Home page
Haber Menüsü


İkinci el otomobil piyasası krizde
Kullanılmış araç piyasası, 2000‘in Kasım ayından bu yana en kötü dönemini yaşıyor
İstanbul
AA
7 Şubat— Otomotiv sektöründe yaşanan durgunluk, ikinci el piyasasını da vurdu. Kullanılmış araç piyasası, 2000’in Kasım ayından bu yana en kötü dönemini yaşıyor.

   
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Geçen yıl kasım ayına kadar bu piyasada canlı bir dönem geçirilirken, mali piyasalardaki krizle birlikte satışlar durma noktasına geldi.
       Çok uygun koşullarla araçlarını yenileyenlerin hızla artması da kullanılmış araç piyasasında yığılmaya yol açarken, fiyatların gerilemesi yönünde baskı oluşturdu.
       
2. EL FİYATLARINDA DÜŞÜŞ
       
İkinci el otomobil sektöründe faaliyet gösteren Doğuş Oto Değerlendirme’nin Satış Şefi Çetin Uskal, piyasayı değerlendirirken, krizle birlikte durgunluğun ikinci el araçların fiyatlarında düşüş eğilimi yarattığını kaydetti.
       Yeni araçta markaların uyguladıkları cazip kampanyaların ve özellikle bayi bazındaki büyük indirimlerin bu piyasayı olumsuz etkilediğini vurgulayan Uskal, “Yapılan indirimlerle bazı modellerde sıfır araç fiyatları, ikinci el yeni araç fiyatlarıyla aynı seviyeye geldi” diye konuştu.
       Ayrıca, ikinci ele yönelik kredi olanaklarının kalmaması ya da şartlarının ağırlaştırılmasının bu durgunlukta bir başka önemli unsuru oluşturduğunu kaydeden Uskal, “Biz ise müşterilerimize Doğuş Finans’tan kullandırdığımız ikinci el kredisiyle yolumuza devam ediyoruz” dedi.
       
‘HİÇ BU KADAR KÖTÜSÜNÜ GÖRMEDİK’
       İstanbul’da faaliyet gösteren büyük oto galerilerinden Üçler Otomotiv’in sahibi Erhan Üvez de “15 yıldır bu işi yapıyorum. Körfez krizini gördük, 94 krizini gördük, tekledik ama zor durumdan çıkmayı başardık. Fakat hiç bu kadar kötüsünü görmedik” dedi.
       Geçen yıl sonuna doğru başlayan krizin etkisiyle duran piyasadaki sıkıntının had safhaya ulaştığını vurgulayan Üvez, “İşler çok kötü, bu işi yapan çok yer kapanacak, görüntü öyle” diye konuştu.
       Fiyatlardaki düşme eğiliminin elinde yüksek sayıda araç bulunduran galericileri zor durumda bıraktığını kaydeden Üvez, Anadolu’dan ikinci el araç talebinin de kesildiğini bildirdi.
       
MART AYINDA HAREKETLENME BEKLENTİSİ
       Renault Mais yetkilileri de, ikinci el otomobillere 2001 yılı başında uygulanmaya başlanan yüksek alım-satım vergilerinin pazarın daha da durgunlaşmasına yol açtığını vurguladılar. 1996 yılında ikinci el oto konusunda pilot çalışmalara başlayan ve son dönemde bu uygulamayı genişleten Renault Mais’in yetkilileri, bu pazarın yeni otomobil pazarıyla oldukça bağlantılı bir yapıya sahip bulunduğunu kaydettiler.
       2001 yılı öncesi vergi artışı beklentisinden dolayı kullanılmış araç müşterilerinin alım kararlarını öne çektiklerini anlatan yetkililer, “Dolayısıyla ocak ve şubat aylarında gerçekleşmesi planlanan ikinci el otomobil alımlarının çoğu geçtiğimiz Aralık ayında gerçekleşmiştir” dediler.
       Renault Mais yetkilileri, yeni otomobil pazarında olduğu gibi, Mart ayından itibaren ve özellikle Kurban Bayramı sonrası, ikinci el oto pazarında hareketlenme beklendiğini belirterek, bu süreç içinde markaların gerek ürüne yönelik hizmetlerle, gerekse kredi olanaklarıyla ikinci el satışlarını artırmaya çalıştığını kaydettiler.
       
6 AYDIR TALEP YOK
       Ekonomik durgunluk nedeniyle 6 aydır fiyatları değişmemesine rağmen, ikinci el otomobillere talep yok denecek kadar az. Bu nedenle Bursa Oto Koop‘ta yalnızca ocak ayında 12 galerici işyerini kapattı.
        Bursa Oto-Koop Başkanı Rasim Hazar, yüksek kredi faizleri ve talepteki daralma nedeniyle satış yapamayan oto galericilerinin işyerini kapatma yoluna gittiklerini kaydederek, “Günde 8-10 adet otomobil satan galericiler 6 aydır fiyatlar değişmemesine rağmen, satış yapamıyor“ dedi.
       Üretici firmaların servis avantajlı (garantili) satışlarla ikinci el piyasasına girdiğini ve bunun da pazarın bölünmesine yol açtığını belirten Hazar, “Zaten işlerimiz kötüydü. Bir de garantili ikinci el satışlarının başlaması, bizi tamamen durgunluğa itti. Sadece ocak ayında 12 arkadaşımız galerilerini kapatmak zorunda kaldı. Bu sürecin de devam etmesinden endişe duyuyoruz“ diye konuştu.
       Bu arada, Bursa Oto Galericiler Sitesi‘nde oluşan ikinci el otomobil satış fiyatları Türk Lirası (TL) olarak şöyle:
        New Page 1
MARKA MODEL EN DÜŞÜK FİYAT EN YÜKSEK FİYAT
Renault 9 Broadway 1994 3.150.000.000 3.250.000.000
Renault 9 Broadway 1995 4.300.000.000 4.600.000.000
Renault 9 Broadway 1999 5.500.000.000 6.000.000.000
Renault 19 Europa 1.6 1999 6.500.000.000 6.900.000.000
TOFAŞ Şahin S 1998 4.300.000.000 4.500.000.000
TOFAŞ Doğan SLX 1993 3.750.000.000 3.800.000.000
TOFAŞ Tipo 1.4 1998 5.450.000.000 5.500.000.000
TOFAŞ Tempra S 1995 4.300.000.000 4.500.000.000
LADA Samara HB 1998 3.400.000.000 3.700.000.000
HYUNDAİ Accent LS 1999 4.250.000.000 4.500.000.000
Ford Escort CLX 1.6 1995 4.300.000.000 4.500.000.000
Ford Mondeo 2000 11.000.000.000 11.500.000.000
SKODA Fellicia GLX 1998 4.200.000.000 4.350.000.000
Toyota Corolla GLİ1.6 1996 5.950.000.000 6.100.000.000
Opel Astra GLS 1996 6.850.000.000 6.950.000.000
Opel Vectra GLS 1996 7.000.000.000 7.200.000.000
Volkswagen Polo 1.6 1999 8.200.000.000 8.000.000.000
Volkswagen Golf 1999 9.500.000.000 10.000.000.000
       
    TOP5 Bankaların kara tahtaları siliniyor  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları