecekler. British Airwaysin durumu ise daha farklı görünüyor. Şirket Başkanı Rod Eddington, havayolundaki yeniden yapılanmanın krizle ilgili olmadığını savunurken; BA, 13 bin çalışanın işine son vermesi yanında sürekli zarara neden olduğu gerekçesiyle kapasitesini beşte bir oranında azaltmış durumda. KRİZ DAHA SÜRECEK Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA)nın verilerine göre, uluslararası havayolu trafiği 1991deki durgunluk ve Körfez Krizinin sonuçlanması ardından sonra V şeklinde hızlı bir tırmanış gösterirken; uzmanlar, havacılıkta halen süren etkili olan krizin etkileri daha uzun olmasına karşılık, aşılacağına işaret ediyorlar. Bununla birlikte kaçan yolcuları havayollarına yeniden döndürmek için yapılan yüklü indirimler, havayolu şirketlerinin zararlarını bir süre daha sürdüreceğine işaret ediyor. İngiliz havayolu şirketi British Midlandin Başkanı Austin Reedin değerlendirmesine göre, dünya havayolları geçen yıl 11 milyar dolarlık zarar ardından, bu yıl 7.5 milyar dolar zarar edecek. UCUZ HAVAYOLLARIYLA REKABET GÜÇ Avrupanın ulusal havayolları, içine uçtukları en büyük krizi aşmaya uğraşırken, büyüme ve karlara karşı yeni bir tehdit daha sözkonusu: ucuz havayolları. Irlanda Havayolları Ryanairin başını çektiği, EasyJet ve Go gibi şirketler hızla güçleniyor. Ryanair, geçen yıl 10 milyon yolcu taşırken, geçen ay 150 Boeing 737 uçağı sipariş ederek, filosunun büyüklüğünü üçe katlamayı hedefliyor. Diğer şirketlerden EasyJet Boeing veya Airbustan 75 uçak sipariş etmeye hazırlanırken, gelecek 10 yılda filosunu 300 uçağa çıkarmayı hedefliyor. Daha önce British Airwaysin iştiraki olan Go da havacılık şirketleriyle sipariş için görüşmeler yapıyor. Londra merkezli danışmanlık şirketi Aviation Economicsten Keith McMullanın hesaplamalarına göre, ucuz havayolları krize karşılık yılda yüzde 25 büyürken, ulusal havayolları normal koşullar altında yıllık yüzde 4-5 büyüyebiliyor. Ucuz havayolları başta ulusal havayollarının müşterilerini çekerken, halen Avrupa havacılık pazarının yüzde 10u olan paylarının 2010 yılında yüzde 33 düzeyine çıkması bekleniyor. Ucuz havayolları, ulusal havayolları için uzak bir tehlike olmaktan çıkmış durumda. Bu şirketler, ulusal şirketlerin önünde, onların pistlerine uçaklarını bırakıyor. Işte bu ortamda, geçen ay özelleştirilmesi için ihalede başarısız olunan Yunanistan Havayolları Olympic Airways, taraf değiştirmeyi seçerek, ucuz havayollarının saflarına geçti. Olympic, uzun ve masraflı seferlerden vazgeçerek, yakın bir zamanda kendisini yeniden yapılandırarak, Güney Avrupanın ucuz havayolu olmayı hedefliyor. Ekonomistler, özelleştirmede kaybedilen şansın belki de bu yenilenme sonrasında yeniden kazanılabileceğini ifade ediyorlar. The Economist ve Financial Timestaki haberlerden derlenmiştir. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||