| | | Grafikerler Meslek Kuruluşunun YTL tasarımı sırasında görüşü soruldu mu? | |
|
C.A: Hayır! Bu konuda bizim görüşümüz sorulmadı! Biz yönetim olarak oturup kendi aramızda YTL ile ilgili birkaç yazışma yaptık. Bize bir talep gelseydi mutlaka öneride bulunulurdu. Peki, Türkiyenin tasarımda ulaştığı standartlar gözönüne alınırsa, YTL bu standardı yansıtabiliyor mu?
C.A: Türkiyede verilen grafik tasarım eğitimi ve Türkiyedeki grafik tasarımcıların kalitesi Avrupa standartlarında. Ama YTL bunu yansıtmıyor! Bunun en önemli sebebi de doğru yönlendirmelerin bizlerden talep edilmemesi. O zaman şimdi YTLyi önce pazarlama ve konumlandırma açısından inceleyelim. Siz tasarımcı ve reklamcısınız. YTL de yeni bir marka sonuç olarak. Yeni bir markayı yansıtan noktalar var mı tasarımlarda?
C.A: Yıllarca hep şu konuşulurdu: Bizim paramız neden değersiz, neden bol sıfırlı? Yeni bir siyasi ve ekonomik yapılanma ile birlikte paradan altı sıfırın atılacak olması, ABye hiç olmadığı kadar yakınlaşmamız ve TLnin isminin de radikal bir değişiklikle Yeni Türk Lirasına dönüşmesi, bir heyecan yaratmıştı bende açıkçası. Bir beklenti yaratıldı ama tasarımlarına bakınca da gerçekten ciddi bir hayal kırıklığı oldu. | |
|
YTLnin konumlandırma olarak eskisinden tek farkı, altı sıfırın atılmış olma durumu. Bunun sebebini İnsanlarımızın YTLye alışmakta problem yaşamamaları olarak açıkladılar. Ancak varolan birşeyin içinden bazı unsurları eksilttiğiniz zaman ortaya çıkan, eksiltilmiş bir bütün oluyor. Paradan altı sıfır atıldı ama yine de eski bu paralar... Peki konumlandırmanın nasıl olması gerekirdi?
C.A: Öncelikle yeni paraya YTL adının verilmesi, yeni bir tasarım ve yeni bir para beklentisi içine sokuyor insanları. Stratejik olarak burada şöyle bir uygulama var: Mevcut olan paralarda bir karışıklığa yok açmamak için, üstündeki sıfırları atıp aynı tasarımlarıyla tekrar piyasaya sürmek. Çok katılmamakla beraber, bu yaklaşımı yeni iki banknot tasarımı yapılmasaydı anlayabilirdim.
|
|
|
| TL'den altı sıfır atılmasıyla birlikte en büyük değerli banknot 100 Yeni Türk Lirası olacak.
| |
Ancak yeni tasarlanan 50 ve 100 YTL banknotlarına baktığınız zaman, eleştirmeye başlayabilirsiniz. Çünkü baştan sona YTL olarak tasarlanan yeni banknotlar o ikisi. Öncelikle şuna bakmak gerek: Bu paralarla diğerlerini kıyasladığımız zaman çok fazla birbirlerinden ayrışmıyorlar. Ama bütün eski banknotlardaki Atatürk portreleri aynıyken, bu iki parada farklı. En bariz farklılık bu. Eğer bu paranın tasarımı diğerlerinden farklı olmayacaktıysa aynı portre kullanılabilirdi... Renk seçimlerine baktığımda çok fazla problem görmüyorum. Siz nasıl tasarlardınız?
C.A: Bu soruyu bin kişiye sorsak bin farklı yanıt alabiliriz. Yeni tasarlanan banknotlardaki en büyük problem şu bence: Tasarım açısından bu paraların hâlâ eskileriyle aynı kulvarda olması ve hatta neredeyse geriye gitmesi durumu var. Yani bu paralar yeni değil!
|
|
|
| 1, 5, 10 ve 20 Yeni Türk Lirası kupürlerinin fiziki görünümü şimdiki 1, 5, 10 ve 20 milyon TL'nin aynısı olacak.
| |
Bu paraların başına sadece yeni ibaresi konulmuş... Oysa ben öncelikle yeni bir tasarımın ne olduğunu sorguladığımda şunu görüyorum: Varolanın üzerine ilave edilmiş ya da onun değiştirilmiş bir versiyonu yerine eskisinden hem görsel olarak farklı, hem de çağa ayak uydurabilen, günlük olmayan bir tasarım gerekli. Özellikle de ismi para olan bir tasarım olduğu gözönüne alınırsa, onlarca yıl, hatta 100 yıl sonra bile elinize aldığınızda o günkü değerinin ne olduğunun anlaşılması için ciddi bir yenilik yapmak gerekirdi. Bu paralarda onu göremiyorum.
MOTİFLER DAHA LEZZETLİ OLABİLİRDİ Yani 1 YTLden 100 YTLye kadar tüm paraları yeniden mi tasarlardınız?
C.A: Böyle olmasında çok ciddî bir doğruluk payı olurdu. Çünkü adı Yeni Türk Lirası. Mevcut paralarla yeni tasarlananların kardeş olduğunu varsayacak olsak, yeni 50 ve 100 liralık banknotlarla diğerlerinin bir kardeşlikleri yok bence. En çok eleştirilenlerden biri de kulanılan grafik ögeler. Siz ne düşünüyorsunuz?
C.A: Paraların üzerine koyduğunuz Atatürk portresine bakalım: Eski paralardaki portrede yer alan bakışı bile bir lider ve güçlü bir insan vasfını çok fazlasıyla taşıyor. Oysa burada garip bir mahcubiyet var beni rahatsız eden. Bu fotoğrafın çok doğru bir fotoğraf olmadığı kanısındayım. Paranın üzerindeki grafik ögelere, motiflere ve bunların neye göre seçildiklerine gelecek olursak...
|
|
|
| 1 Yeni Türk Lirası hem madeni, hem de banknot olarak basılacak.
| |
Mesela Euro banknot tasarımlarına bakacak olursak, burada da benzer özellikler taşıyan bir takım parçaların olduğunu görüyoruz. Ama bizde paranın üzerinde çok ciddî bir karmaşık yapı var. Aslında taklit edilememe üzerine kurgulanmış bir yapı olduğu için bu tür formların olması, karmaşık çizgilerin yer alması doğal.
Fakat bunun da belli bir grafik lezzeti ve değeri olabildiğini Euroya bakınca çok rahat anlayabiliyoruz. Yeni Türk Lirasında seçilen motifler ve kullanılan grafik lezzet eski formlar. Buna benzer motifleri rahatsızlık verici bir şekilde eski çinilerde, tarihi camilerde bile görebiliriz.
| |
|