|
Nahum, Tofaşın motor ve vites kutusu üretiminin Powertrain şirketine devrini konu alan bir basın toplantısı düzenledi. Nahum, Tofaşın motor ve vites kutusu üretim merkezinin 73 milyon Euro karşılığında Fiat ve General Motorsun kurduğu Powertrain şirketine devredildiğini açıkladı. Nahum, Tofaşın son 1 yıldır süratli bir değişim süreci içine girdiğini belirterek, Doblo üretimi ile önemli bir sıçrama yapıldığını, Alfa Romeonun distribütörlüğünün alındığını, Tofaşın üretim ve pazarlama şirketlerinin birleştiğini anlattı. FIAT - GM HİSSE DEĞİŞİMİ Otomotiv sektöründe global çaptaki gelişmeleri de hatırlatan Nahum, Fiat ile General Motorsun (GM) da hisse değişimi ile işbirliğine girdiklerini kaydetti. Tofaş, GM - Fiat işbirliğine katılacak GM ile Fiatın ayrıca motor ve vites kutuları tasarımı, üretimi konusunda Powertrain adlı bir şirket kurarak, birleşmenin getirdiği avantajlardan yararlanma yolunu seçtiklerini bildiren Nahum, bu şirketin Türkiyedeki uzantısı olarak da Powertrain Mekanik Sanayi ve Ticaret Ltd. adlı yüzde 100 yabancı sermayeli bir şirket kurulduğunu bildirdi. PROGRAMA İNANDIK, ZARAR ETTİK Devlet Bakanı Kemal Dervişin ihracatçıların dövizlerini bozdurmadığını ilişkin eleştirileri bulunduğu ve bu konuda ne düşündüğünün sorulması üzerine, Nahum, şöyle dedi: Açıkça söylemem gerekiyorsa, bu şikayeti yaptığına göre bizim de bundan nasibimizi almamız lazım. Bunun da açıklaması şu: Bizim her hafta Türkiye ekonomisi ile ilgili bir durum değerlendirmemiz var. Yalnızca bizim değil Fiatın ekonomistleri ile birlikte bir durum değerlendirmemiz var. Varolan kaynağımızı nasıl değerlendirmemiz gerektiğinin analizini yapıyoruz. Bu gündeme göre kararlarımızı alıyoruz. Sayın Derviş bizden şikayet ediyorsa, onların görevi, bizlerin de yatırımlarımızı yapabileceğimiz uzun, orta, kısa dönemli güvenli ortamı yaratmaları lazım ki yatırımcı buna göre karar alabilsin. Biz hükümetin geçmiş programına yüzde 100 inandık. Ortağımızı da zorladık, korkunç boyutta zarar ettik bundan dolayı. 14 ay devam eden programa yüzde 100 inandığımız için ve ortağımızı da ikazlarına rağmen dinlemeden (Katiyen sizin dediğiniz gibi olmayacak, bizim, hükümetimizin ve Türkiyenin dediği gibi olacak) diyerek, şirketi çok büyük zarara soktuk. Çünkü programa inandık. ARTIK BİZE İNANMIYORLAR Bundan sonra bir kez daha bu durumun tekrarlandığını ve aynı hatayı ikinci kez yaptıklarını vurgulayan Nahum, konuşmasını şöyle sürdürdü: Şimdi bundan sonra artık bize inanmıyorlar. Bizim yabancı ortağımız, bizim bu konuda hissi davrandığımıza, objektif davranmadığımıza... Dolayısıyla da finansal kaynaklarımızın yatırılması kararlarına özerk olarak müsade etmiyorlar. Demek ki bizim ortam olarak enternasyonal ortama yeterince bir güvenceyi vermemiz lazım ki onlar da (Tamam doğrudur, şu şekilde değerlendirin) diyebilsinler. Artık o özerkliğimiz yok. Ortağımız iki kere bize inandı ve kararı bize verdi, şimdi artık kararı bize vermiyor. Çünkü iki kere hata yaptık. Uygulanan pazar ekonomisinde üç kere aynı hatayı yapmanın mümkün olmadığını kaydeden Nahum, Hisse senetleri binlerce ortağın elinde. Onlara karşı da sorumluluğumuz var. Dolayısıyla kaynaklarımızı en iyi şekilde değerlendirme mecburiyeti ve yükümlülüğümüz var. Bu karardan dolayı kardan zarar ettik. Faaliyetlerimizle yaptığımız karları finansal kararlarla kaybetmiş olduk dedi. TOFAŞ DA GLOBALLEŞMEYE GİDİYOR Nahum, Tofaşın da aynı zamanda otomotiv dünyasında globalleşmeye gittiğini vurgulayarak, şunları söyledi: Bizim Doblo bunun en iyi örneklerinden bir tanesi. Yalnız Doblo ile kalmıyor. Kalıp konusunda Fiata bizim hiçbir zaman üretmeyeceğimiz modellerin kalıplarını üretmek gibi, Fiatın Türkiyede bir teknoloji, mükemmeliyet merkezi olma gibi konularla Fiat ile ilişkilerimiz artmakta, alışverişimiz artmakta. Fiatın global dünya stratejisi içine hergün biraz daha entegre olmaktayız. Dünyada Fiat ve GMin Powertrain konusundaki girişiminin paralelinde Türkiyede Tofaş da bu girişimin içine girdi. Tofaşın motor ve vites kutusu yatırımlarıyla Fiatın en modern ürünlerini üretir hale gelmesinin de bu işbirliğinde önemli rol oynadığını anlatan Nahum, Tofaşın artık bu ürünleri yeni şirketten sağlayacağını vurguladı. Söz konusu bina ve arazinin 15 yıllık süre ile Powertraine kiralandığını kaydeden Nahum, bu üretim merkezlerinde çalışan yaklaşık 500 kişilik personelin de yeni şirkete devredileceğini bildirdi. Powertraine geçişle birlikte işçi çıkarmanın söz konusu olmadığını, kapasite artırımı ile yeni personel alımının da gündeme gelebileceğini dile getiren Nahum, şöyle dedi: Artık Tofaşın yeni akımlar içinde dünyaya entegre olma mecburiyeti var. Bu gelişmeyle Türkiyedeki otomotiv sanayiinin ve altyapısının rekabet gücünün kanıtını görüyoruz. GM ve Fiat oluşumunda 20ye yakın üretim kuruluşu var, bunlardan birçoğu kapanırken Tofaşta kurulu tesis ise uzun dönemli ihtiyaçları karşılayacak tesis olarak tescil ediliyor. Bu tesis, global işbirliğine üretim yapacak ana tesis olarak da tarif edilmiş oluyor. FIAT VE GM İNANÇLARINI BELİRTTİ Nahum, GM ve Fiatın yaşanan zor dönemde Türkiyeye yüzde 100 yabancı sermaye ile gelerek Türk otomotiv sanayiine, altyapısına ve Türkiyeye inançlarını belirttiklerini de vurguladı. Tofaşın gittikçe daha çok teknoloji üretmeye yönelmesi gerektiğini de kaydeden Nahum, Bunun ciddi adımını da atmaktayız. Önümüzdeki 5 yıl içinde muhakkak Türkiyede yüzde 100 bir mükemmeliyet merkezi kurmuş olacağız diye konuştu. Nahum, Kriz olmasaydı bu 73 milyon EUROluk rakam daha mı yüksek olurdu sorusuna ise Daha yüksek olurdu yanıtı verdi. Türkiyede krizin ardından ucuzlayan şirketlerin yabancılar tarafından kapatılmaya çalışıldığına yönelik değerlendirmeler bulunduğunu da dile getiren Nahum, Hakikaten de böyle bir tehlike var ama bu Powertrain konusu krizden çok önce başladı. Krizin varlığı çalışmaları biraz aksattı dedi. KUŞ SERİSİ TALEP OLDUKÇA ÜRETİLECEK Jan Nahum, Tofaşın kuş serisinin talep oldukça ve mevzuat engellemedikçe üretilmeye devam edileceğini vurguladı. Nahum, bu seriye Mısırdan da talep geldiğine dikkat çekerek, Talep olmazsa o zaman üretim ortadan kalkar dedi. Tofaşın yıllık 300 bin adede yakın üretim kapasitesi bulunduğunu, bu yıl 160-170 bin adetlik üretim gerçekleşmesinin beklendiğine de dikkat çekerek, yaklaşık yüzde 45lik boş kapasitenin böyle devam etmesinin söz konusu olmadığını vurguladı. Nahum, şunları söyledi: Doblo gibi başka bir ürünün de belli bir dönem sonra buraya gelmesine ve varolan üretim kapasitesini doldurmaya bakmaktayız. Tofaş, gittikçe artan sorumluluklarla Fiatın global stratejisine girmekte. Kalıp üretim tesisimiz tamamen Fiata çalışıyor. Lanciaya yapıyor. Tamamen Fiatın uzantısı olan bir üretim tesisi haline döndü. Pres tesisinde de tamamen dışarıya iş veriyoruz. Tofaşın globalleşmesinin vazgeçilmez noktasının yan sanayi olduğunu da vurgulayan Jan Nahum, yan sanayiyi sadece kendilerine değil, Fiat ve GMe de hitap eder hale getirmeye çalıştıklarını da açıkladı. Nahum, Bu konuda Fiat ile GMin yeni bir takım oluşumları var. 6 ay ile 9 ay arasında benzer bir oluşumla yine sizin karşınıza çıkacağız dedi. Tofaşın Dış İlişkiler Koordinatörü Nezih Olcay da programa inanmalarından dolayı şirketin ne kadar zarara uğradığının sorulması üzerine. Satış şirketiyle birlikte ortaya çıkan kur farkı gideri yaklaşık 150 trilyon. Eğer bu olmasaydı şirket bugünkünden 150 trilyon daha karlı durumda olurdu diye konuştu. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||