Home page
Haber Menüsü


Niyet Mektubu: 2002’de % 5 büyüme
Türkiye’nin Uluslararası Para Fonu’na verdiği Niyet Mektubu’nun çerçevesi belli oldu. Niyet Mektubu’na göre, 2001 yılında büyüme hızı yüzde -3, 2002’de yüzde, 2003’de yüzde 6 olacak.
Ankara
NTV-MSNBC
15 Mayıs— Türkiye’nin Uluslararası Para Fonu’na verdiği Niyet Mektubu’nun çerçevesi belli oldu. Ekonomiden Sorumlu Devlet Bakanı Kemal Derviş’in basın toplantısı öncesinde, basın mensuplarına verilen Niyet Mektubu’na göre, 2001 yılında büyüme hızının yüzde - 3, 2002’de yüzde 5, 2003’te ise yüzde 6 olacağı öngörülüyor.

   
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Niyet Mektubu’nda Toptan Eşya Fiyatları Endeksi’ndeki artışın 2001’de yüzde 57.6, 2002’de yüzde 16.6, 2003’te ise yüzde 16.4 olması bekleniyor. Tüketici fiyatlarının ise 2001 yılında yüzde 52.5, 2002 yılında yüzde 20 ve 2003 yılında yüzde 15 olması öngörüldü.
       
TÜRKİYE’NİN GÜÇLÜ EKONOMİYE GEÇİŞ PROGRAMININ TAM METNİ

       
       
EKONOMİK PROGRAMIN ÖZETİ
       “Türkiye’nin Güçlü Ekonomiye Geçiş Programı” başlığıyla ana hatları daha önce açıklanan ve kitapçık haline getirilen program, detaylı şekilde açıklandı. IMF’ye de, niyet mektubu şeklinde sunulan programda açıklanan detaylara göre, yılın tamamında Gayrı safi milli hasıla (GSMH) yüzde 3 dolayında gerileyecek. Mevsimsel etkilerden arındırılmış bazda bakıldığında, üç aylık dönemler itibariyle sanayide 2000 yılının ikinci yarısından itibaren görülen daralmanın, 2001 yılının ikinci yarısından itibaren canlanmaya dönüşmesi bekleniyor.
        2001 yılının bütününde tarım sektörünün yüzde 1.2 byümesi, sanayi ve hizmetler sektörünün ise sırasıyla yüzde 3.5 ve 3.7 oranlarında küçülmesi öngörülüyor. Bu yıl iç talebin yüzde 8.2 oranında azalmasına karşın, kur ve iç talepteki daralmaya bağlı, dış talebin büyümeye katkısının 6.4 puan olması bekleniyor. Yine 2001 yılının ilk yarısında yaşanan belirsizliğin etkisiyle, özel tüketim ve yatırımların, yılın tamamında gerilemesi bekleniyor. Kamu tüketim ve yatırım harcamalarındaki gerileme, uygulanan sıkı maliye politikasının bir sonucu olacak.
       
MALİYE POLİTİKASI
        Konsolide bütçe, bütçe dışı fonlar, mali olmayan Kit’ler, işsizlik fonu ve yerel yönetimleri içerecek şekilde tanımlanan toplam “Kamu Kesimi Faiz Dışı Fazlası”nın, özelleştirme geliri, faiz geliri ve Merkez Bankası karları hariç GSMH’ye oranın, 2000 yılındaki yüzde 2.8’lik seviyesinden, 2001 yılında yüzde 5.5’e ve 2002 yılında da yüzde 6.5’e yükseltilmesi hedefleniyor.
       
FONLAR
       2000 yılnıda 25’i bütçe içi ve 2’si bütçe dışı olmak üzere, 27 adet, bu yıl ise Mart ayı itibariyle 21’i bütçe içi ve 4’ü bütçe dıı olmak üzere, toplam 25 adet fon kapatıldı. Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonu hariç olmak üzere, kalan 15 bütçe içi fonun da bu yıl ortasına kadar kapatılması sağlanacak. Böyelikle 2002 bütçesine gelindiğinde, sistemde sadece beş adet bütçe dışı fon kalacak. Bunlar Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Fonu, Savunma Sanayi Destekleme Fonu, Tanıtma Fonu, TMSF ve Özelleştirme Fonu olarak belirlendi. Bundan böyle bütçe içi veya dışı herhangi yeni bir fon oluşturulmayacak.
       
ÇALIŞANLARA DAHA FAZLA GÜVENCE
        Programın, Sosyal Dayanışmayı güçlendiren düzenlemeler başlığı altında, İş güvencesi kanununun, AB Ulusal Programı’nda kısa vadeli öncelikler arasına alınmış olup, yasa hazırlığı için taraflarla görüşmelerin yürütüldüğü vurgulandı.
        Programa göre, sosyal taraflarla sağlanacak uzlaşma çerçevesinde ekonominin rekabet gücünü koruyarak, Uluslararası Çalışma Örgütü’nce tanımlanan biçimde çalışanlara daha fazla güvence verecek bir yasal düzenleme üzerinde çalışılıyor. Bu çalışmaların iki eksen üzerinde devam etmesine özen gösterilirken, bir taraftan işçiye ve sendikal faaliyetlere güvence verilmesi gerektiği, öte yandan emek piyasasının etkin ve esnek olarak çalışmaya devam etmesi gerektiği belirtildi. Esnek olmayan bir emek piyasasının, istihdam artışını önleyeceğine işaret edilen programda, “istihdam artışı ise işçi kesimi için ücret kadar önemli bir hedef olmalıdır” görüşüne de yer verildi.
       
REEL EKONOMİYE DÖNÜK ÖNLEMLER
        Programın Reel ekonomiye dönük önlemler kısmına göre, ihracatın artırılmasına yönelik ilave tedbirler alınacak. Bu kapsamda, bütçeden ve diğer kaynaklardan sağlanacak finansmanlar çerçevesinde Eximbank’ın kredi imkanları artırılacak. Bu kapsamda bugüne kadarki bütçe ödenekleri öne çekilerek Eximbank’a 128 trilyon lira aktarıldı. İhracatta KDV ödemeleri hızlandırılacak, teşvik uygulamalarına ilişkin bürokratik işlemler azaltılacak.
       
YABANCI SERMAYE
        Programda, portföy yatırımlarının dışında, ülkede istihdam, teknoloji ve katma değer açısından yararlı olacak yabancı sermayenin gelmesinin, kritik önem taşıdığı da bildirildi. Doğrudan dış yatırımın, yabancı sermayenin en yararlısı olduğu vurgulanan programda, Türkiye için yıllık en az 5 milyar dolarlık yabancı sermaye girişi gerçekleşmesinin doğal sayılması gerektiği vurgulandı. Programda, doğrudan yabancı sermayenin Türkiye’ye girişini hızlandırmak amacıyla daha önce Anayasa’da yapılan değişiklikle getirilen uluslararası tahkim düzenlemesi için gerekli kanunun çıkarılacağı belirtildi.
       
BÜROKRATİK ENGELLER KALDIRILACAK
        Bunun yanı sıra doğrudan yatırımın önündeki idari ve bürokratik engelleri ortadan kaldıracak bir eylem planı çalışması başlatılmış olup, kısa sürede tamamlanması hedefleniyor. Yabancı sermaye yatırımını özendirmek amacıyla, Ticaret Kanunu, İmar Kanunu ve yatırımı doğrudan etkileyecek diğer kanunlar, kısa sürede yeniden incelenerek gerekli değişiklikler yapılacak.
       
Türkiye’nin Güçlü Ekonomiye Geçiş Programı (Word dosyası)

        Uygulanacak programla birlikte sağlanacak makroekonomik istikrar, özelleştirmenin hızlanması ve yapısal reformlar paralelinde, yabancı sermaye yatırımları Türkiye’ye daha fazla yönelecek. Bu geçiş döneminde esnaf, sanatkar, KOBİ’ler ve tarım kesiminin krizden asgari seviyede etkilenmelerini temin etmek amacıyla, Ziraat ve Halk Bankası’ndan kullanmış oldukları kredilerin faizlerine maliyetlerin yansıtılmasını sınırlamak için, bütçeye 400 trilyon lira tutarında ödenek de kondu.
       
ENFLASYON YÜZDE 15’E ÇEKİLMESİ
       Geçen yıl 201,9 milyar dolar olan gayri safi milli hasılası (GSMH), 2001’de 170,7 milyar dolara inecek. Böylece 2001 Yılı Programı’nda yer alan nüfus verilerine göre, 2000 yılında 3.092 dolar olan kişi başına milli gelir, 2001 yılında 2.576 dolara inecek. Güçlü Ekonomiye Geçiş Programı, Türkiye’nin GSMH’si 2002 yılında 188,5 milyar dolara, 2003 yılında ise 203,3 milyar dolarla yeniden 200 milyar doların üzerine çıkacağını öngörüyor.
        Programda yer alan temel makroekonomik göstergelere göre, bu yıl yüzde 3 gerileyecek olan ekonomi, 2002 yılında yüzde 5, 2003 yılında ise yüzde 6 büyüyecek. Ekonomik programın tam olarak uygulanması halinde 2002 ve 2003 yıllarında büyüme hızı yüzde 7’ye ulaşacak. Enflasyon, bu yıl toptan eşya fiyatları (TEFE) bazında yüzde 57,6, tüketici fiyatları (TÜFE) bazında ise yüzde 52,5 olacak. Bu rakamlar sırasıyla 2002 yılında yüzde 16,6, yüzde 20, 2003 yılında ise yüzde 20 ve yüzde 15’e inecek. 2000 yılında 9,8 milyar dolar olan cari işlemler açığı, bu yıl 1, 2002 yılında 1,7, 2003 yılında 1,2 milyar dolar olarak gerçekleşecek.
       
    TOP5 Bankaların kara tahtaları siliniyor  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları