|
Yalova, THYnin özelleştirilmesi ile ilgili düzenlediği basın toplantısında, ekonomide verimliliğin artırılması ile birlikte kürselleşeminin yoğun olarak yaşandığı acımasız rekabetin sürdüğü, teknolojik yeniliklerde sürekli değişimin yaşandığı havacılık sektöründe, ulusal havayolu THYnin daha güçlü olarak dünya ölçeğinde yerini alması temel amaçları olduğunu söyledi. Türkiyeyi ve THYyi kendilerinin de en az her Türk vatandaşı kadar sevdilerini ifade eden Yalova, THYnin Türkiye için taşıdığı önem çerçevesinde şirketin gelecekteki ulusal kimliğini güvence altına almak için büyük hassasiyet gösterdiklerni kaydetti. YAPILAN DÜZENLEMELER Bu anlayışla aylardır yoğun olarak sürdürülen özelleştirme çalışmalarının tamamlandığını ve THYnin başarılı geleceğini teminat altına alan bir çok düzenleme yapıldığını anlatan Yalova, bunları şöyle açıkladı: Öncelikle THY ana sözleşmesi değiştirilip ve yeniden düzenlenerek, şirketin bir küresel havayolu kimliğini geliştirme, yurtiçi hava taşımacılığında lider konumunu muhafaza etmek, teknik bakım ünitesini önemli bir bölgesel üs haline getirmek, her türlü sivil havacılık hizmeti alanında hizmet sağlayıcı kimliğini geliştirmek olarak şirket misyonu yeniden belirlenmiş ve bunun sürdürülmesi imtiyazlı hisse ile güvence altına alınmıştır. Sadece bu ihale değil daha sonra yapılacak özelleştirme çalışmaları da bir bütün olarak değerlendirilmiş Türkiyenin 79 ülke ile yaptığı ikili anlaşmalar çerçevesinde THYnin ulusal hava taşımacısı olarak tayin edilmiş kimliğinin devamı, THYnin ulusal havayolu olarak faaliyetini bundan sonra da sürdürebilmesi, yurtiçi ve yurtdışında sahip olduğu trafik hatlarının korunması amaçlarıyla, yabancı ortak hissesinin doğrudan veya dolaylı olarak şirket sermayesinin yüzde 40ını aşmaması ve şirket yönetim ve kontrolünün Türk uyruklu gerçek ve tüzel kişilede kalması sağlanmıştır. YABANCILARA AZAMİ HİSSE % 24 Yalova, Şirketin geleceğinin bu şekilde teminat altına alınması dışında ihaleye hazırlık sürecinde şu düzenlemelerin yapıldığını da söyledi: Bu ihale ile THYnin toplam sermayesinin yüzde 51i satışa konu edilmiş, yabancıların sahip olabileceği azami hisse oranı ise toplam sermayenin yüzde 24ü ile sınırlandırılmıştır. Bu çerçevede, yabancların ancak Türk özel ve tüzel kişileri ile ortak girişim kurma suretiyle ihaleye katılabilmeleri ve bu ortaklıktaki hisselerin azınlık hissesi olması öngörülmüştür. ÖYK kararı ile 4046 sayılı kanun gereğince devletin elinde kalacak azınlık hisseye söz ve onay hakkı veren 1 adet imtiyazlı hisse ihdas edildi. Bu hisse ile ana sözleşmesi yeniden belirlenen şirketin amaç ve misyonunu sürdürmesinde, ana sözleşme değişikliği yapılmasında sermayenin artırılmasında, THYnin başka şirketlerle birleşmesi, fesih ve tasviyesinde, herhangi bir uçuş hattının kapatılmasında ve sefer sayısının belirli bir şekilde azaltılmasında ve önemli kararların alınmasında devlete nihai söz ve onay hakkı tanımaktadır. Gerekli yasal düzenleme yapılancaya kadar ve herhalükarda 31 Aralık 2003 taihine kadar Türk Silahlı Kuvvetlerince olası bir kriz ve gerginlik durumunda ihtiyaç duyulacak hizmetin gecikmeksizin şirket tarafından tahsisi, ihale şartnamesince güvence altın alınmıştır. Dolayısı ile bu konudaki yasal boşluğun doldurulması için yeterli süre tanınarak, bu süre içinde ulusal güvenliğimizin olumsuz yönünde etkilenmesi önlenmiş bulunmaktadır. KTHY, THYDEN AYRILDI Yalova, Kıbrıs Türk Hava Yollarının (KTHY), THYden ayrıldığını ve özelleştirme kapsam ve programındaki Turbana bağlandığını söyledi. Yalova, THYnin özelleştirilmesi ile ilgili düzenlediği basın toplantısında, THYnin mevcut Hazine garantili borçlarıyla ilgili olarak, söz konusu borçların teminat altına alınması için gerekli çalışmaların, Hazine Müsteşarlığı ile birlikte sürdürüldüğünü bildirdi. Yalova, buna yönelik getirilecek düzenlemelerin, THYnin satış sözleşmesinde yer alacağını da belirtti. THYNİN GEÇMİŞİ Toplantıda THY ile ilgili bilgiler de veren Yalova, şirketin 1933 yılında kurulduğunu ve 1990 yılında özelleştirilmesine karar verildiğini söyledi. THYnin sermayesindeki kamu payının yüzde 98.17 olduğunu belirten Yalova, şu bilgileri verdi: THY, 11i mülkiyetinde, 62si finansal kiralama olmak üzere toplam 73 uçaklık filo yapısına sahiptir. 35i iç hat, 78i dış hat toplam 113 noktaya uçuş yapan THY, bu yılın 9 ayında iç hatlarda 5.2 milyon, dış hatlarda da 4.3 milyon olmak üzere toplam 9.5 milyon yolcu taşımıştır. Türkiye havacılık sektörünün lider kuruluşu olan THYnin pazar payı iç hatlarda yüzde 97, dış hatlarda ise yüzde 30dur. ZAMLAR PROGRAM KAPSAMINDA Yüksel Yalova, gazetecilerin özelleştirmeye ilgili sorularını da yanıtladı. Yalova, bir gazetecinin yabancı ortak tarafından alınan THYde bilet ücretlerine yapılan zamların bir soruna yol açıp açmayacağı yönündeki sorusunu yanıtlarken, Hazinenin bu konu ile ilgili düzenlemeleri bulunduğunu hatırlattı ve Deyim yerindeyse enflasyonla mücadelede THYye tanınmış bir muafiyetin söz konusu olduğunu söyledi. Geçen yılın iki aylık bölümü de dahil olmak üzere bu yılın Haziran ayına kadar THYde yüzde 23.8 oranında zam yapıldığını, Hazirandan bu yana yapılabilen zammın ise sadece yüzde 1.14 olduğunu, toplamda ise bunun yüzde 25de kaldığını kaydeden Yalova, şöyle devam etti: 1999 yılında uçak yakıtı için ödenen 177 milyon dolardı. Aynı mesafenin üzerini yüzde 5-6 ekleme yapılarak bu yıl Aralık ayı sonuna kadar ödenecek rakam ise 290 milyon dolardır. Bu yıl sadece yakıt tüketiminde yüzde 70ler civarında bir yükü var THYnin. Buna mukabil yüzde 25lik zam ile yetinmek zorunda kaldık. Yalova, belli bir tarifeye göre zam yapmanın sadece alıcı açısından sorun olmadığını kaydederek, gereken düzenlemeleri satış ihalesinden önce yapacaklarını söyledi. OHAL bölgesine yapılan uçuşlardan kaynaklanan zararlar konusundaki bir soru üzerine de Yalova, OHAL kapsamındaki il sayısının gün geçtikçe azaldığını belirterek, bunun bir sorun teşkil etmeyeceğini belirtti. THY için Rekabet Kuruluna başvurup vurmadıkları yönündeki bir soruyu da Yalova, Başvurduk, uygun görüldü diye cevapladı. Yabancı gazetelere ilan verilip verilmeyeceği şeklindeki bir soruyu da Yalova, Financial Timesa reklam verileceğini kaydetti. TEKLİFLER 28 ŞUBATA KADAR ALINACAK Yalova, Türk Hava Yollarının (THY) özelleştirme sürecinde bir dönemeç olduğunu belirterek, THY, Telekomla birlikte kilit taşıdır dedi. THYnin zararı konusunda Yalova, özelleştirme kapsamına alınan kuruluşların, kapsama alındığı günden buyana zararlarının yaklaşık 10 milyar doları bulduğunu kaydederek, THYnin de bu kapsamda değerlendirilmesi gerektiğini söyledi. THYnin özelleştirme kapsama alındığı 1990 yılından bu yana, toplam 466 milyon dolar ödendiğini hatırlatan Devlet Bakanı, bunun her yıl için ortalama 46.6 milyon dolar olduğunu, bugünkü Türk Lirası karşılığının ise 32 trilyon lirayı bulduğunu belirtti. Bu rakamla yaklaşık 22 bin kilometrelik köy yolunun yapılabileceğine işaret eden Yalova, havayolloarından istifade etmeyen değişik kesimlerin vergilerinin, siyasi kararsızlık ya da istikrarsızlık nedeniyle THYye tahsis durumunda kalındığını kaydetti. Yalova, tüm bunlara karşılık THYnin sektöründeki diğer havayolu şirketleri ile başarılı bir biçimde yarışabilmişse bunda THY yönetiminin de önemli payı olduğunu kaydetti. ALTIN HİSSE UYGULAMASI Telekomda yabancıların azınlık hissesi ile yönetim hakkı elde ettiği, THYde ise yabancıların belli bir payın üzerine çıkamayacağı ve altın hisse uygulaması olacağı hatırlatılarak, Yeterli alıcı bulunabilecek mi? şeklindeki bir soru üzerine Yalova, THYnin bu şartlarda özelleştirilebileceğine inandığımız için kamuoyunun karşısına çıktık dedi. THYnin Hazine garantili dış borçlarının ne kadar olduğu sorusunu ise Yalova, bu rakamın 1.9 milyar doları bulduğu şeklinde cevapladı. ÇALIŞANLARA YÖNELİK PLANLAR VAR İhale sürecine ilişkin bilgi veren Yalova, tekliflerin 28 Şubat tarihine kadar alınacağını, daha sonra satışa ilişkin müzakerelerin gerçekleştirileceğini belirterek, Sanırım satış Nisan ayı içerisinde gerçekleşir diye konuştu. Halka arz olup olmayacağı yönündeki bir soru üzerine ise Yüksel Yalova, şu anda blok satış üzerinde durulduğunu, ancak çalışanlar ile ilgili düşüncelerinin bulunduğunu kaydetti. THYnin bugünkü noktaya gelişinde çalışanlarının büyük emeği olduğunun altını çizen Yalova, muhtemelen gelecek yılın sonuna doğru, çalışanların Tüpraş benzeri bir modelden yararlandırılmasının düşünüldüğünü kaydetti. Özellikle yurtdışında yayınlanan bazı haberlerde THYnin borsa değerinin çok yüksek olduğu yönünde eleştirileri olduğunun hatırlatılması üzerine ise Yalova, Bizim fonksiyonumuz bir malı alıp satmak gibi algılanmamalı diye konuştu. Yalova, güven unsurunun çok önemli olduğunu, THYnin de 10 yıllık zamanı geride bıraktığı, ancak güvende bir sorun bulunmadığını belirtti. EKONOMİK PROGRAMA GÖRE ZAM Enflasyon programı gereğince kuruluşların belirli bir oranın üzerinde zam yapamadığı hatırlatılarak, yabancı ortak tarafından alınan THYde bunun bir soruna yol açıp açmayacağı yönündeki başka bir soru üzerine de Devlet Bakanı Yalova, Hazinenin bu konu ile ilgili düzenlemeleri bulunduğunu hatırlattı ve deyim yerindeyse enflasyonla mücadelede THYye tanınmış bir muafiyetin söz konusu olduğunu söyledi. Geçen yılın iki aylık bölümü de dahil olmak üzere bu yılın Haziran ayına kadar THYde yüzde 23.8 oranında zam yapıldığını, Hazirandan bu yana yapılabilen zammın ise sadece yüzde 1.14 olduğunu, toplamda ise bunun yüzde 25de kaldığını kaydeden Yalova, şöyle devam etti: 1999 yılında uçak yakıtı için ödenen 177 milyon dolardı. Aynı mesafenin üzerini yüzde 5-6 ekleme yapılarak bu yıl Aralık ayı sonuna kadar ödenecek rakam ise 290 milyon dolardır. Bu yıl sadece yakıt tüketiminde yüzde 70ler civarında bir yükü var THYnin. Buna mukabil yüzde 25lik zam ile yetinmek zorunda kaldık. Yalova, belli bir tarifeye göre zam yapmanın sadece alıcı açısından sorun olmadığını kaydederek, gereken düzenlemeleri satış ihalesinden önce yapacaklarını söyledi. OHAL bölgesine yapılan uçuşlardan kaynaklanan zararlar konusundaki bir soru üzerine de Yalova, OHAL kapsamındaki il sayısının gün geçtikçe azaldığını belirterek, bunun bir sorun teşkil etmeyeceğini belirtti. THY için Rekabet Kuruluna başvurup vurmadıkları yönündeki bir soruyu da Yalova, Başvurduk, uygun görüldü diye cevapladı. Yabancı gazetelere ilan verilip verilmeyeceği şeklindeki bir soruyu da Yalova, Financial Timesa reklam verileceğini kaydetti. Öte yandan diğer hava yollarından THYye talep olup olmadığı yönündeki bir soruyu, Özelleştirme İdaresi Başkanı Uğur Bayar yanıtladı. İhale öncesi AB ülkelerinden hava yolları ile uzakdoğu ülkeleri havayollarından birinin ilgisinin bulunduğunu kaydeden Bayar, ihaleden sonra taleplerin netlik kazanacağını kaydetti. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||