|
|
Projenin ulaştığı şu aşamada, Beyaz Enerji kasırgası Mavi Akıma bir ucundan değse bile, artık projenin önünü kesemez. Mavi Akımın Samsun-Ankara arasındaki 501 kilometrelik bölümünün tamamında ana kaynak işlemi bitti. Bu ayın sonuna kadar borunun kanala indirilip kapatılması ve güzergahın eski haline getirilmesi işlemleri bitecek. Suyla hidorstatik test işlemi kısmen bitti. Nisan ayına kadar da böylece Türkiye ayağı tamamlanmış olacak. ZORLU DENİZALTI ÇALIŞMA Ağustos ayında gaz ölçüm istasyonlarına sıra gelirken, Rusya Federasyonnun sorumluluğu altında olan denizaltı boru döşeme işlemlerinin başlaması bekleniyor. ENI iştiraki Saipem müteahhit şirketine ait üç gemi tarafından 2150 metre derinlikte yapılacak olan 380 kilometrelik çalışma dünyada bir ilk. Bugüne kadar yapılan derin çalışmalar 1600 metreyi aşmadığı gibi, çalışılan denizlerin suyu da Karadeniz gibi metalleri aşındırıcak nitelikte değildi. Mavi Akımın Samsun-Ankara bölümünün Öztaş-Hazinedaroğlu-Stroytransgaz konsorsiyumuna ihale yapılmaksızın verilmiş olması daha Beyaz Enerji gündemde değilken bile şaibe söylentilerine yol açmıştı. Enerji sektöründe yapılan yorumlardan birine göre, 2 milyar dolarlık bir yatırımı üstlenen Ruslar, Samsun-Ankara hattında herhangi bir aksamayı önlemek için, Stroytransgaz yapım konsorsiyumuna soktukları gibi, Hazinerdaroğlu firmasının ihalesiz seçilmesini de sağlamışlar. DİĞER PROJELER AKSAYINCA Türkmenistan gaz projesinin bir başka bahara kalması? bazı görüşlere göre Rusyanın etkisiyle? Azerbaycan gazının teknik güçlülerle karşılaşması, Mavi Akımda yaşanacak gecikmelere önem katmıştır. Programa göre gerçekleşmesi halinde doğal gaz olmadıkça eletrik üretmesi olanaksız olan Enka Intergenın 2002 sonlarında devreye girecek olan Adapazarı ve Gebezedeki 2310 megavatlık santrallera gerekli gaz sağlanmış olacak, Türkiyenin enerji sorunu da büyük ölçüde çözüme kavuşmuş olacak. Eşit paylarla projeye sahip Rusya Federasyonu ve ENI de böylece 25 yılda Türkiye pazarına 365 milyar metre küp gaz vererek, 25 milyar dolarlık bir geliri garanti altına almış olacak. Bu arada, başta Maliye Bakanlığı olmak üzere, ilgililerce sürdürülen bir tartışma, Mavi Akımı geciktirebilecek nitelikte. Tartışma, hangi maliyetlerin projeyi doğrudan ilgilendirdiği ve haliyle vergiden muaf olacağı konusunda CEYHANIN PETROL DERDİ HENÜZ BİTMEDİ Bakü Tiflis Ceyhana gelince, hızın anahtarı şimdilik Kazakistanda görünüyor. İstanbulda 24 Ocak tarihinde yapılması beklenen toplantının ertelenmiş olması, projeye henüz yeterince petrol sağlanamamış olduğuna işaret ediyor. Azerbaycanın isteği üzerine Londrada yapılmak üzere şubat ayına ertelenen toplantıda sponsor firmaların çalışmaları ele alınacak ve projedeki son gelişmeler değerlendirilecek. Türk tarafı ise yürütülen arazi ve kamulaştırma çalışmaları hakkında ayrıntılı bilgi verecek. Haziranda tamamlanacak temel mühendislik çalışmasında sonra devre girecek olan kamulaştırma ve inşaat faaliyetinin 32 aylık içersinde tamamlanması planlanıyor. Rusya Federasyonu Başkanı Vladimir Putinın Azerbaycan ziyaretini değerlendiren Baküdeki bazı kaynaklara göre, iki ülkenin Hazar Denizi sınırları konusunda imzaladıkları protokol, Kazak petrolünün Bakü Tiflis Ceyhana eklenmesini zorlaştırabilecek nitelikte. Şubat ayında Kazakistanın olası katkısını değerlendirmek üzere, Kazakistanda yapılması programlanan toplantı, inşaat aşamasına gelipde olgunlaşma devresine girmiş projenin gelişme hızını belirleyecektir. | ||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||