|
12 Aralık TOFAŞ-FİATın yüzde 85ini ihraç ettiği Doblo modelinin Malibu adı altında üretilen 100 binincisi törenle banttan indirildi. TOFAŞ CEOsu Jan Nahum, törende yaptığı konuşmada, tüm dünyada yaşanan kriz ortamının Türkiyeyi de etkisi altına aldığını, ancak son aylarda iyiye gidişin gözlenmeye başladığını söyledi. Nahum, konuşmasında, Doblo projesinin Tofaş ve Türkiyeye umut kaynağı olduğunu da belirtti. |
Nahum: Fiat operasyonu fırsat yaratabilir Otomotiv sektörü zor durumda Fiat, üretimi azaltıp, işçi çıkarıyor Otomotivciler KDV'yle umutlandı Fiat, Çin'e Palio ile girecek Hyundai yatırımını büyütüyor Tofaş-Fiat üretime ara verdi |
|||
Nahum, Pariste dünyaya gösterildiği günden başlamak üzere, Kasım ayında Türkiyede tanıtılan Doblo projesinin kısa sürede başarı kazandığına işaret ederek, 11 Eylül olaylarından sonra olası bir talep düşüşü beklentisine girerken, Dobloya talebin azalmadığını kaydetti. Doblo projesi, bu zor dönemimizde hem TOFAŞ, hem Türk otomotiv sanayii, hem de Türkiyeye umut kaynağı oldu diyen Nahum, Hatta, kıvançla şunu söyleyebilirim ki; bize gelen talebi karşılamakta zorlanıyoruz. Doblo bandımız haftada 6 gün 3 vardiya çalışıyor diye konuştu. 12 AYDA 100 BİN ARAÇ Nahum, bu proje sayesinde TOFAŞın alıştığı üretim birinciliği konumuna yeniden yükseldiğini ve yeni bir atılım gerçekleştirmesinin yolunu açtığını söyledi. Tempra ile 1995-1996 yıllarında yapılan ihracatın, Türkiyenin otomotivdeki dışsatım atılımının başlangıcı olduğunu belirten Nahum, Doblo projesi ile de 2001 yılında Türk otomotiv sanayiinin en öndeki şirketi konumuna geldiklerini, hatta Türk endüstrisinin en fazla ihracat yapan kuruluşu olduklarını kaydetti. Nahum, projenin yaklaşık 12 ay gibi kısa geçmişine rağmen, bugün 100 bininci aracın banttan inecek olmasının önemine işaret ederek, Türk otomotiv sanayinin ilk ciddi sanayileşme döneminde, 80 adet Anadolun 14 yılda, 1970li yıllarda da 100 bin Murat 124ün 4 yılda üretilebildiğini anımsattı. Fiat küçülüyor, 6 bin kişi çıkarılıyor Gümrük Birliğine girilen dönemde otomotiv sanayiinin rekabet edemeyeceğine dair yaygın bir inanış bulunduğunu anlatan Nahum, bu inancın son derece yanlış olduğunun yıllar sonra anlaşıldığını ve Türk otomotiv sanayiinin, rekabet gücünün yüksekliğini, TOFAŞın da Doblo projesi ile bunun ne kadar iyi bir oyuncusu olduğunu kanıtladığını ifade etti. SANAYİ ÜRETEN BİR SANAYİYİZ Nahum, bu projenin Türk otomotiv sanayiinin bir montaj sanayii olduğu bilincini de tamamen değiştirdiği görüşünü dile getirerek, şöyle konuştu: Biz bugün Doblonun sadece ürününü ihraç etmemekteyiz, bu ve benzeri ürünleri, başka yerlerde üretilebilmesi için gerekli olan kısımları da ihraç etmekteyiz. Dolayısıyla, bu proje Türk Otomotiv sanayiinin montajcı bir sanayi olmadığını, üretici bir sanayi olduğunu gösterme fırsatının yanında, sanayi üreten bir sanayi olduğunu bu seviyeye geldiğimizi de gösterme fırsatını verdi. Doblonun ürettiğimiz 100 bin aracının neredeyse yüzde 85i ihracata gitmiştir. Türk otomotiv sanayiinin sadece ciddi bir üretici ya da sanayi üreten bir sanayi olmadığını, bu rekabetçi ortamda çok ciddi bir ihraççı sanayii olduğunu da ortaya koymaktadır. DOBLONUN MALİBU VERSİYONU Nahum, Doblonun 100 binincisinin özel bir araç olduğunu ve Malibu ismini taşıdığını belirterek, Doblonun en önemli özelliklerinden birinin de değişik versiyonlarının üretilebilmesi olduğunu kaydetti. Malibunun 100 bininci araçla birlikte Türkiyedeki lansman döneminin de başladığını bildiren Nahum, şöyle devam etti: Önümüzdeki günlerde, üretilen Malibular, önce Türk tüketicisine sunulacak. Avrupalı tüketici bu arabaya 45 gün sonra sahip olabilecek. Yıllarca önce otomobil endüstrisinin Türkiyeye ve Türk tüketicisine Avrupadan daha eski ürünler ürettiği ve Avrupadaki yeni ürünleri getirmediği görüşü hakimdi. Şimdi, Türk tüketicisi Avrupalı tüketiciden 1.5 ay daha erken bu araca sahip olabilecek. Bu bir ilk. Bu ürünün yaratılma çalışmalarında, görev alan Türk mühendisi, işçisi ve teknisyeninin yarım milyon saatlik bir uğraşı var. Hepsine teşekkür ediyorum. Törende daha sonra, Malibu versiyonuyla 100 binincisi üretilen Doblo işçilerin de katılımıyla banttan indirildi. FİATTAKİ KÜÇÜLME FIRSAT YARATACAK Nahum, gazetecilerin sorularını yanıtlarken de, Fiattaki küçülmenin Tofaşı etkilemeyeceğini, tersine yeni fırsatlar doğurabileceğini söyledi. Fiatın aldığı küçülme kararının, TOFAŞı nasıl etkileyeceğinin sorulması üzerine Nahum, Küçülme politikası bizi tehdit olarak etkilemez. Etkilerse fırsat olarak etkiler. Çünkü küçülme hangi üründe oluyorsa orayı etkiler. Bizim için ürünümüzde bir küçülme değil, tersine büyüme söz konusu. Doblonun yeni modelleri 2002 yılında devreye girecek. Doblo halen büyüyen bir proje hem bu nedenle hem de Türkiye pazarı yeniden büyüme dönemine girmiştir. Dolayısıyla Fiattaki küçülmenin bize etkisi yoktur dedi. Nahum, TOFAŞın yakalayacağı olası fırsatlara da değinerek, dünyanın diğer taraflarında üretilemeyen ürünler söz konusu olduğunda, TOFAŞın bu durumu lehine çevirebileceğini kaydetti. KAZANANLAR ARASINDAYIZ Bir gazetecinin, Türk otomotiv sektörünün geleceğini nasıl görüyorsunuz? yönündeki sorusu üzerine Nahum, şunları söyledi: Ana ve yan sanayi olarak verimliliği daha da artırmak zorundayız. Müthiş bir yarış içindeyiz. Bu yarışı kazananlar ve kaybedenler olacak. Dikkat edin bu sene biz kazananlar arasındayız. Duydunuz, dünyanın birçok yerinde fabrikalar kapanıyor. Kapanan fabrika biz değiliz. Bu savaşa devam etmeliyiz. Daha da zorlanacağımız yıllar olacak. Türk otomotiv sanayiinde gelecek yıl iç piyasa büyüyecek, ihracat artarak devam edecek. İç piyasanın canlanamamasında vergilerin yüksekliğinden önemli rol oynadığından yakınan Nahum, Sizce makul vergi ne olmalıdır? şeklindeki soruyu, En iyi yol vergilerin Avrupa düzeyine indirilmesidir. İç piyasanın büyümesi için yüzde 20-25e çekilmesi gerekir diye yanıtladı. İHRACAT REKORTMENİ DOBLO Bu arada, Tofaş, Ocak-Kasım döneminde 87 bin 685 Doblo marka hafif ticari araç ihracatı yaptı. TOFAŞ, tasarımı kalitesi ve çok amaçlı kullanım özelliğiyle uluslararası alanda ilgi gören Doblo ile başta İtalya, Almanya, Fransa, İspanya, İngiltere, Avusturya, Belçika ve Hollandanın da aralarında bulunduğu 43 ülkeye ihracat yaptı. Yaklaşık 12 ay gibi kısa bir sürede, 87 bin 685 adet Doblo ihracatıyla 580 milyon dolar döviz girdisi sağlandığı bildirdi. Türkiyede 1.2 litre 65 HPlik binek ve 1.9 litre 63 HPlik dizel motorlu Cargo versiyonlarıyla satışa sunulan Doblonun, yeni versiyonu Malibu ise en zengin donanımlı ve 1.6 litre, 103 HP 16 Vlik motor gücüne sahip. Malibunun Aralık ayı satış fiyatı, özelliklerine göre, 21.2-22.2 milyar lira arasında değişiyor. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||