Home page
Haber Menüsü


 
Tekstilde rekabet stratejisi değişmeli
Tekstil ürünlerine kota uygulamanın kalkmasına az bir süre kala Türkiye’nin konumuyla ilgili değerlendirme yapan uzmanlar, Çin’le rekabet eden ürünlerden vazgeçilmesi gerektiğini belirtiyorlar.
Açıl Sezen/İstanbul
CNBC-E
 
    17 Aralık 2003—  Tekstil ticareti üzerinde kotaların kalkacağı 2005 yılına geri sayım sürerken, Türkiye’nin kotasız döneme hazırlığı için çalışmalar hızlanıyor. CNBC-e’ye konuşan uluslararası uzmanlar, Türkiye’nin Çin ile rekabette kazanamayacağı ürünlerden çıkmasını önerdi. Uzmanlar, düşük katma değerli ürünler yerine yüksek teknoloji gerektiren ürünlere yönelinmesinin şart olduğunun da altını çiziyor. Türkiye’nin kotasız dönemde yüzde 10 ile yüzde 27 arasında pazar kaybı yaşayabileceği de vurgulanıyor.  

   
 
       
   
MSNBC News Çin'e kota Türk tekstilciye yarayacak
MSNBC News Çin, kota için harekete geçiyor
MSNBC News ABD'den Çin'e kota piyasaları karıştırdı
 
NTVMSNBC Reklam  
 

 


       Tekstil ve sanayi kesimini buluşturan 2005 ve etkileri panelinin ardından, CNBC-e’ye konuşan uluslararası uzmanlar, çok çarpıcı önerilerde bulundu.
       Öncelikli soru, kotasız ticaretin Türkiye’nin pazar payına olan etkisiydi. İHKİB Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, pazar payı kaybının yüzde 27’yi bulacağını söylerken, İngiliz Textiles İntelligence Direktörü Robin Anson kaybın yüzde 5 ile 10 arasında kalacağı öngörüsünde bulundu.
       Anson şöyle devam etti:
       “Pazar payı kaybının ne olacağı konusunda çok spekülasyon ve çok farklı hesaplar var. Ancak benim öngörüm yüzde 5-10 arasında bir kayıpla sınırlı kalacağı. Türkiye’nin çok güçlü bir makine parkı var ve bu sayede Çin karşısında avantajını az da olsa koruyabiliyor.”
       
KOTALARIN KALKMASI İÇİN FIRSSAT
       Sektörün Avrupa’daki en büyük birliği olan Euratex’in Genel Direktörü William Lakin ise kotaların kalkması ile Türk şirketlerine ABD pazarında önemli fırsatlar çıkacağı görüşünde.
       Lakin, sözlerini şöyle sürdürdü:
       “Her zaman için önerim, rekabette kazanamayacağınız ürünlerden bir an önce çıkıp artı değeri yüksek ürünlere yönelmeniz. Örneğin kotaların kalkmasından sonra ev tekstili, beyaz t-shirt, baskısız t-shirtler ve havlularda rekabet imkanınız yok. Bence buna şimdiden hazırlanmanız gerekiyor. Bunun karşılığında, Türk şirketleri artı değeri daha yüksek ürünlere yönelmeli.
       Takım elbiseler, baskılı ürünler, markalı ya da modaya yakın ürünler ön plana çıkarılmalı. Yoksa rekabette kazanma şansınız yok. Bunun yanında sermaye maliyetlerinin de aşağı çekilmesi şart, çünkü yüksek artı değerli ürünler için yatırım şart ve bu enflasyon, bu faizlerle yatırım mümkün değil.”
       
ÇİN’E KOTAYA TEMKİNLİ BAKILIYOR
       Uzmanların, ABD’nin Çin’e koyduğu kota konusundaki görüşleri ise temkinli. Robin Anson, kotanın Türkiye’ye nefes alma fırsatı sağladığını söylüyor.
       ABD’nin kota kararının, Çin’in elini kolunu bağladığını belirten Anson, bu durumun kısa vadede Türkiye için ABD pazarında kaybettiği pazar payını yeniden kazanması konusunda fırsat yarattığını vurguladı. Anson, bu sayede nefes alma imkanı bulan Türkiye’nin akıllı politikalar uygulayarak yeniden pazar kaybetmemesi gerektiğini dile getirdi.
       Euratex Başkanı Lakin ise, kısa vadeli kotaya bel bağlanmaması gerektiğini söylüyor. Lakin, “Sadece bir yıllık bir kota. Bence Türk işletmeleri buna bel bağlamak yerine, daha uzun vadeli ve verimli planlarla yola çıkmalı” dedi.
 
       
    TOP5 Bankaların kara tahtaları siliniyor  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları