|
Sabancı Toyota üretiminden çekildi Man, Neoplan'ı satın aldı |
|||
Hacı Ömer Sabancı Holdingden Borsaya gönderilen açıklamada, dün yapılan Yönetim Kurulu toplantısında, portföyde bulunan Toyota Sabancı Otomotiv Sanayi Türkiye A.Ş.ye ait 1 trilyon 349 milyar 790 milyon lira nominal değerdeki hisse senetlerinin tamamının, Toyota Motor Corporationa satılmasına karar verildiği bildirildi. Satışın dün gerçekleştirildiği ve hisse satış bedeli 49 milyon 198 bin 595 doların tahsil edildiği belirtilen açıklamada, hisse satışından oluşan 73 trilyon 628 milyar 640 milyon 358 bin 102 lira kazancın, şirket sermayesine ilave edileceği kaydedildi. Hisse satışıyla, Toyota üretim şirketinde Sabancı Holdingin hissesinin kalmadığı vurgulanan açıklamada, Toyotasa Toyota-Sabancı Pazarlama ve Satış A.Şde ise yüzde 65 hisse bulunduğu hatırlatıldı. KRİZLE İLGİLİ DEĞİL Sabancı Holdingden yapılan açıklamada, Toyotasa üretim tesislerindeki hisselerin Toyota Motor Corporationa devrinin, yaşanan krizle irtibatlı olmayıp, Sabancı stratejileri ve ülke çıkarları gözönünde tutularak alınan ve uygulanan bir karar olduğunu kaydedildi. Açıklamada, Şirketimiz, pazarlama şirketinde Toyota Motor Corporation ve Mitsui ile ortak olmaya devam etmektedir. Adapazarı fabrikasının Toyota üretim üssü olmasıyla, pazarlama şirketinin faaliyetleri artarak sürecektir denildi. Sabancı Holdingden yapılan açıklamada, Sabancı Holding, Toyota Motor Corporation ve Mitsui ortaklığıyla kurulan Toyotasa Toyota Sabancı Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.Ş.nin 1994 yılında Adapazarı tesislerinde üretime başlayarak, üstün kaliteli otomobilleri modern Toyotasa Plazalarda Türk tüketicisinin hizmetine sunmaya başladığı vurgulandı. O tarihte sektör projeksiyonlarına göre 2000li yıllarda otomobil satışlarının 800 bin adete ulaşacağı öngörüldüğünden tesis kapasitesinin yıllık 100 bin adet olarak kurulduğu belirtilen açıklamada, şöyle denildi: Gerek dünya otomotiv sektöründeki hızlanan globalleşme neticesinde üretimin konsolidasyonu, gerekse Türkiye otomobil pazarının öngörüldüğü şekilde gelişememesi, Türk otomotiv sektörünü ve Toyotasayı olumsuz etkilemiştir. GLOBAL ZİNCİRDE ÜRETİM VE İHRACAT ÜSSÜ Mevcut yıllık 700 bin adet otomobil üretim kapasitesine sahip olan Türkiyede bu yıl 120 bin adet otomobil satılacağı ve bunun da yaklaşık yüzde 50sinin ithal otomobil olduğu gözönünde tutulursa Adapazarı üretim tesislerinin Toyota Motor Corporationın global zinciri içinde bir üretim ve ihracat üssü haline getirilmesi, model başına üretimin yükseltilmesi, yerlileştirme oranının artırılarak maliyetlerin azaltılması gerekliliğinin ortaya çıktığı kaydedilen açıklamada, şu görüşler dile getirildi: Öte yandan, faaliyet alanlarında dünya ve Türkiye gelişmelerini çok yakından izleyen Sabancı Holding, bazı iş kollarından çıkıp katma değeri ve Sabancı katkısının yüksek olduğu yeni iş alanlarına girme konusunu sürekli olarak gündeminde tutan bir davranış ve strateji içindedir. Bu görüş ve stratejiden hareketle Sabancı Holding Toyotasa üretim tesislerindeki hisselerinin Toyota Motor Corporationa devretmiştir. Bu devir, yaşanan krizle irtibatlı olmayıp, Sabancı stratejileri ve ülke çıkarları gözönünde tutularak alınmış ve uygulanmış bir karardır. 100 BİN OTOMOBİL İHRAÇ EDİLECEK Açıklamada, Toyota Adapazarı tesislerinin bir taraftan Toyota Motor Corporationın en ileri ve en modern teknolojisini kullanarak ve ilave model yatırımlarıyla Türk tüketicisine üstün kaliteli ve ekonomik ürünler sunmaya devam ederken, diğer tarafından Avrupaya yılda 100 bin adet otomobil ihraç edeceği, geliştireceği yan sanayi ile birlikte Türk ekonomisine istihdam, döviz girdisi gibi ciddi katkılarda bulunacağı vurgulandı. Toyota Motorun gerek Adapazarı, gerekse dünyadaki diğer tesislerinde üreteceği tüm model ve ürünlerin satış, servis ve yedek parça dağıtım ve pazarlamasının yurtsathında 60a ulaşan Toyotasa Plazalarında Sabancı Holdingin yüzde 65 hisseye sahip olduğu Toyotasa Toyota Sabancı Pazarlama ve Satış A.Ş. tarafından artan bir şevkle yapılmaya devam edeceği kaydedilen açıklamada, yeni düzenlemenin ülkeye, Toyota Motor Corporationa ve Sabancı Topluluğuna hayırlı ve uğurlu olacağı inancı dile getirildi. İLKBAHAR: ZARAR EDEN FABRİKADAN ÇIKIŞ AKILLICA OSD Başkanı Ali İhsan İlkbahar, zarar eden fabrikadan çekilmenin akıllıca olduğunu belirterek, Sabancı aldığı kararla akıllı bir işadamı olduğunu gösterdi dedi. Türkiyede otomotiv sanayiindeki üretimin yok denecek kadar az olduğuna işaret eden İlkbahar, fabrikaların ayakta kalması için devletin ciddi tedbir alması gerektiğini, aksi halde bu gidişatın Türkiyedeki diğer firmalar için de sözkonusu olduğu uyarısında bulundu. Yatırım için yabancı üreticilere önce teşvik verilirken, daha sonra stopaj vergileriyle adeta teşviklerin geri alındığına dikkat çeken İlkbahar, 1996 yılında Gümrük Birliği ile otomotiv pazarının ithalata kayması olayının yaşandığını söyledi. Hükümetin bunu frenleyecek mekanizmaları kullanmaması nedeniyle yerli üreticilerin payında büyük gerileme yaşandığını ifade eden İlkbahar, pazarın toparlandığı geçen yıl 650 bin adetlik araç satışının yarısının ithalat yoluyla karşılandığına işaret etti. AKILLI KARAR ALINDI Toyotasanın bu dönemde ancak 15 bin araç satabildiğini, diğer 2 senede 9 bin, bu yılın ilk 8 ayında da bin 19 araç satışı gerçekleştirebildiğini belirten İlkbahar, Bu rakamlarla ayakta kalması mümkün değil. Zarar eden bir fabrikadan çekilmek akıl karıdır. Zararın neresinden dönerseniz, akıllılık yapmış olursunuz. Sayın Sabancı böyle bir kararla akıllı bir işadamı olduğunu gösterdi dedi. Toyotanın hisseleri devralmasının, Türkiye dışında fabrikayı değerlendirmek istemesinden kaynaklandığı görüşünü dile getiren OSD Başkanı, geçen yılki hisse devrinin, bu yılki gelişmenin işareti olduğunu vurguladı. Daha önce de General Motorsun İzmirdeki fabrikasını kapattığına dikkat çeken İlkbahar, şöyle devam etti: Otomotiv firmaları global, dev firmalardır. Birleşip azalıyorlar. Bu gidişat içinde Türkiyedeki diğer firmalar için de benzer durumlar mevzubahistir. Türkiye pazarının dışına mal üreten, zamanında yurtdışına yönelen firmaların şansı biraz daha fazla. Türkiyede üretim sayıları yok denecek az. Bu fabrikaların ayakta kalması güç. Devletin ciddi tedbir alması lazım. Vergileri yüzde 25lere indirmesi lazım. Tedbir alınmadığı takdirde, devlet fabrikaların teker teker gittiğini görecektir. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||