Home page
Haber Menüsü


Sabancı: Toyota hisseleri 49 milyon dolara satıldı
Sabancı Holding, Toyota Otomotiv’deki yüzde 25 oranındaki hissesini 49 milyon 198 bin dolar bedelle satıldığını açıkladı. Açıklamada, satışın krizle ilgili olmadığı da vurgulandı.
İstanbul
AA
5 Ekim— Hacı Ömer Sabancı Holding, Toyota Otomotiv’deki son yüzde 25 hissesini, Toyota Motor Corporation’a 49 milyon 198 bin 595 dolar bedelle sattığını açıkladı. Açıklamada, satışın yaşanan krizle ilgili olmayıp, stratejiler kapsamında uygulanan bir karar olduğu kaydedildi.

   
 
       
   
MSNBC News Sabancı Toyota üretiminden çekildi
MSNBC News Man, Neoplan'ı satın aldı
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Hacı Ömer Sabancı Holding’den Borsa’ya gönderilen açıklamada, dün yapılan Yönetim Kurulu toplantısında, portföyde bulunan Toyota Sabancı Otomotiv Sanayi Türkiye A.Ş.’ye ait 1 trilyon 349 milyar 790 milyon lira nominal değerdeki hisse senetlerinin tamamının, Toyota Motor Corporation’a satılmasına karar verildiği bildirildi.
       Satışın dün gerçekleştirildiği ve hisse satış bedeli 49 milyon 198 bin 595 doların tahsil edildiği belirtilen açıklamada, hisse satışından oluşan 73 trilyon 628 milyar 640 milyon 358 bin 102 lira kazancın, şirket sermayesine ilave edileceği kaydedildi. Hisse satışıyla, Toyota üretim şirketinde Sabancı Holding’in hissesinin kalmadığı vurgulanan açıklamada, Toyotasa Toyota-Sabancı Pazarlama ve Satış A.Ş’de ise yüzde 65 hisse bulunduğu hatırlatıldı.
       
KRİZLE İLGİLİ DEĞİL
       Sabancı Holding’den yapılan açıklamada, Toyotasa üretim tesislerindeki hisselerin Toyota Motor Corporation’a devrinin, yaşanan krizle irtibatlı olmayıp, Sabancı stratejileri ve ülke çıkarları gözönünde tutularak alınan ve uygulanan bir karar olduğunu kaydedildi.
       Açıklamada, “Şirketimiz, pazarlama şirketinde Toyota Motor Corporation ve Mitsui ile ortak olmaya devam etmektedir. Adapazarı fabrikasının Toyota üretim üssü olmasıyla, pazarlama şirketinin faaliyetleri artarak sürecektir” denildi.
       Sabancı Holding’den yapılan açıklamada, Sabancı Holding, Toyota Motor Corporation ve Mitsui ortaklığıyla kurulan Toyotasa Toyota Sabancı Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin 1994 yılında Adapazarı tesislerinde üretime başlayarak, üstün kaliteli otomobilleri modern Toyotasa Plaza’larda Türk tüketicisinin hizmetine sunmaya başladığı vurgulandı.
       O tarihte sektör projeksiyonlarına göre 2000’li yıllarda otomobil satışlarının 800 bin adete ulaşacağı öngörüldüğünden tesis kapasitesinin yıllık 100 bin adet olarak kurulduğu belirtilen açıklamada, şöyle denildi: “Gerek dünya otomotiv sektöründeki hızlanan globalleşme neticesinde üretimin konsolidasyonu, gerekse Türkiye otomobil pazarının öngörüldüğü şekilde gelişememesi, Türk otomotiv sektörünü ve Toyotasa’yı olumsuz etkilemiştir.”
       
GLOBAL ZİNCİRDE ÜRETİM VE İHRACAT ÜSSÜ
       Mevcut yıllık 700 bin adet otomobil üretim kapasitesine sahip olan Türkiye’de bu yıl 120 bin adet otomobil satılacağı ve bunun da yaklaşık yüzde 50’sinin ithal otomobil olduğu gözönünde tutulursa Adapazarı üretim tesislerinin Toyota Motor Corporation’ın global zinciri içinde bir üretim ve ihracat üssü haline getirilmesi, model başına üretimin yükseltilmesi, yerlileştirme oranının artırılarak maliyetlerin azaltılması gerekliliğinin ortaya çıktığı kaydedilen açıklamada, şu görüşler dile getirildi:
       “Öte yandan, faaliyet alanlarında dünya ve Türkiye gelişmelerini çok yakından izleyen Sabancı Holding, bazı iş kollarından çıkıp katma değeri ve Sabancı katkısının yüksek olduğu yeni iş alanlarına girme konusunu sürekli olarak gündeminde tutan bir davranış ve strateji içindedir. Bu görüş ve stratejiden hareketle Sabancı Holding Toyotasa üretim tesislerindeki hisselerinin Toyota Motor Corporation’a devretmiştir. Bu devir, yaşanan krizle irtibatlı olmayıp, Sabancı stratejileri ve ülke çıkarları gözönünde tutularak alınmış ve uygulanmış bir karardır.”
       
100 BİN OTOMOBİL İHRAÇ EDİLECEK
       Açıklamada, Toyota Adapazarı tesislerinin bir taraftan Toyota Motor Corporation’ın en ileri ve en modern teknolojisini kullanarak ve ilave model yatırımlarıyla Türk tüketicisine üstün kaliteli ve ekonomik ürünler sunmaya devam ederken, diğer tarafından Avrupa’ya yılda 100 bin adet otomobil ihraç edeceği, geliştireceği yan sanayi ile birlikte Türk ekonomisine istihdam, döviz girdisi gibi ciddi katkılarda bulunacağı vurgulandı.
       Toyota Motor’un gerek Adapazarı, gerekse dünyadaki diğer tesislerinde üreteceği tüm model ve ürünlerin satış, servis ve yedek parça dağıtım ve pazarlamasının yurtsathında 60’a ulaşan Toyotasa Plaza’larında Sabancı Holding’in yüzde 65 hisseye sahip olduğu Toyotasa Toyota Sabancı Pazarlama ve Satış A.Ş. tarafından artan bir şevkle yapılmaya devam edeceği kaydedilen açıklamada, yeni düzenlemenin ülkeye, Toyota Motor Corporation’a ve Sabancı Topluluğu’na hayırlı ve uğurlu olacağı inancı dile getirildi.
       
İLKBAHAR: ZARAR EDEN FABRİKADAN ÇIKIŞ AKILLICA
       OSD Başkanı Ali İhsan İlkbahar, zarar eden fabrikadan çekilmenin akıllıca olduğunu belirterek, “Sabancı aldığı kararla akıllı bir işadamı olduğunu gösterdi” dedi. Türkiye’de otomotiv sanayiindeki üretimin yok denecek kadar az olduğuna işaret eden İlkbahar, fabrikaların ayakta kalması için devletin ciddi tedbir alması gerektiğini, aksi halde bu gidişatın Türkiye’deki diğer firmalar için de sözkonusu olduğu uyarısında bulundu.
       Yatırım için yabancı üreticilere önce teşvik verilirken, daha sonra stopaj vergileriyle adeta teşviklerin geri alındığına dikkat çeken İlkbahar, 1996 yılında Gümrük Birliği ile otomotiv pazarının ithalata kayması olayının yaşandığını söyledi. Hükümetin bunu frenleyecek mekanizmaları kullanmaması nedeniyle yerli üreticilerin payında büyük gerileme yaşandığını ifade eden İlkbahar, pazarın toparlandığı geçen yıl 650 bin adetlik araç satışının yarısının ithalat yoluyla karşılandığına işaret etti.
       
AKILLI KARAR ALINDI
       Toyotasa’nın bu dönemde ancak 15 bin araç satabildiğini, diğer 2 senede 9 bin, bu yılın ilk 8 ayında da bin 19 araç satışı gerçekleştirebildiğini belirten İlkbahar, “Bu rakamlarla ayakta kalması mümkün değil. Zarar eden bir fabrikadan çekilmek akıl karıdır. Zararın neresinden dönerseniz, akıllılık yapmış olursunuz. Sayın Sabancı böyle bir kararla akıllı bir işadamı olduğunu gösterdi” dedi.
       Toyota’nın hisseleri devralmasının, Türkiye dışında fabrikayı değerlendirmek istemesinden kaynaklandığı görüşünü dile getiren OSD Başkanı, geçen yılki hisse devrinin, bu yılki gelişmenin işareti olduğunu vurguladı. Daha önce de General Motors’un İzmir’deki fabrikasını kapattığına dikkat çeken İlkbahar, şöyle devam etti:
       “Otomotiv firmaları global, dev firmalardır. Birleşip azalıyorlar. Bu gidişat içinde Türkiye’deki diğer firmalar için de benzer durumlar mevzubahistir. Türkiye pazarının dışına mal üreten, zamanında yurtdışına yönelen firmaların şansı biraz daha fazla. Türkiye’de üretim sayıları yok denecek az. Bu fabrikaların ayakta kalması güç. Devletin ciddi tedbir alması lazım. Vergileri yüzde 25’lere indirmesi lazım. Tedbir alınmadığı takdirde, devlet fabrikaların teker teker gittiğini görecektir.”
       
    TOP5 Bankaların kara tahtaları siliniyor  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları