Home page
Haber Menüsü


Otomotivciler ÖTV artışına tepkili
Otomotiv sektöründe örgütlü dernekler, binek otomobillerde ÖTV oranlarının artırılmasının yanlış bir karar olduğunu savunarak, artışın otomotiv fiyatlarını yüzde artıracağını öngördü.
İstanbul
NTV-MSNBC VE AJANSLAR
2 Kasım 2004— Otomotiv sanayiinde örgütlü kuruluşlar, binek otomobillerin Özel Tüketim Vergisi’nde yapılan artışın iç pazarı yüzde 10 oranında daraltacağını ve vergi gelirlerinin azalmasına yol açacağını öngördü. Dernekler, dış açığın sadece yüzde 7’lik bölümünün otomotiv ithalinden kaynaklandığını belirtirken, satışlardaki azalmanın ekonomik dengeleri olumsuz etkileyebileceğini savundu.

   
 
       
   
MSNBC News Binek otoda ÖTV oranları artırıldı
MSNBC News Sabancı, Milli Piyango ile ilgilenmiyor
MSNBC News Nahum: Otomotiv 10 yılda bitebilir
MSNBC News Otoda kapasite kullanımı yüzde 72
MSNBC News Otomotiv 9 ayda ihracat rekoru kırdı
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Otomotiv Sanayi Derneği (OSD), Taşıt Araçları Yan Sanayi Derneği (TAYSAD), Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) ve Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneğinin (OYDER) ÖTV artışlarının etkileri ile ilgili olarak ortak bir açıklama yaptılar. Açıklamada binek otomobillerle ilgili ÖTV düzenlemesinin, cari işlemler açığını dengelemek ve otomotiv ithalatını kısma amacına yönelik olarak yapıldığı vurgulandı.
       DİE’nin verilerine göre bu yıl Ocak-Eylül döneminde “kara taşıtları ile bunların aksam ve parçaları” ithalatının 7.5 milyar dolar, bunun içindeki otomobil ithalatının ise 2.6 milyar dolar olduğu vurgulanan açıklamada, “Geri kalan ithalat ise, 2004 yılında 500 bin adedi ihracat olmak üzere toplam 850 bin adet taşıt aracı üretimi ile parktaki 8.5 milyon adet motorlu aracın aksam ve parça ihtiyacına ve diğer taşıt araçları ithalatına ait bulunmaktadır. Bu nedenle cari açığın en önemli nedeni olarak görülen otomobil ithalatının 7.5 milyar ABD doları olduğu ifadesinin, doğru olmadığını vurgulamak isteriz” denildi.
       
DIŞ AÇIĞIN YÜZDE 7’Sİ OTOMOTİVDEN
       Türkiye’nin, son 15 yılda ard arda yaşanan ekonomik krizlerin etkisinden ve kırılganlıktan, ihracata dayalı bir büyüme stratejisi ile kurtulmaya çalıştığı belirtilen açıklamada şöyle denildi:
       “Bu bağlamda, otomotiv sektörünün ülkemiz ekonomisine ve büyümesine doğrudan katkısı tartışılmaz bir önemdedir. Nitekim bu yıl yaklaşık 60 milyar doları bulacağı tahmin edilen ihracat rakamının yıllık yüzde 55 artış ile 10 milyar dolarına yaklaşan bölümünü otomotiv sektörü gerçekleştirecektir. Otomotiv sektörü, ihracat açısından ülkemizin ikinci sektörü konumundadır ve ihracatımızın yüzde 16’sını gerçekleştirmektedir. 2004 yılı toplam ithalat 95 milyar dolar olacaktır. İthal edilen araçlar, yerli üretim için aksam ve parça ithalatı ile parktaki 8.5 milyon aracın yedek parça ihtiyacı için 2004 yılında toplam olarak 12 milyar dolarılık ithalat yapılması beklenmektedir. Bir başka deyişle ithalatın yüzde 13’ünü otomotiv ürünleri oluşturmaktadır. Görüleceği üzere, 35 milyar dolarlık toplam dış ticaret açığının yüzde 7’si otomotiv ürünlerinden oluşmaktadır.”
       Açıklamada, 2.5 milyar dolarlık otomotiv dış ticaret açığının ani vergi artışıyla önlenmesinin mümkün olmadığı ileri sürüldü. Sektördeki dış ticaret açığının sürekli olarak giderilmesinin sektörümün yapısı gereği ancak rekabet gücünü artıracak yeni yatırımlar ve istikrarlı büyüyen bir iç pazar gibi temel yapısal önlemlerle mümkün olacağı ileri sürüldü.
       Otomobilde satış vergilerinin bu yıl içinde sürekli olarak değişikliğe uğradığı, bu değişikliklerle de en çok Türkiye’de üretimi yapılan silindir hacmi 1600 santimetreküpe kadar olan otomobillerin vergi oranlarında artış yapıldığı kaydedilen açıklamada,” Arda arda yapılan bu düzenlemelerle satış fiyatı üzerinde çok yüksek düzeylere ulaşan vergiler, ihtiyaç duyulan istikrarlı gelişme ortamını çok olumsuz etkilemektedir. Çok sık ve ani vergi düzenlemeleri pazarın istikrarsız ortamda sürekli daralmasına neden olmaktadır” denildi.
       
