Home page
Haber Menüsü



Formula 1’in tarihi
“Driven- Yarışçı” filmine konu olan Formula 1, bundan 51 yıl önce İngiltere’nin efsanevi pisti Silverstone’da start aldı.
NTV-MSNBC
    24 Ağustos—  Dünyada en fazla seyirci toplayan spor etkinliği olan F1’de bugüne kadar 749 Grand Prix gerçekleştirildi.  

   
 
       
    MSNBC News Yarışçı - Driven
MSNBC News Yarışçı'yı yaratanlar
MSNBC News Filmler, Sinemalar, Seanslar
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  İlk gününden bu yana motor sporlarının zirvesi kabul edilen ve dünyada en fazla izleyici toplayan spor etkinliği olan Formula 1, 2001 yılında 51. yılını kutladı. Formula 1’de şampiyon olabilmek için yıllardır onlarca takım, yüzlerce pilot ve binlerce marka pistlerde kıyasıya mücadele etti.
       Motor sporlarının zirvesi olarak kabul edilen ve dünyada en fazla izleyici toplayan spor etkinliği olan Formula 1 Dünya Şampiyonası’nın ilk yarışı 1950 yılının Mayıs ayında İngiltere’nin Silverstone pistinde yapıldı. İngiliz Kraliyet ailesinin de izlediği yarışta 21 araba start aldı. Yarış için pole pozisyonu Giuseppe Farina kazanırken yarışı kazanan pilot olarak da Formula 1 tarihine adını yazdırdı. Farina’yı Juan Fagioli ve Reg Panell takip ettiler. Monako GP’si takvimdeki gelecek GP idi. Yarışı yine bir Alfa Romeo pilotu olan Juan Fangio kazandı. Böylece Alfa Romeo takımı sezona hızlı bir başlangıç yaparak Farina ve Fangio ile ikide iki yaptı.
       Sezonun üçüncü GP’si olan Indianapolis 500 GP’sinde Kurtis Kraft Offenhauser takımından Johny Parsons yarışı lider tamamlarken, İsviçre’de Bremgarten pistinde yapılan sezonun dördüncü GP’sinde zafere, ilk GP’ye adını şampiyon pilot olarak yazdıran Alfa Romeo pilotu Giuseppe Farina ulaştı. Böylece Alfa Romeo’ların 1950 yılındaki üstünlüğü bir kez daha kanıtlanmış oluyordu.
       1950 yılında düzenlenen Belçika ve Fransa GP’sinde zafere yine Alfa Romeo pilotu Juan Fangio ulaşırken, sezonun son yarışı olan İtalya GP’si öncesinde pilotlar arasında büyük bir şampiyonluk mücadelesi yaşanıyordu.
       Fangio’nun 26 takipçisi Fagioli’nin 24 ve Farina’nın da 22 puanı vardı. Monza pistinde yapılan GP’yi kazanan Farina sezonunu da şampiyon tamamladı.

       Motor sporlarının zirvesi olarak kabul edilen ve dünyada en fazla izleyici toplayan spor etkinliği olan Formula 1’de 1970’ler, Ford’un çıkış yaptığı dönem olarak kayıtlara geçti. Grand Prix’lerde giderek artan hız, pilotların ve takımların başarısında lastik faktörünü önplana çıkarmaya başladı.
       Grand Prix’lerde önce Williams ardında da McLaren’e motor veren Honda, kazandığı 4 takımlar şampiyonluğu ve aynı sezonda içinde elde ettiği 15 zafer ile F1’de yeni bir dönemin başladığının ilk sinyalini verdi.
       1980’ler, efsane pilotların yarıştığı yıllar oldu. Formula 1 kariyerleri boyunca en fazla puan toplayan, en fazla GP’ye katılan ve en fazla zafer kazanan pilotlar arasında ilk sıraları alan Alain Prost, Ayrton Senna, Nelson Piquet, Nigel Mansell ve Niki Lauda bu dönemde birer efsane haline geldi.
       
       
F1 ŞAMPİYONLARI
       1950 :Giuseppe Farina - Alfa Romeo
       1951 :Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo
       1952 :Alberto Ascari - Ferrari
       1953 :Alberto Ascari - Ferrari
       1954 :Juan Manuel Fangio - Maserati-Mercedes
       1955 :Juan Manuel Fangio - Mercedes
       1956 :Juan Manuel Fangio - Lancia-Ferrari
       1957 :Juan Manuel Fangio - Maserati
       1958 :Mike Hawthorn - Ferrari
       1959 :Jack Brabham - Cooher-Climax
       1960 :Jack Brabham - Cooher-Climax
       1961 :Phil Hill - Ferrari
       1962 :Graham Hill - BRM
       1963 :Jim Clark - Lotus-Climax
       1964 :John Surtess - Ferrari
       1965 :Jim Clark - Lotus-Climax
       1966 :Jack Brabham - Brabham-Repco
       1967 :Denny Hulme - Brabham-Repco
       1968 :Graham Hill - Lotus-Ford
       1969:Jackie Stewart - Tyrell-Ford
       1970 :Jochen Rindt - Lotus-Ford
       1971 :Jackie Stewart - Tyrell-Ford
       1972 :Emerson Fittipaldi - McLaren-Ford
       1973 :Jackie Stewart - Tyrell-Ford
       1974 :Emerson Fittipaldi - McLaren-Ford
       1975 :Niki Lauda - Ferrari
       1976 :James Hunt - McLaren-Ford
       1977 :Niki Lauda - Ferrari
       1978 :Mario Andretti - Lotus-Ford
       1979 :Jody Schecter - Ferrari
       1980 :Alan Jones - Williams-Ford
       1981 :Nelson Piquet - Brabham-Ford
       1982 :Keke Rosberg -Williams-Ford
       1983 :Nelson Piquet - Barbham-BMW
       1984 :Nikki Lauda - McLaren-Porsche
       1985 :Alain Prost - McLaren-Porsche
       1986 :Alain Prost - McLaren-Porsche
       1987 :Nelson Piquet - Williams-Honda
       1988 :Ayrton Senna - McLaren-Honda
       1989 :Alain Prost - McLaren -Honda
       1990 :Ayrton Senna - McLaren-Honda
       1991 :Ayrton Senna - McLaren-Honda
       1992 :Nigel Mansell - Williams-Renault
       1993 :Alain Prost - Williams-Renault
       1994 :Michael Schumacher - Benetton-Ford
       1995 :Michael Schumacher - Benetton-Ford
       1996 :Damon Hill - Williams-Renault
       1997 :Jacques Villeneuve - Williams-Renault
       1998 :Mika Hakkinen - McLaren-Mercedes
       1999 :Mika Hakkinen - McLaren-Mercedes
       2000 :Michael Schumacher - Ferrari
       2001: Michael Schumacher - Ferrari
       
       
PİST BAYRAKLARININ ANLAMLARI
       

       Sarı Bayrak: Pistte tehlike yaratacak bir madde var demektir. Yarışçıların sarı bayrakların gösterildiği yerler arasında birbirlerini geçmesi yasaktır. Eğer sarı bayrak sallanıyorsa madde pisttedir. Bayrak sabit tutuluyorsa madde pist kenarındadır.
       
       Siyah Bayrak: Yarışan otomobillerden herhangi birinin kurallara uymaması durumunda gösterilir. Siyah bayrak gösterilen yarışmacının kapı numarası gösterilerek pite cağrılır. Pite girmek mecburidir.
       
       Beyaz Bayrak: Pistte yavaşlayan bir aracı ya da ambulansı belirtmek için kullanılır. Durduğu anda sarı bayrak gösterilir.
       
       Yeşil Bayrak: Genelde sarı bayraktan sonra gösterilir, geçmek serbest demektir.
       
       Siyah Ortası Kırmızı Noktalı Bayrak: Otomobilin mekanik sorunu olduğunda gösterilir. Kapı numarasıyla birlikte pite girip en kısa zamanda sorunu gidermelidir.
       
       Sarı Kırmızı Çizgili Bayrak: Yağ bayrağı, pistte yağ olduğu zaman ya da benzer tehlike yaratacak durumlarda gösterilir.
       
       Siyah Beyaz Bayrak: Sportmenliğe uymayan davranışlarda o otomobilin kapı numarasıyla birlikte gösterilir. Tutum değismezse siyah bayrak gösterilir.
       
       Kırmızı Bayrak: Yarışın durdurulduğunu belirtir. Pisti engelleyecek büyük bir kaza olduğunda veya olumsuz hava şartları yüzünden gösterilir. Pilotlar yerlerini koruyarak durmak zorundadırlar.
       
       Mavi Bayrak: Daha yüksek süratli bir otomobilin bir başka otomobili geçmek istemesi durumunda gösterilir. Genellikle tur bindirilen otomobile gösterilir. Amaç tehlikeli bir durumu engellemektir.
       
       Siyah Beyaz Damalı Bayrak: Yarışın bittiğini gösterir. İlk üç otomobile sallanır. Bu bayrağı yarış direktörünün tayin edeceği kişi kullanır.
       
       
 
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları