Home page
Haber Menüsü


Sivil havacılık yardım arayışında
11 Eylül saldırısı ardından zor günler yaşayan havacılık sektörü, yardım bekliyor. TÖSHİD Başkanı Kolot, “Türk bayraklı uçakların uçması isteniyorsa, devlet acilen mali yardım ve indirimler sağlamalı” dedi.
İstanbul
AA
25 Ekim— Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği (TÖSHİD) Yönetim Kurulu Başkanı Abdulkadir Kolot, 11 Eylül’den sonra kısa dönemde yaz programının sonu olan 31 Ekim’e kadar yüzde 25 yolcu azalması, yüzde 15 uçuş iptali yaşandığını ve özel sektörün 10 uçağının yere indiğini belirtti. Önlerini göremediklerini belirten Kolot, “2.5 milyar dolar ciro yapan havacılık sektörü yok olmak üzeredir. Şayet Türk bayraklı uçakların dünya semalarında uçması isteniyorsa, Devlet acilen hava yollarımıza gerekli mali yardım ve indirimleri sağlamalıdır” dedi.

   
 
       
   
MSNBC News THY ilanla destek arıyor
MSNBC News THY 3 trilyon tasarruf yapacak
MSNBC News Özel havacılığa desteğe 6 ay devam
MSNBC News THY personel ücretlerini düşürüyor
MSNBC News THY küçülüyor, ücretsiz izin gündemde
MSNBC News Vural: THY yeniden yapılanıyor
MSNBC News Swissair'e devlet yardımı
MSNBC News British Airways destek istiyor
MSNBC News Lufthansa'da işten çıkarma gündemde
MSNBC News AB'den Sabena desteğine yeşil ışık
MSNBC News İsviçre hükümetinden Swissair'e kaynak
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Sivil havacılığının içinde bulunduğu zor durumu kamuoyuna anlatmak amacıyla bir basın toplantısı düzenleyen Kolot, bugün dünyanın dev havayollarının dahi dayanamadığı, hatta battığı bir gün yaşadığını söyledi. Krizin nedenlerini, 11 Eylül’de sivil uçakların ilk defa silah olarak kullanılması sonucu insanlarda uçuş korkusunun artması, savaş korkusu, insanların seyahat harcamalarını kısması olarak açıklayan Kolot, Türkiye’de ise buna ek olarak Müslüman ve Irak’a komşu ülke olması, üsleri kullandırması ve NATO üyesi olarak en uçta bulunmasının söylenebileceğini belirtti. Bir de bunlara ekonomik yapının eklendiğini ifade eden Kolot, “Maalesef bizi iyi günler beklemiyor” dedi.
       
HERKES RADİKAL ÖNLEMLER ALIYOR
       Bu kriz ortamında büyük küçük bütün havayolu şirketlerinin radikal tedbirler almaya başladığını, hatta devletlerin bile bu durum karşısında havayolu şirketlerine mali destek verdiklerini hatırlatan Kolot, THY’nin içinde bulunduğu durumu üzüntüyle karşıladıklarını kaydetti. Kolot, 1985 yılından beri devletten hiç bir destek almadan ülkeye milyarlarca dolar döviz kazandıran ve turizm alanında kriz dönemlerinin sigortası olan özel havayollarının 11 Eylül’den sonraki durumu hakkında şunları söyledi:
       “11 Eylül’den sonra kısa dönemde yaz programının sonu olan 31 Ekim’e kadar yüzde 25 yolcu azalması, yüzde 15 uçuş iptali yaşanmış ve özel sektörün 10 uçağı yere inmiştir. 2001-2002 kış sezonundaki mevcut kontratların yüzde 55’i iptal edilmiş ve 650 bin yolcu eksilmesi beklenmektedir. 2002 yaz kontratları beklemeye alınmış, sektör sonu belli olmayan bir yola girmiştir. Sektörün kısa vadedeki kaybı 20 milyon dolar olup önümüzdeki Nisan ayına kadar ise 100 milyon dolar kayıp tahmin edilmektedir.”
       
SEKTÖR YOKOLMANIN EŞİĞİNDE
       Sektör olarak sabit giderleri minimuma indirmek için uçak kiraları, genel giderler ve personel giderlerini en aza indirdiklerini söyleyen Kolot, devletin kontrolünde olan harcamalar için gerekli düzenlemelerin yapılmasını içeren isteklerini Ulaştırma Bakanı’na bir dosya ile sunduklarını, ancak herhangi bir çözüm alamadıklarını kaydetti. Abdülkadir Kolot şunları belirtti:
       “Önümüzü göremiyoruz. THY gibi devlet desteğiyle bir gecede borçlarımız silinmiyor. 2.5 milyar dolar ciro yapan havacılık sektörü yok olmak üzeredir. Telafisi mümkün olmayacak hasarlar, başta Alman özel taşıyıcıları olmak üzere pazarımızın tamamen yabancılara kaptırılmasına neden olacaktır. Şayet Türk bayraklı uçakların dünya semalarında uçması isteniyorsa, Devlet acilen hava yollarımıza gerekli mali yardım ve indirimleri sağlamalıdır.”
       
ÇİZMECİ: DHMİ TARİFEYİ YARIYA İNDİRMELİ
       Basın mensuplarının sorularını yanıtlayan TÖSHİD Yönetim Kurulu Üyesi Yavuz Çizmeci de somut talepleri dile getirdi. Sektörün 2.5 milyon insana aktif olarak iş sağladığını ve 10 milyon insanı ilgilendiren bir sektör olduğunu belirten Çizmeci, “Devlet Hava Meydanları işletmelerinin uygulamış olduğu tarifeyi Türk özel şirketleri için yüzde 50’ye indirmesini istiyoruz” dedi.
       Türkiye’de bu rakamın Yunanistan’daki adaların 2.5 misli olduğunu ifade eden Çizmeci, fiyatların dünya standartlarına gelmesini talep ettiklerini kaydetti. Diğer talebin nakit kaynak sağlanması olduğunu belirten Çizmeci, 209 milyon dolar kaynağı kredi desteği olarak uygun şartlarda istediklerini bildirdi.
       Daha önce kaynak taleplerinin 100 milyon dolar olduğunun hatırlatılması üzerine Çizmeci, “11 Eylül öncesindeydi ve onaylanmıştı. Fakat 11 Eylül sonrası 209 milyon dolar oldu” dedi.
       Mücadeleden vazgeçmeyeceklerini, umutlu olduklarını söyleyen Çizmeci, Hükümetin er geç sorunu kavrayacağını, çünkü bu sektörde ekmek yiyen ne kadar insan varsa bir süre sonra sokağa döküleceğini belirtti.
       Çizmeci, bir soru üzerine, genelde sözleşmeli personelleri geçici olarak işten çıkardıklarını, halen 600 pilotun uçuş beklediğini söyledi.
       
BOLUKÇU: ŞANS İSTİYORUZ
       Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği (TÖSHİD) İkinci Başkanı Şahabettin Bolukçu, havacılık sektörünün 36 reel sektörle ilişkisi bulunduğunu belirterek, “bize, reel ekonomiye verildiği kadar şans verilmesini istiyoruz” dedi.
       Bolukçu, TÖSHİD adına Ulaştırma Bakanı Oktay Vural’a sundukları çalışmayı anlattı. Türk özel sektör havacılık şirketlerinin geçen yıl 6 milyon 547 bin yolcu taşıdığını belirten Bolukçu, kapasitesinin de 8 milyon 88 bin olduğunu söyledi.
       Ağustos ayı itibariyle 4 milyon turistin Antalya’ya indiğini, bunun 1 milyon 480 binini kendilerinin taşıdığını bildiren Bolukçu, “8 ayda, yanlız Antalya için 810 milyon dolarlık bir döviz girdisi sağladık. Yaptığımız iş itibariyle 36 reel sektörle ilişkiliyiz. Reel ekonominin ta kendisiyiz. Bize reel ekenomiye verildiği kadar şans verilmesini istiyoruz” dedi.
       Sektörün operasyonel girdileri içinde yakıtın payının yüzde 23 olduğunu ifade eden Bolukçu, petrol fiyatları artmasına rağmen bu artışı fiyatlara yansıtamadıklarını belirtti. Bolukçu, “Uçabilmek için yakıtta indirim istiyoruz’ dedi.
       Dolar-mark paritesindeki değişimin de kendilerini yüzde 100 etkilediğini, giderlerin yüzde 60’ını dolarla ödediklerini vurgulayan Bolukçu, 1999 ve 2000 yıllarında pariteden dolayı yüzde 30 kaybettiklerini anlattı. Bolukçu, turizmin sigortasının sivil havacılık olduğunu söyledi.
       Bu arada TÖSHİD Yönetim Kurulu Üyesi Aydın Ertüzün tarafından hazırlanan raporda, kamu ve özel sektörün işbirliği yaparak, yeni bir özel havayolu uçuş şebekesi oluşturulması önerildi.
       
    TOP5 Bankaların kara tahtaları siliniyor  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları