|
|
Çünkü, tasarılar, Meclise gelmediği halde; sanki Meclis hiç çalışmıyor, bu tasarıları çıkarmamak için ayak diretiyor gibi bir izlenim doğdu. Oysa, sözkonusu tasarılar, daha yeni yeni Meclise sevk edildi. Üstelik, sevk edilenler de Ekonomiden sorumlu Devlet Bakanı Kemal Dervişin bürokratları tarafından hazırlananlar değildi. Tasarılar, Meclise gelince hemen gündeme alındı. Bu arada Şeker Tasarısı da Genel Kurul gündemine alındı ve yoğun bir çalışma sonucunda, rekor denebilecek sürede, 7 saatte yasalaştı. . Şeker Tasarısı ile ilgili olarak FPnin engellemede bulunacağı yolunda açıklamalar, moraller biraz bozulmuştu. Ancak, bir yandan, iktidar partilerinin milletvekilleri çalışmalara güçlü bir şekilde katıldı, diğer yandan (veya iktidarın yoğun katılımı nedeniyle) FP, güçlü bir muhalefet sergileyemedi. FPnin zaman zaman, Karar yeter sayısı veya Toplantı yeter sayısı aranması yönündeki talepleri de iktidarın yoğun katılımı nedeniyle, engelleyici olamadı. DYPnin de tasarılara karşı çıkmaması, 25 maddelik tasarının, tahmin edilenden daha kısa sürede geçmesine neden oldu. Dün de Meclis Genel Kurulu aynı yoğunluğu sürdürdü. Ekonomik önceliği olmayan;ancak Anayasa Mahkemesinin belli bir sürede çıkmasını zorunlu kıldığı, 30 maddelik üç tasarı, tahmin edilen süreden çok önce, iktidar ve muhalefet uzlaşması içinde kabul edildi. Bugün de Emniyet Genel Müdürlüğü ile ilgili iki tasarı Meclis Genel Kurulunda ele alınacak. Genel olarak, Meclisi cuma günleri toplamak oldukça zor; ama bu kez olasılık yüksek görülüyor. KOMİSYONLAR DA ÇOK SÜRATLİ Meclis komisyonları da Genel Kurul kadar yoğun çalışıyor. Özellikle, Plan ve Bütçe Komisyonu, deyim yerindeyse, nefes almadan toplantı üstüne toplantı yapıyor. Kamu bankalarının durumunun düzeltilmesi amacıyla 2001 bütçesinde değişiklik öngören tasarı ile kamu çalışanlarının durumunun düzeltilmesi için hükümete yetki veren tasarılar kabul edildi. Her iki tasarı öncelikli tasarılar arasında yer alıyor. Komisyon, bu tasarıların yanısıra, Ekonomik Sosyal Konsey ile Sosyal Güvenlik Kurumunun kuruluşlarını sağlayan iki çok uzun tasarıyı da ele alıp geçirirken araya birçok kısa tasarı da sıkıştırdı. Meclis Adalet Komisyonu ise çıktığında, yılın en önemli yasası olacağına kesin gözüyle bakılan, 1030 maddelik Medeni Yasa Tasarısı üzerindeki çalışmalarını, haftada en az 100 madde kabul ederek, sürdürüyor. Diğer komisyonların temposu da bunlardan aşağı değil. Bir de Meclisin gelecek haftaki gündemine değinmek istiyorum. Doğalgaz Yasa Tasarısı çarşamba akşamı Meclis Başkanlığına sunuldu. Meclis İçtüzüğü, tasarıların komisyonlarda ele alınabilmesi için, sevk tarihinden itibaren, 48 saat geçmesini zorunlu kıldığından hemen ele alınamadı. Tasarı üç komisyonda; Adalet, Sanayi-Teknoloji ve Enerji, Bütçe ve Plan komisyonlarında görüşülecek. Meclis, tasarının hızla yasalaşması gerektiğinin farkında. Bu amaçla, Adalet Komisyonunun, tali komisyon olmasının da verdiği avantajla, oturum yapmadan, bir raporla tasarıyı Bütçe ve Plan Komisyonuna göndermesi bekleniyor. Sanayi Ticaret ve Enerji Komisyonu ise tasarıyı salı günü ele alıp, aynı gün, asıl komisyon olan, Plan ve Bütçe Komisyonuna sevk edecek. Büyük bir aksilik olmazsa, komisyon, çarşamba günü, tasarı üzerindeki görüşmelerini tamamlayacak. İktidar partileri de bundan sonrası için hazırlığı yaptılar. Tasarının, 48 saat bekletilmeden Meclis Genel Kuruluna inmesi için Genel Kurulda karar alınması sağlanacak. Böylece, ekonomik öncelikle 15 tasarı arasında yer alan Doğalgaz Yasası en geç, gelecek hafta sonu yasalaşmış olacak. Meclis Genel Kurulu, Doğalgaz Tasarısından önce de boş durmayacak. Salı günü gensoru ve soruşturma önergeleri ele alındıktan sonra, bankalarla ilgili bütçe tasarısı günmede girecek ve tasarı, muhtemelen o gece yasalaşmış olacak. Çarşamba günü ise kamu çalışanları ile ilgili yetki tasarısı üzerindeki görüşmeler tamamlanacak. Çarşamba gününden itibaren Genel Kurul, gelebilecek diğer öncelikli tasarıları ele almaya uygun olacak. Önümüzdeki hafta diğer öncelikli tasarıların Meclise sevk edilip komisyonlardan geçmesi halinde, Meclis çalışmalarını cuma ve cumartesi günleri de sürdürecek. MECLİS, DEMOKRASİNİN OLMAZSA OLMAZ KOŞULU Tüm bu ayrıntıları, özellikle Meclis işleyişi konusunda bilgi aktarmak; süre konusundaki ağır işleyişa rağmen Meclisin geçen haftadan başlayarak yoğun tempoya girdiğini anlatkmak amacıyla yazdım. Bu temponun devamı için, Meclis üzerinde kamuoyu baskılarının sürdürülmesinde yarar olacaktır. Ancak, bu demokratik baskı yapılırken, demokrasinin olmazsa olmaz koşulunun, bir parlamentonun varlığı olduğu unutulmamalı. Ayrıca, Meclisde son günlerde yaşanan uzlaşma ve birlikte çalışma kültürü, demokrasi konusunda da umutlu gelişmeler olarak kabul ediliyor. Bu tutumun sürmesine, toplumun her kesiminin yardımcı olması gerek. Özellikle iktidarın bu uzlaşma kültürünü bozacak davranışlardan kaçınması, muhalefeti biraz daha dikkate alması şart. İktidar ile muhalefet arasındaki uzlaşmanın demokrasi konusundaki korkuları bertaraf edeceği ortada. Görünen o ki, son dönemde yaşananlar her iki taraf için de ders oldu. Dileriz bu böyle de devam eder. Meclisde böylesine umut verici gelişmeler yaşanırken, bazı olumsuz haberler de Meclis kulislerinde güçlü bir şekilde konuşulmaya başlandı. Türk Amerikan İş Konseyi toplantıları nedeniyle ABDye giden bazı çevrelerin, Türkiyede bir teknokrat hükümet modeli konusunda nabız yokladığı haberleri Meclise ulaştı. Konsey toplantılarına katılan milletvekilleri de bu haberleri doğruladı. Bir yanı ile bu haberler moral bozukluğuna neden olurken, diğer yandan da Meclisde demokrasi konusundaki duyarlılıkları artırdı. Görünen o ki, büyük bir aksilik olmazsa, ekonomik krizden çıkılması için Meclis üstüne düşeni, kısa sürede, yerine getirecek. Sevk edilecek tüm tasarılar en kısa sürede yasalaşacak. Dileriz yanılmayız. | ||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||