|
Tekstil ve sanayi kesimini buluşturan 2005 ve etkileri panelinin ardından, CNBC-eye konuşan uluslararası uzmanlar, çok çarpıcı önerilerde bulundu.
Öncelikli soru, kotasız ticaretin Türkiyenin pazar payına olan etkisiydi. İHKİB Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, pazar payı kaybının yüzde 27yi bulacağını söylerken, İngiliz Textiles İntelligence Direktörü Robin Anson kaybın yüzde 5 ile 10 arasında kalacağı öngörüsünde bulundu.
Anson şöyle devam etti:
Pazar payı kaybının ne olacağı konusunda çok spekülasyon ve çok farklı hesaplar var. Ancak benim öngörüm yüzde 5-10 arasında bir kayıpla sınırlı kalacağı. Türkiyenin çok güçlü bir makine parkı var ve bu sayede Çin karşısında avantajını az da olsa koruyabiliyor.
KOTALARIN KALKMASI İÇİN FIRSSAT
Sektörün Avrupadaki en büyük birliği olan Euratexin Genel Direktörü William Lakin ise kotaların kalkması ile Türk şirketlerine ABD pazarında önemli fırsatlar çıkacağı görüşünde.
Lakin, sözlerini şöyle sürdürdü:
Her zaman için önerim, rekabette kazanamayacağınız ürünlerden bir an önce çıkıp artı değeri yüksek ürünlere yönelmeniz. Örneğin kotaların kalkmasından sonra ev tekstili, beyaz t-shirt, baskısız t-shirtler ve havlularda rekabet imkanınız yok. Bence buna şimdiden hazırlanmanız gerekiyor. Bunun karşılığında, Türk şirketleri artı değeri daha yüksek ürünlere yönelmeli.
Takım elbiseler, baskılı ürünler, markalı ya da modaya yakın ürünler ön plana çıkarılmalı. Yoksa rekabette kazanma şansınız yok. Bunun yanında sermaye maliyetlerinin de aşağı çekilmesi şart, çünkü yüksek artı değerli ürünler için yatırım şart ve bu enflasyon, bu faizlerle yatırım mümkün değil.
ÇİNE KOTAYA TEMKİNLİ BAKILIYOR
Uzmanların, ABDnin Çine koyduğu kota konusundaki görüşleri ise temkinli. Robin Anson, kotanın Türkiyeye nefes alma fırsatı sağladığını söylüyor.
ABDnin kota kararının, Çinin elini kolunu bağladığını belirten Anson, bu durumun kısa vadede Türkiye için ABD pazarında kaybettiği pazar payını yeniden kazanması konusunda fırsat yarattığını vurguladı. Anson, bu sayede nefes alma imkanı bulan Türkiyenin akıllı politikalar uygulayarak yeniden pazar kaybetmemesi gerektiğini dile getirdi.
Euratex Başkanı Lakin ise, kısa vadeli kotaya bel bağlanmaması gerektiğini söylüyor. Lakin, Sadece bir yıllık bir kota. Bence Türk işletmeleri buna bel bağlamak yerine, daha uzun vadeli ve verimli planlarla yola çıkmalı dedi. |
|