Home page
Haber Menüsü


Tüp geçitte deprem riski
Tokai Üniversitesi Deniz İnşaat Mühendisliği Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. Ömer Aydan, Harem-Sirkeci arasına yapılması düşünülen tüp geçişin, olası bir depremde zemin sıvılaşması sonucu oluşacak basınç nedeniyle bağlantı yerlerinden kopacağını öne sürdü
İstanbul
AA
25 Şubat— Japonya uyruklu Türk asıllı bilimadamı Prof. Dr. Ömer Aydan ve ekibince, Harem-Sirkeci arasına yapılması düşünülen tüp geçişe ilişkin rapor hazırlandı. “Üniversitenin laboratuvar ortamında deneysel olarak kanıtlanarak hazırlandığı”, Bayındırlık ve İskan Bakanı Koray Aydın ile Ulaştırma Bakanı Enis Öksüz’e de sunulduğu belirtilen raporda, İstanbul Boğazı’nda Harem ile Sirkeci arasında inşa edilmesi öngörülen tüp geçişe ilişkin projenin yeniden gözden geçirilmesi gerektiği bildirildi.

   
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Edinilen bilgiye göre, söz konusu raporda, tüp geçişin yapılacağı zeminde, hattı dikine kesen kuzeybatı-güneydoğu gidişli faylar bulunduğu ve bunlar içerisinde en önemlisinin Sirkeci önlerinden geçen Haliç fayı olduğu vurgulanarak, şöyle denildi:
       “Boğaz geçişinin ana güzergahı kuzeydoğu-güneybatı doğrultusunda olup, Anadolu yakasında Üsküdar, Rumeli yakasında da Sirkeci’yi birbirine bağlayacaktır. Toplam uzunluğu 11 bin metredir. Bunun denizaltındaki 1800 metrelik kısmı, yumuşak sıvılaşabilir zeminden oluşacaktır. Geri kalan kısım ise ardalanmış kumtaşı-silttaşı ve kiltaşından oluşmaktadır.
       
“MARMARA’DA DEPREM KAÇINILMAZ”
       Marmara Denizi içinde bir depremin oluşumu kaçınılmazdır. Dolayısıyla tüp geçişin tasarımında, deprem sırasındaki sarsıntıya bağlı olarak oluşacak yükler ile deniz tabanını oluşturan zeminin sıvılaşmasının göz önüne alınması gerekmektedir. Ortalama yoğunluğu az olan tüp geçiş, sıvılaşma üzerine zeminin direncini yitirmesi sonucu oluşan kaldırma kuvvetine bağlı olarak deniz yüzeyine doğru itilecektir. Bu durum tüp geçişin bağlantı yerlerinden kopmasına neden olacaktır.”
       Tüp geçişin derinliğinin 60 metre olduğu ve dünyada bu derinlikte inşa edilmiş bir tüp geçitin bulunmadığına dikkat çekilen raporda, 100 metre uzunluğunda dikdörtgen kesitli kutu olarak inşa edilecek tüp geçişe, su basıncının da etkisinin olumsuz yönde olacağı iddia edildi.
       Raporda ayrıca, tüp geçiş kutularının bağlantı yerlerinde iyi malzemeden yapılmış kauçuk kullanılsa bile ileride buralarda sorun çıkacağı kaydedildi. Tüp geçişin güvenlik sorununa da değinilen raporda, “Boğaz’a girebilecek veya geçecek düşman gemilerinin misilleme ve torpidolaması konusunun iyice düşünülmesi gerekmektedir. Böyle bir boğaz geçitinin, bu tür saldırılardan etkilenmeyecek belirli bir derinlikte olması gerekmektedir” denildi.
       
“BÜYÜK DENİZ KİRLENMESİ OLACAK”
        Raporda, tüp geçişin inşası sırasında çevreye zarar verileceği ileri sürülerek, şu görüşler savunuldu:
       “İstanbul Boğazı’nda birbirine zıt yönde 2 deniz akıntısı söz konusudur. Tüp geçişin inşaatı sırasında deniz tabanının kazılıp düzlenmesi gerektiğinden, kazılan toprağın deniz akımından etkilenmesi sonucu çok büyük alanları kapsayacak düzeyde deniz kirlenmesi olacaktır. Dolayısıyla böyle bir durumun, denizdeki canlı ortamını çevresel olarak olumsuz etkilemesi kaçınılmaz olacaktır.
       Marmara Bölgesi’ndeki balık göçünü ve balıkçılık mevsimini düşünerek, yılın belirli süresi denizde yapılacak inşaatın durdurulması gerekecektir. Bu da özellikle tüp geçiş inşaatını doğrudan ilgilendirecek, süreyi uzatacaktır. Kazı sırasında patlama yöntemi kullanılması durumunda da balıklar bu işlemden etkilenecektir.”
       
       
    TOP5 Ergenekon’da 16 kişi daha gözaltında  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları