|
16 Eylül Uzmanların endişe ettikleri bir diğer konu ise yapımına başlanan Taksim-Yenikapı hattının kentin tarihi ve kültürel dokusuna zarar verecek olması. Mimar, arkeolog ve plancılardan oluşan bir grup bilimadamı, Taksim-Yenikapı metro hattının dünya kültür mirası listesindeki pek çok alanı tahrip edeceğini savunarak UNESCO ve Avrupa Konseyine başvuruda bulundu. |
Dünya kenti İstanbul bugün metrosuna kavuştu |
|||
UNESCOya gönderilen mektupta Türkiyenin daha önce imzaladığı Avrupa Kültür Sözleşmesi, Dünya Kültür ve Tabiat Mirasının Korunması Sözleşmesi hatırlatılarak yapımı süren Taksim-Yenikapı metro hattının tarihi anıtlara zarar verebileceği belirtildi. İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Arkeoloji Kulübü Danışmanı Prof. Dr. Erendiz Özbayoğlu, Arkeolog Aslı Erim Özdoğan ve Aksel Tibet, mimar Afife Batur, Galata Derneği Başkanı Mimar Mete Göktuğ imzalı mektupta uzman ekiplerce arkeolojik kazıların yapılmasının şart olduğu aksi takdirde metro inşaatının önlenmesi gerektiğine yer verildi. Avrupa Konseyine gönderilen ICOMOS (Uluslararası Anıtlar ve Siteler Konseyi) başkanı Prof. Dr. Zeynep Ahunbay imzalı mektupta ise yine kentin arkeolojik yapısı nedeniyle bir dünya mirası olduğu hatırlatıldı ve bilimsel araştırmalar yapılmadan başlanan çalışmaların tüm dünyaya mal olmuş eserlere zarar vereceği belirtildi. UNESCO ve Avrupa Konseyine gönderilen mektupların amacı uluslararası kuruluşların dikkatini çekerek kültür varlıklarının korunması için imzalanan anlaşmaları Türkiyeye hatırlatmak. |
||||
Taksim-Yenikapı metro hattının dünya kültür mirası listesindeki pek çok alanı tahrip edeceğini savunan mimar, mühendis ve arkeologlar UNESCO ve Avrupa Konseyi'ne başvuruda bulundu. | İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Zeynep Ahunbay tarihi pek çok şehirde metro çalışmasının yapıldığını ancak arkeolojik katmanların zarar görmemesi için gereken önlemlerin alındığını hatırlattı: Viyanada da metro çalışmaları yapıldı ama güzergah ön çalışma ve kazılara göre belirlendi. Kazı yaparken pek çok eser bulundu, bazı yerler müzeye dönüştürüldü. Bizim için en önemli şey metronun yeryüzüne çıktığı noktalar, yani istasyonlar. Ahunbayın karşı çıktığı başka bir konu ise Haliçin köprüyle geçilecek olması. Unkapanı köprüsünün kullanılabileceğini düşünen Ahunbay ikinci bir köprü yapmanın peyzaj ve siluet açısından uygun olmayacağı görüşünde. BELEDİYE: METRO TARİHİ DOKUYA ZARAR VERMEYECEK İstanbul Büyükşehir Belediyesi yetkilileri ise metronun tarihi dokuya zarar vereceği eleştirilerini reddediyor. Genel Sekreter Yardımcısı Dursun Ali Çodur tünellerin 20-30 metre derinden geçtiğini bu yüzden de tarihi yapıların zarar görmesinin mümkün olmadığını savundu. Metro güzergahını 1. Nolu Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulunun onayladığını hatırlatan Çodur, gerekli tedbirleri alacaklarını söyledi: Belediye olarak tarihi eserler konusunda hassas davranıyoruz. Hem 1/5000, hem de 1/1000 uygulama planları zaten tekrar kuruldan geçecek. Bu konuda en önemli bölgelerden biri olan Veznecilerde istasyon inşaasına Müzeler Müdürlüğünün saptayacağı bir arkeolog denetiminde ön kazı yapıldıktan sonra başlanacak. Metro çalışması nedeniyle duvarları zarar gören Fransız Sarayının bulunduğu bölgede çalışmaların tamamıyla durdurulduğunu belirten Çodur, şu bilgileri verdi: Orada zeminin dolgu olduğunu bilmiyorduk. Birkaç bina daha zarar gördü. Ama inşaatı yürüten firma üçüncü şahısların zararını karşılamak ve binaları sigortalatmak zorunda. Bu bizim sözleşmemizde var. Zarar görenler sigortadan paralarını alacaklar. TARTIŞILAN HATTA SON DURUM Tartışılan Taksim-Yenikapı güzergahında açılması gereken 7 bin 976 metrelik tünelin 2 bin 446 metrelik kısmının kazısı tamamlandı. Galatasarayda, Süleymaniyede ve Şişhanede yaklaşım tünelleri ile Şişhaneden köprüye kadar olan delme işlemleri bitti. Uzunluğu 5 bin 200 metre olan Taksim-Yenikapı hattı Yenikapı İstasyonundan başlayarak Koca Ragıp Paşa ve Büyük Reşit Paşa Caddelerine paralel ilerleyen tünelden Şehzadebaşı İstasyonuna ulaşacak. Şehzadebaşı İstasyonundan sonra Haliç, Unkapanı ve Galata Köprüleri arasında üçüncü bir köprü ile geçilecek ve köprüden sonra tekrar yeraltına inecek hat, Şişhane İstasyonu ve Taksim Kuyruk Tünellerine bağlanacak. Ayrıca Aksaraydan mevcut hafif raylı sistemle Yenikapı İstasyonu arasında bağlantı sağlanacak. METRO TRAFİĞİ RAHATLATMAYACAK Yapımına 1992 yılında başlanan ve artan trafik sıkışıklığı nedeniyle İstanbulluların dört gözle bitmesini beklediği metro tam 3 yıl gecikmeli olarak hizmete giriyor. Geciktiği her gün için yüz binlerce dolarlık kayba neden olduğu iddiaları bir yana 16 Eylülden sonra ne değişecek? İTÜ İnşaat Fakültesi Ulaştırma Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr Güngör Evrene göre Taksim-4. Levent hattı İstanbulların hayatında hissedilir ölçüde bir rahatlama sağlamayacak. Kentleşmeyle entegrasyonu sağlanamayan ulaşım yatırımlarının işe yaramayacağını vurgulayan Evren, 1995 yılında Taksim-4. Levent bölgesi için yaptıkları çalışmayı ve sonuçlarını anlattı: İTÜden diğer öğretim üyeleriyle yaptığımız çalışmada Taksim-Levent güzergahında tek yönde tespit ettiğimiz rakam 80 bin yolcu/saatti. Bu neredeyse metronun bile taşıyamayacağı bir yük. Biz o zaman hesaplarımızı 12 gökdelene göre yapmıştık ama şimdi daha fazla. Raporumuzda trafik üreten yapıların yapılmaması sonucuna varmıştık. Ama bilimsel araştırmalara dayalı kentsel planlama yerine gelişigüzel kararlar alırsanız trafik sorununu da çözemezsiniz. Metroyu en çok evi ve işyeri o bölgede bulunanlar kullanacak. Transit geçişler azalmayacak. Bu yüzden de trafik sorununa katkısı olması beklenemez. GECİKMENİN BEDELİ Evrenin bir diğer eleştirisi ise aralıkları çok uzun olan istasyonlar yüzünden metronun yeterince rantabl olmaması: İstanbul metrosunda istasyon aralıklarını çok uzun tuttular. Tüm dünyada metro istasyonlarının mesafesi yaklaşık 500 metredir çünkü insanların yürüyerek istasyona ulaşabilmeleri hedeflenir. Ulaştırma prensiplerine göre insanlar 300 metre yürümeye razı olur ve bu 500 metreye kadar uzanır. Yani yarıçapı 500 metre olan bir daire içindeki insanlar başka bir araç yerine metroyu tercih eder. Talep ne kadar artarsa yaptığınız metro da o kadar rantabl olur. Bizde ise istasyon aralıkları 1 km civarında yani amacına uygun olarak yürüme mesafesinde değil. Metro inşasının tüm dünyada yerin altına gömülen yatırımlar olduğunu söyleyen Evren 3 yıllık gecikmenin milyonlarca dolarlık zarara neden olduğu görüşünde: Ulaştırma yatırımları insanlara zaman üretir. Ama biz çok zaman kaybettik. Her gün insanların 1-2 saati yolda geçiyor. Bu hem yorgunluğa hem de üretim kaybına yol açıyor. Hava kirliliği, kazalardaki can ve maddi kayıplar da cabası. Neresinden bakarsanız günde en az 100 bin dolarlık bir kayıp sözkonusu. Büyük bir ekonomik gücü heba ettik. Başka ülkelerde olsa bir günlük gecikmede bile kamuoyu ayağa kalkar. | |||
Ergenekonda 16 kişi daha gözaltında | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||