Home page
Haber Menüsü


‘Altın Kanatlar’ belgeseli
 
TRT ve Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın işbirliği ile ilk Türk pilotlarının 1914 yılında yaptığı İstanbul-Kahire seferi tekrarlanacak.  
1914 yılındaki uçaklarla yeniden İstanbul-Kahire seferi yapılacak
 
AA
9 Şubat—  TRT, Hava Kuvvetleri tarafından yeniden üretilen o dönemin uçaklarıyla yapılacak 2 bin 515 kilometrelik seferi, üç bölümlük bir belgesel haline getirecek. Tarihi uçuş, 15 Mayıs’ta İstanbul’da düzenlenecek törenle başlayacak.

   
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  İlk Türk pilotlarının 1914 yılında hayatlarını ortaya koyarak tamamladıkları 2 bin 515 kilometrelik İstanbul-Kahire seferi, 87 yıl aradan sonra tekrarlanacak. TRT, o dönemde kullanılan uçaklarla 15 Mayıs-18 Haziran 2001 tarihleri arasında tekrarlanacak olan seferi, “Altın Kanatlar” adıyla üç bölümlük bir belgesel haline getirecek. TRT ile Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın işbirliğinde gerçekleştirilecek olan “Altın Kanatlar” projesi, Etimesgut’taki 11. Hava Ulaştırma Ana Üs Komutanlığı tesislerinde düzenlenen törenle tanıtıldı. Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Ergin Celasin, seferde kullanılacak olan ve o dönemdeki aslına uygun olarak Hava Kuvvetleri Komutanlığı tarafından imal edilen iki uçak ile sicil defterlerini, TRT Genel Müdürü Yücel Yener’e teslim etti. Törende konuşan Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Ergin Celasin, 1903 yılında Wrıght Kardeşlerin ilk motorlu uçağı havalandırmalarından kısa bir süre sonra ABD, Fransa ve İngiltere gibi ülkelerin gökyüzünü etkinlikle kullanma çabası içine girdiklerini söyledi. Bu ülkelerin oluşturdukları hava güçlerini diğer ülkelere tanıtmak amacıyla uzun mesafeli uçuşlar planlamaya başladıklarını anlatan Orgeneral Celasin, bu ülkelerin 1913 yılında Paris-Tunus ve 1914 yılında Paris-İstanbul-Kahire ve Basel-Münih uçuşlarını gerçekleştirdiklerini kaydetti.
       
       
“İLK UÇUŞTAN SADECE 8 YIL SONRA”
       Türk insanının da engin zekası ve kıvraklığı sayesinde ilk uçuştan sadece 8 yıl sonra Hava Kuvvetleri’nin temellerini attıklarını ifade eden Orgeneral Celasin, dönemin hükümetinin Balkan Savaşı’nın izlerini silmek ve bölge insanına varlığını göstermek amacıyla iki Türk uçağını Suriye ve Filistin üzerinden Mısır’a göndermeyi planladığını, kararın da ülke genelinde büyük bir heyecan ve sevinçle karşılandığını söyledi.
       Orgeneral Celasin, 87 yıl önce bugün Hükümet’in ileri gelenleri tarafından iki uçakla İstanbul-Kahire seferini gerçekleştirecek olan Fethi ve Sadık ile Nuri ve İsmail Hakkı Bey’in Yeşilköy’deki havacılık okulunun önünden uğurlandığını anlattı. Orgeneral Celasin, bugünün şartlarında olağan olarak görülebilecek bu seferin, o günün şartlarında “üstün bir cesaret öyküsü” olduğunu ifade ederek, “Bu öyküyü ve kahramanlarını da ‘Altın Kanatlar’ olarak tanımlamak bize düşen bir vefa borcu olmuştur” dedi. Orgeneral Celasin, “Altın Kanatlar” projesi kapsamında kullanılacak olan iki “Bleriot” uçağının, Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın Kayseri’deki 2. Hava İkmal Bakım Merkezi tarafından günün teknik imkanları ile aslına uygun ve günümüz uçuş sistemleri ile teçhiz edilerek yeniden üretildiğini söyledi. Proje ile bu uçuşu, TRT’nin hazırlayacağı belgeselle dünyaya tanıtmayı hedeflediklerini anlatan Orgeneral Celasin, “Amacımız, tarih yaprakları arasından Fethi, Sadık, Nuri, İsmail Hakkı, Salim ve Kemal beylerin şahsında Türk insanının azmini ve cesaretini bugünkü nesillere anlatmaktır” dedi. Orgeneral Celasin, tarihi uçuş rotasındaki ülkeler arasında bu faaliyet esnasında kurulacak temasların, Ortadoğu’da sağlanmaya çalışılan barış ve huzur ortamı gayretlerine de katkıda bulunmasını diledi.
       
       
TRT GENEL MÜDÜRÜ’NÜN SÖZLERİ
       TRT Genel Müdürü Yücel Yener de, TRT’nin geleneklerinden ve ilkelerinden ödün vermeden ilkeli, kaliteli ve kamu yararını ön planda tutan yayıncılık anlayışını sürdürme kararlılığında olduğunu söyledi. “Altın Kanatlar” projesinin hazırlıklarının yaklaşık bir yıldan bu yana sürdürüldüğünü ifade eden Yener, “Dileğimiz, Altın Kanatlar çizgisinin korunması ve bu projenin dünya çapında bir başarıya imza atmasıdır” dedi. Yücel Yener, Başbakanlık Tanıtma Fonu tarafından desteklenen proje için başta Hava Kuvvetleri Komutanlığı ve Türk Hava Kurumu olmak üzere çeşitli kamu ve özel kuruluşlarla işbirliği yaptıklarını söyledi. Ayrıca proje kapsamında Posta İşletmeleri Genel Müdürlüğü’nün pul ve ilk gün damgalı kartlar basacağını anlatan Yener, Milli Piyango İdaresi’nin de 9 Şubat çekilişini projeye ithaf ettiğini, Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü’nün ise sivil havaalanlarını kullanım kolaylığı sağladığını anlattı.
       1914 yılında gerçekleştirilen ilk uçuşun fotoğraflarından oluşturulan sinevizyon gösterisinin ardından, Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Ergin Celasin, konuklara uçuşta kullanılacak uçaklar hakkında bilgi verdi. Orgeneral Celasin ve konuk bakanlar, uçuşu gerçekleştirecek pilotlarla uçağın önünde hatıra fotoğrafı çektirdi. Konuklar, hangarda açılan o döneme ait fotoğrafların yer aldığı sergiyi de gezdiler. Törene, Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri Kemal Nehrozoğlu, Devlet Bakanı Rüştü Kazım Yücelen, Milli Savunma Bakanı Sabahattin Çakmakoğlu, Ulaştırma Bakanı Enis Öksüz, Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreteri Orgeneral Cumhur Asparuk, Kara Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Hilmi Özkök, Deniz Kuvvetleri Komutanı Oramiral İlhami Erdil, RTÜK Başkanı Nuri Kayış ile çok sayıda davetli katıldı.
       
       
87 YIL SONRA TEKRAR
       87 yıl önce gerçekleştirilen uçuş, Hava Kuvvetleri Komutanlığı’na bağlı pilotlar Melih Baştürk, Serdar Yapıcı, Taner Yöney ve Ömer Demirayak tarafından 15 Mayıs-18 Haziran tarihleri arasında tekrarlanacak. 15 Mayıs tarihinde İstanbul’da düzenlenecek törenle yola çıkacak olan uçaklar, 87 yıl önceki rotaya sadık kalarak, Eskişehir, Afyon, Konya, Adana, Halep, Lazkiye, Beyrut, Şam, Amman, Jerusalem, Tel Aviv, Beersheva, El Ariş, Port Said, Kahire ve İskenderiye’ye gidecek. Bu tarihi uçuş, TRT tarafından Yüzbaşı Fethi Bey’in kişiliğinde üç bölümlük dramatik bir belgesel haline getirilecek.
       
       
“HAYATLARINI VERMİŞLERDİ”
       İlk Türk pilotları tarafından 8 Şubat 1914 tarihinde başlanan İstanbul-Kahire uçuşu sırasında, Şam’a ulaşan Fethi Bey ve Raşit Sadık Bey, Kudüs’e gitmek için 27 Şubat’ta Şam’dan havalanmışlardı. Ancak kısa bir süre sonra uçaklarının, Taberiye Gölü yakınlarındaki Cehennem Vadisi denilen bölgede kayalık bir yere düşmesi sonucu her iki pilot şehit olmuştu.
       İkinci ekip olan Nuri ve İsmail Bey ise Yafa’ya ulaşmışlar 11 Mart’ta Yafa’dan hareket esnasında uçakları hız kaybına uğrayarak denize düşmüştü. Bu kazada da Nuri Bey hayatını kaybetmiş, İsmail Hakkı bey ise kurtarılmıştı. Harbiye Bakanlığı’nın isteği üzerine 6 Mart’ta Ertuğrul adlı Bleriot marka bir uçak ile İstanbul’dan yola çıkan Pilot Salim Raşit ve Kemal Bey’ler ise ancak Edremit’e kadar gidebilmişti. Yafa’dan devam edilerek Kahire Yolculuğu’nun tamamlanması için Edremit halkının parasıyla alınarak yola çıkarılan “Edremit” adlı Bleriot tipi uçak ise, Salim Raşit ve Kemal Bey’in yönetiminde çeşitli maceraların ardından 9 Mayıs 1914 tarihinde Kahire’ye ulaşmıştı.
       
 
       
    TOP5 38. Rotterdam Film Festivali başladı  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları