Home page
Haber Menüsü


 
Tasarılar önce iktidar gruplarından geçsin
 
İktidar, hazırladığı tasarıları önce koalisyon partilerinin gruplarına götürmeli. Tasarının sahibi olan bakanlar, her üç partinin grup toplantılarına katılarak tasarıların neden önemli olduğu konusunda onları ikna etmeli.
 
Şükrü Küçükşahin/Ankara
 
19 Şubat—  Çoğunlukla Meclis işleyişi ile ilgili yazılar yazıyorum; bu işleyişte iktidarın ve muhalefetin rollerini anlatmaya çalışıyorum. Çünkü, Meclis’in verimli çalışmasının, etkin olmasının demokrasinin gelişimi ve yerleşmesiyle bire bir ilişkisi olduğuna inanıyorum.

   
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Bu ülkede siyaset, güvenilirlilik sıralamasında, kendini önlere taşımak istiyorsa, bunun başarılacağı ilk yer Meclis. Bu anlamda Meclis’in, pek çok siyasinin anlamakta güçlük çektiğinden daha önemli bir kurum olduğunu sık sık anımsatmakta yarar var.
       Bu arada siyaset kurumunun, ülkeyi etkin ve doğru yönetmesi için Meclis’in yanı sıra elindeki diğer silah da yine Meclis içinden çıkan hükümet olduğunu da belirtmek gerek.
       Meclis’deki her uzlaşmanın Türkiye’ye umut verdiğini; her çatışmanın ise, sokağa kat be kat sertlik olarak yansıdığını, ülkedeki huzur ve güven ortamını zedelediğini bilmeyen kalmadı artık.
       Bu kısa vurgulamalardan sonra, geçen hafta Meclis’de neler yaşandı, kısa bir özet vereyim. Salı günü, Meclis Danışma kurulu toplanarak 4’ü temel yasa olmak üzere 27 tasarının, Kurban Bayramı’na kadar yasalaşması üzerinde uzlaşmaya vardılar.
       (Burada, “Nedir bu Danışma Kurulu” diyenler için kısa bir bilgi vereyim. Danışma Kurulu, Meclis İçtüzüğünün 19’uncu maddesine göre çalışır ve Meclis’de grubu bulunan (En az 20 milletvekili olanlar) tüm siyasi partilerin temsilcilerinin Meclis Başkanı veya onun görevlendirdiği Meclis Başkanvekillerinden birinin başkanlığında toplanır. Danışma Kurulunu her hangi bir parti toplantıya çağırabilir. Kurul, ancak oybirliği ile karar alabilir. Yani orada oy çokluğu geçerli değil. Karar alınırsa, bu Meclis Genel Kurulu’na sunulur ve onay alınır. Eğer karar alınmamışsa, her grup kendi önerisin genel kurulda ayrı ayrı oylatabilir. Bu noktada karar genel kurulun oluyor.)
       
UZLAŞMAYA RAĞMEN HIZLANAMADILAR
       Salı günkü uzlaşma üzerine iktidar, 1 Mart’a kadar her gün 1400-24.00 arasında çalışma düşüncesinden vazgeçerek, muhalefetin önerdiği gibi Salı, Çarşamba, Perşembe ve Cuma günleri 14.00-20.00 saatleri arasında mesai yapmaya ‘evet’ dedi.
       Bunun anlamı, muhalefet etkin engelleme yapmayacak, iktidar da hızlı hareket edecekti. Gelin görün ki, bu uzlaşma, TBMM Genel Kurulu’na hiç de istendiği gibi yansımadı. Yeni İçtüzüğe rağmen, Elektrik Piyasası Tasarısı bile üç günde yasalaşamadı. Henüz yarısı bile görüşülmemiş olan bu tasarını görüşmeleri ile ilgili şu bilgiyi de aktarmakta yarar var.
       Danışma Kurulu, 16 Şubat Cuma günü bir kez daha toplandı. Temel yasaların, üzerinde görüşme yapılacak bölümlerini belirledi. İlk etapta Avukatlık Tasarısı ile Fikir ve Sanat Eserleri Tasarısı temel yasa kabul edildi ve her iki tasarı 20-25 maddeden oluşan bölümlere ayrıldı.
       Böylece büyük ölçüde zaman kazanılacak. Bu iki tasarı bu hafta içinde Meclis Genel Kurulu’nda geçmiş olacak; eğer Meclis çalışırsa. Çünkü, iktidar ile muhalefetin uzlaşmasına rağmen bazı şeylerin, yine de hızlı gitmediğini geçen hafta gördük.
       Cuma günkü bu buluşmadan önce, bir basına toplantısı düzenleyen DSP Grup Başkanvekilleri Emrehan Halıcı ile Aydın Tümen, Elektrik Piyasası Tasarısı’nın görüşmelerinin tamamlanmasına kadar genel kurul çalışmalarını, o günlük, uzatmayı düşündüklerini söylediler.
       Toplantıda uzatma kararı çıkmadı; ama Emrehan Halıcı, “Uzatma kararı almadık, çünkü Elektrik Piyasası Tasarısı bu akşama kadar bitecek” dedi. Yani toplantıda, bu konuda sözlü bir mutabakat sağlandığının işaretini verdi.
       Yani, muhalefetin tasarının ele alınması sırasında önemli bir engellemesi olmayacak, görüşmeler süratle tamamlanacaktı. Ancak, genel kurul çalışmaya başladığı dakikada, iktidarın, bu uzlaşma sonrası rehavete düştüğü hemen fark edildi. Meclis’in toplanması için yeterli çoğunluk sağlanmakta zorluk çekildi.
       
180 MİLLETVEKİLİ YETER
       Bunun üzerine muhalefete de verdiği sözü tutmadı ve toplanması zaten zorlukla sağlanan genel kurulda maddeler oylanırken, sık sık karar yeter sayısı aranmasını talep etti. Bu da yetmedi. Muhalefet yoklama isteyerek Meclis çalışmalarına son verilmesinin önünü açtı.
       Muhalefet karar yeter sayısı ve yoklama isterken bunun Meclis’deki en etkili engelleme şekli olduğunu biliyordu.
       Geçmişte, çok daha az sayıda milletvekilinin katılımı ile yasa çıkarıldığına pek çok kez tanık olduk. Muhalefet itiraz etmediği sürece bu olası. Ama burada, muhalefetin uzlaşmayı bozma çabasından çok, iktidarın böylesi nadir görülen uzlaşmalara rağmen, Meclis’e yeterince ağırlık vermemesi üzerinde durmak gerek.
       Muhalefet her şeye “evet” diyen bir kurum değil. Uzlaşma sağlanmış. Bundan öte Meclis’i çalıştırmak, orada yeterli sayıda milletvekili bulundurması gereken iktidarın sorunu ve sorumluluğu. TBMM İçtüzüğüne göre, Meclis’in toplantı yeter sayısı, milletvekili sayısının üçte biri olan 184’dür. Karar yeter sayısı ise dörtte bire denk düşen 138’dir.
       Yani iktidar Meclis’i çalıştırmak istiyorsa, genel kurulda, en azından oylamalar sırasında genel kurulda 184 milletvekili bulundurmalı. 350 milletvekili desteğine sahip olan koalisyon partilerinin bu sayıyı bulması hiç de zor olmasa gerek.
       Eğer iktidar bunu sağlayamıyorsa, muhalefeti suçlamanın bir anlamı yok. İktidar çalışmayı istemiyorsa, muhalefet hiç istemez. Maalesef anlayış bu, Türkiye’de.
       
İKTİDARIN MİLLETVEKİLLERİ AKTİFLEŞTİRİLSİN
       İktidarın bu konudaki başarısızlığının temelinde ise iktidar partilerine mensup milletvekillerinin Meclis çalışmalarına katılamaması yatıyor. İktidar partilerinin milletvekilleri, iş takipçisi veya el kaldırıp indiren asker gibi görünmekten, değerlendirilmekten kurtarılamıyor.
       Çok da haksız değiller. Ve bu haksızlığı aşmanın basit bir yolu var. İktidar, hazırladığı tasarıları önce koalisyon partilerinin gruplarına götürmeli. Tasarının sahibi olan bakanlar, her üç partinin grup toplantılarına katılarak tasarıların neden önemli olduğu konusunda onları ikna etmeli. (Grup toplantıları, parti liderlerin konferans verdiği zeminler olmaktan da bu şekilde kurtulur.)
       Bakanlar, milletvekillerinin görüşlerini ve gönüllerini alarak, onların bu yasaya sahip çıkmalarını rahatlıkla sağlayabilirler. Emin olun, Meclis genel kuruluna gelen yasalar konusunda, milletvekillerinin bir çoğununu haberi bile olmuyor. Çünkü, bilgi verilmeye verilmeye ilgisizleştiriliyorlar.
       İktidar partilerinin bu yolu denemesi Meclis çalışmalarını kısa sürede süratlendirir. Hele buna bir de muhalefetle uzlaşma eklenirse...
 
       
    TOP5 Bankaların kara tahtaları siliniyor  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları