|
| | |
|
|
RADYO GÜNLERİ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10:35 Irak Operasyonu Özel Yayını
16:00 - 18:00 Halkın Sesi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RADYO
GÜNLERİ
Radyo Günleri, ‘Kanlı Düğün’ (F.G. Lorca), , Herodot tarihi (Tarık Dursun
K.), Sinekler (Sartre), Kayıp Bir Denizci (Marquez), gibi dünya edebiyatından
seçkin eserlerin TRT uyarlamalarına yer verecek.
Bu eserler
arasında Anton Çehov, John Steinbeck, Dostoyevsky, E.M. Forster, Ahmet
Hamdi Tanpınar, Friedrich Dürenmatt, Albert Camus, Mehmet Rauf, Ernest
Hemingway, William Faulkner, Eugene O’Neill, Shakespeare, Sait Faik, Jean
Paul Sartre, William Saroyan, Gustav Flaubert, Strindberg, Franz Kafka,
Tennesee Williams, Agatha Christie gibi edebiyat ustalarının eserlerinin
İstanbul Şehir Tiyatrosu sanatçıları tarafından mikrofona uyarlanmış ve
seslendirilmiş örnekleri bulunuyor.
Birer “radyo klasiği” olarak kabul edilen radyo tiyatrosu ve arkası yarınların
dünyada ve Türkiye’de geçmişine şöyle bir baktığımızda ise bir çok şaşırtıcı
gerçekle karşılaşıyoruz.
RADYO TİYATROSU
Radyo tiyatrosu’nun doğum yeri tartışmalı. BBC ile Amerikan radyoları
“ilk olma” yarışını birbirlerine bırakmamakta kararlı. Ancak kaydı bulunan
ilk radyo tiyatrosu ne İngiltere’de, ne Amerika’da, ilk kez Almanya’da,
Berlin Radyosu tarafından “mikrofona kondu”. Bu eser Schiller’in “Haydutlar”ıydı.
Daha önce ünlü ve başarılı tiyatro oyunlarının sahneye mikrofon konarak
taş plaklara kaydedildiği ve radyoda dinleyiciye sunulduğu biliniyor.
Ancak böylesi ürünler radyo tiyatrosu olarak değerlendirilmiyor. Radyo
tiyatrosu, bir oyun, roman yada öykünün yada tümüyle radyo tiyatrosu olarak
yazılmış özgün bir eserin stüdyoda, ses ve müzik efektleri eşliğinde yeniden
üretilmesiyle ortaya çıkan radyo programlarına deniyor.
İlk radyo tiyatrosu programının tarihi tartışmalı da olsa, yaygınlaşması
İkinci Dünya Savaşı sırasında oldu. Almanya, İngiltere ve Belçika’da,
sığınaklarda bombardımanın bitmesini bekleyenler için ilgi çekici programlar
tasarlanırken radyo tiyatrosu, müzik programlarının önüne çıktı. O dönemden
bu yana da bir radyo klasiği olarak varlığını sürdürmekte.
TÜRKİYE’DE RADYO TİYATROSU
Türkiye’de radyo tiyatrosu, TRT öncesi dönemlere uzanıyor. Özellikle
İstanbul Radyosu 1950’li yıllarda ilk radyo tiyatrosu örneklerini vermeye
başladı ve bunu gitgide sistemleştirdi.
Baki Süha Ediboğlu, Ekrem ve Cemal Reşit Rey kardeşler ilk mikrofona koyucular
olarak ünlendiler. Bedia Muvahhit, Afife Ediboğlu, Hadi Hün, Perihan Tedü,
Kemal Tözem, Sami Ayanoğlu, Şaziye Moralı, Vasfi Rıza Zobu, Ercüment Behzat
Lav, Behzat Butak, Suavi Tedü ise ilk radyo tiyatrosu oyuncuları olarak...
Televizyonun olmadığı, radyonun evde izlenebilen tek kitle iletişim aracı
olduğu dönemde radyo tiyatrosu gitgide bir geleneğe ve alışkanlığa dönüştü.
Bu geleneği miras alan TRT’nin arşivlerinde, taş plaktan dar banta uzanan
inanılmaz zenginlikte bir arşiv var.
NTV Radyo’da Radyo Tiyatrosu birer saatlik oyunlar halinde her Pazar saat
11:05’de ve 19:05’de (tekrarı) yayınlanıyor.
ARKASI YARIN
Arkası Yarın türü radyo programları, beklenilenin aksine radyoda doğmadı.
Güneydoğu Belçika’daki Arden bölgesinde çeşitli vardiyalarda işe gidip
gelen kömür işçilerini oyalamak ve eğlendirmek amacıyla banliyö trenlerinde
tiyatro aktör ve aktristlerinin canlı olarak seslendirdiği bazı oyunlar,
trenin hoparlörlerinden vagonlardaki işçilere dinletiliyordu.
Ancak uzun oyunlar madenci köylerinden yakındaki ocaklara giden işçilerin
yolculuk süreleri için uzun olunca oyunları farklı sürelere bölerek bölüm
bölüm yayınlamaya başladılar. Bu eğlence kısa süre içinde işçilerin büyük
beğenisini kazanınca bunu radyo yoluyla bütün ülkeye yayma fikri doğdu
ve ardından da Arkası Yarın bir radyo klasiği olacağı yolculuğuna başladı.
TÜRKİYE’DE ARKASI YARIN
Türkiye’de Arkası Yarın’ların mikrofona taşınması radyo tiyatrosuna
göre epey gecikti. 1950’lerde önce çocuklar için arkası yarınlar üretildi.
Ancak büyüklerin de bu radyo dizilerini izlemeye başlaması üzerine “büyükler
için” arkası yarınlar üretilmeye başladı.
Televizyonun olmadığı dönemlerde Arkası Yarın’lar altın çağını yaşadı.
O kadar ki, dinleyicilerin yayın saatinde radyo başında toplandığına bile
tanık olundu.
Bir başka özellik de Ankara Radyosu’nun bu alanda öteki radyolara göre
(İstanbul ve İzmir) daha ağır basmasıydı. Önceleri beş ve yedi bölümlük
diziler olarak düzenlenen Arkası Yarın’lar gitgide 13 hatta 18 bölümlük
dizilere döndü.
NTV Radyo’da Arkası Yarın’lar 20 dakikalık bölümler halinde hafta içi
her gün saat 10:30’da ve 19:05’de (tekrarı) yayınlanıyor.
|
|
|