Home page
Haber Menüsü


Dr. Erhan Aslanoğlu
 
2002 Bütçesi ne kadar gerçekçi?
 
Bu soruya daha sağlıklı cevap verebilmek için 2002 yılı kamu borç servisi ve bunun nasıl finanse edileceğinin de açıklanması gerekiyor.
 
Erhan Aslanoğlu
NTV-MSNBC
 
19 Ekim—  Merakla beklediğimiz 2002 yılı konsolide bütçe rakamlarının detayları gelmeye başladı. Fakat henüz tamamlanmadı. Bütçe gelir-gider kalemlerinin detayları kadar, oluşan açığın nasıl finanse edileceğine ilişkin bilgilerde bizim için çok önemli. Yine de iki gün öncesine göre bütçe rakamları üzerinde daha fazla yorum yapabilecek durumdayız.

   
 
       
   
MSNBC News Oral: Memura %10 zam geliyor
MSNBC News 2002'de zorunluluk dışında proje yok
MSNBC News Bütçede çiftçiye destek azaldı
MSNBC News 2002 Bütçesi Meclis'e sunuldu
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Bütçe verilerini değerlendirirken en önemli kriterlerden birisi, daha önce hazırlanan bütçelerin hedeflenen rakamları ile gerçekleşen rakamları arasında ne kadar bir sapma olduğudur. Bundan bir-kaç yıl öncesine kadar açıklanan bütçe hedeflerinin kredibilitesi son derece düşüktü. 1993 yılında olduğu gibi bazı yıllarda, gerçekleşen bütçe açığı hedeflenenin yüzde 152 kadar daha üzerinde olmuştur. Fakat, bu hükümetin farklı biçimde de olsa 1998 yılından bu yana hazırladığı bütçe gerçekleşmeleri hedefler dahilinde kalmıştır. Bu bütçelerin bir özelliği IMF gözetiminde hazırlanmış olmasıdır.
       
SAPMA RİSKİ DAHA YÜKSEK
       Geçen yıl Ekim ayında hazırlanan bütçe Şubat ve Kasım krizleri nedeniyle uygulanamamıştır. Fakat, bu yıl için Haziran ayında tekrar hazırlanan bütçe de hedeflerine ulaşacak gözükmektedir. Bu hükümetin geçtiğimiz yıllara ilişkin bütçe performansı olumludur, dolayısıyla açıklanan rakamlar ciddiye alınmalıdır. Bununla birlikte, 2002 ye ilişkin özel bazı zorluklar bulunmaktadır. 11 Eylül sonrası dünya ve Türkiye ekonomisine dair makroekonomik verilerin tahminini yapmak hala çok güç. Tahminlerin hata payı çok yüksek. Bütçenin böyle bir ortamda hazırlanmış olması başlıbaşına bir olumsuzluktur.
       Ekonomik büyümeden döviz kurlarına kadar birçok gösterge hükümetin tahmininden farklı bir yöne gidebilir. Bu nedenle bütçenin sapma riski geçtiğimiz yıllara göre daha yüksektir.

       
       Biz, yine de hükümetin makroekonomik tahminlerinde fazla yanılmadığını varsayarak açıklanan bütçe rakamlarını değerlendirmeye çalışalım. Bu yıl hedeflere ulaşılacağını varsayarak, bütçe kalemlerinin 2002 yılı sonu için öngörülen nominal ve reel artışlarını tabloda göstermeye çalıştık.
       Bütçe gelirlerinin nominal olarak yüzde 44 artması fakat reel olarak yaklaşık yüzde 4 daralması beklenmektedir. Gelirler içinde vergi geliri artış beklentisi yüzde 53 gibi daha yüksek bir orandadır. Beklenen GSMH 280 katrilyon TL, vergi geliri ise 58 katrilyon liradır. Biraz iddialı olmakla birlikte, GSMH’nin yüzde 20.7’si olan bu rakam son yılların ortalamasına yakındır ve tutturulabilir.
       Vergi kalemleri içinde en büyük artış yüzde 14 gibi bir oranla kurumlar vergisinde gözükmektedir. Bu yanıltmamalıdır, çünkü Ağustos ayı sonu itibarıyla kurumlar vergisi yıl sonu hedefini aşarak zaten 2.2 katirilyon TL seviyesine gelmiştir. Yıl sonunda 2.5-3 katrilyon lira arasında bir yerde olacağını varsayarsak, önümüzdeki yılın hedefi çok abartılı sayılmaz.
       
HARCAMALAR YÜZDE 17 GERİLEYECEK
       Bütçe harcamalarının reel olarak yüzde 17 gerilemesi hedeflenmektedir. Reel olarak en büyük azalma faiz ödemeleri ve büyük oranda tarımsal desteğin gerçekleştiği diğer transfer kalemindedir. Uygulanabilirse, tarımda gerçekleştirilmeye çalışılan bu radikal değişimin siyasi yansımaları önümüzdeki yıl yaz aylarına doğru daha çok ortaya çıkacaktır.
       Personel ya da yatırım gibi diğer harcama kalemlerindeki artış GSMH deflatörüne yakındır ve reel olarak önemli bir değişiklik hedeflenmemekktedir. Nominal olarak yaklaşık yüzde 4 artması beklenen ve iddialı bir hedef konan faiz ödemelerine ilişkin detaylı bir açıklamanın son aylarda olduğu gibi en kısa zamanda yapılmasını bekliyoruz. Bununla bağlantılı olarak, bütçe açığının finasmanının nasıl yapılacağının da açıklanması gerekmektedir. Konsolide bütçe, finansman kaynağı ile açıklanan bir veridir. Bütçenin kredibilitesine ilişkin yorum yapabilmemeiz için bu bilgilere de ihtiyacımız bulunmaktadır. Dış kaynak için senaryolar üzerinde çalıştığını söyleyen IMF’ye, tercih ettiği senaryonun önemli bir kısmının verildiğini düşünüyoruz.
       
BÜTÇE AÇIĞI
       Son olarak merak ettiğimiz bir nokta, Nisan ayında açıklanan güçlü ekonomiye geçiş programında 2002 yılı için GSMH’nin yüzde 13.6’ sı olarak hedeflenen bütçe açığının neden yüzde 9.6’ya indirilmeye çalışıldığıdır.
       Faiz dışı fazla hedefi 2002 yılı için Nisan ayında GSMH’nin yüzde 6.5’i olarak açıklanmıştı. Bu hedef korunurken bütçe açığı hedefinin düşürülmesinin bir nedeni bütçe dışındaki kamu sektöründe daha fazla açık beklenmesi olabilir. Eğer böyleyse bu azaltma kabul edilebilir. Aksi takdirde, ekonominin resesyonda olduğu bir dönemde bütçe açığının ilk planlanandan çok daha sert bir şekilde düşürülme nedenini açıklamak zorlaşacaktır.
 
       
    TOP5 Bankaların kara tahtaları siliniyor  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları