|
![]()
![]() | ![]() ![]() | ![]() | ![]() | |||||||||||||||||||||
|
24 Ağustos Dünyada en fazla seyirci toplayan spor etkinliği olan F1de bugüne kadar 749 Grand Prix gerçekleştirildi. |
![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||||
|
|||||||
![]() |
İlk gününden bu yana motor sporlarının zirvesi kabul edilen ve dünyada en fazla izleyici toplayan spor etkinliği olan Formula 1, 2001 yılında 51. yılını kutladı. Formula 1de şampiyon olabilmek için yıllardır onlarca takım, yüzlerce pilot ve binlerce marka pistlerde kıyasıya mücadele etti. Motor sporlarının zirvesi olarak kabul edilen ve dünyada en fazla izleyici toplayan spor etkinliği olan Formula 1 Dünya Şampiyonasının ilk yarışı 1950 yılının Mayıs ayında İngilterenin Silverstone pistinde yapıldı. İngiliz Kraliyet ailesinin de izlediği yarışta 21 araba start aldı. Yarış için pole pozisyonu Giuseppe Farina kazanırken yarışı kazanan pilot olarak da Formula 1 tarihine adını yazdırdı. Farinayı Juan Fagioli ve Reg Panell takip ettiler. Monako GPsi takvimdeki gelecek GP idi. Yarışı yine bir Alfa Romeo pilotu olan Juan Fangio kazandı. Böylece Alfa Romeo takımı sezona hızlı bir başlangıç yaparak Farina ve Fangio ile ikide iki yaptı. Sezonun üçüncü GPsi olan Indianapolis 500 GPsinde Kurtis Kraft Offenhauser takımından Johny Parsons yarışı lider tamamlarken, İsviçrede Bremgarten pistinde yapılan sezonun dördüncü GPsinde zafere, ilk GPye adını şampiyon pilot olarak yazdıran Alfa Romeo pilotu Giuseppe Farina ulaştı. Böylece Alfa Romeoların 1950 yılındaki üstünlüğü bir kez daha kanıtlanmış oluyordu. 1950 yılında düzenlenen Belçika ve Fransa GPsinde zafere yine Alfa Romeo pilotu Juan Fangio ulaşırken, sezonun son yarışı olan İtalya GPsi öncesinde pilotlar arasında büyük bir şampiyonluk mücadelesi yaşanıyordu. Fangionun 26 takipçisi Fagiolinin 24 ve Farinanın da 22 puanı vardı. Monza pistinde yapılan GPyi kazanan Farina sezonunu da şampiyon tamamladı. |
||||
![]() Grand Prixlerde önce Williams ardında da McLarene motor veren Honda, kazandığı 4 takımlar şampiyonluğu ve aynı sezonda içinde elde ettiği 15 zafer ile F1de yeni bir dönemin başladığının ilk sinyalini verdi. 1980ler, efsane pilotların yarıştığı yıllar oldu. Formula 1 kariyerleri boyunca en fazla puan toplayan, en fazla GPye katılan ve en fazla zafer kazanan pilotlar arasında ilk sıraları alan Alain Prost, Ayrton Senna, Nelson Piquet, Nigel Mansell ve Niki Lauda bu dönemde birer efsane haline geldi. F1 ŞAMPİYONLARI 1950 :Giuseppe Farina - Alfa Romeo 1951 :Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo 1952 :Alberto Ascari - Ferrari 1953 :Alberto Ascari - Ferrari 1954 :Juan Manuel Fangio - Maserati-Mercedes 1955 :Juan Manuel Fangio - Mercedes 1956 :Juan Manuel Fangio - Lancia-Ferrari 1957 :Juan Manuel Fangio - Maserati 1958 :Mike Hawthorn - Ferrari 1959 :Jack Brabham - Cooher-Climax 1960 :Jack Brabham - Cooher-Climax 1961 :Phil Hill - Ferrari 1962 :Graham Hill - BRM 1963 :Jim Clark - Lotus-Climax 1964 :John Surtess - Ferrari 1965 :Jim Clark - Lotus-Climax 1966 :Jack Brabham - Brabham-Repco 1967 :Denny Hulme - Brabham-Repco 1968 :Graham Hill - Lotus-Ford 1969:Jackie Stewart - Tyrell-Ford 1970 :Jochen Rindt - Lotus-Ford 1971 :Jackie Stewart - Tyrell-Ford 1972 :Emerson Fittipaldi - McLaren-Ford 1973 :Jackie Stewart - Tyrell-Ford 1974 :Emerson Fittipaldi - McLaren-Ford 1975 :Niki Lauda - Ferrari 1976 :James Hunt - McLaren-Ford 1977 :Niki Lauda - Ferrari 1978 :Mario Andretti - Lotus-Ford 1979 :Jody Schecter - Ferrari 1980 :Alan Jones - Williams-Ford 1981 :Nelson Piquet - Brabham-Ford 1982 :Keke Rosberg -Williams-Ford 1983 :Nelson Piquet - Barbham-BMW 1984 :Nikki Lauda - McLaren-Porsche 1985 :Alain Prost - McLaren-Porsche 1986 :Alain Prost - McLaren-Porsche 1987 :Nelson Piquet - Williams-Honda 1988 :Ayrton Senna - McLaren-Honda 1989 :Alain Prost - McLaren -Honda 1990 :Ayrton Senna - McLaren-Honda 1991 :Ayrton Senna - McLaren-Honda 1992 :Nigel Mansell - Williams-Renault 1993 :Alain Prost - Williams-Renault 1994 :Michael Schumacher - Benetton-Ford 1995 :Michael Schumacher - Benetton-Ford 1996 :Damon Hill - Williams-Renault 1997 :Jacques Villeneuve - Williams-Renault 1998 :Mika Hakkinen - McLaren-Mercedes 1999 :Mika Hakkinen - McLaren-Mercedes 2000 :Michael Schumacher - Ferrari 2001: Michael Schumacher - Ferrari PİST BAYRAKLARININ ANLAMLARI |
||||
![]() Siyah Bayrak: Yarışan otomobillerden herhangi birinin kurallara uymaması durumunda gösterilir. Siyah bayrak gösterilen yarışmacının kapı numarası gösterilerek pite cağrılır. Pite girmek mecburidir. Beyaz Bayrak: Pistte yavaşlayan bir aracı ya da ambulansı belirtmek için kullanılır. Durduğu anda sarı bayrak gösterilir. Yeşil Bayrak: Genelde sarı bayraktan sonra gösterilir, geçmek serbest demektir. Siyah Ortası Kırmızı Noktalı Bayrak: Otomobilin mekanik sorunu olduğunda gösterilir. Kapı numarasıyla birlikte pite girip en kısa zamanda sorunu gidermelidir. Sarı Kırmızı Çizgili Bayrak: Yağ bayrağı, pistte yağ olduğu zaman ya da benzer tehlike yaratacak durumlarda gösterilir. Siyah Beyaz Bayrak: Sportmenliğe uymayan davranışlarda o otomobilin kapı numarasıyla birlikte gösterilir. Tutum değismezse siyah bayrak gösterilir. Kırmızı Bayrak: Yarışın durdurulduğunu belirtir. Pisti engelleyecek büyük bir kaza olduğunda veya olumsuz hava şartları yüzünden gösterilir. Pilotlar yerlerini koruyarak durmak zorundadırlar. Mavi Bayrak: Daha yüksek süratli bir otomobilin bir başka otomobili geçmek istemesi durumunda gösterilir. Genellikle tur bindirilen otomobile gösterilir. Amaç tehlikeli bir durumu engellemektir. Siyah Beyaz Damalı Bayrak: Yarışın bittiğini gösterir. İlk üç otomobile sallanır. Bu bayrağı yarış direktörünün tayin edeceği kişi kullanır. | ||||
![]() |
|
![]() |
|||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||
![]() |