|
Hurda araçta ÖTV indirimi yarıya indi Renault rekor üretime hazırlanıyor Otomobilde talep gecikme yarattı |
|||
Otomotiv Sanayii Derneği, Taşıt Araçları Parça Sanayicileri Derneği, Otomotiv Distribütörleri Derneği, Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği ile Uludağ Taşıt Araçları ve Yan Sanayii İhracatçıları Birliğinden oluşan Kurul adına yapılan ortak açıklamada, kararın gözden geçirilmesi veya hiç olmazsa en az 2 aylık bir geçiş süresinin gerekli olduğu vurgulandı. YÜKSEK SATIŞ GERİ DÖNMÜŞTÜ Hurda teşvik yasası, otomotiv sektörünü rahatlatmış, yüksek satış rakamları yeniden geri dönmüştü. Ortak açıklamada, uygulamayla 2003 yılında 3.5 milyar lira, bu yıl ise 4.5 milyar lira ÖTV indirimi sağlandığı hatırlatılarak, bu yolla uygulama tarihi olan 2003 Ağustos ayından itibaren önemli bir talep artışı sağlandığı kaydedildi. Son 12 yılda otomobil pazarında çok büyük istikrarsızlıklar yaşandığına işaret edilen açıklamada, krizler nedeniyle 2000de 467 bin adet olan pazarın, 2001de 191 bin adede, 2002de ise 91 bine düştüğü anımsatıldı. Açıklamada, 2003 yılından bu yana süregelen siyasi ve ekonomik istikrarın yarattığı ortamda, 20 yaşından büyük araçlarla ilgili ÖTV indirim teşviki ve tüketici kredilerinin daha uygun hale gelmesi ile tüketicinin geleceğe güveninin artması sonucu ertelenen talebin yeniden canlandığı dile getirildi. Bu etkenlerle 2004ün ilk 4 ayında otomobil satışının 229 bin adet olduğu bildirilen açıklamada, Ancak son ay içinde dolar ve Euroya karşı Türk Lirasının değer kaybı ile tüketici faizlerinin yeniden yüzde 2.5 düzeyine yükselmesi sonucu pazarda bir yavaşlama görüldü. Yıl sonunda pazarın 450-500 bin otomobil dolayında olacağı tahmin ediliyordu denildi. İNDİRİMİN FAYDASI KALMAMAKTADIR Açıklamada, Bakanlar Kurulunun aldığı karar ile 2004 ÖTV indirimi yüzde 50 azaltılarak 2 milyar 250 milyon liraya düşürüldüğü hatırlatılarak, Son olarak yapılan tespitlere göre hurdaya çıkacak aracın bedeli 3 ile 3.5 milyar lirasına yükseldiğinden bu düzeydeki ÖTV indiriminin de artık hiçbir faydası kalmamaktadır görüşü savunuldu. Bu kararın yoğun kriz dönemlerinden sonra henüz yeni yeni toparlanan ve özellikle Türk Lirasının değer kaybı ve tüketici kredi faizlerinin yükselmesi ile gerilemeye başlayan talebi tümü ile olumsuz etkileyecek nitelikte bulunduğu dile getirilen açıklamada, indirimin, bir geçiş dönemi olmaksızın azaltılmasının beklenen olumlu sonuçları tamamen ortadan kaldıracağı savunuldu. Açıklamada, ÖTV indiriminin yüzde 50 azaltılmasının yaratacağı sorunlar da şöyle sıralandı: Bütçe dengeleri açısından hayati önem taşıyan bu sektörün doğrudan ve dolaylı olarak sağladığı yüksek vergi gelirleri azalacaktır. Piyasada büyük çabalarla oluşan güven ortamı büyük oranda zedelenecek ve tüketiciler yeniden talep erteleme sürecine girecektir. İç pazarda ve özellikle uygulanan mevzuatta beklenmeyen ani değişiklikler yabancı sermayenin güvenini sarsacak ve yeni planlanan yatırımları risk altına sokacaktır. İstikrarsız iç pazar nedeniyle sanayide üretim aksayacak ve özellikle hızla gelişen ihracat olumsuz etkilenecektir. Ana ve yan sanayide artmakta olan üretim ve buna bağlı olarak istihdam yeniden azalacaktır. Pazarda talebin düşmesi, sanayide ve sektörde aşırı stoklar ile ekonomik kayıplara neden olacaktır. Mevzuat değişikliğinde bir geçiş süresi tanınmadığı için mevcut mevzuata göre sürmekte olan işlemlerden dolayı özellikle yetkili bayiler önemli bir zararla karşılaşacaktır. Ayrıca tüketici ile bayiler arasında sürmekte olan işlemler nedeniyle ticari hayatı olumsuz etkileyecek çok fazla sayıda uyuşmazlık ortaya çıkacaktır. KARARSIZLIK ORTAMI DOĞMAKTADIR ÖTV indirimi uygulamasında bazı sorunlar saptandığı ve sektör tarafından gerekli mevzuat düzenleme önerilerinin Şubat ayında ilgililere sunulduğu hatırlatılan açıklamada, son günlerde sorunların giderilmesine yönelik yeni bir mevzuatın hazırlıkları tamamlanmış durumdayken, ÖTV indiriminin yüzde 50 azaltılmasının gerekçesi olarak uygulamadaki sorunların gösterilmesinin anlaşılamadığı vurgulandı. 2004 yılının bu son uygulama ile geçmiş dönemlerde olduğu gibi otomotiv sanayii ve ilgili tüm sektör açısından yeni bir sorunlu yıl olarak yaşanmasının söz konusu bulunduğu belirtilen açıklamada, şu görüşlere yer verildi: 2003 yılındaki olumlu gelişmeler, 2004 yılı ile gelecek yılların gerçekten olumlu gelişmelerle süreceğini gösterirken, şimdi otomotiv sanayii ve pazarında yeniden bir kararsızlık ortamı doğmaktadır. Bu nedenle alınan kararın yeniden gözden geçirilmesi veya hiç olmazsa ortaya çıkacak zararların bir bölümünü gidermek için en az 2 aylık bir geçiş süresi verilmesi gerekli bulunmaktadır. 26/05/04 | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||