PAZAR YÜZDE 20 DARALACAK
       Vergi oranında yapılan her 1 puanlık artışın pazarın yüzde 3 oranında daralmasına neden olduğuna dikkat çekilen açıklamada şöyle denildi:
       “Yapılan son düzenlemenin, pazarın yüzde 20 civarında daralmasına ve vergi gelirlerinin azalmasına yol açacağı hesap ve tahmin edilmektedir. Pazarda talep daralması 2005 yılında daha da artarak devam edecektir. Bu durumda vergi artışlarının, cari işlemler açığını ne şekilde karşılayacağı da merak konusudur. Kaldıki alınan önlemlerin cari işlemler açığı üzerindeki etkisinin, en az 3-4 ay sonra görüleceği ve cari işlemler açığının daha başka yapısal nedenleri bulunduğu da bilinmektedir.”
       
‘SATIŞLARI YÜZDE 15-20 ETKİLER’
       ÖTV artışının fiyatlara otomatik olarak yansıyacağını ifade eden Otomotiv Distribütörleri Derneği Yüksel Mermer, “Fiyat artışı, otomobilin motor hacmine göre aşağı yukarı 1.5-2 milyar liradan başlayıp 15-20 milyar liraya kadar gider. Pahalı otomobillere daha fazla yansıyacaktır” dedi.
       Mermer, vergi artışının yılsonu satış öngörülerini de etkileyeceğini ifade ederken, “bu durum satışları aşağı çekecektir, yüzde 15-20 civarında etkiler. Ayrıca Türkiye’de yatırımını genişletmek isteyenler de beklemeye girerler, zaten vergilerden şikayetçiydiler” diye konuştu.
       
METİN: SANAYİ GİRDİLERİNİ ARTIRIYOR
       Sabancı Holding CEO’su Celal Metin de, hükümetin Özel Tüketim Vergisi oranlarını artırmaya yönelik kararını değerlendirirken, “Türkiye’nin cari açığını frenlemek üzere alınan her önlem doğrudur. Ancak, ÖTV’nin sanayi girdilerinde artışa sebebiyet vermesini hoş karşılamıyorum” dedi.
       
AYBAR: İHRACATA ENGEL OLUŞTURUYOR
       Renault MAİS Genel Müdürü İbrahim Aybar ise, “Bu tür ani vergi artışlarının yabancı sermaye ile birlikte ihracat yatırımları için büyük bir darbe ve çok ciddi engel oluşturduğunu” savundu.
       İbrahim Aybar, yaptığı yazılı açıklamada, “Vergi oranında yapılan her 1 puanlık artış yüzde 3 oranında pazarın daralmasına neden olmaktadır. Daha fazla istihdam oluşturmak, daha fazla yabancı sermaye yatırımı çekmek, ekonomik büyüme sağlamak ve ihracatı artırmak için otomobil sektörünü canlı tutmamız gerekmektedir” ifadesini kullandı.
       
OTOKOÇ: ZAMANSIZ BİR KARAR
       Otokoç Genel Müdürü Cenk Çimen de, binek otomobillerde özel tüketim vergisi (ÖTV) artışını değerlendirirken, “panik ve zamansız bir karar alındı” dedi.
       Haziran ayındaki 50 binli satış rakamlarından Temmuz-Ağustos-Eylül aylarında satışların 33 binlere gerilediğini de hatırlatan Çimen, “Aralık’ta bir miktar satışlar artabilirdi ama bu Ocak ayı ile dengelenebilecekti. Aralık-Ocak toplamı, Temmuz-Kasım ortalamasını kesinlikle geçmeyecekti. Dengeler oturmuştu” diye konuştu.
       
    TOP5 Bankaların kara tahtaları siliniyor  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları